LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 6 Fredag 26 februari 2010 NORRBOTTEN Fick inte köpa lägenhet En kvinna med tre barn skulle köpa en lägenhet i Haparanda. Men köpet stoppades. -Inga romer får komma till vårt hus, sa dom som bestämde om huset. Det är bostadsrättsföreningen HSB som bestämmer om huset. Romer kallades förr för zigenare. Man kan lätt känna igen romer eftersom många romska kvinnor har långa vida kjolar och spetsblusar. Romer har alltid haft det svårt. Många tycker illa om dom bara för att dom är romer. Romerna har ofta tvingats flytta eftersom dom inte 1
varit välkomna någonstans. Men idag är det förbjudet att tvinga någon att flytta bara för att man inte gillar dom. Det kallas diskriminering. Den som blir diskriminerad kan anmäla det till diskrimineringsombudsmannen, som också kallas DO. Den romska kvinnan i Haparanda anmälde bostadsrätts-föreningen till DO. DO säger att kvinnan har rätt. DO tycker att bostads-rättsföreningen ska ge den romska kvinnan och hennes barn 400 000 kronor för att bostadsrätts-föreningen diskriminerade dom. Därför stämmer DO bostadsrätts-föreningen till 2 Haparanda tingsrätt. Det betyder att DO betalar alla kostnader för rättegången. Nu blir det tingsrätten som bestämmer om den romska familjen ska få några pengar. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Räddade på fjället Kebnekaise är Sveriges högsta fjäll. Det är svårt och farligt att klättra där. Häromdagen skulle Mattias Vallin klättra uppför Kebnekaise tillsammans med tre kamrater. När det var en liten bit kvar till stugan på toppen av fjället blev det dimma. Två av kamraterna vände tillbaka.
Mattias och hans 22-åriga kamrat fortsatte klättra fast det blev mörkt. Plötsligt föll dom 170 meter nedför fjället. -När vi föll väntade jag bara på att krossas och dö, säger Mattias Vallin till Norrbottens-Kuriren. Dom landade på en driva högt upp på fjället. Männen blev bara lite skadade. Men dom hade ingen spade att gräva med för att få värme och skydd för vinden. Det gick inte heller att använda mobiltelefon och ringa efter hjälp. -Vi frös fruktansvärt mycket. Klockan fyra på morgonen var vi i dåligt skick men vi beslutade att gå över glaciären för att försöka ringa från ett annat ställe, säger Mattias Vallin. En glaciär är en is som aldrig smälter. 3 Till slut fungerade telefonen och dom kunde ringa och be om hjälp. En helikopter och en räddning-patrull på skoter lyckades rädda männen. Nu vill fjällräddningen varna folk att ge sig ut på fjällturer utan att ha med sig rätt grejer eller vara mycket vana klättrare. -Man måste tänka på att man kan bli kvar på fjället. Det minsta kravet är att man har utrustning så man kan gräva ned sig i snön, säger Lage Woutilaninen, vid fjällräddningen i Norrbotten. Byborna öppnar affär För en tid sedan stängde bensin-stationen på Seskarö. Bensin-stationen hade
också en butiks-del som sålde matvaror och fika. Både butiken och bensin-stationen gick i konkurs. Konkurs betyder att ägaren inte har pengar till alla räkningar och därför måste stänga. Då ordnade Seskaröborna ett möte om butiken. -Vi insåg att vi var tvungna att göra något. Vi kunde inte se butiken försvinna, säger Sten-Inge Videhult. Nu har byborna köpt butiken tillsammans. Dom har också fått lov att sälja bensin. -Det har gått fort och intresset är enormt, säger Sten-Inge Videhult. Alla som vill får vara med och äga butiken. Nu planerar Seskaröborna att sälja bensin och hämt-mat och kanske öppna kafé. Det skriver NSD. 4 Berta fryser Berta Lundström är 90 år och bor på äldreboendet Erikslunden i Boden. Det är kallt i Bertas rum. Berta Lundström måste ofta ta på sig en extra kofta för att inte frysa. - Man känner hur kallt det är när man öppnar dörren till svärmors lägenhet, säger Rolf Johansson. Han är gift med Bertas dotter. Rolf tycker det är fel att Berta ska behöva frysa. - Min fru Karin är så ledsen att hon gråter för att hennes mamma ska behöva frysa. Björn Lindgren är chef på Bodenbo som sköter om Erikslunden. Han säger att Bodenbo jobbar med att fixa värmen i lägenheterna. - Några rum är fortfarande felaktiga. Problemet är att
det drar från fönstren. Vi ska täta dom så snart kylan släpper, säger Björn Lindgren till NSD. Broar blev förstörda av is Storforsen i Älvsbyn är en plats som många vill besöka. Det är stenigt och svårt att gå i området kring forsen. Därför har kommunen byggt flera broar och gång-vägar i trä. I vinter har det varit många kalla dagar. Kylan har gjort att en del av vattnet i älven har frusit till is. Då har vattnet runnit en annan väg och rivit med sig isen. Dom stora tunga isflaken har förstört flera broar. - Visst känns det tråkigt att helt nya broar har 5 förstörts, men det är ju bara material. Det är tur att ingen besökare var här när vattnet kom, säger Randolf Nilsson vid Älvsby kommun. Det skriver Piteå-Tidningen. Teaterhuset blir större Teaterhuset i Luleå ska byggas ihop med huset bredvid. Teater-restaurangen får då en lång bardisk och fler sittplatser. Den del av teaterhuset som byggs ihop med huset bredvid får väggar av glas och utsikt över vatten. Även damtoaletten och restaurang-köket ska bli större. -Köket är väldigt litet. Nu får dom bättre utrymmen.
Det säger Mikael Wänstedt som är fastighetschef på Luleå kommun. Det är Luleå kommun som äger teaterhuset. Teater-restaurangen stänger sista april och ska vara stängd i sex månader medan den byggs om. Det skriver Norrbottens-Kuriren SVERIGE Många tak har rasat Det har snöat mycket i vinter. I södra Sverige har det kommit ovanligt mycket snö. Förra helgen snöade och blåste det extra mycket. På många platser stod tåg och bussar stilla. Dom kunde inte köra för att det låg så mycket snö på vägar och tågspår. 6 Snön har också lagt sig på hustak. På några stora hus har snön blivit så tung att taken har rasat. Taket på en idrottshall i Borås rasade förra lördagen. Några pojkar tränade fotboll i hallen när taket föll ned. Dom fick springa ut ur hallen, men ingen blev skadad. Även Rosvalla-hallens tak i Nyköping rasade. Inne i hallen fanns 1 600 kaniner som skulle vara med i en kanin-utställning. Dom flesta kaninerna klarade sig bra, men några kaniner dog. Flera kaniner blev så rädda att dom rymde. Nu tror experter att dom som byggt husen har slarvat. Dom har inte följt alla regler.
SPORT Guld till Marcus Hellner Skidloppet över 30 kilometer i OS blev en spännande tävling. Johan Olsson åkte snabbt och ledde länge loppet. Han var långt före dom andra åkarna. Marcus Hellner och Anders Södergren försökte hjälpa Johan Olsson. Dom försökte hålla en lägre fart än Johan och bromsa dom andra åkarna. Men i sista backen kom tre åkare i kapp Johan Olsson. En av dom var Marcus Hellner. I spurten, mot slutet av tävlingen, hade Marcus Hellner mest krafter kvar. Tobias Angerer från Tyskland blev tvåa och Johan Olsson blev trea i loppet. 7 Marcus Hellner bor i Gällivare och tävlar för skidklubben i Gällivare. Silver för Kalla och Haag Charlotte Kalla och Anna Haag vann silver i sprint-stafett i OS. I sprint-stafett är det två åkare i varje lag. Loppet är uppdelat på sex sträckor och åkarna byter av varandra. Charlotte Kalla åkte första, tredje och femte sträckan. Anna Haag åkte andra, fjärde och sjätte sträckan. Bara tjejerna i det tyska laget åkte fortare än svenskorna. Charlotte Kalla och Anna Haag är jätteglada för silvermedaljerna. - Det vore helt sjukt om vi inte var glada för ett OS-silver, sa Anna Haag i tv.
Posttidning B Är Agnes Sveriges minsta hund? Agnes är en chihuahua-hund. När Agnes föddes vägde hon bara 51 gram. Hennes två syskon vägde nästa dubbelt så mycket. Lena Niemi som äger valparna ringde till veterinären. En veterinär är en djurdoktor. -Veterinären sa att Agnes inte skulle leva mer än två dagar och att det inte var någon idé att kämpa för henne, säger Lena Niemi. Men Lena Niemi gav Agnes extra nyttig mat. Nu är Agnes sju veckor. Hon får plats i en hand och väger 275 gram. 275 gram är lika tungt som en hockey-puck. Dom två andra valparna är fortfarande dubbelt så stora. -Agnes äter som en häst men växer inte, säger Lena Niemi till NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 8