LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari 2010. Pengar över för kommunerna i Norrbotten



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Turbo tävlar LÄSFÖRSTÅELSE. Kapitel 1. Sidan 1 ULF SINDT. Elevmaterial. Namn: Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.

Turbo tävlar VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

Stall Flitige Lise. Resan. Boende

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

Hur ser din nuvarande vardag ut, nu när du lagt ner din crosskarriär?

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Fjällpoesi av de glada eleverna i 6 Gul 2008

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.


Vasaloppet öppet spår 23 februari Det har länge funnits en önskan hos mig att åka Vasaloppet. Jag hade bestämt att jag skulle göra det, det år

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Skruttans badträning

POLEN Jesper Hulterström. V10 s

barnhemmet i muang mai tisdag 15 juli - lördag 2 augusti

Projektet Eddies hemliga vän

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Rembo Skidor Presenterar

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 5 Fredag 19 februari 2010 NORRBOTTEN Pengar över för kommunerna i Norrbotten Det har pratats mycket om ekonomisk kris det senaste året. Många företag har gått dåligt och många människor har förlorat jobbet. Kommunerna får sina pengar från skatter. Den som arbetar betalar skatt till kommunen. När många blir utan jobb får kommunerna mindre pengar i skatt. Därför har många kommuner tvingats spara det senaste året. Nu visar det sig att kommunerna i Norrbotten får pengar över. Bara Arvidsjaurs kommun har för lite pengar. 1

Gällivare kommun får 42 miljoner kronor över. Det är pengar som blir över när kommunen har betalt alla löner och alla räkningar. - Nu kan vi bygga bostäder för äldre, säger kommunalrådet Tommy Nyström till NSD. Även Luleå kommun får pengar över. - Det ser mycket bra ut, säger kommunalrådet Karl Petersen. Nästa år blir det mer pengar till skolan och till dom gamla och sjuka. Karl Petersen säger att en del av pengarna kanske ska gå till bättre skolmat. - Det bör gå att göra bättre skolmat utan allt för stora kostnader, säger Karl Petersen till Norrbottens-Kuriren. 2 Tak rasade i Haparanda Taket över ingången till butiken Ica maxi i Haparanda rasade ner förra torsdagen. Ingen människa blev skadad. Det var på eftermiddagen som taket rasade. - Det var ett jäkla brak. Det lät som att en lastbil körde in i affären, säger ägaren Kåre Mogemark. Taket ska skydda ingången till butiken. Taket finns där för att det inte ska snöa eller regna på dom som går in i butiken. Ingen människa fanns under taket när det rasade. - Det är ett mirakel att ingen blev skadad, säger Kåre Mogemark. Nu ska polisen undersöka varför taket rasade. Det skriver NSD.

Sjukhus gjorde fel Förra helgen blev Mattias Lönn påkörd av en snöskoter. Han fick ont i höger ben och åkte till Sunderby sjukhus. Läkarna på sjukhuset tog röntgen-bilder på det onda benet. Röntgen-bilder visar hur det ser ut inuti kroppen. Läkarna tyckte att det såg ut som om lårbenet hade gått av. Därför bestämde läkarna att benet måste opereras. Läkarna opererade in en metall-platta i lårbenet. Metall-plattan skruvades fast med nio skruvar. Men läkarna gjorde fel. Benet var inte brutet. - Först var jag rätt chockad, men nu är jag bara uppgiven, säger Mattias Lönn till NSD. 3 Han är orolig för att metall-plattan ska ställa till med problem i framtiden. Anders Sundelin är chef över dom som opererade Mattias Lönn. Han säger att sjukhuset nu ska undersöka hur det kunde bli så fel. Skolchef måste sluta Det har varit mycket bråk om skolorna i Kalix. Flera skolor ska stängas och både elever och föräldrar har protesterat. Nu måste skolchefen Monica Westman sluta. - Hon får inte fortsätta, säger kommunalrådet Robert Forsberg. Robert Forsberg vill inte berätta varför Monica Westman får sluta.

Han vill inte säga om politikerna är missnöjda med hennes arbete. - Den diskussionen går jag inte in på, säger Robert Forsberg till NSD. Nytt radio och tv-hus i Kiruna I förra veckan invigdes det nya mediehuset i Kiruna. Sveriges radio, Sveriges television och Radiotjänst har flyttat in i samma hus. Dom tre företagen finns i Rymdhus 2 på Österleden i Kiruna. Både radio och tv gör program på samiska i Kiruna. Nu blir det enklare för dom som gör programmen att samarbeta. - Självklart ska vi hjälpa 4 varandra. Tidigare har vi ibland rest långt till samma ställe med var sitt reportage-team, säger Ole-Isak Mienna. Han är chef för dom som gör radio-program på samiska. Ole-Isak Mienna tror att programmen i både radio och tv blir bättre om alla samarbetar. Det skriver NSD. Jokkmokks-elever visste mest i Norrbotten Varje år arrangeras tävlingen Vi i femman. Tävlingen är till för elever som går i femte klass. Det är Sveriges radio och Sveriges television som ordnar tävlingen. Först tävlar klasserna i Norrbotten mot varandra. Sedan får den klass som

vinner i Norrbotten tävla mot klasser från andra delar av Sverige. I förra veckan var det final i Sveriges radio Norrbotten. Då möttes dom två bästa lagen i Norrbotten. Det är klass 5A från Blåsmark skola i Piteå och klass 5 från Västra skolan i Jokkmokk. Finalen blev jämn och spännande. Ända till sista frågan var det osäkert vilken klass som skulle vinna. Men eleverna i klass 5 på Västra skolan i Jokkmokk vann. Dom svarade rätt på sista frågan. Det gjorde inte klass 5 från Blåsmark. Eleverna från Jokkmokk har också tävlat mot dom bästa klasserna från Västerbotten och Västernorrland. 5 Då förlorade eleverna från Jokkmokk. Klassen från Västernorrland vann. Hyr ut huset Varje vinter flyttar familjen Holmström i Arjeplog till stugan. Dom lämnar huset i Arjeplog för att bo i en stuga utan vatten och dusch. Toaletten är ett utedass på gården. Familjen Holmström hyr ut sitt hus till ett bil-företag. Flera bil-företag åker till Arjeplog på vintern för att provköra nya bilar. Dom undersöker hur bilarna fungerar när det är snö och is på vägarna. Dom som provkör bilarna måste bo någonstans.

Det finns inte tillräckligt många hotell-rum i Arjeplog och därför hyr många som bor i Arjeplog ut sina hus. Dom som hyr ut sina hus får bra betalt. - Vi har reparerat huset och åkt på semester för pengarna vi tjänat, säger Anne-Charlotte Holmström. - Sedan är det roligt att flytta hem igen. Vi uppskattar det rinnande vattnet, duschen och tvättmaskinen. Det skriver Piteå-Tidningen. Nya gruvor Företaget LKAB vill starta tre nya gruvor i Svappavaara. Arbetet i gruvorna ska starta om ett par månader och cirka 50 personer 6 kommer att få jobb. Det kommer att kosta 200 miljoner kronor att starta gruvorna. Det skriver Sveriges radio Norrbotten. Kalla tog guld SPORT Skidåkaren Charlotte Kalla gjorde det alla hoppades. Hon tog guld på tio kilometer skidor i OS i Vancouver. Charlotte Kalla var strålande glad efter segern. - När jag kom i mål och fick se resultat-tavlan visste jag att det skulle bli guld. Det känns helt crazy, sa Charlotte Kalla direkt efter loppet. Hemma i Tärendö hade byborna samlats i skidklubbens hus för att titta på loppet på tv. Det var många som

var nervösa, men kommunalrådet Bengt Niska var lugn. - Jag tror hon vinner, sa Bengt Niska. Och Bengt Niska fick rätt. Charlotte Kalla vann med sex sekunder. Kristina Smigun från Estland blev tvåa och Marit Björgen från Norge blev trea. aldrig blivit så trött i ett lopp. Det här var det värsta jag varit med om, sa Marcus Hellner efter loppet. Till slut blev Marcus fyra. En och en halv sekund efter trean Lukas Bauer. Dario Cologna från Schweiz vann. Nära för Hellner Marcus Hellner var nära att ta medalj på 15 kilometer skidor i OS. Marcus Hellner startade mycket bra. Han ledde loppet länge, men blev trött dom sista kilometrarna innan mål. - Jag gick för guldet och kände hur jag flög fram på första varvet. Men jag blev trött på slutet. Jag har 7 Jesper blev åtta Jesper Björnlund från Jukkasjärvi tävlar i puckelpist. En puckelpist är en brant backe med många små kullar eller pucklar. I början och slutet av backen finns stora hopp. Jesper Björnlund hoppades på medalj i OS. Men han kom på åttonde plats. - Jag åkte för sakta. Jag blev för feg, säger Jesper Björnlund till NSD.

Posttidning B KULTUR Pappa blir film-stjärna Josef Fares har gjort en ny film. Den heter Farsan och Josef Fares egen pappa Jan spelar huvudrollen. Filmen Farsan är en rolig film, en komedi. Den handlar om hur svårt det kan vara att vara man. Jan Fares har inte gått i någon skådespelar-skola. Han har lärt sig själv. - Han har alltid sagt: Gör en film med mig så kommer den bli jättebra, säger Josef Fares till Dagens Nyheter. Jan Fares har tidigare varit med i sonen Josefs filmer. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8