LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 17 Fredag 21 maj 2010 NORRBOTTEN Två dog i olycka Två personer dog i en olycka i Vitåforsgruvan i Malmberget i tisdags. Dom dog när en hisskorg lossnade och föll hundra meter. - Dom befann sig i en korg som hängde från en lyftkran. Korgen lossnade och föll nästan hundra meter, säger 1 Anders Lindberg som jobbar på LKAB. Ingen vet ännu varför korgen lossnade. Det är ovanligt att någon dör i gruvolyckor i Sverige. För två år sedan dog en ung man i en rasolycka i LKAB:s gruva i Kiruna.
Väg rasade I helgen stängdes vägen mot Ritsem. Snö, is och grus hade rasat från fjällen ned på vägen. Dom som bodde i stugor eller husvagnar i Ritsem kunde inte köra därifrån. Ilkko Säisä såg rasen. - Det såg fruktansvärt ut. Jag är tacksam att ingen människa befann sig där rasen gick. Dom hade inte överlevt, säger Ilkko Säisä som jobbar vid Gällivare kommun. Jonas Hansson var en av dom som blev instängd i Ritsem. Han berättar att en fem meter hög mur av jord och grus stängde vägen. Under söndagen kunde många av dom som var fast i Ritsem åka hem. Tre helikoptrar flög dom till Sjöfallet. Därifrån kunde dom åka 2 buss hem. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Åska orsak till el-avbrott Det har åskat i Norrbotten i helgen. Blixten slog ned på Kilens bostadsområde i Malmberget. Hela bostadsområdet blev strömlöst. Många hyresgäster fick kasta bort mat som tinade när frysarna blev strömlösa. Dom kunde inte heller koka mat, se på TV eller använda datorn. -Något borde hyresgästerna få i ersättning, säger Timo Pasainen som fick flytta till vänner när hans lägenhet blev strömlös. Även Domus-affären blev utan el.
Maten förstördes och vatten rann ut på golvet när frysarna tinade. Det skriver NSD. Olagliga soptippar Det finns minst 150 olagliga soptippar i Piteå kommun. Många slänger sopor från sina trädgårdar på kommunens mark. -Situationen är bedrövlig. Det säger Tore Sundström som arbetar vid Piteå kommun. Nu slängs kvistar, plastsäckar, gamla däck och trasiga tvättmaskiner på kommunens mark. -Soptipparna blir fler och större. Det viktigaste för folk är att få bort skräpet från den egna tomten, säger Tore Sundström. 3 Han säger att det är dyrt och tar lång tid att få bort soptipparna. - Man får helt enkelt hoppas på att människor ändrar sig, säger Tore Sundström Det skriver Piteå-Tidningen. Ny gruva i Kiruna LKAB ska öppna en ny gruva på Gruvberget i Svappavaara. Mellan 40 och 50 personer kommer att få jobb i gruvan. I veckan sa Miljödomstolen ja till att LKAB får starta gruvan. Miljödomstolen undersöker hur naturen skadas av gruvbrytningen. - Ett mycket glädjande besked. Nu kan vi starta LKAB:s första nya järnmalmsgruva på 50 år,
säger LKAB:s chef Lars-Erik Aaro. Den nya gruvan startar i maj. LKAB vill också öppna en ny gruva i Mertainen nära Svappavaara. Varmt i Haparanda I lördags var det 28 grader varmt i Haparanda. Så varmt har det inte varit i Haparanda i maj på över hundra år. Det är ofta kallt och tråkigt väder i Norrbotten i maj, men i år har värmen kommit tidigt. Det har varit soligt och varmt i hela Norrbotten dom senaste dagarna. Enligt SMHI kommer värmen att stanna ett tag till. Dom som arbetar på SMHI är experter på hur vädret kommer att bli. 4 Dyr bro för djur Djuren ska få en egen bro över den nya järnvägen till Haparanda. Bron över järnvägen kostar 32 miljoner kronor att bygga. Snart är den nya järnvägen till Haparanda klar. Men på Trafikverket är dom oroliga över att djur kan skadas när tågen börjar köra på järnvägen. Många renar är vana att gå precis där järnvägen ska ligga. Därför vill Trafikverket att man bygger en bro över järnvägen. Då kan renar och vilda djur gå på bron istället för på järnvägen. Den nya bron ska vara färdig i november. Det skriver Norrbottens-Kuriren.
SVERIGE Mobiltelefoner är inte farliga Nu kan du sluta att vara rädd för cancer när du pratar i mobiltelefon. Många är rädda att få hjärntumör av att prata i mobiltelefon. Men nu visar en stor undersökning att mobiltelefoner inte kan orsaka cancer i hjärnan. Undersökningen är den största som gjorts som handlar om mobiltelefoner och cancertumörer i huvudet. Mer än 5 000 personer som har hjärntumör har varit med i undersökningen. Forskarna har jämfört dom med friska personer som använt mobiltelefoner ofta 5 i mer än tio år. Forskarna hittade ingen som fått cancer därför att dom pratat i mobiltelefon. Undersökningen har gjorts i 13 olika länder. Det är WHO, Världshälso-organisationen som är ansvarig för undersökningen. Det skriver TT, Tidningarnas Telegrambyrå. Dyrt bröllop Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling ska gifta sig i sommar. Bröllopet kommer att kosta 20 miljoner kronor. -Tio miljoner kronor får vi från regeringen och resten av pengarna betalar kungen. Det säger Jan Lindman
som är hovets ekonomichef. Det som kostar mest är all personal som behövs till bröllopet. Middagen för 600 personer på slottet är också dyr. -Många gäster ska få mat, dryck och underhållning. Det ska flyttas runt och möbleras i slottet och göras i ordning i den gamla rikssalen, säger Lindman. Bröllopet kommer att kosta 20 miljoner kronor. Men då är inte allt som kostar inräknat. Till exempel kommer extra många poliser att arbeta under bröllopet. Deras löner kostar mycket. Storkyrkan har renoverats för 14 miljoner kronor. Det ska också finnas blommor i hela Stockholm. Det skriver TT, Tidningarnas Telegrambyrå. 6 UTLAND Pojke överlevde flygolycka I onsdags kraschade ett flygplan när det skulle landa i Tripoli i Libyen. Det fanns 106 personer i flygplanet. Alla dog utom den nio-åriga pojken Ruben van Assouw. Han hade varit i Afrika med sin familj och sett på vilda djur. Ruben van Assouws mamma, pappa och storebror dog vid olyckan. Familjen var från Holland precis som dom flesta ombord på planet. Personer som såg olyckan säger att planet slog i marken en bit före landningsplatsen. -Det är för tidigt att säga vad som orsakade olyckan, säger Sabri Shadi från det
libyska flygbolaget. Ruben van Assouw bröt benen och har vaknat efter operationen. Nu har släktingar till nio-åringen flugit till Libyen för att ta hand om honom. Det skriver TT, Tidningarnas Telegrambyrå. Askan kvar i tio år Flera flygplatser har stängt sedan nya askmoln har upptäckts. Askan från den isländska vulkanen Eyjafjallajökul kan bli kvar i luften i mer än tio år. Det säger forskare. I måndags var det förbjudet att flyga över delar av England, Irland, Skottland och Holland. Även i södra Sverige var 7 några flygplatser stängda. Nu kanske det blir problem för alla som vill flyga på sin semester i sommar. -Ett sådant här utbrott kan pågå i månader och år. Senast Eyjafjallajökul hade ett vulkanutbrott höll det på i över ett år. Hur länge det kan pågå vet ingen, säger vulkanexperten Reynir Bödvarssson vid Uppsala universitet. Forskaren Thor Thordarsson vid universitet i Edinburgh har undersökt 205 vulkanutbrott på Island. Han tror att tre isländska vulkaner snart kommer att få utbrott. Därför varnar Thordarsson för att det kan ta mer än tio år innan askmolnen försvinner från luften. Det skriver den engelska tidningen The Times och Dagens Nyheter.
Posttidning B Världens största hund Nu står det om jätte-hunden Giant George i Guinness rekordbok. Giant George är världens största hund. Han är två meter och 20 centimeter lång. Han är en meter och nio centimeter hög. Han väger 111 kilo. Giant George är av rasen grand danois. Världens största hund bor i Arizona i USA med sin husse. Det skriver Aftonbladet. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8