LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 15 Torsdag 21 april 2011 NORRBOTTEN Demonstration i Kiruna Förra torsdagen demonstrerade nästan 2 000 Kirunabor. Dom är rädda att deras akutsjukvård ska läggas ned. -Vi måste kunna operera patienter akut, säger Kajsa Östergren, som är med i Aktionsgruppen för Kiruna sjukhus bevarande. Om en person är akut sjuk 1 är det ofta bråttom. Någon kanske är med om en olycka i gruvan eller får en hjärtinfarkt. Då kan man få vård på sjukhusens akutmottagningar. Det finns fem sjukhus i Norrbotten. Landstinget säger att pengarna inte räcker till akut-mottagningar på alla fem sjukhusen. En utredare har undersökt
vad som händer om man tar bort akuten vid sjukhusen i Kalix och Kiruna. Om alla akuta operationer skulle göras på sjukhusen i Sunderbyn, Gällivare och Piteå. Utredaren tror att läkarna blir duktigare på att operera om man kan göra fler operationer på färre sjukhus. Utredaren säger att det går bra att köra akut sjuka med helikopter eller ambulans. Under transporten ska dom få vård av duktig sjukvårdspersonal. När dom sedan kommer fram finns det vana läkare som väntar. Det tror inte Kirunaborna på. -Om det är dåligt väder och ambulansen eller helikoptern inte kan köra till akuten vid ett annat sjukhus, måste vi kunna ta hand om patienterna i 2 Kiruna, säger Kajsa Östergren. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Kamp för byskolor i Kalix I förra veckan bestämde politikerna i Kalix att fyra byskolor ska läggas ned. Det är skolorna i Pålänge, Ytterbyn, Risön och Gammelgården. Men byborna tänker kämpa för sina skolor. -Dom som bestämmer får hitta andra lösningar, säger bybon Lennart Nyman. Eleverna i Kalix har haft dåliga betyg. Politikerna i barn och utbildningsutskottet beslutade att lägga ned skolorna för att göra skolan bättre. -Vi gör det för elevernas bästa. Det här är en
satsning på skolan, säger Sven Nordlund, miljöpartist och ordförande i barn och utbildningsutskottet. Men rektorn på Risöns skola håller inte med: -Vi har absolut ingen dålig skola, säger rektor Kjell Vikström. Bybor från dom fyra byarna samlades på torsdag kväll i förra veckan i Nyborgs Folkets Hus. Dom protesterade mot att deras skolor kan komma att läggas ned. -Byn har alldeles för många barn för att det här ens ska komma på tal, säger bybon Anna Hedman. -Vi ska ta strid för skolan. Vi ska inte bråka mellan byskolorna, dom ska vara kvar och dom behövs, säger Rune Sundkvist till NSD. 3 Föräldrarna planerar nu nya protestmöten. Det blir kommunfullmäktige i början av juni som fattar det sista beslutet om skolornas framtid. Hells Angels i fängelse Polisen har arbetat hårt för att medlemmar i Hells Angels ska dömas för brott som dom har gjort. Sju medlemmar har nyligen dömts till fängelse och i förra veckan dömdes en person till. -Lyckas man låsa in rätt personer så påverkar man all brottslighet, säger polischef Per Karlsson i Luleå. Hells Angels betyder helvetets änglar. Dom flesta som är med i Hells Angels är
kriminella. Ofta har dom på sig speciella västar och kör motorcykel. Det tar flera år innan en person kan bli riktig medlem i Hells Angels. Först måste dom vara med i under-grupper och göra som ledarna i Hells Angels säger. En av under-grupperna heter Red and White Crew. Det betyder ungefär den röd-vita besättningen eller den röd-vita personalen. Den person som dömdes till fängelse i Luleå i förra veckan är med i Red and White Crew. Han dömdes till fängelse i drygt två år för narkotikabrott och vapenbrott. Dom andra i grupperna runt Hells Angels är dömda för liknande brott. Till exempel smuggling, 4 misshandel och utpressning. Utpressning är när man försöker tvinga någon att göra eller säga något, annars hotas dom med något otäckt, till exempel med misshandel eller mord. Poliser över hela Sverige har under den senaste tiden arbetat hårt mot personer i Hells Angels och deras under-grupper. Idag sitter många av medlemmarna i fängelse. -Vi är nöjda och tycker att vi har gjort ett bra arbete, säger Per Karlsson. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Gratisbuss försvinner Det finns för lite pengar till bussarna i Bodens kommun. Därför ska ungdomarnas
gratisresor tas bort. Bussarna ska också sluta köra till Harads. -Förslaget är inte roligt men nödvändigt, säger Anna-Karin Nylund. Anna-Karin Nylund är socialdemokrat och ordförande i kommunens tekniska utskott. Det är politikerna i tekniska utskottet som nu föreslår att gratisresorna ska försvinna. Från första juli kostar ett årskort för ungdomar 1 200 kronor. -Vi är enda kommunen som har kvar gratis bussar. Trots gratisresorna ligger vi lägst i landet när det handlar om att åka buss. Folk tar inte bussen bara för att den är gratis, säger Anna-Karin Nylund. Politikerna föreslår också att bussarna mellan Boden och Harads tas bort nästa sommar. 5 Dom bussarna skjutsar också skolbarnen. Bodens kommun måste då betala andra företag för att sköta skolskjutsarna. -Det ska inte bli dyrare för kommunen, säger Anna-Karin Nylund. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Svaga isar till påsk Isen längs kusten är svag och dålig. -Havsisarna är ovanligt svaga för årstiden. Det här är den tiden på året som isarna försvinner snabbt om det inte är kallt på nätterna, säger Lars Näsman som arbetar vid Kustbevakningen. Lars Näsman har kontrollerat isarna. - Det finns stora öppna hål vid Tjuvholmssundet i
Luleå. Det är även öppet vatten utanför Lövskär, säger Lars Näsman till Norrbottens-Kuriren. Kommunen har stängt isvägarna i Luleå. SVERIGE Majblomman hjälper barn Förra veckan började årets majblommor att säljas. Pengarna från försäljningen går till svenska barn som behöver hjälp. -Vi jobbar hela året med att dela ut pengar, säger Lena Hjelm som är chef för Majblommornas riksfond. Majblomman är en liten blomma av plast med en nål så att den kan fästas i kläderna. Varje år har blomman en ny färg. 6 Årets majblomma är rosa-grön med en gul prick i mitten. Det är barn som säljer blommorna. Förra året sålde barnen majblommor för flera miljoner kronor. Föräldrar som har lite pengar kan få bidrag till sina barn från Majblommornas riksfond. Det kan till exempel vara bidrag till glasögon, julklappar, sportgrejor eller utflykter. Det skriver Dagens Nyheter. SPORT Bra start för Piteå Piteås damlag i fotboll har fått en bra start på säsongen. Oavgjort i första matchen och storseger i andra matchen hemma i Piteå. 2 470 personer kom för att
se Piteås första hemmamatch. Dom blev inte besvikna. Piteå spelade mycket bra och vann med 5-0 över Dalsjöfors. - Vi är ett bra lag. Vi kan vinna mot alla andra lag, säger tränaren Peter Grundström till Piteå-Tidningen. Piteå spelar i damallsvenskan där dom bästa lagen spelar. Silver för Luleå Basket Tjejerna i Luleå Basket tog SM-silver. Telje vann den tredje finalen med 68-53 och tog SM-guld. -Fjärde SM-silvret, det känns inte kul, säger spelaren Stina Nilsson i Luleå Basket. Det hjälpte inte att hemmapubliken i Pontushallen 7 var fantastisk. Det hjälpte inte heller att tjejerna spelade riktigt bra basket i dom två mittperioderna. Telje vann första och sista perioden stort och tog guldet. Spelarna i Luleå Basket är inte glada över silvret. Dom ville ha guldmedaljen. Luleå Basket har tagit silver fyra gånger: 2005, 2006, 2007 och nu 2011. Luleå Baskets sportchef Peo Persson var också besviken: -Jag vill bara åka hem och dra täcket över huvudet, säger han till NSD. Färjestad tog guld Färjestad är svenska mästare i ishockey. Färjestad slog Skellefteå med 4-1 i matcher.
Posttidning B Godis till påsk I Sverige gillar vi godis. Svenskarna äter mest godis i hela världen. Om man delar upp allt godis som säljs i Sverige så blir det 17 kilo till varje svensk. Och nu när det är påsk äter vi extra mycket godis. Då äter vi dubbelt så mycket som en vanlig vecka. Det är inte så nyttigt att äta mycket godis. Godis innehåller mest socker och fett. - Mitt råd är att bara köpa det godis som är riktigt gott och njuta av det, istället för att köpa mycket av allt, säger Åsa Brugård Konde på Livsmedelsverket till tidningen Råd och Rön. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8