LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december 2011. Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Barns och ungdomars hälsa i Kronobergs län. Resultat från enkätundersökning 2012

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Du är klok som en bok, Lina!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Sveriges bästa självskattade hälsa år 2020?

Nr 22 Fredag 14 september 2007

Hälso- och sjukvårdsberedningarna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

Barns åsikter om sjukhus, vårdcentraler, väntrum och personalens bemötande

Andel (procent) som för det mesta mår ganska eller mycket bra, elever i Norrbotten, Jämtland och Västernorrland, läsår

16 JANUARI Psykisk hälsa

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

Barns och ungas hälsa i Norrbotten Åsa Rosendahl, Folkhälsocentrum NLL. - Va! Varför förväntas inte jag leva lika länge killarna i Danderyd?

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.

Övning: Föräldrapanelen

Barns och ungdomars syn på skärmtid

Utvärdering/sammanställning av UM Lönnens utåtriktade arbete läsåret 09/10

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

Hur upplevde eleverna sin Prao?

PSYKISK HÄLSA I SIFFROR NORRBOTTEN

Välfärd på 1990-talet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Innehållsförteckning. 1. Inledning och syfte Sid 3 2. Deltagande i Elevhälsosamtal Sid 4 3. Resultat Sid 5

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 38 Fredag 2 december 2011 NORRBOTTEN Inga operationer i Kalix Landstinget föreslår att operationerna ska flyttas från Kalix lasarett. -Det sparar sju miljoner kronor om året, säger landstingsdirektören Gunnar Persson. Landstinget har för lite pengar och måste spara. Ett sätt att spara är att bara operera vid två av 1 Norrbottens sjukhus. Idag görs det ungefär 900 planerade operationer vid Kalix sjukhus. Tjänstemännen vid landstinget har tagit reda på hur det blir om operationerna istället görs vid sjukhusen i Sunderbyn och Gällivare. -Vi blir färre som bor i Norrbotten så vi klarar

oss nog med två sjukhus som opererar, säger landstingsrådet Kent Ögren. Men dom som arbetar med operationer i Kalix tycker att det är ett dåligt förslag. -Vad händer med patienterna? Hur länge ska dom behöva vänta på operationer, säger Elisabet Hjelm som arbetar som sjuksköterska vid operationsavdelningen. I början av februari ska politikerna i landstinget bestämma hur det ska bli med operationerna i Kalix. Vill sälja Kiruna till turister Den senaste veckan har 600 tyska resesäljare och journalister varit i Kiruna. 2 -Det är den största satsning som vi har gjort mot tysk resemarknad, säger Erica Mattsson till Norrbottens-Kuriren. Mattsson är chef för turistorganisationen Kiruna Lappland. Det är ett av Tysklands största reseföretag, Dertours, som utbildar sina säljare om vad som finns i Kiruna och Sverige. Dertours har gjort liknande besök i Dubai, Peking, Paris och Las Vegas. Tyskarna har besökt Björkliden och Abisko. Dom har också varit i Ishotellet i Jukkasjärvi och dom har åkt hundspann och skoter. Turistföretagarna i Kiruna hoppas att det ska bli mer än dubbelt så många tyska turister i norra Sverige efter veckans besök.

Ikea vill bygga fler varuhus Ikea vill bygga två nya möbelvaruhus i norr, ett i Uleåborg och ett i Umeå. Nu ska tre Ikeavaruhus tävla om kunderna. -Jag är inte bekymrad, säger Mari Gustafsson, chef vid Ikea i Haparanda. Uleåborg ligger i Finland, bara 13 mil från gränsen till Haparanda. Många i Uleåborg åker till Ikea i Haparanda och handlar möbler. Även en del Umeåbor åker till Haparanda eftersom det inte finns något Ikea i Umeå. Nu planerar Ikea för att bygga ett varuhus i Umeå och ett i Uleåborg. Det innebär att många av Ikeas kunder i Haparanda får närmare till andra Ikeavaruhus. Men varuhuschefen i 3 Haparanda är inte orolig. -Det finns många kvar som vill besöka Ikea i Haparanda. Jag träffar kunder varje dag som gör sitt första besök hos oss, säger Mari Gustafsson, varuhuschef i Haparanda. Det skriver Norrbottens-Kuriren Skolornas stängning får vänta Många bybor blev arga när Bodens politiker ville stänga skolor i byarna. Nu säger politikerna att stängningen får vänta ett år. Politikerna i Bodens kommun säger att pengarna inte räcker till alla skolor i kommunen. Därför föreslog politikerna att några skolor skulle stängas.

Det är skolorna i Gunnarsbyn, Harads och Bredåker. Förra veckan demonstrerade Haradsborna mot förslaget. Nu säger politikerna att dom väntar med beslutet ett år. Om skolorna då har minst 23 elever per årskurs får dom vara kvar. -Vi har lyssnat på medborgarna och vill ge byaskolorna den här tiden. I Harads planerar man satsningar på näringslivet och man tror att fler ska flytta dit, säger Britt-Marie Loggert Andrén som är socialdemokrat och skolpolitiker. Mogens Amstrup i Gunnarsbyn tycker det är bra att politikerna har ändrat sig: -Vi får tid att hitta andra lösningar, säger han. 4 Men andra tror att det blir problem med att få ihop 23 elever per årskurs. -Jag känner mig maktlös och besviken, säger Sven-Gunnar Jonsson från Bredåker. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Många tjejer mår dåligt Många tjejer i gymnasiet mår dåligt. Dom är ofta ledsna eller har ont i huvudet. -Tjejer ställer höga krav på sig själva, säger Bengt Augustsson som är gymnasiechef i Luleå. Landstinget och kommunerna i Norrbotten har undersökt hur ungdomar i gymnasiet mår. Undersökningen visar att var tionde flicka

ofta är ledsen. Var femte flicka har ofta ont i huvudet. Undersökningen visar att flickorna mår mycket sämre än pojkarna. Stina Lundgren är 17 år och går på gymnasiet i Luleå. Hon säger att hon kan bli ledsen om det är för stressigt i skolan. - Det är väl så att jag ställer höga krav på mig själv. Jag vill vara duktig, säger Stina Lundgren. Bengt Augustsson tycker det är tråkigt att många tjejer mår dåligt. Han tror att skolorna måste ha en bra elevhälsovård. Det måste finnas sjuksköterskor och kuratorer som eleverna kan prata med. Det skriver NSD. 5 50 år med tv i Norrbotten Förra onsdagen var det 50 år sedan norrbottningarna fick tv. Då fanns bara en tv-kanal, bilden var svart-vit och ljudet dåligt. Men tittarna tyckte tv var fantastiskt. Tv-bilderna kom från Älvsby-sändarens 320 meter höga mast. Bengt Lundberg från Luleå minns när han tryckte på Älvsbysändarens startknapp för 50 år sedan. -Tittarna var nöjda. Det kom rapporter från många ställen, till och med från Finland, att bilden var bra, säger Bengt Lundberg. Många familjer köpte tv fast dom var dyra. Då kostade en vanlig tv 1 400 kronor.

-Det var lika mycket som en och en halv månadslön för dom flesta, berättar Bengt Lundberg. För 50 år sedan fanns det bara en tv-kanal. Nu sänds mer än 50 kanaler från masten utanför Älvsbyn. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Höstens väder gör hästarna sjuka Hästarnas foder har blivit dåligt av höstens konstiga väder. -Många hästar har drabbats av det här. Bilen som kör döda hästar hinner nästan inte med, säger veterinären Anna Semrén. Det har varit konstigt väder hela hösten. 6 Ena dagen varmt och fuktigt, nästa dag kallt. Fodret har blivit fuktigt och dåligt. Många hästar som ätit av fodret har blivit sjuka. Dom har fått magsjukdomar som kolik och tarmvred. Susanne Rings häst fick tarmvred. -Jag förstod snabbt att något var fel. Han hade hög puls och andades väldigt fort, berättar hon. Men medicinen hjälpte inte. Hästen blev sämre. -Hästen hade varit jättepigg dagen innan och dagen efter var han riktigt dålig, säger Susanne Ring. Till slut fick hästen en spruta så den dog. I höst har Anna Semrén avlivat flera hästar som blivit sjuka av fodret. -Om man tror att hästen har fått tarmvred ska man ringa en veterinär,

hellre för tidigt än för sent, säger Anna Semrén. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SPORT Jarmo Myllys hyllades Coop arena i Luleå var fullsatt förra onsdagen då målvakten Jarmo Myllys hyllades. - Det här kommer jag alltid att minnas, sa Jarmo Myllys när hans tröja hissades upp i taket i Coop arena. Jarmo Myllys spelade med Luleå hockey i sju år. Han var kanske den viktigaste spelaren när Luleå hockey vann SM-guld 1996. Myllys var då en av världens bästa målvakter. Jarmo Myllys var 7 mycket populär. Många unga killar och tjejer ville bli målvakter efter att dom hade sett Jarmo Myllys spela. Han är också en av få målvakter som har gjort mål. Myllys gjorde två mål under sina år i Luleå. Förra onsdagen hyllade Luleå hockey sin gamla målvakt. En stor tröja med nummer 35 på ryggen hissades upp i taket på Coop arena. Publiken i den fullsatta hallen stod upp och klappade händer och sjöng för Jarmo Myllys. Myllys var rörd och hade tårar i ögonen. - Det var sju härliga år här i Luleå och det är alltid roligt att komma tillbaka hit, säger Jarmo Myllys till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Gällivare ska få en vinterpark Gällivare ska få en vinterpark. I parken ska det finnas rutschkanor, isdjur och grillplats. - Det ska vara en plats där alla kan njuta, säger Elin Adermalm som jobbar med parken. Parken ska byggas mitt i Gällivare centrum. Konstnären Albert Falck ska göra isskulpturerna. Just nu är det svårt att få parken klar eftersom det är så lite snö. - Men vi hoppas att det ska byggas en vinterpark här varje år, säger Elin Adermalm till NSD. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8