LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december 2011. Inga pengar till Norrbotniabanan



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

konfirmand 2010/2011 Nu är det din tur

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

VAD TYCKER DE ÄLDRE OM ÄLDREOMSORGEN? - SÄRSKILT BOENDE I HÖGANÄS KOMMUN 2013

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

Skål för Åmål. Expressen Fredag förfestade med skådisarna i höstens film

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Lyssna, stötta och slå larm!

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

Månadsbrev från fotbollsvolontärerna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

OP Röster från män 70 år-

Förlossningsberättelse

Sätta dagordningen Fokus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Barns brukarmedverkan i den sociala barnavården - de professionellas roll för barns delaktighet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Budget Investeringar. Drift

Jag ringde upp Lars Östrell som har hand om polishästarna här i Malmö och ställde några frågor om polishästar och hur de jobbar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

Det visar sig att hon har fått diabetes. Pappa tittar ner på Moa som är ledsen.! -Moa du kan inte ha kalas i morgon. Säger pappa.! -Va? Säger Moa.!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

MEDLEMSINFO INFO FRÅN VERKSAMHETSLEDAREN

Blandade resultat ÄLVNÄS TVÄTT

Den ändrar sig hela tiden och därför är det viktigt att gå in och kolla när det händer.

ungdomsjobb hotas i Västra Götaland. - Så slår förslaget om höjda arbetsgivaravgifter mot unga i Västra Götaland och Göteborg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Kapitel 2 Övernattning

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

ETT VÄXANDE LULEÅ HANDLINGSPROGRAM FÖR SOCIALDEMOKRATERNA I LULEÅ

Rapport från besök i Rameshwari school, Khamare oktober 2011

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Dagverksamhet för äldre

Enkel dramatisering Johannes Boscos dröm Festdag 31 januari

INNEHÅLLSFÖRTECKNING KAPITEL 1 JACK FRANZÈN

Tankar & Ord. Av: Johannes Djerf

Innehållsförteckning. Kapitel 1

NORDIC SCHOOL Составитель Е.Д. Малышева На основе учебник Svensk, svenska, Rivstart B1+B2 и Form i fokus B. Имя и фамилия учащегося/учащейся...

Västerortspolisen informerar:

Vi tror på Hallonbergen

Måndag 8/ :05 Avfärd med buss från Söderhamn. 06:25 Byte till tåg i Gävle

Utvärdering 2015 deltagare Voice Camp

- Jag bor i ett hus tillsammans med min man, min. son och min dotter. Huset är gammalt, men^vi har. :om mycket. Vi har också en stor trädgård.

nr 3 Waxholms Scoutkår

Svensk Handels julrapport 2015

Antal svarande i kommunen 32 Andel svarande i kommunen, procent 43 Kategorier ångest? Mycket dåligt Totalt Nej. Någorlunda. Mycket gott.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

E-handeln 2014 SILENTIUM AB COPYRIGHT

Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Henrik Einspor

Pedagogisk omsorg Pedagogisk omsorg är ett samlingsbegrepp för verksamhet som erbjuds istället för förskola och fritidshem.

Brukarundersökning på Alkoholpolikliniken 2012

VÄLKOMMEN till ett helt nytt liv! Innehåll. Dina första steg på vägen till ett liv tillsammans med Gud.

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

MITT LIV SOM DIABETIKER

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Obesvarad 0 0% Ack. svar 49 Vertikal procentberäkning Frågetyp: Endast ett svar Report filtered

Så, med nytt (inget) hår satte jag mig på planet till Irland och Dublin!

Jag är inte rädd när det är mörkt Händer som ögon räcker för mig Är inte rädd när det är mörkt Händer som ögon, nu ser jag dig

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Välkommen till konfirmation!

Julen Vårt julfirande här i Sverige är en blandning av kristen tro (t.ex. Jesus) och ännu äldre traditioner (t.ex. julklappar). Vi har dessutom lånat

Rally Sweden, Colins Crest Award & Ken Block

Skolledningens sida februari 2016


Eftervalsundersökning för Stockholms läns landsting Tillväxt, miljö och regionplanering

studerar vid musikinstitut tycker om att promenera i skogen surfar på nätet över två timmar per dag

AKTIVITETSHANDLEDNING

Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

Föräldramöte i Kramfors skolor. Material med frågor och svar att användas på föräldramöten från förskola till åk 9 ÅK7-ÅK9

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

Nummer 1-13,15 Lördag 14 maj

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 41 Fredag 23 december 2011 NORRBOTTEN Inga pengar till Norrbotniabanan I förra veckan röstade Riksdagen nej till att satsa pengar på järnvägen Norrbotniabanan. - Jag hoppas fortfarande på att vi inom några år ska börja bygga järnvägen, säger Peter Roslund som arbetar för att Norrbotniabanan ska byggas. Det var Socialdemokraterna som hade lagt ett förslag om pengar till Norrbotniabanan. Pengarna skulle användas för att undersöka om det går att börja bygga Norrbotniabanan. Norrbotniabanan ska gå längs kusten från Umeå och norrut. Men dom borgerliga partierna i riksdagen 1

röstade mot förslaget. Socialdemokraten Leif Pettersson är besviken. - Det kan ta tjugo år innan vi får ett nytt beslut, säger Leif Pettersson. Leif Pettersson tycker också att det är konstigt att riksdagsledamöter från norra Sverige röstade nej. - Dom säger en sak hemma i Norrbotten och en annan sak i riksdagen, säger Leif Pettersson. Moderaten Krister Hammarberg röstade mot förslaget. Han säger att det inte betyder att Moderaterna är mot Norrbotniabanan. - Vi röstade för en budget där pengarna ska räcka. Vi kan inte lova allt till alla, säger Krister Hammarberg. Piteå-Tidningen. 2 Har hittat cykeln Tomas Johansson från Råneå har varit försvunnen sedan september. Nu har hans cykel hittats i Råne älv. Polisen har sökt efter Tomas Johansson och hans vita cykel sedan han försvann efter en fest hos sin bror i Råneå. Det finns en bro över Råne älv på vägen mellan broderns hus och Tomas Johanssons hem. Men det har varit svårt att söka i vattnet under bron. -Det har varit för strömt och för grumligt vatten, säger polisen Kalle Alatalo som sökt efter Tomas Johansson med sin hund. I söndags såg en person att det låg en cykel i älven en bit nedanför bron.

Kalle Alatalo och tre brandman fick upp cykeln ur vattnet. Tomas Johanssons familj säger att det är hans cykel som hittats. Vad som hänt med Tomas Johansson är det fortfarande ingen som vet. -Vi vet inte om han hamnade i vattnet eller om han finns kvar på land. Först när vi hittat honom vet vi, säger Kalle Alatalo. NSD. Brännskadad 23-åring har dött En 23-årig man från Piteå var med om en olycka på SSAB i november. 23-åringen fick så allvarliga skador att han nu har dött på Karolinska sjukhuset i Stockholm. 3 Det var den 1 november som 23-åringen skulle rengöra en kalkstensugn på SSAB i Luleå. Plötsligt började kalk och het ånga rinna ut ur ugnen. Åtta personer som var nära ugnen skadades av den frätande kalken och den heta ångan. Alla fördes till Sunderby sjukhus. Dom svårast skadade, 23-åringen och en 19-åring, flögs sedan till specialistvård i södra Sverige. 23-åringen dog igår. 19-åringen är fortfarande mycket allvarligt skadad. Polisen och Arbetsmiljöverket jobbar nu tillsammans med SSAB med att ta reda på varför olyckan hände. Piteå-Tidningen.

Norrmän handlar smör i Sverige Det är brist på smör i Norge. Därför åker många norrmän till Sverige för att köpa smör. - Norrmännen köper hela lådor med smör, säger Klas Ekdahl som driver butiken i Abisko. Det blir färre och färre mjölkbönder i både Norge och Sverige. I Norge finns det dessutom regler som gör att butikerna inte kan köpa smör och mjölk från andra länder. Nu är smöret nästan slut i butikerna i Norge. - Vi säljer jättemycket smör varje dag. Vi säljer mycket mer än vi brukar, säger Inga-Maj Eriksson som är butikschef på Konsum i Katterjåkk. Hon berättar att alla norrmän som kommer 4 dit köper smör. Dom flesta köper 10 till 15 paket smör. Men norrmännen köper också andra varor. Julskinka och julmust är populära varor hos norrmännen. Det är mycket att göra just nu för dom som jobbar i butikerna nära norska gränsen. - Men jag tycker det är roligt att ha så många norrmän här. Dom är trevliga, säger Inga-Maj Eriksson. Norrbottens-Kuriren och P4 Norrbotten. Många vill köpa skinka Det är mycket att göra hos företaget Nyhléns Hugosons just nu.

- Vi har aldrig tidigare haft en sådan rusch med julskinkor som i år, säger chefen Mikael Hugoson. Julskinkan är en viktig del av den svenska mattraditionen. Många svenskar vill ha skinka till jul. Hos företaget Nyhléns Hugosons jobbar dom anställda så mycket dom bara kan. Företaget säljer julskinkor till butiker i hela norra Sverige, och i år är det extra mycket att göra. Det beror på att färre bönder föder upp grisar. Vi kan inte heller köpa lika mycket griskött från Danmark som vi brukar göra. Danskt griskött har blivit populärt i Kina och danskarna säljer mycket kött till kineserna. 5 - Dom här veckorna före jul sätter vi rekord. Vi har sålt nästan 300 ton julskinkor till butikerna, säger Mikael Hugoson. Norrbottens-Kuriren. Järnvägsstationen får rivas Kiruna järnvägsstation får rivas. Det har länsstyrelsen i Norrbotten bestämt. Stationshuset har hittills setts som så värdefullt att det har varit skyddat från rivning och förändring. Nu har länsstyrelsen beslutat att ta bort byggnadsminnesskyddet. Det är ovanligt att ett hus förlorar sitt byggnadsminnesskydd. Orsaken är att gruvan i Kiruna breder ut sig. Marken i närheten av

gruvan spricker och det kan finnas risk för ras. Därför kommer Kiruna centrum att flyttas. Några hus ska flyttas, men många måste rivas. Nu har länsstyrelsen sagt att stationen kan rivas. Länsstyrelsen vill att man fotograferar och filmar stationen innan den rivs. P4 Norrbotten. Det är både varmt och trångt och det tar lång tid att få betala. Då är det enklare att köpa klapparna hemma vid datorn. Var tredje svensk handlar julklappar på nätet i år. Svenskarna kommer att handla julklappar för mer än fem miljarder kronor på internet i år. Det har Posten räknat ut. Det här skriver Piteå-Tidningen. Många köper julklappar på internet Jakten på julklappar är i full gång. Men fler och fler väljer att handla julklapparna via internet, istället för att trängas i butikerna. Många tycker att det är jobbigt att trängas i butikerna innan jul. 6 UTLAND Många döda i stormen Mer än 800 människor dog och 800 människor saknas efter en storm på Filippinerna. Många låg och sov när stora vågor av vatten svämmade över

gator och hus. Det var natten mot lördag som regnet och stormen gjorde att floder svämmade över. Människor försökte fly från vattnet genom att klättra ut genom fönster och upp på tak. Men många sköljdes bort av vågorna. På söndagen när vattnet sjunkit bort arbetade 20 000 soldater med att söka efter försvunna människor och städa efter allt som gått sönder. Den filippinska regeringen och hjälporganisationen Röda Korset ber nu om hjälp att skaffa kläder och mat till dom som inte har någonstans att bo. Svenska utrikesdepartementet vet inte om det finns några svenskar i området. TT. 7 SPORT Alexander blev svensk mästare Alexander Majorov från Luleå blev svensk mästare i konståkning i helgen. Majorov gjorde sin bästa tävling någonsin och fick höga poäng av domarna. - Jag hittade flytet och lyckades bra i dag, säger Alexander Majorov. Alexander hoppas att han nu ska få tävla i EM, Europamästerskapen, i januari. - I dag var Alexander fantastisk. Jag har aldrig sett honom bättre, säger Carina Skoog från konståkningsförbundet. Hon är med och bestämmer vilka svenska åkare som får åka till EM i England. Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Prästen får en ny chans Prästen Stefan Widman skulle arbeta vid förra årets julotta. Men han hörde inte väckarklockan. När han kom till kyrkan hade dom 350 besökarna gått hem. Många vill gå i kyrkans julotta tidigt på juldagens morgon. Förra året hände det som inte får hända. Prästen försov sig. Det blev en stor nyhet både i Sverige och utomlands. Men nu får han en ny chans vid julottan i år. -Nu ska jag inte försova mig. Väckarklockan ska ställas och många ska ringa, säger Stefan Widman som lovar att bjuda på en överraskning. Norrbottens-Kuriren. God jul och gott nytt år! Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8