LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

Möjlighet att leva som andra

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

A" göra sin röst hörd

Ingenstans att ta vägen

Kap,1. De nyinflyttade

Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar

Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett.

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Sagan om Nallen Nelly

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

TRO. Paula Rehn-Sirén. Här nedan finns de tre första scenerna ur pjäsen TRO. Kontakta författaren ifall du vill läsa pjäsen i sin helhet.

Innehållsförteckning. Kapitel 1 Olle

Om oss. Om Hyresgästföreningen. Innehåll. Var med i Hyresgästföreningen. lättläst

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

Stina Inga. Ur antologin nio, utgiven av Black Island Books och Norrbottens länsbibliotek, 2002 ISBN Intervju: Andreas B Nuottaniemi

Så här röstar du i omvalet

När Jim går i polisskolan

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i

Tolkcentralen informerar:

Facit Spra kva gen B tester

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 3 Fredag 5 februari 2010 NORRBOTTEN Kastade brandbomber mot hus Tre män i Arvidsjaur är misstänkta för att dom har försökt starta en brand. Männen kastade brandbomber mot ett hus där det bor en polisman. Männen är misstänkta för grov mordbrand. Polismannen hade jobbat natten. 1 Han hade precis kommit hem när han hörde att något träffade huset. När han tittade ut upptäckte han att det brann i husväggen och i bilen. Polismannen lyckades släcka elden själv. Polismannen och hans familj fick inga skador. Nästa förmiddag grep polisen tre unga män från Arvidsjaur.

Dom är nu misstänkta för grov mordbrand. Dom kan få upp till sex års fängelse. Snart öppnar privat vårdcentral Till hösten startar Cederkliniken i Piteå. Cederkliniken blir en privat vårdcentral. Den nya vårdcentralen blir en del av företaget Praktikertjänst. Nu kan vi som bor i Norrbotten välja vilken vårdcentral vi vill gå till. Vårdcentralerna får pengar från landstinget. Dom vårdcentraler som har många patienter får mer pengar än dom som har få patienter. Cederkliniken kommer att ha fyra läkare. Kliniken kommer också att ha distriktssköterskor, barnmorskor, sjukgymnaster och kurator. - Vi ska kunna erbjuda patienterna en bra sjukvård från vaggan till graven, säger läkaren Jörgen Boström till Norrbottens-Kuriren. I Luleå vill läkarna som jobbar på Hermelinen starta en privat vårdcentral. Läkaren Yelverton Tegner säger att många läkare gärna vill jobba på Hermelinens vårdcentral. Cederkliniken och Hermelinens vårdcentral kommer att öppna till hösten. Svårt att betala räkningar Det har blivit svårt att betala räkningar och ta ut pengar för personer som 2

bor utanför städer och samhällen. Det beror på att Svensk Kassaservice inte längre finns kvar. Nu har regeringen fått en rapport om svårigheterna för äldre och handikappade i Norrbotten. Förut fanns det postkontor nästan överallt. Där betalade man räkningar och tog ut pengar. För ungefär tio år sedan försvann postkontoren Istället skötte Svensk kassaservice postens jobb på bensinstationer och affärer ute i byarna. Även lantbrevbärare hjälpte till. Men förra året försvann även Svensk kassaservice. Nu har alla länsstyrelser i Sverige samlat in berättelser om hur folk betalar räkningar och sköter sina bankärenden sedan Svensk kassaservice försvann. Dom berättelserna finns i den rapport som regeringen nu har fått. Berättelserna visar att det blivit svårt för folk på landet. Särskilt svårt är det för äldre, handikappade och för dom som har företag. Regeringen funderar nu över hur det ska bli lättare att betala räkningar på landet. Vill bygga hög-hus Folkets Hus-föreningen vill bygga ett 44 våningar högt hus mitt i Luleå. -Det är en spännande idé men går det att bygga så högt på en så liten tomt? 3

Det undrar Kaj Hedstig, Luleå kommun. Mellan Kulturens Hus och Storgatan i Luleå finns en ledig tomt. Där har Folkets Hus legat. Folkets Hus var ett gammalt trähus i två våningar. Det brann för sju år sedan. Nu vill Folkets Husföreningen bygga ett nytt hus på den tomten. Folkets Hus-föreningen vill att det nya huset ska bli det högsta i Luleå och ett av dom högsta husen i Sverige. -Det blir affärer längst ned, en eller ett par våningar med samlings-lokaler och kontor och så blir det bostäder. Högst upp blir det en restaurang, säger Ulrika Lundberg, ordförande i Folkets Hus-föreningen. Kaj Hedstig tror att det kan bli svårt att bygga 44 våningar på en tomt som bara är 1400 kvadratmeter stor. Det är mycket mindre än en halv fotbollsplan. -Tjänstemännen är tveksamma till hur vindarna kommer att påverkas. Vi måste också höra vad grannarna tycker, dom som ska bygga på Fritz Olsson-tomten, säger Kaj Hedstig. Kaj Hedstig tror också att det kan bli svårt att hitta parkeringsplatser till alla i huset. Världens starkaste lok Gruv-företaget LKAB har köpt nya starkare lok till malmtågen. Dom nya loken är världens starkaste lok. Dom ska köra malm från gruvorna i Malmfälten till Luleå. 4

LKAB har köpt nio nya lok. Dom nya loken är egentligen två lok som kopplats ihop. Loken orkar dra 68 vagnar med malm. Dom första loken har nu börjat köra malm. - Vi kallar loken för Ior, samma namn som Nalle Puhs kompis, säger Göran Heikkilä på LKAB. Dom nio loken kostar cirka 500 miljoner kronor. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Skolförslaget görs om Socialdemokraterna i Kalix stoppar planerna på att stänga flera skolor i kommunen. Nu ska Socialdemokraterna istället arbeta tillsammans med andra partier om ett nytt skolförslag. Socialdemokraterna i Kalix hade medlems-möte i förra veckan. Många medlemmar var arga på dom Socialdemokratiska politikerna i barn och grundskolenämnden. Det är dom som bestämmer om skolorna i Kalix. Folk var arga därför att politikerna i barn och grundskolenämnden räknat fel på hur mycket skolorna kostar. Dom har också bestämt att flera skolor ska läggas ned. På mötet i måndags bestämde medlemmarna att politikerna i barn och grundskolenämnden inte får jobba med det nya skol-förslaget. Medlemmarna bestämde 5

också att inga skolor ska läggas ned. Först ska alla partier vara med och diskutera hur skolorna ska skötas i framtiden. -Det är en stor diskussion som pågår ute i samhället och vi är inte okänsliga för den, säger Evert Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande. Det nya förslaget till skol-plan ska vara färdigt i maj. SVERIGE Polis-chef togs av polisen Förra veckan handlade det mycket i media om en polis-chef som misstänks för sex-brott mot barn. Den misstänkte polis-chefen har tidigare alltid pratat mycket om jämställdhet och om våld mot kvinnor och barn. 6 Polis-chefen kallades ibland för "Kapten klänning" för att han talade så mycket om kvinnor och barns rättigheter. Många tyckte att han arbetade för mycket med dom frågorna och struntade i annat polisarbete. Därför är dom arga och besvikna nu. Dom känner sig lurade av den 60-årige polis-chefen som numera är pensionär. Polischefen misstänks för två brott. Det ena brottet är våldtäkt mot barn och det andra brottet är att han planerade att våldta ett annat barn. Våldtäkt är när man har sex med någon som är under 15 år eller tvingar någon att ha sex. Polis-chefen säger att han är oskyldig.

Spyker köper Saab Bilföretaget Spyker från Holland köper Saab. Nu hoppas dom som jobbar på Saab att dom får ha kvar jobbet. Den svenska regeringen ska låna ut fyra miljarder kronor till Spiker. Pengarna ska användas till att ta fram nya, miljövänliga bilar. - Nu återstår det att ta fram bilar som kunderna vill ha, säger näringsminister Maud Olofsson till TT, Tidningarnas telegrambyrå. SPORT Dödad av puck En ishockey-domare dödades av en puck i helgen. -Jag har aldrig hört talas om att någon drabbats så 7 tragiskt och ändå har jag hållit på med hockey i 40 år, säger Christer Englund, ishockey-förbundets ordförande. Olyckan hände när ishockey-domaren dömde i en junior-match mellan Sollefteå och Ramsele förra lördagen. -Som vi hört det lyftes pucken ur zonen i en hög båge och träffade domaren, säger polisen Börje Öhman. Domaren som stod vid ett avbytarbås träffades i nacken. En ledig ambulansförare som tittade på matchen gjorde genast hjärt och lungräddning men det hjälpte inte. Domaren var död när ambulansen var framme vid sjukhuset. Det skriver Dagens Nyheter.

Posttidning B Fågel i källare Lumi är en fågel, en storlom. När Susan Björnfot hittade Lumi hade han frusit fast i isen. Nu får han både mat och värme. -Lumi gillar att basta, säger Susan Björnfot till NSD. Storlommen är en flytt-fågel som trivs i sjöar. Flytt-fåglar flyttar till varmare länder på vintern. Dom kommer tillbaka i april och maj. Men Lumi hann inte iväg innan det blev för kallt. När Susan Björnfot och hennes pojkvän var ute på en skotertur i Kurravaara utanför Kiruna, såg dom fågeln: -Det var bara huvudet på lommen som stack upp ur snön. Han var helt isig och snöig, säger Susan Björnfot. Dom tog hem lommen som döptes till Lumi som betyder snö. Lumi bor i källaren och matas med fisk. Till våren när isen är borta ska hon sätta ut Lumi i älven. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 8