LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

40-årskris helt klart!

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

MITT LIV SOM DIABETIKER

Hur upplevde eleverna sin Prao?

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

När du behöver frysa in dina ägg. Information om hur det går till att ta ut en bit av en äggstock och frysa in.


LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

meddelanden från bangladesh 2012

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Välfärd på 1990-talet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Utvärdering APL frågor till handledare VT2014

Förlossningsberättelse


Shakedown inför rallycross EM och SM.

Vi vill veta vad tycker du om skolan

KARTLÄGGNING INFÖR OCH UNDER INDIVIDPLAN

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Den förlorade sonen:

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

barnhemmet i muang mai onsdag 3 maj - måndag 12 juni

Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen

Vandrande skolbussar Uppföljning

Ge aldrig upp. Träning

Dagverksamhet för äldre

Trainee. sjuksköterska. Södra Älvsborgs Sjukhus. Brämhultsvägen 53, Borås Borås Södra Älvsborgs Sjukhus Besöksadress:

1. Maria O 631 p 2. Särla L 616 p 3. Sonny L 613 p 4. Annette B 597 p 5. Berit A 582 p. Piteås bästa damer. Gun-Britt B 644 p, Britta O 614 p,

Betyg E (med tvekan) : (= Eleven beskriver mest med egna ord hur man upplevt träningen)

Kapitel 4: Sjukhuset. fn:s barnkonvention artikel 24 Hälsa och sjukvård 4:1

Livets lotteri, Indien

Åker igenom samtliga sträckor, men finner till vår besvikeslse att det inte finns speciellt mycket sevärt på denna tävling, fastnade för en vänster

Ulla och Pelle och Den stora utmaningen


8. Kennet den sjunde hjärtinfarkten

BOHUSLÄNS P95 PÅ ELITLÄGER I HALMSTAD 2010

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

Att leva med. Narkolepsi

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

Min försvunna lillebror

En säker skolväg. Barn och vuxna berättar om sin skolväg På en del ställen har man gjort jämförande

Intervjudatum: Intervjuar ID: Respondentens Initialer: "50+ i Europa" Skriftligt frågeformulär

Detta utskick innehåller följande:

När Jim går i polisskolan

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

En vanlig dag på jobbet

Lära och utvecklas tillsammans!

Motgång gav ny framgång

Skapandet är det största i livet

1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?

Musen Martina vinner en baktävling

Klass 6B Guldhedsskolan

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 2 Fredag 21 januari 2011 NORRBOTTEN Oro för sjukhus Nyligen kom ett förslag om att sjukhusen i Kalix och Kiruna ska sluta med planerade operationer. Vid planerade operationer bestämmer sjukhuset i förväg när operationen ska göras. Nu oroar sig många i Kalix och Kiruna över vad som ska hända med sjukhusen. - Jag är orolig för sjukhuset och för bygden, säger sjuksköterskan Elisabeth Hjelm i Kalix. Det är tjänstemän på landstinget som föreslår att sjukhusen i Kalix och Kiruna ska sluta genomföra planerade operationer. Operationerna ska istället göras vid sjukhusen i Gällivare och Sunderbyn. 1

- Vi sparar 15 miljoner kronor varje år om den här förändringen genomförs, säger Hans Rönnkvist som är chef för landstingets operations-avdelningar. Många i Kalix och Kiruna är rädda för att sjukhusen kan komma att läggas ned om operationsavdelningarna stängs. Men det finns inga förslag om att lägga ned sjukhusen. Det är politikerna i landstinget som bestämmer vad som ska hända med sjukhusen. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Skolbuss i olycka En skolbuss med 22 elever krockade i fredags morse utanför Piteå. 2 Fem elever fick åka till sjukhus, men ingen skadades svårt. Skolbussen hade hämtat eleverna i Jävre och var på väg till skolan. Framför bussen körde en stor lastbil. Lastbilen bromsade för att svänga åt sidan och då körde bussen in i lastbilen bakifrån. - Jag måste ha legat för nära lastbilen, säger busschauffören till Piteå-Tidningen. Dom flesta eleverna i bussen klarade sig utan skador. En elev hade ont i knä och nacke och skickades till Sunderby sjukhus. Fyra andra elever fick åka till sjukhuset i Piteå. Christian Linder från bussbolaget är glad att det ändå gick så bra.

- Det här hade kunnat sluta riktigt illa, säger Christian Linder till tidningen. Fler biltestare i Arjeplog i vinter Det går mycket bra för biltest-verksamheten i Arjeplog. I vinter har många bilföretag kommit till Arjeplog för att testa sina bilar på hala och snöiga vägar. Biltestarna är fler än någonsin och hotellen är fulla. Hotell Silverhatten har hyrt ut alla rum för nästan hela vintern. - Det är helt otroligt, säger Sofi Holmgren på Hotell Silverhatten. Även dom andra hotellen och stugbyarna i Arjeplog är nästan fullbokade. 3 Många som bor i Arjeplog hyr ut sina hus och lägenheter. Sofia Holmner har ett företag som hyr ut hus. - Det är framförallt större hus med plats för fyra personer som efterfrågas, säger Sofia Holmner. Hyran för ett sådant hus är cirka 1 600 kronor per dygn. Minst 200 hus i Arjeplog hyrs ut till biltestare varje vinter. Det skriver Piteå-Tidningen. Jordskalv väckte många I torsdags i förra veckan vaknade många i Smedsbyn av ett jordskalv. Marken skakade och koppar och glas klirrade i köksskåpen. - Det skakade liv i mig. Jag trodde först att det var

snön som hade rasat från taket, säger Thommy Schödén i Smedsbyn. Skalvet märktes också i Boden, Luleå och Råneå. Reynir Bödvarsson är expert på jordskalv. Han säger att jordskalv händer ganska ofta. - Det är inte allvarligt alls och inget att oroa sig för. Vi hade flera sådana här skalv längs Norrlandskusten förra året, säger Reynir Bödvarsson till NSD. Vandrarhem byggs i centrum Det ska bli ett nytt vandrarhem i Luleå centrum. Gamla biografen Vågen ska byggas om till vandrarhem. Vandrarhemmet ska ha 4 plats för hundra gäster. Det är över 20 år sedan biografen Vågen stängdes. Sedan dess har den stora lokalen bland annat varit förråd. Nu ska den byggas om till 33 vandrarhemsrum. Varje rum ska ha tre sängplatser. Dusch och toalett delar man med dom andra gästerna. Det blir också gemensamt kök och vardagsrum. Vandrarhemmet kommer att kosta mellan fem och tio miljoner kronor att bygga. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Snön blev för tung All snö som har kommit den senaste tiden ställer till problem.

I Boden föll Ballonghallen ihop på grund av den tunga snön. - Sådant här ska inte få hända, säger Christer Andersson på Bodens kommun. Ballonghallen är en hockeyrink med väggar och tak av en speciell sorts tyg. Hallen ser ut som en jättestor ballong och kallas därför Ballonghallen. Den står bredvid Bodens ishall. Natten mot måndag sjönk ballongen ihop. Det hade snöat mycket och snön blev för tung för hallen. - Normalt sett ska snön rasa av naturligt. Men nu hade den fastnat vid porten där ismaskinen åker in och ut, säger Christer Andersson. Han är glad att olyckan hände på natten då ingen 5 var inne i hallen. På kvällarna är det många ungdomar som tränar i hallen. Om taket hade ramlat ned då hade någon kunnat skada sig. Det skriver NSD. Populärt att träna Nu är det fullt på gymmen. Många har ätit för mycket av den goda julmaten och gått upp i vikt. Nu vill dom snabbt bli av med dom extra kilona. - Jag vill gå ned i vikt och leva mer sunt, säger Eva Danielsson som tränar på ett gym i Piteå. Veckorna efter nyår brukar det vara många människor på gymmen. Men i år har det varit ovanligt fullt.

En orsak kan vara kylan under jul och nyår. - När det är minus 27 grader är inte folk ute. Sedan märks det på en gång att jul och nyår är över. Nu ska julmaten bort och nyårslöften hållas, säger Elisabeth Lindgren som jobbar på ett gym i Luleå. Det skriver Piteå-Tidningen och NSD. SPORT Priser till idrottare från Norrbotten Det finns många duktiga idrottare i Norrbotten. Skidåkarna Charlotte Kalla och Marcus Hellner utsågs till årets bästa idrottare på 6 idrottsgalan i måndags. På idrottsgalan delas det ut priser till dom idrottare som varit särskilt duktiga under året som gick. Charlotte Kalla från Tärendö valdes till årets bästa idrottstjej. Hon vann guld och silver i OS i Vancouver. Charlotte Kalla tackade speciellt sin tränare Magnus Ingesson. - Utan dig hade jag inte stått här i dag. Du var guld värd under OS och det är du fortfarande, sa Charlotte Kalla i sitt tacktal. Marcus Hellner från Gällivare valdes till årets bäste idrottsman. Han vann två guldmedaljer i OS i Vancouver. - Jag är så otroligt glad för all den framgång jag haft i skidåkningen i år.

Det är jättekul och betyder så mycket, sa Marcus Hellner. Skidlandslagets tränare Magnus Ingesson, Piteå och Joakim Abrahamsson, Kalix blev årets ledare. Rallyföraren Mats Öhman från Älvsbyn fick tv-programmet Sportspegelns stora pris. Mats Öhman är förlamad i ben och armar efter en olycka, men tävlar ändå mot dom som är friska. Han tävlar i en specialbyggd bil. - Det känns precis som om mina händer och fötter fungerar. Det är en härlig känsla, sa Mats Öhman. Simmerskan Therese Alshammar fick Järringpriset. Det är svenska folket som röstar fram den som ska vinna Järringpriset. Luleå basket vinner Det går bra för Luleå basket. Luleå basket har vunnit 13 matcher i rad. I söndags slog Luleå Mark från Borås med 91-65. - Det här var en av våra bästa matcher i år, säger spelaren Emma Nilsson. Det tyckte även tränaren Dennis Pihl. - Man blir mycket stolt när alla tjejer gör så bra insatser. Det är ganska ovanligt att alla spelar så bra samtidigt, säger Dennis Pihl. Luleå basket har bara förlorat två matcher i år och leder serien. Det skriver NSD. 7

Posttidning B Systrar firar med resa Många väljer att fira sina födelsedagar utomlands. När Susanne Petterssen skulle fylla 40 år ville hon åka på en resa med sina systrar. Susanne har sex systrar och i fredags reste hela gänget till Kanarieöarna. - Det är ganska sällan vi träffas och det kan vara svårt att få till en träff då alla kan komma. Men den här gången gick det bra, säger äldsta systern Katarina Essberg. Systrarna har också fem bröder, men dom fick stanna hemma den här gången. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8