LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 9 Fredag 11 mars 2011 NORRBOTTEN Bra skola i Arvidsjaur Grundskolan i Arvidsjaur är nästan bäst i hela Sverige. Det tycker Lärarnas Riksförbund som varje år väljer ut Sveriges bästa skolor. -Fridhem är en bra skola, det är bara så. Det säger Hanna Lundqvist som går i nian i Arvidsjaur. Varje år brukar LR, Lärarnas Riksförbund, jämföra elever i klass nio. LR undersöker elevernas resultat på olika prov, hur många av eleverna som kommer in på gymnasiet, hur många lärare det finns på skolorna och om lärarna har rätt utbildning. Sedan väljer dom ut vilka 1
skolor som är bäst. Varje år brukar Fridhemskolan i Arvidsjaur få bra betyg. I år kom skolan på andra plats. -Vi har haft bra lärare hela tiden. Det är inte så stor skola så elever och lärare kan ofta ha kontakt med varandra, säger Hanna Lundqvist. -Man får den hjälp man behöver, säger Daniel Israelsson som också går i nian. Dom andra i klassen säger att lärarna bryr sig om eleverna och vill deras bästa. Åsele kommun blev bästa skol-kommun i Sverige, tvåa kom Arvidsjaur och trea Pajala. Arjeplog kom på tionde plats bland Sveriges 290 kommuner. Det skriver nyheter i norr. 2 Bankrån i Kalix I onsdags i förra veckan rånades Swedbank i Kalix. Nästan 40 poliser deltog i jakten på rånaren. Polisen grep senare en misstänkt man. Mats Öqvist och hans dotter Evelina var inne i banken när den rånades. -Det var inget konstigt med mannen som gick in, han var som en vanlig kund. Han gick fram till kassan, lämnade en lapp till kassören, fick med sig en påse och gick ut igen, säger Mats Öqvist. Kassören larmade polisen. Alla som sett vad som hänt stannade kvar och berättade om det för polisen. Polisen spärrade av många vägar och undersökte bilar. Strax före klockan fem på eftermiddagen grep polisen en man.
Polisen säger att rånaren fick med sig mycket pengar. Men polisen vill inte berätta om mannen som greps hade något vapen eller om rånaren var ensam när han rånade banken. -Jag är jättenöjd med poliserna som var ute, det är tack vare dom som mannen kunde gripas så snabbt, säger Lars Öberg som leder polisens spaningar. Det skriver NSD. Brand på restaurang i Harads Restaurang Utsikten på campingen i Harads förstördes vid en brand förra fredagen. Ägarna hann springa ut ur restaurangen och ingen skadades. -Det är ju hemskt det här. 3 Camping-restaurangen är ju ett kulturhus här i byn, säger Sofia Lindvall från Harads. Ägarna hade just slutat med dagens lunchservering. Dom satt på övervåningen i den gamla timrade restaurangen och tittade på skidtävlingar i TV. -Det blåste ganska mycket och dom såg något vitt på utsidan, som snö mot älven. Men det snöade ju inte så mannen gick ut och tittade. Då såg han att det var rök, att det brann, säger räddningsledare Kaj Nyström. Ägarna försökte först släcka branden men det brann för mycket. -Timringen stod där när jag kom hit men sedan rasade den, säger Kaj Nyström. Restaurangen var en samlingsplats i Harads.
Där kunde folk äta lunch på vardagar och gå på puben en del helger. Men nu är det bara aska kvar av huset. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Ishotell på sommaren I sommar ska ishotellet i Jukkasjärvi vara öppet. -Många sommarturister frågar var ishotellet är. Nu kan dom få sova i ett hotellrum av is året om, säger Yngve Bergqvist som är chef på ishotellet. Sommarens ishotell blir mycket mindre än det vanliga ishotellet. Det blir 120 kvadratmeter stort, ungefär som en vanlig villa. Hotellet ska byggas i en stor lagerbyggnad som alltid har fem grader kallt inne. 4 Runt ishotellet kommer det att ligga flera tusen ton stora isblock. Sommarhotellet ska ha en isbar och plats för gäster som vill prova att göra skulpturer i is. Det blir också tre sovrum med konst, kristallkronor och pelare av is. Sommarens ishotell ska öppna den 10 juni. Då har det vanliga stora ishotellet redan tinat bort. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Protester mot hög hyra hjälpte För en månad sedan ville bostadsföretaget Akelius höja hyran för nästan 500 lägenheter på Varvets bostadsområde i Luleå. Då protesterade
hyresgästerna. Nu har Akelius ändrat sig. -Hyresgästföreningen har gjort ett bra jobb, säger Ingvar Jonasson som har bott på Varvet i 34 år. Hyresgästföreningen kan hjälpa dom som hyr lägenheter om dom får problem med bostadsföretaget. Akelius hyreshöjning skulle bli den högsta i Sverige. En trea som kostade 6 000 kronor före höjningen skulle kosta 6 600 kronor efter höjningen. En del hyresgäster skulle inte ha råd att bo kvar. Men nu är hyresgästerna nöjda sedan Akelius ångrat sig. Höjningen av hyran blir ganska låg. Det skriver NSD. Snöras stoppade tågen Snöras stoppade tågtrafiken mellan Kiruna och Narvik i torsdags i förra veckan. Först på lördag kväll kunde tågen åka igen. Det var även svårt att köra bil på grund av snö och blåst. På tre platser rasade stora mängder snö över järnvägsspåren i fjällen vid Riksgränsen. Eftersom det var risk för fler ras, fick ingen ge sig ut för att skotta bort snön. Gruvföretaget LKAB skickar varje dag åtta tåg lastade med malm från Kiruna till Narvik. LKAB förlorar mycket pengar när malmtågen står stilla. Malmen på varje tåg kan säljas för mellan fem och sju miljoner kronor. I lördags kväll kunde tågen börja köra igen, 5
men tågen fick inte köra så fort som dom brukar göra. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Lätt för byggarbetare att få jobb Det byggs mycket i Norrbotten. För alla byggarbetare finns det gott om jobb. - Det ser väldigt bra ut i Norrbotten. Inte minst i Luleå och Malmfälten, säger Mikael Svanberg som är chef på ett bygge i Luleå. I Malmfälten och Pajala byggs det nya hus för gruvindustrin. I Luleå ska det byggas många nya lägenheter. Även i Piteå ska det byggas nya hus. Byggnadsarbetare behöver inte vara oroliga för att bli arbetslösa. 6 - Jag har bra med jobb, men jag far ju runt mycket. I fjol jobbade jag i Gällivare, nu jobbar jag i Luleå, säger Staffan Berglund som bor i Vidsel till Norrbottens-Kuriren. SPORT Guld och silver till svenska tjejer I onsdags i förra veckan vann Charlotte Kalla guld i skid-vm i Oslo. I torsdags vann hon silver. - Jag är hur nöjd som helst. Vi har verkligen gjort vårt bästa, säger Charlotte Kalla. Charlotte Kalla vann båda medaljerna i stafett. I onsdags vann Charlotte guld i sprintstafett tillsammans med Ida Ingemarsdotter. I en sprintstafett turas åkarna om att åka
en viss sträcka. Varje åkare åker sträckan tre gånger. I torsdags var det den vanliga stafetten. Då är det fyra åkare som åker fem kilometer var. Norge vann och Sverige kom på andra plats. I det svenska laget åkte Ida Ingemarsdotter, Anna Haag, Britta Norgren och Charlotte Kalla. Majorov blev trea Konståkaren Alexander Majorov från Luleå blev trea i junior-vm. Det är första gången någonsin som en svensk konståkare tar medalj i ett junior-vm. - Jag gjorde mitt bästa, men jag trodde inte att jag skulle vara bland dom tre bästa. Jag är överraskad och glad, säger Alexander Majorov. 7 Snart ska Alexander Majorov åka till Japan för att vara med i VM för vuxna. Luleå mot Djurgården Luleå Hockey möter Djurgården i kvartsfinal i hockey-slutspelet. - Det blir roliga matcher, säger spelaren Niklas Olausson. Det kommer att spelas sju matcher i dom fyra kvartsfinal-serierna. Det lag som först vinner fyra matcher går vidare till semifinal. Luleå och Djurgården har spelat fem matcher mot varandra under grundserien. Då har Luleå vunnit fyra och Djurgården en match. - Det har ingen betydelse nu, säger Jimmie Ölvestad som spelar i Djurgården. Det skriver NSD.
Posttidning B Kalla händer blir varma Det har varit riktigt kallt i vinter i hela Sverige, och många har frusit både om händer och fötter i kylan. Men det finns hjälp att få. I många butiker finns det nu handvärmare att köpa. Det är en liten påse som man stoppar i vantarna när man är ute. När man öppnar påsen blir det varmt i vanten i många timmar. - Handvärmare har funnits i USA och Japan i många år, men har nu också kommit till Sverige, säger Andreas Thelin som jobbar på Outdoorstore. I vinter har det sålts 80 000 värmepåsar. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8