Tetra Pak IF - Triathlon

Save this PDF as:
 WORD  PNG  TXT  JPG

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Tetra Pak IF - Triathlon"

Transkript

1 Senaste nytt Anmälan till tävlingar sker numera via Tetra Pak IF s Teamsite:

2 Kort information Som medlem i Tetra Pak IF kan du delta i någon av de triathlon-tävlingar som arrangeras i Skåne. Tävlingarna går av stapeln under sommarmånaderna juni-augusti. Du har fyra tävlingar att välja på 2017: Sövde, Trelleborg, Helsingborg och Malmö Triathlon. Motionsklass eller tävlingsklass? Som Tetra Pak IF medlem kommer du att starta i motionsklass med klubbtillhörighet Tetra Pak IF. Var god ändra inte din klubbtillhörighet. Eftersom det är Tetra Pak IF som betalar din startavgift så kommer du också tävla under den klubbtillhörigheten. Tetra Pak IF är inte ansluten som klubb till Svenska Triathlonförbundet och därför kan du inte starta i tävlingsklass. För att starta i tävlingsklass så måste du bli medlem i en triathlonklubb som är ansluten till Svenska Triathlonförbundet. Du måste även lösa en tävlingslicens för den aktuella klubben. Du eller din triathlonklubb kommer då att betala din startavgift. Har du frågor om triathlon så kan du ringa mig på telefon Anmälan 2017 När du väl har bestämt dig för vilka tävlingar du vill delta i, så går du in på Tetra Pak IF s Teamsite: Har du inte åtkomst till Tetra Pak IF s Teamsite så kan du skicka ett mail till mig, med följande information: Namn Vilken tävling och distans du vill delta i Om du ska delta i Sövde Triathlon Sprint distans, v g ange vilket heat du vill starta i: o Heat 1 för dig som simmar 400 m på 10 minuter eller snabbare o Heat 2 för dig som simmar 400 m på 10 minuter eller långsammare Nedanstående information behöver jag också om det är första gången du anmäler dig eller om någon information ändrats sedan senast: o Anställnings nr o Hemadress o E-post adress o Mobiltelefon nr o Födelseår-månad-dag o Nationalitet o Eventuell tröjstorlek på T-shirt Notera att jag behöver ha din anmälan före Anmälan till Bengt Nilsson senast datumet. Tetra Pak IF ersätter dig inte i efterhand om du har anmält dig och betalat in din startavgift på egen hand.

3

4 Tävlingar 2017 Tendensen är att triathlontävlingar blir fulltecknade innan sista anmälningsdag, så vill du vara säker på en startplats så anmäl dig så tidigt som möjligt. Arrangör Hemsida Tävlingsdatum Sista anmälningsdatum Anmälan till Bengt Nilsson senast Distanser (Klass) Sövde Triathlon Triathlon Syd Söndag 4 juni kl. 09:00 (Sprint) Söndag 4 juni kl. 09:40 (Halv IM) Söndag 28 maj Fredag 12 maj 400 m - 20 km - 5 km (Sprint) 1930 m - 90 km - 21 km (Halv IM) Arrangör Hemsida Tävlingsdatum Sista anmälningsdatum Anmälan till Bengt Nilsson senast Distanser (Klass) Trelleborg Triathlon Team Trelleborg Triathlon Tisdag 6 juni kl. 12:00 (Sveriges Nationaldag) Onsdag 1 juni Fredag 12 maj 400 m - 18 km - 4,2 km (Sprint) Arrangör Hemsida Tävlingsdatum Sista anmälningsdatum Anmälan till Bengt Nilsson senast Distanser (Klass) Malmö Triathlon Heleneholm IF & SK Ran Söndag 6 augusti kl. 08:30 (Sprint) Söndag 6 augusti kl. 10:00 (Olympisk) Torsdag 27 juli Fredag 9 juni 400 m 20 km 5 km (Sprint) 1500 m 40 km 10 km (Olympisk) Arrangör Hemsida Tävlingsdatum Sista anmälningsdatum Anmälan till Bengt Nilsson senast Distanser (Klass) Helsingborg Triathlon Helsingborgs Triathlonförening Söndag 13 augusti kl. <tid> (Olympisk) Söndag 13 augusti kl. <tid> (Sprint) Söndag 6 augusti Fredag 28 juli 400 m 20 km 5 km (Sprint) 1500 m 40 km 10 km (Olympisk)

5 Träning Tyvärr så har vi ingen schemalagd gemensam träning inom triathlonsektionen, men från mitten av juni till mitten av september så kommer vi att ha ett par gemensamma öppet-vatten-simträningar i veckan i Västra Hamnen i Malmö. Var god meddela mig om du vill ha information om dessa så skickar jag ut ett mail ett par dagar innan respektive träningstillfälle. Annars så erbjuder triathlonklubbarna i Malmö / Lund regionen en del träningstillfällen som man kan delta i om mån av plats. Kolla in deras hemsidor för mer information. Klubb Triathlon Syd Heleneholms IF Tri Team Heleneholms IF Tri Team SK Ran Triathlon Träning Träna i Sövde inför Sövde Triathlon Simning-öppet-vatten Minitriathlon på Ribersborg stranden inför Malmö Triathlon Simning-öppet-vatten

6 Resultat Trelleborg Triathlon 2016 Trelleborg Triathlon Simning T1 Cykling T2 Löpning Totalt Herrar Sprint <Namn> Damer Sprint <Namn> Resultat Sövde Triathlon 2016 Sövde Triathlon Simning T1 Cykling T2 Löpning Totalt Herrar Sprint Ulf Attevik 00:08:49 00:01:14 00:38:24 00:01:24 00:26:57 01:16:45 Lars Bengtsson 00:07:32 00:01:47 00:41:33 00:01:23 00:25:39 01:17:52 Malcolm Fraser 00:10:44 00:02:38 00:41:05 00:01:06 00:25:29 01:20:59 Patrik Ingvarsson 00:08:57 00:02:02 00:40:38 00:01:18 00:27:17 01:20:08 Tobias Lundström 00:10:07 00:05:08 00:46:06 00:01:56 00:32:52 01:36:06 Tommy Olofsson 00:07:17 00:01:10 00:34:31 00:00:58 00:19:33 01:03:27 Marcus Pehrsson 00:09:21 00:01:27 00:36:40 00:00:46 00:23:12 01:11:24 Jonas Stinnerbom 00:06:34 00:01:49 00:36:18 00:01:05 00:27:39 01:13:23 Stefan Westergård 00:09:51 00:03:27 00:46:11 00:02:11 00:25:24 01:27:03 Johan Wiktor 00:09:37 00:01:57 00:41:10 00:01:21 00:23:57 01:17:59 Damer Sprint Charlotte Fritz 00:11:49 00:03:06 00:49:22 00:01:14 00:30:44 01:36:12 Lina Glimberg 00:11:56 00:02:59 00:50:31 00:01:42 DNF Victoria Johansson 00:14:42 00:50:59 00:00:59 00:39:23 01:46:01 Carolina Weiss 00:09:37 00:01:58 00:47:16 00:01:33 00:26:57 01:27:18 Mia Åberg 00:11:50 DNF Herrar Halv IM Per Forslund 00:42:00 03:00:42 00:01:10 02:12:34 05:56:25 Magnus Hult 00:35:49 00:01:51 02:54:21 00:01:59 01:56:42 05:30:44 Damir Pjanic 00:38:51 00:01:52 03:08:09 00:01:56 02:09:04 05:59:52 Damer Halv IM <Namn>

7 Resultat Helsingborg Triathlon 2016 Helsingborg Triathlon Simning T1 Cykling T2 Löpning Totalt Herrar Sprint Jonas Holmer 00:15:32 00:02:43 00:44:34 00:01:22 00:24:23 01:28:34 Damer Sprint <Namn> Herrar Olympisk Ian Blake 00:34:02 00:02:55 01:24:42 00:02:11 00:51:14 02:55:04 Johan Persson 00:26:20 00:01:33 01:06:19 00:00:47 00:44:35 02:19:34 Damir Pjanic 00:20:53 00:01:37 01:15:09 00:01:25 00:49:57 02:29:01 Johan Wiktor 00:36:43 00:02:10 01:18:53 00:01:32 00:47:57 02:47:15 Damer Olympisk <Namn>

8 Resultat Malmö Triathlon 2016 Malmö Triathlon Simning T1 Cykling T2 Löpning Totalt Herrar Sprint Lars Forslund 00:07:02 00:02:42 00:44:01 00:01:27 00:25:53 01:21:02 Malcolm Fraser 00:10:16 00:03:08 00:41:23 00:01:19 00:22:55 01:19:00 Michael Gimre 00:09:37 00:03:19 00:44:10 00:01:42 00:23:15 01:22:02 Julian Guillermo 00:09:02 00:02:44 00:45:05 00:01:43 00:29:00 01:27:33 Hans Peter Karlelid 00:17:18 00:05:00 00:46:49 00:01:24 00:24:38 01:35:06 Jonas Stinnerbom 00:05:54 00:01:29 00:38:07 00:01:06 00:24:30 01:11:05 Damer Sprint <Namn> Herrar Olympisk Tobias Adolfsson 00:19:42 00:05:10 01:16:14 00:03:46 00:58:04 02:42:54 Ulf Attevik 00:17:30 00:01:56 01:13:54 00:02:06 00:50:18 02:25:42 Lars Bengtsson 00:14:21 00:02:45 01:22:44 00:02:18 00:53:44 02:35:51 Per Forslund 00:17:39 00:01:51 01:12:40 00:03:14 00:43:41 02:19:03 Jonas Holmer 00:18:57 00:02:56 01:18:54 00:02:03 00:49:03 02:31:50 Patrik Ingvarsson 00:15:38 00:03:23 01:18:23 00:02:54 00:52:37 02:32:53 Johan Liedberg 00:21:45 00:03:41 01:15:15 00:02:40 00:53:50 02:37:09 Markus Meijer 00:17:54 00:02:56 01:16:52 00:02:16 00:43:46 02:23:42 Tommy Olofsson 00:14:03 00:02:01 01:07:53 00:01:57 00:35:35 02:01:28 Marcus Pehrsson 00:17:56 00:02:06 01:09:58 00:01:18 00:46:14 02:17:30 Jonas Ståhl 00:14:15 00:02:25 01:13:41 00:02:08 00:48:22 02:20:49 Stefan Westergård 00:37:27 00:05:13 01:22:52 00:03:05 00:50:38 02:59:12 Damer Olympisk Carolina Weiss 00:18:23 00:02:44 01:32:38 00:02:12 00:50:48 02:46:44 Charlotte Widin 00:15:10 00:02:25 01:26:24 00:02:09 00:51:21 02:37:27

9 Klubbar och andra länkar Klubbar Ort Hemsida / Facebook Heleneholms IF Tri Team Malmö Lödde Tri Löddeköpinge SK Ran Triathlon Malmö Team Trelleborg Triathlon Trelleborg Triathlon Syd Lund Svenska Triathlonförbundet För att se vilka triathlontävlingar som anordnas i Sverige så går du in på Svenska Triathlonförbundets hemsida och väljer: Tävling Tävlingskalender. Under fliken Tävling så hittar du också Tävlingsregler. Teknikvideor på YouTube Hemsida Crawl-teknik Crawl-teknik Open-water teknik Växlingar (Transitions)

10 Packlista Förslag på packlista inför tävling Tävlingskläder (byxor / linne / topp) Resårband / Race belt (för nummerlappen) Våtdräkt Simglasögon Badhandduk (att lägga på marken) Öronproppar (under simningen vid låg vattentemperatur för att undvika yrsel) Vaselin (smörj vaderna och handlederna för att få av våtdräkten snabbt) Sporttape (tejpa över bröstvårtor för att undvika skavsår) Cykel med flaskställ / flaska med sportdryck eller vatten Cykelhjälm Cykelskor Pump / patroner och extra cykelslang Solglasögon (undvik få flugor i ögonen) Löpskor Cykelhållare (till bilen) Matsäck (energikakor / bananer / energi-godis) Kontaktlinser (i stället för glasögon) Pulsklocka Ombyte (kläder / skor / duschtvål / handduk)

11 Tävlingslära (konsten att kapa sekunder) Packa dina grejer dagen innan enligt packlistan. Kolla att cykeln och övrig utrustning är i topptrim. Skaffa ett brett resårband för att fästa nummerlappen i. På så sätt behöver du bara en nummerlapp som du har där bak under cyklingen och fram under löpningen. Du bör ha tävlingskläder som du kan ha under hela loppet. Allt klädbyte vid växlingarna kostar tid. Ju längre loppet är, desto större roll spelar komforten samtidigt som eventuella tidsförluster vid växlingen marginaliseras. Vid korta sträckor spar man tid t ex genom att inte byta om till strumpor, men på längre sträckor bör man ha strumpor på sig för att undvika skavsår. Om du kan låna en våtdräkt så gör det, men det ska vara en våtdräkt som är avsedd för simning, dvs helt i neopren på utsidan. Har du en sådan våtdräkt på dig, så går simningen betydligt snabbare. Om du har svårt att få av dig våtdräkten vid växlingen till cykelmomentet, kan du smörja in anklarna och handlederna med vaselin (även barnolja lär fungera), så glider våtdräkten av betydligt lättare. Brukar du få skavmärken runt hals och nacke så smörj även in dessa delar. Har du cykelskor så cykla i dom. De sekunder du förlorar vid bytet från cykelskor till löpskor, vinner du flera gånger om genom att du får mer kraft i rundtrampet med riktiga cykelskor. Cykelskorna bör ha så få spännen (kardborreband) som möjligt och vara lätta att justera under cyklingen. Löparskorna bör du utrusta med antingen resårband som snörning eller så kan du använda "snabblås" på ordinarie skosnören. Inta en något stadigare frukost än vanligt på tävlingsmorgonen. Anpassa frukosttiden till tävlingsstarten. Frukosten bör vara intagen 2-3 timmar före start. Efter det behöver du bara äta någon banan eller dricka lite sportdryck. Se till att vara på plats 1-2 timmar före start. Börja med det formella, dvs hämta ut startkuvertet, kolla kartor, bansträckning och läs tävlingsregler m m. Hitta din plats i växlingsområdet. Hämta dina grejer och placera dom på din plats i växlingsområdet. Orientera dig i växlingsområde och kolla var du har: Simning in Cykel ut Cykel in Löpning ut Målgång Kolla var simstarten är. Ibland kan den ligga flera hundra meter från växlingsområdet. Nu är det dags att börja värma upp. Börja gärna vid 'Simning in' och kolla att du hittar din cykel. Ta din cykel och gå ut vid 'Cykel ut' skylten och kolla var 'Börja cykla här' skylten är. Cykla åtminstone ett par kilometer på cykelsträckan, kanske ett helt varv, så att du kan cykelbanan. Väl tillbaka vid växlingsområdet kollar du var 'Sluta cykla här' skylten är. Kolla återigen att du hittar din plats och sätt tillbaka cykeln. Byt till löpskor och jogga ut vid 'Löpning ut' skylten. Jogga åtminstone några hundra meter på löpbanan så att du vet hur den går i början. Jogga tillbaka och kolla vart du har målgången.

12 Kolla din utrustning en sista gång. Ställ cykeln på plats, i rätt växel, nollställ cykeldatorn, placera hjälmen upp och ner på styret och eventuella solglasögon uppfällda i hjälmen. Kolla att både cykelskor och löpskor är "öppna" så att du kan få på dig dom snabbt. Se till att både cykelskor och löpskor är placerade på rätt sida om cykeln. Springer du in i växlingsområdet med cykeln på höger sida bör alltså skorna stå till vänster. Ungefär 15 minuter innan start bör du ta på dig våtdräkten och ge dig ut i vattnet. Simma lite lätt och se till så att våtdräkten sitter skönt. När detta är gjort så simma liter hårdare så att du får upp pulsen och blir ordentligt uppvärmd. Ungefär 5 minuter innan start bör du hitta en bra position vid startlinjen utifrån din simförmåga. Tänk på att det kan vara riktigt trångt de första hundra metrarna och ganska tuffa tag. När simstarten går så försök att undvika att "rusa". Försök i stället att hitta din egen fart. När du kommit in i din egen rytm kan du försöka "hänga på" en liten bättre simmare än du själv. Du kommer att upptäcka att det finns mycket tid att vinna på att ligga strax bakom en bättre simmare. Är personen framför lika snabb som du, får du en angenäm resa och kan köra desto hårdare under cykelmomentet. När du närmar dig stranden, så simmar du så långt det går, eventuellt kan du "hoppdyka" om det går snabbare. Ta av dig simglasögon och badmössa. Kasta badmössan på anvisad plats. Vid löpningen upp från vattnet till växlingsområdet brukar pulsen rusa upp på max. Men kämpa på, du kommer få några sekunders återhämtning när du väl kommer fram till cykeln. Se till att få av dig våtdräkten på överkroppen så fort som möjligt (det går lätt när dräkten är våt). Är det långt till växlingsområdet kan det vara idé att ta av dräkten helt. Det vanliga är annars att man springer med den på till hälften, nerdragen till midjan. Väl framme vid cykeln tar du av dig våtdräkten, på samma sida av cykeln som du ev. placerade cykelskorna. Ta på dig cykelutrustningen, börja nedifrån d.v.s. med skorna, eventuell tröja, solglasögon och sist hjälmen. Du behöver inte spänna cykelskorna i detta läget utan det räcker att du får i fötterna. När du väl har börjat cykla och kommit upp i fart, så justerar du spännena. Se bara till att titta framåt så att du inte råkar ut för en olycka. Om det finns risk att spännet (kardborrebandet) hoppar ur från sitt läge, kan man sy på en s k "stopper" för att undvika detta. Att ha cykelskorna förmonterade på pedalerna kan ge en snabbare växling, men kräver att du har tränat på att få ner fötterna i skorna under cykling. Försök komma in i en tekniskt kraftig men energisnål cykling så snart som möjligt. Tänk på hur du sitter på cykeln. Försök inta en position med lågt vindmotstånd och med ett jämt tryck under hela pedalvarvet. Försök att slappna av i ryggslutet så att du inte spänner dig, för då kan löpningen efteråt bli krampaktig. Om du inte känner till cykelbanan i detalj, bör du vara mycket uppmärksam under cykelmomentet så att du inte råkar ut för en olycka. Det finns nämligen många faror som lurar. Har du cyklat banan bara några dagar tidigare vet du var farorna lurar, såsom t ex snäva kurvor, gropar i vägen, var trafikskyltar, utfarter, refuger och övergångsställen finns. När du närmar dig växlingen till löpmomentet, så bör du cykla den sista km på lätta växlar för att få bort eventuell mjölksyra. När du är några hundra metet från växlingen lossar du på spännena på cykelskorna så att du kan få ur fötterna lätt. Ett par hundra meter från växlingen, tar du ur fötterna från skorna och cyklar med fötterna ovanpå skorna ända in till växlingen.

13 Samtidigt som du bromsar in cykeln, så kliver du av från sadeln till stående upprätt sidan om cykeln på ena pedalen. Du bör ha bromsat in till löpfart då du är framme vid "sluta cyklar här" skylten. Hoppa av från pedalen och spring med cykeln in mot din växlingsplats. Var fokuserad så att du hittar den snabbt och lätt. Sätt cykeln på plats och ta av dig cykelhjälmen. Ta på dig löparskorna och fixera snabbspännena. Flytta fram nummerlappen till framsidan. Jogga ut från växlingsområdet. Är du ovan att springa direkt efter cykling, kommer löpningen kännas konstig i några hundra meter. Det kommer att kännas som du fortfarande cyklar, fastän du springer. Försök därför träna på växlingen mellan båda dessa två moment några gånger innan din första tävling. Försök så snart som möjligt hitta ett flyt i din löpning. Tänk på din hållning så att du springer löst och upprätt. Slappna av i nacke, axlar och rygg.

14 Aktivitetsbidrag Triathlonsektionen har beslutat att inte administrera aktivitetsbidrag. Har du på egen hand anmält dig till en tävling och betalat startavgiften med egna pengar kan du inte få någon ersättning för det.