Lättläst svenska. FOTO: Fanny Oldenburg.



Relevanta dokument
Lättläst svenska. 1. Bygde-musikanter

Nyckelharpan ska... koras till svenskt nationalinstrument. Vi vill ha mer uppmärksamhet på musik som kulturarv i allmänhet...

Där finns det mer fakta om instrumenten, youtubefilmer, mm. Det blir prov på detta... kom i tid!

Stockholms besöksnäring. Februari 2016

Instrumentkunskap och olika musikgrupper

Stockholms besöksnäring. Augusti 2015

Stockholms besöksnäring. Oktober 2015

Stockholms besöksnäring. Juni 2015

Stockholms besöksnäring. Januari 2016

Stockholms besöksnäring. Juli 2015

Stockholms besöksnäring. Oktober 2014

Stockholms besöksnäring. April 2015

Stockholms besöksnäring. Maj 2015

Stockholms besöksnäring. September 2016

Stockholms besöksnäring. November 2016

Stockholms besöksnäring. December 2016

Stockholms besöksnäring. November 2015

Stockholms besöksnäring. Sommaren 2015

Stockholms besöksnäring. Maj 2016

Stockholms besöksnäring. Juli 2016

Stockholms besöksnäring. Oktober 2016

Stockholms besöksnäring. Augusti 2016

Stockholms besöksnäring. Juni 2016

Stockholms besöksnäring. Sommaren 2016

Stockholms besöksnäring. April 2016

Stockholms besöksnäring. November 2014

Statistik barn 0-12 år i Östergötland Bilaga till ABC bokstavslek - en förstudie Vanligaste språk förutom svenska Finspång

Stockholms besöksnäring. December 2014

14 Internationella uppgifter om jordbruket

14 Internationella uppgifter om jordbruket

14 Internationella uppgifter om jordbruket

Svenska Finska Estniska. Ryska Engelska Koreanska. Franska Tyska Italienska. Grekiska Danska Norska. Isländska Ungerska Spanska

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem!

Stockholms besöksnäring. September 2014

Södermanlands län år 2018

Stockholms besöksnäring. Mars 2016

Rockmusik. Sångsätt: Man sjunger ofta på starka och höga toner.

Sverige ligger på den Skandinaviska halvön i norra Europa. En stor del av Sverige, cirka en sjättedel, ligger ovanför polcirkeln.

Antal studiemedelstagare i utlandsstudier per världsdel och land. Källa: CSN (10)

Internationell konvention (SÖ 1979:6) om skeppsmätning med därtill hörande internationella skeppsmätningsregler

Antal studiemedelstagare i utlandsstudier per världsdel och land. Källa: CSN (10)

Forntid. Världens äldsta, nedtecknade, melodi skriven 1400år före Kristi födelse.

Musik. årskurs

MUSIKINSTRUMENT. Instrument kan vara mycket olika. De låter olika och ser olika ut. Instrument gör ljud på fem olika sätt.

Wholesaleprislista - IQ Telecom

Antikens Grekland förr och nu

Rolf får en gitarr Lärarmaterial

14 Internationella uppgifter om jordbruk

Stockholms besöksnäring. December 2015

14 Internationella uppgifter om jordbruket

14 Internationella uppgifter om jordbruket

14 Internationella uppgifter om jordbruk

Turism 2015: Christina Lindström, biträdande statistiker Tel Ålands officiella statistik - Beskrivning av statistiken

240 Tabell 14.1 Åkerarealens användning i olika länder , tals hektar Use of arable land in different countries Land Vete Råg Korn Havre Ma

LÄTTLÄST UTSTÄLLNINGSTEXT ARKITEKTUR I SVERIGE. funktion, konstruktion och estetik

Instrument. Lär om instrument från olika instrumentgrupper

Arbetsplan - turkiska.

Inresande studenter 1997/ / / /07

Symfoniorkesterns instrument

14 Internationella uppgifter om jordbruk Internationella uppgifter om jordbruk Kapitel 14 innehåller internationella uppgifter om Åkerarealens

Det finns två typer av stränginstrument: Stråkinstrument och Knäppta Stränginstrument

Motorcykeln övervann avstånden och ledde till långväga turism

Information om ansökan per land

Svensk författningssamling

Christina Israelsson

Finländska dotterbolag utomlands 2013

Finländska dotterbolag utomlands 2012

Svensk författningssamling

Utlandstraktamenten för 2016

Världsmusik för mellanstadiet

Stockholms besöksnäring

PIRLS 2011 & TIMSS 2011

Tabeller. Förklaring till symbolerna i tabellerna. Kategorin är inte relevant för det aktuella landet varför data inte kan finnas.

PISA åringars kunskaper i matematik, läsförståelse, naturvetenskap och digital problemlösning

Svensk författningssamling

Finländska dotterbolag utomlands 2014

Finländska dotterbolag utomlands 2016

Republikens presidents förordning

Centrala studiestödsnämndens författningssamling

Snabbreferensguide Pro Focus 2202 Färg

Finländska dotterbolag utomlands 2011

använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

Fakta om Melodifestivalen

Ett Sverige i förändring: betydelsen av social sammanhållning

Om midsommar Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika

Statistik 2001:1 INKVARTERINGSSTATISTIK FÖR ÅLAND 2000

Matematik Läsförståelse Naturvetenskap

Fondguide Premiepension. Avkastningstal, allokering och portföljinnehav

Finländska dotterbolag utomlands 2008

Svensk författningssamling

Plan för kulturen och biblioteken i Markaryds kommun

Målet med undervisningen är att eleverna ska ges förutsättningar att:

Arbetsbeskrivning - Jämförelse svenskfolkmusik/utomeuropeisk musik

Inkvarteringsstatistik för hotell

Kelterna vilka var de?

Välkommen. Snabbstartsinstruktioner. Anslut. Installation. Använd

Befolkningsutvecklingen i världen, i EU15-länderna och i de nya EU-länderna (1950=100)

Östanom sol västanom måne

Stränginstrument: - Har 6 strängar (Finns även med 12) - Finns två grundtyper, stålsträngad och nylonsträngad

Transkript:

Lättläst svenska Utställningen handlar om musik-instrument i olika länder. Olika instrument är viktiga i olika länder. De är symboler för sitt land. De är national-symboler. 1

Alla länder har en national-sång. Nation betyder land. Alla länder har en flagga. National-sången och flaggan är viktiga för nationen. De är national-symboler. Många människor vill att nyckelharpan ska vara national-instrument i Sverige. Om du har en femtio-lapp kan du se hur nyckelharpan ser ut. Bygg en nation Vad tycker du är viktigt för en nation? Alla människor i nationen talar samma språk. Alla människorna tror på samma gud. Alla människorna har samma hudfärg. Alla människorna har samma pengar. Alla människorna har samma lagar. Nationen måste ha en flagga. Nationen måste ha en national-sång. Nationen måste ha ett national-instrument. Tycker du att det finns andra saker som är viktiga för en nation? National-instrument Här kan du läsa om olika musik-instrument. De är typiska för sina länder. Tryck på knappen i utställningen, så får du höra hur instrumentet låter. Bandoneon En bandeneon är ett slags dragspel. Från början kommer bandoneon från Tyskland. I argentinsk tango är det vanligt att spela bandeneon. Bandoneon är national-instrument i Argentina. Didgeridoo En didgeridoo är en sorts trumpet. En gren från ett eukalyptus-träd blir en bra didgeridoo. Didgeridoo är national-instrument i Australien. Vina Vina är ett sträng-instrument. Du knäpper på strängarna med naglarna. Vina är ett viktigt instrument i södra Indien. Sitar En sitar har tre strängar. I norra Indien är sitar ett vanligt instrument. Didgeridoo. Bygg en nation. 2 Cláirsearch Den irländska harpan heter cláirsearch. Man spelar på harpan och sjunger sånger till musiken. Sångerna handlar ofta om hjältar. En hjälte är en modig och stark människa. Den äldsta irländska harpan är 600 år gammal. På irländska pengar finns en bild av en harpa. Harpan är Irlands national-instrument. Koto Koto är ett mycket gammalt instrument, som man har spelat hos kejsaren i Japan. Från början kommer koto från Kina. Nu är koto national-instrument i Japan.

Alphorn Ett alphorn är en lång trumpet av trä. Ett alphorn från Schweiz kan vara fyra meter långt. Herdarna spelade alphorn när de vaktade sina djur. I Sverige finns det liknande trumpeter. Alphornet är national-instrument i Schweiz. Highland bagpipe Säckpipan från Skottland heter Highland bagpipe. Säcken är gjord av får-skinn. Du kan höra säckpipa i militär-musik från Skottland. Säckpipa är national-instrument i Skottland. Saz En saz är en sorts luta med tre strängar. Saz spelar man både på landet och i staden. Man spelar saz till fest och dans. Man kan spela saz på bröllop och begravning. Saz är Turkiets national-instrument. Cuatro En cuatro ser ut som en liten gitarr. Cuatron har fyra strängar. Från början kom cuatron från Portugal. Nu är cuatro national-instrument i Venezuela. Mbira. Mbira Shona-folket har spelat mbira i mer än 1000 år. Shona-folket bor i Zimbabwe. Man spelar mbira med tummarna. Mbira är national-instrument i Zimbabwe. Steelpan Steelpan På 1930-talet hittade man olja på ön Trinidad. Oljan hällde man i stora tunnor. När tunnorna var tomma började man spela trumma på dem. Musik-instrumentet döpte man till steelpan. Steelpan blev vanligt i karnevals-musiken. Nu är steelpan national-instrument i Trinidad och Tobago. Kantele. Kantele Kantelen har funnits länge i Finland. Från början hade en kantele fem strängar. Man spelade ofta kantele när man sjöng folkvisor. Ibland dansade man till musiken. Kantele är Finlands national-instrument. Langspil Ett langspil spelar du med en stråke. Langspil är ett gammalt instrument, som har blivit modernt igen. Langspil är national-instrument på Island. 3

Nyckelharpa. Harding-fela Harding-felan kommer från staden Hardanger. Den ser ut som en liten fiol. Men harding-felan har ofta vackra mönster och ett lejonhuvud. Harding-felan är national-instrument i Norge. Nyckel-harpa En del människor vill att nyckel-harpan ska vara national-instrument i Sverige. Förr spelade man mest nyckel-harpa i Uppland. Det finns målningar av nyckel-harpor i många kyrkor i Uppland. En modern nyckel-harpa har 16 strängar. Bronslur En dansk bonde hittade en lur av brons i en mosse. Luren är flera tusen år gammal. Luren finns på ett museum i Köpenhamn. Här ser du en kopia av luren. En statsminister ville att luren skulle bli national-instrument i Danmark. Men den var svår att spela på, så den blev inte populär. Balalajkor. Balalajka Balalajkan kommer ifrån Ryssland. Balalajkan är trekantig. Den har tre strängar. Från början var balalajkan ett folkmusik-instrument. Bandura Kosackerna i Ukraina har spelat bandura sedan medeltiden. Människorna i Ukraina var stolta över sin bandura. Banduran var en viktig symbol för folket i Ukraina. Det tyckte inte Sovjets regering om. Sovjet ville förbjuda folk att spela bandura i Ukraina. Nu är banduran Ukrainas national-instrument. Bouzouki I Grekland är bouzoukin ett viktigt instrument. Grekerna är stolta över sin bouzouki. Så var det inte förr i tiden. Då var bouzoukin inget fint instrument. Nu är bouzouki Greklands national-instrument. 4

Varför folkmusikinstrument? På 1800-talet ville man hitta det som var typiskt för det egna landet. Den idén kallas för national-romantik. Man letade efter typiska folk-sagor, folk-musik och folk-dräkter. De gamla sagorna, musiken och kläderna blev viktiga symboler för nationen. De flesta national-instrumenten är folkmusikinstrument. Nyckelharpan är ett folkmusik-instrument. Men nu är det ovanligt att spela nyckelharpa. Synten är vanligare nu. Kanske synten borde vara national-instrument? Vad tycker du? Lyssna i hörlurarna och välj själv! Vilket instrument tycker du ska vara Sveriges national-instrument? Du kan rösta i telefonen i utställningen. Turism National-symboler är bra reklam för ett land. De kan locka turister till landet. Här är några exempel på national-symboler. Sverige: röda stugor och dala-häst. Grekland: ouzo och bouzouki. Skottland: whisky och säckpipa. Australien: känguru och didgeridoo. Ryssland: vodka och balalajka. Historien om dala-hästen En dala-häst är en liten häst av trä. Dala-hästen är målad i fina färger. Oftast är hästen röd. I Dalarna har man gjort dala-hästar i många hundra år. Dala-hästen blev världsberömd år 1939. Då var det en stor utställning i New York. Sverige tog med en dala-häst till utställningen. Efter det sålde man massor av dala-hästar i New York. Nu är dala-hästen en viktig symbol för Sverige. Många turister köper en dala-häst när de besöker Sverige. Dala-häst. 5