gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1
Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander Stubb. Ulrica Sund, Jonne Tallberg och Alexandra Boëthius från Steg för Steg besökte utrikesministeriet, där fick de träffa Alexander Stubb. Ulrica berättade om Steg för Steg. Alexander Stubb var mycket intresserad, och ställde många frågor. Steg för Steg ville träffa Alexander Stubb för att starta en kampanj för att personer med utvecklingsstörning ska få mera synlighet i samhället. Personer med utvecklingsstörning är duktiga, säger Alexandra. De kan sköta meningsfulla jobb, bara de får chansen. Alexander Stubb lovade att hjälpa personer med utvecklingsstörning. Jonne passade på att utmana Alexander Stubb att springa i Helsinki City Run på våren. Jonne kommer att springa för Steg för Steg. Vi vill få kändisar att heja på Jonne och Steg för Steg, säger Alexandra. Alexander Stubb är ledsen för att han inte kan springa. Han har skadat foten. Men han lovade att ställa upp som fadder och stöda Jonne och Steg för Steg. Jonne berättar att han inte är nervös inför loppet. Jonne har redan börjat träna. Jag kommer att springa min första halvmaraton. Vi får se hur det går, säger han. Jonne och Ulrica berättar att det var en spännande dag. Det är inte varje dag man träffar en minister! Text: Bosse Hellsten Alexandra, Ulrika, och Jonne med minister Alexander Stubb. Alexandra boëthius 2 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Celia finns till för alla som har ett läshandikapp Lättläst Celia är ett bibliotek för alla som har svårt att läsa vanliga böcker. På Celia får du låna talböcker. Talböcker är böcker som någon läst in på band. Du behöver en spelare för att lyssna på böckerna. Du får låna en spelare på biblioteket. Du kan också läsa talböckerna med din dator. På Celia finns många olika slags talböcker, som du kan låna. Där finns romaner, dikter, faktaböcker och memoarer. Du kan lyssna på böckerna ensam, men det kan vara roligt att lyssna tillsammans. Då kan du diskutera böckerna med dina vänner. Du kan också gå med i Celias bokklubb. Då får du ett bokpaket med nya talböcker på posten varje månad. Du kan låna talböcker på Celia. bilder: veikko somerpuro På Celia kan du också låna böcker med punktskrift och taktilböcker. En taktilbok är en bilderbok som du kan läsa med känseln. Taktilböckerna har klara färger. De är gjorda i olika material som tyg, plast, läder och sten. Många taktilböcker har fina ljudeffekter och dofteffekter. Taktilböckerna är bra för synskadade men de passar också för personer med autism eller utvecklingsstörning. Nu kan du också låna Celias lättlästa talböcker i FDUV:s bibliotek. Du kan låna en lättläst bok både som vanlig bok och som talbok. Då kan du följa med i texten samtidigt som du lyssnar på boken. Text: Johanna von rutenberg, ulla stina åman och bosse hellsten Svenskspråkiga böcker på Celia. Du hittar Celia på internet på adressen: www.celia.fi Du kan också ringa: (09) 22952230 Lättläst / GULA PRESSEN 3
Lättläst julkalender I julkalendern på internet får du följa med den lilla tomtens juläventyr. Den lilla tomten vaknar på julafton och tar på sig sin tomtedräkt. Men han kan inte hitta sin tomteluva. Vart kan den ha försvunnit under natten? Det är ett mysterium som den lilla tomten måste lösa. Han måste genast hitta sin tomteluva, annars är hela julen förstörd. Julkalendern är en lättläst julsaga. Varje dag öppnas en ny lucka där du får läsa om den lilla tomtens jakt på sin försvunna tomteluva. Du hittar julkalendern på adressen: http://www.papunet.net/julkalender/ Medan du läser i dagens lucka får du samtidigt höra skådespelaren Harriet Abrahamsson läsa julsagan för dig. Nu då julen redan närmar sig har du många luckor som du får öppna samtidigt. Kan den lilla tomten hitta sin tomteluva i tid och rädda julen? Text: Bosse hellsten Ny lättläst bok i FDUV:s bibliotek Tycker du om glass? Undrar du hur man gör glass? Då ska du läsa den nya LL-boken Glassfamiljen. Den handlar om en glassfabrik i Sverige. Boken berättar om arbetet i fabriken. Du får läsa om hur det går till när man gör glassbåtar, isglass, strutar och glasstårtor. I slutet av boken står det om glassens historia och om vilka olika sorters glassar det finns. Boken har korta texter och många bilder. Man kan bli ganska sugen på glass när man läser boken! Glassfamiljen är skriven av Catharina Kåberg. 4 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Lättläst KAMPANJ Skulle du själv gå med på det? Har du blivit orättvist behandlad för att du är funktionshindrad? Har någon du känner upplevt en orättvisa? Det kan handla om en liten sak, eller en stor sak. Och det kan gälla vad som helst i livet. Har du blivit dåligt bemött, eller fått osaklig betjäning? Har du blivit diskriminerad? Berätta för oss vad du eller någon du känner har upplevt. Berätta också vad du heter. Vi håller ditt namn hemligt. Vi vill lyfta fram orättvisor som personer med utvecklingsstörning råkat ut för. Vi vill att världen ska bli mera rättvis. Du kan skriva din berättelse och skicka den per e-post till adressen fduv@fduv.fi Du kan också skriva ett vanligt brev till: Förbundet De Utvecklingsstördas Väl Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Skriv: Skulle du själv gå med på det på kuvertet. Om du har frågor kan du ringa Marita Mäenpää. Hennes telefonnummer är (09) 434 236 13 I projektet deltar FDUV, Steg för Steg, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Me Itse, Kehitysvammaliitto och Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Steg för Steg mot nya äventyr Här är den nya styrelsen Ordförande: Jonne Tallberg Ulrica Sund ordinariemedlem, Simona Slentneryte suppleant Joakim Smeds ordinariemedlem, Ritva Sund suppleant Anders Ranta-Aho ordinariemedlem, Ann-Mari Roos suppleant Jonas Bergholm ordinariemedlem, Kari Lautjärvi suppleant Niclas Jansson ordinariemedlem, Jukka Routimo suppleant Erik Weyand ordinariemedlem, Pia Tallgren suppleant Lättläst / GULA PRESSEN 5
Steg för Stegs ruta Hej på er! Mitt uppdrag som Steg för Stegs ordförande har varit lärorikt. Jag har fått lära mig många bra saker under de här tre åren. Ibland har det varit motgångar, men så är det i föreningslivet. Jag själv har vuxit enormt mycket under den här perioden. Nu tackar jag för mig efter tre år som ordförande i Steg för Steg. I nästa period är jag ensam tjej i styrelsen. Det kommer att bli tufft! Vinterhälsningar av Steg för Stegs ordförande Ulrika Sund Steg för Steg r.f. Tack till Ritva Sund Steg för Steg tackar Ritva för hennes fina insats. Ritva har varit en eldsjäl i Steg för Steg. Nu överlämnar hon styrelsearbetet till nya krafter, men fortsätter ännu som suppleant i den nya styrelsen. Ritva var ordförande åren 2003 2008, och styrelsemedlem åren 2009 2011. Steg för Steg vill också tacka Ritvas handledare Anna-Lisa Erickson för allt stöd. Ritva Sund och Anna-Lisa Erickson. Tävling Vinn en valfri lättläst bok! Vad har den lilla tomten tappat bort? 1. Bilen X. Löständerna 2. Tomteluvan Varför kan Alexander Stubb inte springa? 1. Han är trött X. Han har skadat foten 2. Han har inga skor Svara rätt på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress. Skicka svaren till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Eller per e-post till gulapressen@fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 15 januari 2012. Gun-Britt Saukko från Sibbo vann tävlingen i förra nummret. Hon får en valfri lättläst bok på posten. De rätta svaren var: X. Steg för Stegs viktigaste möte är årsmötet. 2. Årsmötet för EPSA hölls på Cypern. 6 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST