LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november 2011. Föräldralösa barn till Italien



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

Prov svensk grammatik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

BARNHEMMET I MUANG MAI

Min dagbok. Av: Iris Frick

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Emigration betyder att man flyttar från sitt land. Vi säger, att man emigrerar från sitt land. Man kan också säga, att man utvandrar från sitt land.

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

40-årskris helt klart!

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

barnhemmet i muang mai måndag 11 april - torsdag 5 maj

Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

ALEXANDRA BIZI. Flabelino. och flickan som inte ville sova. Illustrationer av Katalin Szegedi. Översatt av Carolin Nilsson

Rödluvan. Med bilder av Mati Lepp

Veckobrev v4-6. Konjunktioner och Satsadverbial också

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 36 Fredag 18 november 2011 NORRBOTTEN Föräldralösa barn till Italien Förra veckan berättade media om att syskonen Hiyab och Daymond ska skickas till Italien. Hiyab är tre år och Daymond är fem år. Migrationsverket tyckte inte att barnen skulle få stanna hos sin fosterfamilj i Boden. Hiyab och Daymond kom 1 till Sverige med sin mamma för två år sedan. Pappan är försvunnen, och ingen vet om han lever. Mamman hade flytt från Eritrea i Afrika till Italien. Där bodde familjen i ett halvt år. Så småningom kom familjen till Älvsbyn, men för ett år sedan försvann mamman. Ingen vet om hon fortfarande lever.

När mamman försvann flyttade barnen till Therese och Jens Nilsson i Boden. Förra veckan bestämde Migrationsverket att barnen ska skickas tillbaka till Italien. Det finns regler inom EU som säger att flyktingar ska stanna i det land dom först kommer till. Men Therese och Jens Nilsson tycker det är fel att skicka bort barnen. - Man kan ju inte skicka två små barn ensamma till Italien. Dom känner ju ingen och kan inte språket, säger Therese Nilsson. Några dagar efter att tidningarna skrivit om beslutet, har Migrationsdomstolen ändrat det. -Avvisningen är tillfälligt stoppad. Det är inte ovanligt att det kommer in nya uppgifter som vi vill 2 titta närmare på, säger Johan Rahm vid Migrationsverket. Nu hoppas fosterföräldrarna att barnen ska få stanna kvar i Sverige. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Mord i Vuollerim En man i Vuollerim sköts ihjäl av sin granne i helgen. Mordet hände på en fest hos grannen. Grannen och den man som mördades var i 60-års åldern. Folk i Vuollerim berättar att dom var vänner sedan barndomen. Någon larmade polisen på fredagskvällen och berättade att det var bråkigt på festen. När nästa larm kom några

timmar senare hade grannen skjutit ihjäl sin vän. Folk i Vuollerim är ledsna nu. -Dom bodde nästan så dom såg varandras hus. Dom skulle aldrig ha blivit ovänner om dom varit nyktra. Det är så tråkigt, säger en person till Norrbottens-Kuriren. Polisen grep tjuvar I tisdags grep polisen två män i Luleå. Polisen misstänker att männen har brutit sig in i många hus i Luleå och stulit pengar och smycken. Dom senaste veckorna har det varit ovanligt många inbrott i Luleå. Minst tjugo villor har haft inbrott. Tjuvarna har slagit sönder 3 ett fönster eller en altandörr för att komma in i huset. Därför har tidningarna kallat tjuvarna för Altanligan. Polisen har jobbat hårt för att ta fast tjuvarna. Polisen har också fått många tips från Luleåborna. Det har varit sådant som personer har sett och tyckt har varit konstigt eller fel. I tisdags grep polisen två män som bodde i en stuga i stugbyn Örnvik utanför Luleå. Polisen hittade flera guldsmycken som tjuvarna hade gömt i en toalett. Männen kommer från Baltikum och polisen tror att dom jobbar som tjuvar. Dom har inga andra jobb. Det skriver NSD.

Nya jobb i Arjeplog 20 personer får jobb på hotell Silverhatten i Arjeplog. Många tyska turister som bott på hotellet har gett det bra betyg. Därför planerar det tyska reseföretaget Trendtours att ta dit fler tyska gäster. Förra året sov 12 000 tyskar på hotellet på sin resa genom Sverige, Norge och Finland. Nästa år kan det bli 18 000 tyska gäster. -Då kan folk få arbete på hotellet hela året, säger Jan Edvardssson, chef för hotell Silverhatten. Nu arbetar Jan Edvardsson med att försöka få turisterna att stanna fler dagar när dom är i Arjeplog. Det skriver Piteå-Tidningen. 4 13-årig bilförare i krock Natten mot lördag hände en ovanlig olycka i Ängesbyn utanför Luleå. En 13-årig flicka krockade när hon körde föräldrarnas bil. Föräldrarna som låg och sov märkte inte att flickan tog bilen. Flickan, två kamrater och hennes yngre bror körde iväg med bilen. Men dom hann inte långt. Mitt i byn krockade flickan med en annan bil som fem ungdomar satt i. Ungdomarna fördes till Sunderby sjukhus i fem ambulanser. Ingen blev svårt skadad. På morgonen fick polisen kontakt med flickans föräldrar som skyndade till sjukhuset. -Dom hade sovit och inte hört telefonen under natten. Nu gick det bra

men det hade kunnat sluta riktigt riktigt illa, säger polisen Erik Kummu. Det skriver tidningarna i Norrbotten. kunnat visa film om något år, säger Kristina Grubbström till Piteå-Tidningen. Bättre bio i Arvidsjaur Bion i Arvidsjaur får 289 000 kronor från Svenska Filminstitutet. -Det här kommer att betyda mycket för bion i Arvidsjaur, säger kulturchefen Kristina Grubbström. Bion behöver en ny projektor, en apparat som visar film. Halva kostnaden för projektorn, 289 000 kronor, betalar Svenska Filminstitutet. Kommunen betalar den andra hälften. -Om vi inte köper en ny projektor skulle vi inte ha 5 Ingen snö i norr Det är ovanligt att det inte finns snö i Norrbotten den här tiden på året. Aldrig tidigare har det varit så varmt i november. Det rapporterar vädermyndigheten SMHI. SMHI har undersökt vädret i nästan 100 år. I år är det första gången det är snöfritt i Norrbotten i november. -1953 kom det snö den åttonde november. Det är rekordet fram till nu. Vi hade en centimeter snö i tisdags, men det smälte bort så nu har vi ett nytt rekord när det gäller brist på snö, säger Emil Björck

som arbetar vid SMHI. Thord Hansson arbetar vid rymdstationen Esrange i Kiruna. Han mätte snödjupet till 36 centimeter förra året vid den här tiden. -Jag minns att vi hade närmare en halv meter med snö i mitten av november och att jag var ute med skotern då, säger Thord Hansson. Det skriver Norrbottens-Kuriren. UTLAND Ny statsminister i Grekland Lucas Papademos är Greklands nye statsminister. Nu hoppas många att det ska bli bättre ordning i Grekland. Grekland är med i EU, Europeiska Unionen. 6 EU ska hjälpa medlems-länder som har det svårt. Grekiska regeringar har fått mycket pengar från EU och har lånat mer än 300 miljarder kronor. Grekiska politiker som ville att deras parti skulle vinna val lovade höga löner och tidig pension till lärare, läkare och andra som jobbade åt staten. Det blev kris när den grekiska statens pengar tog slut. Grekland vill nu låna ännu mer pengar för att kunna betala allt som behövs i ett samhälle. Till exempel löner, pensioner, pengar till sjukhus, skolor, vägar och järnvägar. Men ledarna i EU vill inte låna ut mer pengar till Grekland. Först vill EU vara säker på att Grekland kan betala

tillbaka sina lån. För att få in pengar till staten har många greker nu fått högre skatt, sänkta löner, sämre pensioner eller blivit av med jobbet. Många greker har det mycket svårt. Därför demonstrerar dom på gatorna i huvudstaden Aten. Dom är arga på politiker som har lurats och bara brytt sig om att vinna val och själva ha det bra. Många unga greker ser ingen framtid i Grekland och vill flytta. Men nu hoppas alla att det ska bli bättre när Lucas Papademos blivit ny statsminister. Papademos är inte politiker men en duktig ekonom som bott och arbetat utomlands. Dom båda partierna Pasok och Nea Demokratia som alltid tidigare tävlat om makten har bestämt att 7 dom ska samarbeta med Papademos som ledare. Om den nya regeringen lyckas får dom nya lån från EU. SPORT Charlotte Kalla vann Charlotte Kalla från Tärendö vann skidpremiären i Bruksvallarna i helgen. Hon blev etta i tio kilometer fristil. Trots att Charlotte Kalla vann tycker hon att det var ett tungt lopp. -Det känns som om jag inte riktigt har orken för att hålla bra teknik hela vägen. Men jag får vara glad att jag orkade i alla fall, säger hon. Charlotte Kalla kom 18 sekunder före tvåan, ryskan Irina Chazova.

Posttidning B Lyckligast i Piteå Dom som bor i Piteå är lyckligast i Norrland. Det är professor Nils-Gustav Lundgren som har undersökt vilka norrlänningar som är lyckligast. Nästan 2 400 personer svarade på undersökningen. -Hur jag än mätte kom Piteå i topp, säger Nils-Gustav Lundgren. En orsak till att Piteåborna är lyckligare kan vara att dom alltid tycker att Piteå är bäst och älskar sin stad. När man mäter lycka visar undersökningar att hög lön och bra utbildning är viktigt. Den som har lätt att vara glad eller är religiös är också lyckligare. Det skriver Piteå-Tidningen. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8