LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 25 Fredag 26 augusti 2011 NORRBOTTEN Filmpremiär i Överkalix Filmen Jägarna 2 hade premiär förra veckan i Överkalix. Intresset för filmen är stort och det var fullt i biosalongen. - Det här är jätteroligt. Överkalix har blivit lite av en filmort, säger Leif Johansson som sköter biografen i Överkalix. För 15 år sedan kom filmen Jägarna. Den blev en stor succé och 1 nästan alla i Sverige har sett filmen. Det var Kjell Sundvall som gjorde filmen Jägarna. Många har frågat om han inte ska göra en till film på samma tema, men Kjell Sundvall har alltid sagt nej. Men för ett par år sedan fick Kjell Sundvall ett filmmanus som han tyckte var bra. Då ändrade han sig och
började planera en ny film. Filmen Jägarna 2 har spelats in i Överkalix och det är därför den visas där först. I två veckor ska filmen visas bara i Överkalix. Många som bor i Överkalix är med i filmen och många har hjälpt till på olika sätt. - Det här skapar en stolthet hos Överkalixborna, säger kommunalrådet Birgitta Persson till Norrbottens-Kuriren. Mobbning i Överkalix Många barn har mobbats vid Strandskolan i Överkalix. Nu flyttar två barnfamiljer från kommunen för att barnen mobbas. -Skolan gör inget åt mobbningen, säger en förälder. I mer än tio år har olika 2 barn mobbats vid Strandskolan i Överkalix. Flera rektorer som har försökt stoppa mobbningen har misslyckats och flyttat. Skolinspektionen har kritiserat skolan i Överkalix många gånger, senast i år. En pappa berättar att hans dotter blivit mobbad och utfryst i fem år. -Det är förstörda år för henne, säger pappan. Nu flyttar både den familjen och en annan familj från Överkalix. Britt-Marie Isaksson har arbetat som skolchef i Överkalix i många år. Hon säger att nästan alla barn känner sig trygga i skolan. Men hon vet inte varför några barn är mobbade. -Det är en svår fråga, det är många människor inblandade, säger Britt-Marie Isaksson. -Dom som arbetar i
kommunen skyddar bara varandra. Jag tror inte på Överkalix, säger pappan till en av dom mobbade eleverna. Det skriver NSD. Många renkalvar dödas av björn Björnar har dödat många renkalvar i Udtja sameby. Hälften av samebyns kalvar har dödats av björn. - Till slut finns det inga djur kvar, säger Rune Stokke från Udtja sameby. Samebyn har tillsammans med Skandinaviska björnprojektet och Viltskadecenter undersökt hur många renar som dödas av björn. Man har satt fast radiosändare både på björnar och renar. 3 Då har man kunnat följa djuren ute i naturen. - Under sex veckor tog sex björnar 89 av våra kalvar. En märkt björnhona dödade ensam 20 kalvar i fjol, säger Rune Stokke till NSD. I det område som undersökts finns det cirka 40 björnar. Rune Stokke säger att björnarna har dödat hälften av renkalvarna i området. Varje kalv är värd 2 000 kronor. Udtja sameby förlorar en miljon kronor på alla döda kalvar. Rune Stokke tycker att renskötarna måste få bättre ersättning från staten för dom dödade djuren. - Men det räcker inte med det. Vi måste även få färre björnar i dom områden där renarna finns, säger han.
Björnjakten har startat I helgen startade björnjakten. 72 björnar får skjutas i Norrbotten. I söndags sköts den första björnen utanför Älvsbyn. - 72 björnar är lagom. Sedan får vi ju se hur många som faktiskt skjuts, säger Kjell Holmbom på Norrbottens jägarförbund. - Det är inte lätt att jaga björn. Björnen kan lätt upptäcka om någon följer efter den. Då kan den söka sig till områden där det är svårt att jaga, säger Kjell Holmbom. Det är björnjakt i Norrbotten under hela september månad. Det skriver NSD. 4 Kulturskola i Älvsbyn Musikskolan i Älvsbyn stängdes för ett år sedan. Orkestrar och musiklektioner lades ned och instrument packades in i förråd. Men nu öppnar Kulturskolan istället. -Det är jätteroligt, säger Agnes Lind, 14 år. Hon spelade fagott tidigare. Men Agnes Lind och 200 andra musikelever slutade spela när kommunen stängde musikskolan. Det var socialdemokraterna som bestämde att musikskolan skulle stängas eftersom kommunen måste spara pengar. Folk i Älvsbyn tyckte det var ett dåligt beslut. Vid valet förra hösten röstade många i Älvsbyn
på andra partier. Socialdemokraterna kan inte längre bestämma ensamma i kommunen. Nu när politikerna skulle bestämma om en ny kulturskola i Älvsbyn tyckte alla partier samma sak, även socialdemokraterna. -Vi har lyckats klara den dåliga ekonomin. Nu kan vi starta en ny skola där också dans och drama finns med, säger Bill Nilsson, socialdemokratiskt kommunalråd. Musikläraren Börje Andersson är glad över den nya kulturskolan. Men han säger att det kommer att ta tid att få igång nya orkestrar och att mycket förstördes när musikskolan stängdes. -Många undrar hur politikerna i Älvsbyn kunde göra något så dumt, säger Börje Andersson. 5 Det skriver Norrbottens-Kuriren. Vindkraft i Gällivare En av Sveriges största vindkraftsparker ska byggas på Sjisjkafjället i Gällivare. 30 vindkraftverk ska vara klara till nästa höst. Det är första gången en vindkraftspark byggs i ett område utan vägar. Uppe på Sjisjkafjället byggs det just nu. Arbetarna måste hinna så mycket som möjligt innan snön kommer. - När snön kommer blir det ett uppehåll. Sedan drar vi gång igen till våren, säger Fredrik Björckebaum från företaget Sjisjka vind. Det går inga vägar upp till fjället. Alla människor och alla
maskiner måste transporteras med tåg. Vid femtiden på morgonen åker arbetarna med tåget upp till fjället. Vid sextiden åker tåget tillbaka igen. Från järnvägen har företaget gjort en smal grusad väg upp till arbetsplatsen. Men när allt arbete är klart ska vägen bort. Naturen får inte förstöras. Det skriver NSD. Glömde pengar på toaletten En kvinna i Boden glömde 100 000 kronor på en toalett. -Folk tror att jag ljuger, men jag är en ärlig människa, säger kvinnan. 6 Kvinnan hade handlat på en affär i Boden. Hon behövde gå på toaletten men märkte inte att väskan blev kvar på toaletten. I väskan fanns flera kuvert med pengar och några smycken. När kvinnan märkte att väskan var borta körde hon tillbaka till affären. Personalen hade hittat hennes väska men ett kuvert med 100 000 kronor och ett guldhalsband var borta. -Jag blev jätterädd, berättar kvinnan för NSD. Kvinnan berättar att hon alltid har alla sina pengar med sig eftersom hon inte litar på banker. -Jag vill ha pengarna nära mig. Då känner jag mig säker. Min man säger att jag är tokig men så är det, säger kvinnan.
SVERIGE Kunglig baby Kronprinsessan Victoria och prins Daniel väntar barn. Barnet kommer att födas i mars. - Vi är jätteglada, säger Victoria och Daniel till Aftonbladet. Många har redan börjat gissa vad barnet ska heta. Kungaexperten Herman Lindqvist gissar på Oskar eller Ulrika. SPORT Luleå basket byter namn Luleå basket byter namn till Northland basket. Gruvbolaget Northland resources blir ny huvudsponsor för 7 basketklubben. - Det är en stor möjlighet både för klubben och företaget, säger klubbdirektör Anna Jonsson. Luleå basket är ett av Sveriges bästa damlag i basket. Men även om laget är bra så har det varit svårt att få sponsorer. Sponsorerna ger klubben pengar om klubben gör reklam för företaget. Utan sponsorer kan inte klubben betala sina räkningar. - För oss känns det självklart att samarbeta med damidrotten. Gruvbranschen har varit männens arbetsplats, men vi vill bli bättre på att locka kvinnor till vårt företag, säger Karl-Axel Waplan vid Northland resources. Det berättar P4 Norrbotten.
Posttidning B Fest för nationalälvarna I lördags firades nationalälvarna i Norrbotten. -Det är bra att fira nationalälvarna. Det säger Martin Fransson från Börjelsbyn. Han har fiskat sik i älven i många år. Det var tal, eldar, musik och fest på flera ställen längs Torne och Kalix älv. Torne älv och Kalix älv kallas nationalälvar för att dom inte får byggas ut. I flera andra älvar har det byggts dammar och kraftverk för att göra el. -Vi får hoppas att dom outbyggda älvarna får fortsätta att vara fria, säger Kurth-Ove Sundström från Naturskyddsföreningen. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8