Lättläst svenska Utställningen handlar om olika musikgrupper i Sverige. Den börjar på 1600-talet och slutar med ABBA. Ensemble är franska och betyder tillsammans. En musikgrupp är en ensemble. 1. Bygde-musikanter Här är en gammal svensk krog. Krogen är från 1600-talet. Bygde-musikanterna spelade och sjöng. Gästerna åt och drack och dansade. På den här krogen spelade musikanterna säck-pipa, trumma och fiddla. 1
2. Stads-musikanter I kyrkan spelade stads-musikanten. Det här orgel-positivet kommer ifrån Schlesien. Orgel-positivet är 400 år gammalt. Många kyrkor hade ingen orgel. Då fick människorna sjunga i stället. På 1600-talet var Sverige ett fattigt land. Då var orgeln ett ovanligt instrument. Verkstad där man byggde bleckblås-instrument. Verkstad. Bleckblås-instrument I den här verkstaden gjorde man trumpeter och andra bleckblås-instrument. Verkstaden hette Ahlberg och Olsson. Den fanns på Sibyllegatan vid Östermalmstorg. Verkstaden stängdes 1960 när huset revs. Då fick Musikmuseet verktyg, mässingsplåt och ritningar från verkstaden. Därför vet vi hur man gjorde instrument förr i tiden. Verkstad. Violin I den här verkstaden byggde man violiner. Violin betyder fiol. Det tar lång tid att bygga en fiol. Mer än 70 olika delar ska sättas ihop. De första fiolerna byggde man på 1500-talet i Italien. En av de första berömda fiol-byggarna var Andrea Amati. Han var lärare till Antonio Stradivari. 2
3. Consort En consort är en grupp instrument som låter bra tillsammans. Om instrumenten är likadana, heter det whole consort. Om instrumenten är olika, heter det broken consort. Gambor Här ser du en grupp med gambor. Gamban liknar en fiol. De här gamborna är från 1600-talet. Blockflöjter I skåpet på väggen finns en grupp med blockflöjter. Du ser fem olika storlekar på blockflöjterna. En sådan consort är vanlig nuförtiden också. 3
4. Nyckelharpor Nyckelharpan är vanlig i svensk folk-musik. Förr i tiden spelade spelmännen nyckelharpa på bröllop, dop och begravning. De spelade också på midsommar och jul. Nyckelharpan är ett gammalt instrument. De äldsta nyckelharporna är från medeltiden. Nyckelharpan var särskilt vanlig i Uppland. 5. Hovkapellet Gustav II Adolf var en svensk kung på 1600-talet. När han skulle gifta sig ville han ha en fin orkester med många olika instrument. En sådan orkester hade han hört i Tyskland. Kungen hämtade 23 tyska musiker från Tyskland. Han döpte orkestern till Hovkapellet. Hovkapellet finns kvar idag, och spelar ofta på Kungliga Operan. Nu finns det 117 musiker i Hovkapellet. Musikhandel I slutet av 1700-talet fanns det många studenter som ville sjunga och spela tillsammans. Det fanns flera musikskolor för ungdomar. Studenterna behövde köpa noter och instrument. 1803 öppnade den första musikhandeln i Stockholm. Musikhandeln hette Musikaliska Magazinet. 4
6. Kammar-ensemble En kammar-ensemble är en liten orkester, som inte spelar så stark musik. En sådan orkester var modern på 1800-talet hemma hos rikare familjer. Här ser du Malla Silfverstolpes salong i Uppsala. En trio med flöjt, cello och piano spelar kammar-musik. 7. Opera-solister Här ser du porträtt av 23 svenska opera-solister. En solist är en person som sjunger solo. Det finns flera svenska opera-solister som har blivit världsberömda. Jenny Lind, Christina Nilsson och Jussi Björling är några kända svenska opera-solister. I Sverige är det också vanligt att sjunga i kör. Flera hundratusen människor i Sverige sjunger i kör varje vecka. 5
8. Stråk-kvartett Stråk-kvartetten är en vanlig kammar-ensemble. I en stråk-kvartett finns två fioler, en altfiol och en cello. På 1800-talet tyckte man att stråk-kvartetten var den finaste kammar-ensemblen. Stråk-kvartetten spelade musik av Haydn, Mozart och Beethoven. Så skulle vanligt folk lära sig att lyssna på klassisk musik. 9. Mässings-sextett Trumpet, bastuba och kornett är mässings-instrument Sextett betyder att det är sex instrument i gruppen. I början av 1800-talet hittade man på ett nytt sätt att ändra tonhöjden på mässings-instrumenten. Med tre ventiler kunde man spela alla toner. Förut spelade man mest militära signaler och fanfarer. Men med tre ventiler kunde man spela all sorts musik. Mässings-sextetten blev en vanlig ensemble. Här spelar mässings-sextetten för människor som är på en kurort. En kurort är ett slags vilohem. 6
10. Dragspels-trio Dragspelet blev ett populärt instrument i slutet av 1800-talet. Människor träffades på dansbanan. De dansade hambo, polka och schottis. Dragspelet hördes över hela dansbanan. I den här trion spelar två dragspel och en fiol. De spelar till dans i Folkets Park. 11. Spelmän. Fioler Spelmännen började spela folkmusik på fiol på 1700-talet. Efter det blev fiolen det vanligaste instrumentet i svensk folkmusik. Två fioler var en vanlig ensemble. De spelade polskor, gånglåtar och valser som man kunde dansa till. 7
12. Jazzband De första svenska jazzbanden kom på 1920-talet. De svenska jazzbanden ville låta som jazzbanden från USA. Musikerna lyssnade på jazzskivor. Sen lärde de sig att spela i samma stil som jazzmusikerna från USA. De spelade piano, trumpet, klarinett, gitarr och kontrabas. Saxofon och trumset var nya instrument som också passade bra i jazzbanden. 13. Grekisk ensemble Nu finns det musik från hela världen i Sverige. Musiken har kommit hit med invandrare från olika länder. Här är en grekisk ensemble. De spelar bouzouki, fiol och gitarr. Du kan höra musiken om du går till en grekisk restaurang i Sverige. Musiken låter likadant som i Grekland. 8
14. Rockgrupp På 1950-talet kom rockmusiken. Den blev ungdomarnas musik. Den första rockmusiken kom från USA precis som jazzen. Och precis som jazzen är rocken från början en afro-amerikansk musikstil. Det betyder att musiken är en blandning av de svartas och de vitas musik i USA. Här ser du ett svenskt rockband från 60-talet. Rockbandet har två elgitarrer, en elbas och ett trumset. De spelar på en skoldans i en gymnastiksal. 15. Spelmän. Sopransax och fiol På 1970-talet började många människor spela och lyssna på folkmusik. De spelade folkmusik på ett nytt sätt och med nya instrument. Vi kallar det för folkmusik-vågen. De här spelmännen spelar folkmusik med sopransax. Sopransaxen passar bra ihop med fiolen. 9
16. ABBA ABBA var den första svenska ensemble som blev världs-berömd. Medlemmarna i ABBA heter Agnetha, Björn, Benny och Annifrid. ABBA har ett speciellt sound som alla känner igen. Bennys synth är en viktig del av det soundet.