LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 4 Fredag 12 februari 2010 NORRBOTTEN Blev sjuk av mat i skolan Clifford Aasa är åtta år. Han har egen mat med sig till Sjöparksskolan i Gällivare. Förra veckan blev han och två andra elever tvungna att åka till sjukhuset. Dom blev sjuka av skolmaten. Alla tre skolbarnen är allergiska mot ägg och mjölk. Pannkakor är gjorda av mjölk och ägg och mjöl. 1 När barnen åt pannkakorna blev dom sjuka. -När min fru kom och hämtade Clifford i fredags var han alldeles blå om läpparna på grund av syrebrist, säger Cliffords pappa Lars Aasa till NSD. Clifford fick ligga kvar på sjukhuset över natten och fick syrgas så han kunde andas lättare. Det var fjärde gången Clifford blev sjuk av skolmaten.
I måndags var Clifford tillbaka i skolan. Nu har han med sig egen hemlagad mat. Politiker byter parti Flera politiker i Kiruna har lämnat Socialdemokraterna. Nu har dom bytt till Kirunapartiet. Det har varit mycket bråk mellan socialdemokraterna i landstinget. Några tycker att dom som bestämmer i landstinget gjorde fel när dom stängde dom så kallade obs-platserna i Haparanda. Obs-platser är vårdplatser där patienter kan få vård även på nätterna. Socialdemokraterna Jörgen Lövgren och Kenneth Nilsson från Kiruna röstade mot att lägga ned obs-platserna. Nu får inte Jörgen Lövgren 2 och Kenneth Nilsson vara kvar i landstinget. Socialdemokraterna vill inte att dom ska vara med och bestämma i landstinget efter valet i höst. Dom två politikerna har nu bestämt sig för att lämna Socialdemokraterna. Flera andra socialdemokrater i Kiruna lämnar också partiet i protest. - Jag har varit med i 40 år och aldrig upplevt så svåra strider som nu, säger Roland Holmdén till NSD. Hus-köpare är arga på Älvsbyhus Flera familjer som köpt Älvsbyhus klagar på att husen är felbyggda. Dom vill ha tillbaka sina pengar. Men Älvsbyhus tycker inte att dom gjort fel.
Älvsbyhus är det företag som bygger flest hus i Sverige. Älvsbyhus säljer också hus utomlands. Familjen Niemi köpte ett hus från Älvsbyhus. Men det fanns 259 hål i taket där vatten rann in. Familjen tvingades laga taket och ville att Älvsbyhus skulle betala lagningen. Det ville inte Älvsbyhus. Då tog familjen dit en besiktningsman. Det är en person som ska undersöka huset noga för att upptäcka om det finns några fel. Besiktningsmannen sa att taket var bra. Besiktningsmannen hade sitt kontor i samma lokaler som företaget Älvsbyhus. Det tyckte familjen Niemi var konstigt. Då skrev familjen till Allmänna Reklamationsnämnden som kallas ARN. ARN är nästan som en domstol. Om ett företag och en köpare tycker olika bestämmer ARN vem som har rätt. ARN bestämde att Älvsbyhus skulle betala tillbaka pengar till familjen Niemi. Men Älvsbyhus betalade bara tillbaka lite grann. Det har varit många reportage om husköpare som är arga på Älvsbyhus. -I alla dom 32 000 hus som vi sätter upp hittar du säkert några som är missnöjda. Men dom allra flesta är nöjda. Det är därför vi säljer så många hus. Det säger Donald Johansson, en av ägarna till Älvsbyhus. Det skriver NSD. 3
Jobb i Kalix flyttar till Estland 18 personer förlorar sina jobb vid företaget Tallink Silja AB i Kalix. En del av jobben flyttas till Estland. -Lönerna är lägre där, säger Leif Lind, chef vid Tallink Silja AB, till NSD. 59 personer arbetar vid företaget Tallink Silja AB. Nu måste 18 sluta. Många har jobbat vid företaget sedan starten 1994. Dom anställda arbetar med att boka resor. Men nu bokar många sina resor själva via Internet. Därför behövs det inte lika många som arbetar med bokning av resor. En del av jobben flyttas också till Estland eftersom företaget inte behöver betala lika höga löner där. -Många anställda är jätteledsna, säger Marianne Olsson, ordförande i fackklubben. 4 Vårdcentalen i Pajala måste spara Vårdcentralen i Pajala måste spara fem miljoner kronor. Det kostar cirka 50 miljoner kronor att driva vårdcentralen i Pajala. I dag jobbar 65 personer på vårdcentralen. Om tio personer slutar sparar vårdcentralen fem miljoner kronor. I byarna finns mottagningar där byborna kan träffa sköterskor. Om man stänger mottagningarna ute i byarna sparar vårdcentralen också pengar. Ett annat sätt att spara pengar är att lägga ned obs-platserna i Pajala. Svårt sjuka kan få vård dygnet runt på vårdcentralens obs-platser. Då slipper dom åka till
sjukhus för att få vård. Kommunalrådet Bengt Niska vill ha en bra vård i Pajala. - Det är oroande att vårdcentralen måste spara så mycket. Att begära besparingar på fem miljoner kronor är orimligt, säger Bengt Niska till Haparandabladet. Många besökte Jokkmokks marknad I helgen var det vintermarknad i Jokkmokk. Den är alltid första helgen i februari. Det har varit vintermarknad i Jokkmokk i 405 år. I år besökte mer än 40 000 personer Jokkmokks marknad. Många hade rest långt för att gå på marknaden. Det kom besökare från hela Sverige, men också från andra länder. 5 Det finns många vackra saker att titta på eller köpa på markanden. Många konstnärer säljer till exempel tavlor, smycken eller knivar som dom har gjort. Man kan också köpa renkött, sylt eller annan god mat. Konstnären Lars J:son Nutti har varit med på marknaden i över 20 år. - Det har varit väldigt mycket folk under dom här dagarna, säger Lars J:son Nutti. Det skriver NSD. Konst eller klotter? I Luleå vill polisen och bostads-företaget Lulebo ta bort all graffiti eller klotter. Graffiti är när någon målar på en vägg utomhus.
Många målar där det är förbjudet att måla. Det kostar mycket pengar att ta bort olaglig graffiti. Förra året kostade det två miljoner kronor att ta bort det som målats på förbjudna platser i Luleå. Den som inte gillar graffiti brukar kalla det för klotter. -Det är ett elände för oss på Lulebo. Det är trist att lägga ned pengar på sånt som är onödigt. Vi kunde ha använt pengarna till våra hus istället, säger Mikael Nyberg, vid Lulebo. Den som gillar graffiti tycker att det är konst och vill att man ska ha speciella graffiti-väggar där det är tillåtet att måla. Det finns redan graffiti-väggar eller så kallade klotterplank i Luleå. Men polisen tycker att ungdomar lär sig att måla på klotter-plank. Sedan fortsätter dom att 6 måla där det är förbjudet. -Tyvärr finns det en liten grupp som förstör för andra. Men dom flesta som håller på med graffiti är ju inte dom som förstör. Det säger Sophia Wennberg vid Luleås kulturförvaltning. Hon säger att inga graffiti-väggar ska tas bort. Istället ska det byggas fler ställen där det är tillåtet med graffiti. Det skriver NSD. UTLAND Svenska soldater dödade Två svenska soldater dödades i Afghanistan i söndags. En afghansk man dödades också. En tredje svensk soldat blev skadad. - Det är en tung dag. Mina
tankar går till dom anhöriga, säger överbefälhavare Sverker Göransson. Överbefälhavaren är högste chef för alla svenska soldater. Förra hösten blev flera svenska soldater skadade i samma område. Då dog en afghansk man som jobbade för dom svenska soldaterna. Dom två soldaterna som dog i söndags kom från Stockholm. SPORT Snart börjar OS På fredag startar OS i Vancouver i Canada. I två veckor kommer idrottsmän och idrottskvinnor från hela världen att tävla i olika vintersporter. Mer än fem tusen personer från 85 länder tävlar i Vancouver. 7 Charlotte Kalla från Tärendö är en av dom som tävlar i OS. Nästa måndag ska hon åka tio kilometer skidor i fri stil. Det är det lopp hon gillar bäst. Många tror att Charlotte kan vinna loppet. Det finns fler svenskar som kan vinna i Vancouver. Skidskytten Helena Jonsson och skidåkaren Marcus Hellner är två som kan vinna guld. Utförsåkaren Anja Pärson kan också vinna. Hon brukar alltid vara duktig i stora mästerskap som OS. Sveriges radio och Sveriges television sänder från OS. Dom kommer att rapportera från nästan alla tävlingar. Många tävlingar sker när det är natt i Sverige. Då är det dag i Vancouver.
Posttidning B Victoria som docka Kronprinsessan Victoria finns nu som Barbie-docka. Barbie-dockan ser ut som en riktig prinsessa. På en leksaks-mässa i Tyskland visade företaget Mettel upp sin senaste leksak: En Barbie-docka som ser ut som kronprinsessan Victoria. Barbie-Victoria har en lång röd klänning, diadem i håret och sidenband snett över bröstet. Hon har en egen tron att sitta på. Leksaks-företaget har också gjort Barbie-dockor av den tyska politikern Angela Merkel och av författaren JK Rowling som skrivit böckerna om Harry Potter. Men varken dom dockorna eller Barbie-Victoria kommer att säljas i leksaksaffärer. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8