LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 3 december 2010



Relevanta dokument
4 nödsamtal. SOS-operatören trycker nu på en knapp för att få fram telefonnummer och adress till telefonen pojken ringer från.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

Sammanfattning på lättläst svenska

Dina tänder är viktiga. Du behöver dem varje dag.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

Till dig som vill bli medlem i SEKO

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

Senaste Nytt. Läs sida 2. I detta nummer. Lite information. Har det någon gång hänt att någon har stulit något? Ja... (Susanne Wahlgren svarar)

BARN- OCH UNGDOMSENKÄT 2015 KORTVERSION

Utvärdering fadderverksamhet (Nyanländ)

Anna Kinberg Batra Inledningsanförande 15 oktober 2015

Utvärdering APL frågor till praktikant

Sektionen för Beteendemedicinsk smärtbehandling

Från min. klass INGER BJÖRNELOO

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 22 oktober 2010

Nedfrysning av spermier. Information om hur det går till att lämna och frysa ned spermier.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Stockholms län Resultat för Farsta Hemtjänst

Intervjumall. Datum: Intervjuare: Kandidatens namn: Kandidatens uppgifter: Växel: (5)

Välkommen till Arbetsförmedlingen! Information till dig som är arbetssökande

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

Bortom fagert tal om bristande tillgänglighet som diskriminering

Vad händer med utvecklingen av befolkningen i Västernorrlands län?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Stockholms län Resultat för CL Assistans AB (minst 7 svarande) Hemtjänst

Lathund, procent med bråk, åk 8

Vad är en webbläsare?

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Sveriges Trafikskolors Riksförbund Film om körkort för nysvenskar Speakertext - Svensk

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Stockholms län Resultat för Kampementets Äldreboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Lund Hemtjänst

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Herrhagen (minst 7 svarande) Hemtjänst

VÄRDERINGSÖVNINGAR. Vad är Svenskt?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Systrarna Odh s Hemtjänst Hemtjänst

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Hallsberg Hemtjänst

UPPGIFT: SKRIV EN DEBATTARTIKEL

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Solbacka (minst 7 svarande) Särskilt boende

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Norrköping Hemtjänst

STADSLEDNINGSKONTORET

SOM SPONSOR GÖR DU SKILLNAD! Luleå Ridklubb där ledarskap för framtiden grundläggs

En gemensam bild av verkligheten

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Stockholms län Resultat för Dalahöjdens äldreboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

Vad händer med utvecklingen av befolkningen i Norrbottens län?

Trygg på arbetsmarknaden?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Norr Särskilt boende

Vad händer med utvecklingen av befolkningen i Dalarnas län?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Stockholms län Resultat för Åsengårdens gruppboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Torsdag 21 april 2011

Mamma Angelica: Vi saknar henne och vill att hon kommer hem. 1 av :43. Textstorlek:

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för HTJ Östermalm (minst 7 svarande) Hemtjänst

Fakta om Malala Yousafzai

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Stockholm_Din hemtjänst i Stockholm AB (minst 7 svarande) Hemtjänst

Flyktingläget på Tjörn Februari 2016

1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en lag om valfrihet för alla och tillkännager detta för regeringen.

Recept på kladdkaka. 100g smör 2dl strösocker 2 ägg 2dl vetemjöl 2msk kakao 1tsk vanilsocker klar

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Solna_1:a Hemtjänst o Vård kompaniet (minst 7 svarande) Hemtjänst

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Stockholm_AB Jessys assistans (minst 7 svarande) Hemtjänst

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Stockholm_AVA assistans hemtjänst (minst 7 svarande) Hemtjänst

P-02/03 säsongen 2016

Predikan Lyssna! 1 maj 2016

Koll på cashen - agera ekonomicoach!

Hälso- och sjukvårdslagen

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Kristianstad_HS Service och Support (minst 7 svarande) Hemtjänst

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

Kundservicerapport Luleå kommun 2015

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Barn berättar om relationer

Schlagerhjältar funderingsfrågor och presentationsövning

Gud bor i ett ljus, dit ingen kan gå. Gud kan vi ej se och inte förstå. Men Gud kommer hit, han vill vara här. Så blir han ett barn, som Maria bär.

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Växjö_Hemvård Sommarvägen (minst 7 svarande) Hemtjänst

Tränarguide del 1. Mattelek.

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Skogåsa (minst 7 svarande) Särskilt boende

NUMMER 4, Kära medlem, INFORMATIONSBREV

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Solna_Trygghetens vård och omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Mark Särskilt boende

Datorövning 3: Icke-parametriska test

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Stockholm_Vasens vård- och omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

7. SAMHÄLLSORIENTERING ÅK 5

Skriva B gammalt nationellt prov

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Solna_Ametisten vård och omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

Vi skall skriva uppsats

Vad händer med utvecklingen av befolkningen i Jämtlands län?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Resultat för Solna_Polhemsgården vård och omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende

Nedan finns lite bilder från min utbytes tid,

Söktryck i folkhögskolan. Höstterminen 2009

Presentationsövningar

Kunskap Glädje Trygghet - Självständigt tänkande. VECKOBLAD v Till elever

Bra att veta om sexuella övergrepp. För barn

Få jobb förmedlas av Arbetsförmedlingen MALIN SAHLÉN OCH MARIA EKLÖF JANUARI 2013

Bokjuryn på Haganässkolan, Älmhult

ELEV- HANDLEDNING (Ansökan via webben)

Två konstiga klockor

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 36 Fredag 3 december 2010 NORRBOTTEN Ny utbildning vid Sunderby sjukhus I fredags invigdes den nya läkarutbildningen vid Sunderby sjukhus. - Det här är en stor dag för Norrbotten, sa landstingsrådet Kent Ögren under invigningen. I januari börjar dom första studenterna sin utbildning i Sunderbyn. Det är svårt att få tillräckligt många läkare till Norrbotten. Kent Ögren hoppas att det ska bli lättare nu när läkare kommer att utbildas i Sunderbyn. - Att få hit läkarutbildningen ger möjlighet att klara bristen på läkare, säger Kent Ögren. Studenterna ska läsa dom 1

fem första terminerna av läkarutbildningen vid universitetet i Umeå. Sedan kan studenterna välja om dom vill läsa dom sista sex terminerna i Sunderbyn, Sundsvall eller Östersund. I januari börjar tio studenter i Sunderbyn och till hösten börjar tio till. Sedan kommer tio nya studenter att börja varje termin till dess att utbildningen har 60 studenter. En del av sjukhuset har byggts om för att passa utbildningen. tidningarna i Norrbotten. Många får vänta på hjärtsjukvård Den som behöver hjärtsjukvård på 2 Sunderby sjukhus kan få vänta länge. Hälften av patienterna får vänta mer än 90 dagar. En ny undersökning visar hur länge patienter i Sverige behöver vänta för att få vård. I Norrbotten är det lång väntetid för dom som behöver träffa en läkare som är specialist på hjärtsjukdomar. - Det beror på att vi har haft för få läkare. Nu har vi lyckats anställa en specialist och en till kommer snart, säger överläkare Peter Johansson som jobbar med hjärtsjukvård på Sunderby sjukhus. Peter Johansson tror att väntetiden kommer att bli mycket kortare när dom nya läkarna har börjat arbeta i Sunderbyn. Socialstyrelsen har undersökt hur länge

patienter får vänta vid olika sjukdomar. Sedan har Socialstyrelsen jämfört väntetider i hela Sverige och gjort en lista över vilka landsting som är bäst. Landstinget i Norrbotten är bra på att ge vård i tid. Norrbotten ligger på fjärde plats på listan. Norrbottens-Kuriren. Soldat från Boden skadad En officer från Boden blev allvarligt skadad i Afghanistan förra fredagen. Mannen är nu i Sverige där han får vård på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Den svenske officeren åkte i en militär bil tillsammans med 3 soldater från Sverige och Finland. Soldaterna var i området Mazar-i-Sharif i norra Afghanistan. Några började skjuta mot bilen och tre personer blev skadade. Den svenske officeren fick svåra skador i benen. Två finländska soldater blev också skadade, men inte lika allvarligt. - Beskjutningen var överraskande och den var mycket kort. Dom som sköt lämnade området direkt, säger Wilhelm Gulbrand som är pressofficer för dom svenska soldaterna i området. Norrbottens-Kuriren och NSD.

Ny utbildning för invandrare Snart startar en ny utbildning för invandrare på Sunderby folkhögskola. Det är en utbildning i katastrof-hantering. Eleverna ska lära sig hur man gör om det händer en olycka. I februari startar den nya utbildningen där 20 elever ska lära sig att arbeta med katastrofer. Utbildningen blir sex månader lång. Invandrare har många viktiga kunskaper. Dom kan språk och känner till andra länder. Det är värdefulla kunskaper när en katastrof händer. När eleverna är klara med sin utbildning kan dom få jobb i kommuner, företag eller organisationer som Röda korset. Norrbottens-Kuriren. Många nya jobb i Malmfälten Det går bra för företagen i Gällivare och Kiruna. Den senaste tiden har flera nya företag startat. - Gällivare och Kiruna har den lägsta arbetslösheten i länet, säger Staffan Winsa som är chef på Arbetsförmedlingen i Gällivare. För tio år sedan var 1200 personer utan jobb i Gällivare. I dag är bara 351 personer utan jobb. Många har fått jobb när gruvindustrin går bra. Det har också blivit många nya jobb i butiker och på kontor. I dag kan det vara svårt för företag att hitta personal. NSD. 4

Snickeri läggs ned Snickeriet på jobbcenter Södra i Luleå har lagts ned. Åtta personer förlorade jobbet när snickeriet stängdes. Snickeriet på jobbcenter Södra har funnits i 15 år. Människor med funktionsnedsättningar har jobbat i snickeriet. Dom har snickrat möbler och andra saker som olika kunder har beställt. - Jag har jobbat på det här stället i elva år och trivts från första början. Det är ett meningsfullt arbete och jag har kunnat göra olika saker beroende på hur frisk jag har varit, säger Magnus Falk. Peter Andersson har varit arbetsledare. Han tycker det är dumt av kommunen att stänga snickeriet. - Dom säger att arbetet är för svårt men jag håller inte med. Det har fungerat mycket bra, säger Peter Andersson. Han är orolig för vad som ska hända med dom funktionsnedsatta som jobbat i snickeriet. - Gubbarna är ledsna och jag förstår dom. Dom har inget annat jobb och får väl sitta i kaféet eller vara hemma, säger Peter Andersson. Norrbottens-Kuriren. Nattågen blir kvar Nattågen till och från norra Sverige blir kvar tills vidare. Många protesterade mot att tågtrafiken skulle minska. Nu ska Rikstrafiken undersöka vad som händer om tågen blir färre. 5

Rikstrafiken är den myndighet som bestämmer hur många tåg som ska gå till och från Norrbotten. Rikstrafiken har föreslagit att det bara ska gå ett nattåg varje väg. Nu går det två tåg varje väg. Företagare som jobbar med turister har varit oroliga för att dom ska förlora kunder. Kommunerna har protesterat mot att servicen blir sämre för dom som bor i norra Sverige. I måndags skulle Rikstrafiken bestämma hur tågtrafiken ska bli i framtiden. Men det blev inget beslut. Rikstrafiken ska i stället fortsätta att undersöka hur tågtrafiken ska vara. - Tydligen har protesterna gett resultat. Det verkar 6 som om Rikstrafikens styrelse har lyssnat på kritiken, säger landshövding Per-Ola Eriksson. Piteå-Tidningen. Julgranar på plats En stor och vacker gran står på Köpmantorget i Arvidsjaur. Granen är pyntad med ljus och en stjärna i toppen, och i söndags tändes ljusen för första gången. Då var det första advent. Många har pyntat extra mycket hemma med ljusstakar och adventsstjärnor i fönstren. Även ute på stan har det pyntats. Kommunerna har ställt upp julgranar och gatorna har pyntats med stjärnor och ljus.

Butikerna brukar göra extra snyggt i sina fönster till första advent. Granen i Arvidsjaur är huggen vid Svartberget nära Pjäsker. - Jag tittar hela året efter lämpliga granar, säger Ingemar Johansson som jobbar åt kommunen. Han var en av dom som åkte ut i skogen i förra veckan för att hugga granen. Piteå-Tidningen. SPORT Bra start på skidsäsongen Skidsäsongen har startat bra för dom norrbottniska skidåkarna. För två veckor sedan startade världscupen med tävlingar i Gällivare. 7 Marcus Hellner åkte två lopp och vann båda. Marcus Hellner bor i Gällivare och skidstadion i Gällivare heter Hellner-stadion. Under tävlingarna var det många som hejade på Marcus Hellner och hoppades att han skulle åka fort. - Jag hörde mina kompisar heja på mig och det kändes jättekul, säger Marcus Hellner till NSD. Det gick bra även för Charlotte Kalla från Tärendö. Hon blev tvåa i två lopp. Förra helgen var det tävlingar i Kusamo i Finland. Även där åkte både Charlotte Kalla och Marcus Hellner mycket bra. Kalla blev trea och Hellner fyra. - Det är bra, men till VM ska det vara kanonbra, säger Charlotte Kalla.

Posttidning B Nyfiken man fastnade I söndags i förra veckan klättrade en man upp under Bergnäsbron i Luleå. Men han kunde inte klättra ned igen. Räddningstjänsten fick åka ut och hjälpa mannen. Mannen ville undersöka hur bron är byggd. Han säger att han vill lära sig att bygga broar, att han vill bli broingenjör. Därför klättrade han under bron för att se bättre. Men det var lättare att klättra upp än att klättra ned. Mannen fastnade och ringde med mobiltelefonen till Räddningstjänsten. Räddningstjänsten kom med en brandbil med stege och hjälpte ned mannen. NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8