LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari 2012. Farlig bakterie på Gällivare sjukhus



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Möjlighet att leva som andra

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

Facit Spra kva gen B tester

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Veckans fråga: Vilka ord och fraser är viktiga att lära sig när man är ny i ett land? Hjälpverb behöver, borde, brukar, får, kan, måste, ska, vill

Resor med buss eller tåg i Västmanland

På fritiden tycker jag mycket om att åka båt och att fiska. Jag brukar grilla fisken över en eld, det är jätte-mysigt. Hälsningar Antonio Rodríguez

EXEMPELTEXTER SKRIVA D

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

Uppdaterad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Svenska från början 3

hennes kompisar, dom var bakfulla. Det första hon säger när jag kommer hem är: -Vart har du varit? - På sjukhuset Jag blev så ledsen så jag började

Ingenstans att ta vägen

Power point Försörjnings enkät

Utforskarna. ålder 4-5 år

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 1 Fredag 20 januari 2012 NORRBOTTEN Farlig bakterie på Gällivare sjukhus En patient och en sjukvårdare vid Gällivare sjukhus har smittats av en bakterie som kallas MRSA-bakterie. Andra bakterier går att bota med vanligt penicillin men det fungerar inte på MRSA-bakterien. Bakterien sprids när människor tar i varandra. 1 -Det är en mycket svårbehandlad bakterie, men den är inte farlig i normala fall, säger Anders Nystedt som är smittskyddsläkare vid landstinget i Norrbotten. Men människor som är svaga efter en operationen eller är sjuka kan bli riktigt dåliga om dom smittas. Därför är det viktigt att hitta alla som kan

ha smittats av MRSA-bakterien. Anders Nystedt berättar att 140 personer som tidigare varit patienter vid Gällivare sjukhus nu måste komma tillbaka till sjukhuset och ta prover. Om någon av dom har smittats så testas också den personens familj. -En oupptäckt smitta är farlig. Då kanske patienten behandlas på fel sätt och i värsta fall kan patienten dö, säger Anders Nystedt till NSD. Mer trafik med ny gruva Det blir mer trafik när gruvan i Pajala öppnar. En lastbil med tung last ska köra var sjunde minut mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Om ett år ska gruvan i 2 Kaunisvaara i Pajala kommun öppna. Många människor kommer att få jobb med att bryta järnmalm i gruvan. Sedan ska malmen fraktas från Kaunisvaara till köpare i andra delar av världen. Först ska malmen fraktas på jättestora lastbilar från Kaunisvaara till Svappavaara. I Svappavaara kommer malmen sedan att lastas över på tåg. Gruvbolaget har räknat ut att det kommer att köra en lastbil var sjunde minut från gruvan mot Svappavaara. Varje lastbil får väga 90 ton. Många som bor längs vägen är oroliga. - Men jag litar på att dom gör sitt bästa för att det ska bli en bra trafikmiljö, säger Richard Lantto som bor i Masugnsbyn.

Trafikverket undersöker nu hur man ska göra vägen bättre. Många hoppas att det ska byggas en järnväg för att frakta malmen, men en ny järnväg blir dyr. Den kommer att kosta minst tolv miljarder kronor. Det skriver Färre brott i Norrbotten Det var färre brott i Norrbotten under år 2011 jämfört med året innan. -I Boden och Luleå var det 400 till 500 färre brott, säger Anders Danielsson som är avdelningschef för brottsutredningar i Norrbotten. Det är Brottsförebyggande rådet som har undersökt brotten i Sverige. 3 Undersökningen visar att narkotikabrotten har minskat mycket i Norrbotten. Anders Danielsson säger att det beror på att polisen arbetar på ett annat sätt med narkotikabrott nu. -Vi har sett att det är viktigt att jobba med unga missbrukare istället för äldre, säger Danielsson. Men antalet våldtäkter har blivit fler. Förra året anmäldes 214 våldtäkter. Det är 89 fler anmälningar än året innan. Anders Danielsson säger att det är svårt att arbeta med våldtäkter. -När det gäller våldtäkter eller brott inom familjen så får polisen veta det så sent. Våldtäkter där mannen och kvinnan inte känner varandra är mycket mer ovanliga, säger Anders Danielsson till

Inga pengar på bussen Den som vill åka buss i Luleå kan inte längre betala med mynt eller sedlar på bussen. Men det är ok att betala med kreditkort eller betalkort. För ett år sedan rånades två bussförare vid bussföretaget LLT. Därför har LLT bestämt att bussförarna inte ska behöva jobba med pengar. LLT vill att alla ska ha köpt busskort eller biljett innan dom kliver på bussen. Kortet köps i en affär eller hos LLT. Kortet laddas med pengar och gäller för flera resor. Bussåkaren betalar 20 kronor per resa med ett sådant kort. Annars kostar en enkel biljett i affären 25 kronor. Det är fem kronor mer än tidigare. 4 -Vi vill att fler köper busskort eftersom det går fortast för oss, säger Ange Björk, chef på LLT. Det skriver Svårare att få ledigt Det har blivit svårare att få ledigt från skolan för att resa bort. Tidigare kunde elever få ledigt för att åka på semester, men nu har reglerna blivit hårdare. Många familjer vill resa bort mellan skolloven. Då är resorna billigare än när det är lov. Tidigare fick elever ofta ledigt om dom var duktiga i skolan och lovade att studera under resan. Men nu ska eleverna inte få ledigt för nöjesresor.

-Vi vill att eleverna ska vara i skolan och få bra betyg. Det är ju det vi är intresserade av, att det går bra för eleverna, säger Margareta Sundvall som är rektor på gymnasiet i Luleå. En del är arga över dom nya reglerna och säger att dom bara har råd att åka när biljetterna är billiga. Men det blir skolk om en elev åker bort trots att rektorn sagt nej. Då kommer det att stå i elevens papper att han eller hon har ogiltig frånvaro. Det skriver TT och Många utan egen bostad Allt fler människor blir hemlösa. I Luleå är 441 personer utan egen bostad. 5 Men dom flesta hemlösa har ändå någonstans att bo. Många bor i lägenheter som socialförvaltningen hyr. - Vi har cirka 300 sådana lägenheter. Det blir allt svårare att få ett eget hyreskontrakt idag, säger Gerd Bergman som är chef på socialförvaltningen. Dom flesta som är hemlösa använder droger eller har sociala problem. Men några är bara dåliga på att sköta sin ekonomi. - Dom har inkomster och har inga sociala problem, men har svårt att få pengarna att räcka, säger Gerd Bergman. Även om fler är utan egen bostad blir det färre uteliggare. I Luleå är det ingen som sover utomhus eller i trappuppgångar. Det skriver

SVERIGE Lärare bestämmer om slöja En del muslimska kvinnor har slöjor som täcker hela eller delar av ansiktet. Nu ska lärarna bestämma om eleverna får ha slöja i skolan. Dom muslimska slöjorna kallas burka, nikab, chador och hijab. Burkan täcker hela kroppen och har ett nät framför ögonen. Nikab täcker hela ansiktet utom ögonen. Chador visar ansiktet men inte den nedre delen av hakan. Hijab visar ansiktet men täcker håret. Alla muslimska kvinnor använder inte slöja, men dom kvinnor som vill ha slöja i skolan kan få problem. 6 Nu har Skolverket bestämt att lärare får rätt att förbjuda slöja om den gör att kontakten mellan lärare och elev blir svårare, om den innebär en risk under skolarbetet eller om hygienen blir sämre. Tidigare har en skola anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, för att den förbjöd en elev att ha heltäckande slöja i skolan. Då handlade det om en kvinna som utbildade sig till barnskötare och ville ha burka bland barnen. Det skriver TT. UTLAND Svår olycka nära Italien Det stora kryssningsskeppet Costa Concordia gick på grund utanför

Italien i fredags. Minst sex personer dog i olyckan. Costa Concordia är ett jättestort skepp. Det är som ett flytande hotell där passagerarna har semester ombord. Dom kan sola, bada, roa sig och äta god mat ombord. Costa Concordia kan ta nästan fyra tusen passagerare. Mer än tusen personer jobbar på skeppet. I fredags gick skeppet på grund utanför Italiens västkust. Skeppet hade åkt för nära kusten och kört på en klippa som fanns under vattnet. Det blev ett stort hål i skeppet som välte och som nu ligger på sidan. Dom flesta passagerarna kunde ta sig ut ur skeppet och i land. På måndag morgon 7 saknades 16 personer och sex personer hade hittats döda. Nu undersöker polisen om kaptenen på skeppet har gjort något fel. Det skriver Dagens Nyheter. SPORT Hellner och Kalla fick pris Marcus Hellner fick pris som Årets manlige idrottare på Idrottsgalan i måndags. Hellner fick priset för guldet på skid-vm i Oslo ifjol. -Jag är grymt glad, sade Marcus Hellner när han tackade för priset. Charlotte Kalla och Ida Ingemarsdotter fick pris för årets bästa laginsats. Dom vann sprintstafetten på skid-vm i Oslo.

Posttidning B Ska sova ute Peder Karlsson i Tärnaby ska sova utomhus i 100 nätter. -Min fru tycker det är roligt, säger Peder Karlsson. Peder Karlsson bor i Joeström utanför Tärnaby i Västerbotten. Det ligger i fjällen. Peder Karlsson har bestämt att han ska sova utomhus årets första hundra nätter. Det betyder att han ska sova ute tills det är april. Ibland ska han sova i tält, men aldrig inomhus. Två sovsäckar och torra kläder ska hålla Peder Karlsson varm på nätterna. Det skriver TT. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8