LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september 2011. Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Spöket i Sala Silvergruva

Nr 22 Fredag 14 september 2007

Kastades från balkong tog själv fallet till HD

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.


LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall Försäkringsgivare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

Marios äventyr. Kapitel 1

Livets lotteri, Indien


Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Malin Sandstedt. Smuts

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.

k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

Min dagbok. Av: Iris Frick

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag

40-årskris helt klart!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

1 HAPARANDA TINGSRÄTT meddelad i Haparanda

Den förlorade sonen:

Titta! säger Maja. Nu har det hänt

Det handlar om arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att du ska kunna försörja dig själv.

André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Musen Martina vinner en baktävling

Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Skapandet är det största i livet

När Jim går i polisskolan

Lyssna, stötta och slå larm!

Kapitel 1 Resan. - Oj nu börjar det bli mörkt sa jag till Sergio.

Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Henrik Einspor

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

AYYN. Några dagar tidigare

KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack

Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids. Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids

SIDAN 1. Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Uppsökande verksamhet bland äldre slutrapport från

Magiska dörren. Gjord av Emma K

Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN MAMMA OLE DOLE DOFF

q Kråkskinns- Majsa k

EG-rätten brukar delas in i primär- och sekundärrätt. Vad innebär dessa termer? Ge också minst två exempel på rättsregler som ingår i sekundärrätt

När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Förlossningsberättelse

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

Men ingen svarar. Han är inte här, säger Maja. Vi går ut och kollar.

med mig lite grejer som jag kunde använda till att bygga en hydda med. Jag hittade löv några stockar och träd.

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

En andra chans. Bakgrund. Om boken. Om författaren. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: William Kowalski

Oscar, katten som flyttade hem

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.

barnhemmet i muang mai torsdag 16 juni söndag 24 juli 2011

Grådask. eller Hur gick det sedan? en berättelse om hur det gick för Snövit efter att prinsen kysst henne ROLLER

INNEHÅLLSFÖRTECKNING KAPITEL 1 JACK FRANZÈN

Fakta om Malala Yousafzai

Du är kär! Du är kär! Du är kär! (i nån som går i din skola)

Från bokvagn såg jag att det var ganska mörkt ute sen sprang jag till

19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar

Nummer 1-13,15 Lördag 14 maj

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010


Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med!

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

pär lagerkvist

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 29 Fredag 23 september 2011 NORRBOTTEN Nu kan serverhallarna byggas Nu kan serverhallarna på Porsön i Luleå börja byggas. Domstolen har bestämt att den person som vill stoppa bygget av serverhallarna inte har rätt att klaga på beslutet. Karl Petersen som är kommunalråd i Luleå är glad över domstolens beslut. 1 -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen. Serverhallar är stora hus med datorer som ska spara och förvara det som finns på internet. Men bygget av serverhallarna har inte kunnat starta förrän domstolen bestämt om den person som klagat på bygget, hade rätt att klaga. Den personen tycker att bygget förstör marken vid

Gammelstads fågelskyddsområde. Om domstolen bestämt att mannen hade rätt att klaga över beslutet hade det tagit lång tid innan bygget av serverhallarna hade kunnat starta. Då hade kanske serverhallarna byggts i Östersund istället. Då hade Luleå kommun förlorat 70 nya jobb och mycket pengar. Många olika företag kommer att tjäna mycket pengar på att bygga serverhallarna och sälja sådant som behövs till serverhallarna. Men även om allt är klart för bygge på Porsön kan ansvariga för serverhallarna fortfarande bestämma sig för att bygga någon annanstans. -Jag törs inte jubla ännu. Inte förrän spaden är i jorden, säger Karl Petersen. 2 Kiruna centrum flyttas Kiruna centrum flyttas österut. Nya centrum ska byggas mellan Jägarskolan och Tuollavaara. Det bestämde Kirunas politiker i måndags. - Nu vet alla var centrum ska byggas. Både företag och privatpersoner som vill bygga i Kiruna vet nu vad som gäller, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson till Norrbottens-Kuriren. Bron rasade En gammal bro över Bönälven rasade i lördags. En person dog när bron rasade. Polisen tror att den döde är en 63-årig man från Kalix. Han arbetade med att riva bron.

Den gamla bron över Bönälven ligger mellan Lansån och Tvärån i Överkalix kommun. Där finns en ny bro nu och den gamla skulle rivas. Jörgen Rokka bor en kilometer från bron. Han hörde när bron rasade. -Det var ett fruktansvärt buller. Jag förstod direkt att något blivit fel med broarbetet, säger Jörgen Rokka. Han körde till bron och började ropa på 63-årigen. -Men när jag inte såg någon ringde jag larmnumret 112, berättar Jörgen Rokka. På kvällen hittades en död människa under bron. När det här skrivs har polisen inte tagit upp kroppen. Det är svårt eftersom den ligger i vattnet under den nedrasade bron. 3 Försvunnen i Råneå 62-årige Thomas Johansson från Råneå är försvunnen. Ingen har sett honom sedan förra lördagsnatten då han cyklade hem efter en fest hos sin bror. Polisen tycker att det är mycket som är konstigt med försvinnandet. -Vi har ingen aning om vad som hänt här. Det kan vara ett frivilligt försvinnande eller en olycka. Men det kan vara så att det hänt ett brott och att vi har att göra med ett mord, säger polisen Kalle Alatalo. Han och hunden Puck har sökt längs Råneälven med båt. Puck är utbildad för att hitta blod och människor som är döda. Även helikoptrar har sökt efter Thomas Johansson och hans vita cykel som också är försvunnen.

-Jag tycker det är märkligt att cykeln inte har hittats, den borde ha upptäckts från luften, säger Kalle Alatalo. Det skriver NSD. Få skadade barn vid finska gränsen Förra veckan berättade tidningarna om att det hade fötts fem barn med missbildningar i Haparanda. Forskare trodde att barnen skadats av gift från ett finskt stålverk i närheten. Många människor blev oroliga. Men nu visar siffror från Socialstyrelsen och undersökningar från det finska folkhälsoinstitutet att det fötts ovanligt få barn med missbildningar vid Haparanda och finska 4 gränsen. Läkaren Göran Dahlström vid vårdcentralen i Haparanda säger också att det är fyra och inte fem barn som fötts med skador förra året. Dahlström tycker inte att det är något konstigt med att det under ett år fötts fyra missbildade barn i Haparanda. - I hela Norrbotten föddes det 20 barn förra året som hade något fel, säger Göran Dahlström. Nu ska länstyrelsen, landstinget och Haparanda kommun träffas och ha ett möte med ansvariga för stålverket. -Vi måste ta reda på fakta. Det finns mycket oro i Haparanda, säger Juha Kekäläinen, miljöchef vid stålverket i Outokumpu. Det skriver

Haparandabladet. Rån i Långträsk Två män rånade ett par i Långträsk som låg och sov. Paret misshandlades och bands fast i sina sängar. -Nu dör vi. Det var det första jag tänkte, berättar den 55-åriga kvinnan. Det var natten mot lördagen som paret rånades av två män i rånarluvor. Mannen blev slagen med ett verktyg i ansiktet. -Dom ville ha pengar. En av rånarna slog mig med handflatan i ansiktet. Han tog också smyckena jag hade på mig, berättar kvinnan. När rånarna lämnat huset lyckades paret komma loss. Då upptäckte dom att rånarna slagit sönder telefonerna. 5 Paret smög sig ut ur huset och träffade en granne som skulle ut och jaga tidigt på morgonen. Grannen ringde efter polisen. Paret fördes till sjukhus men är nu hemma igen efter att ha fått behandling för sina skador. Rånarna försvann med en dator, mobiltelefoner och smycken. Polisen vill att den som sett något ovanligt eller konstigt ska ringa och berätta det för polisen. Det skriver Piteå-Tidningen. Träden är borta Alla träd är borta som vuxit vid promenadvägen i Svartöstaden i Luleå. Någon har sågat ner

träden. -Det är jättemånga som är arga, säger Sara Svensson som är parkmästare vid Luleå kommun. Folk tycker om att gå på den lilla vägen som ligger vid vattnet i Svartöstaden i Luleå. Mellan vattnet och promenadvägen växte ungefär 30 träd och buskar. Nu är allt borta. Träden som har kapats med motorsåg ligger kvar och skräpar. -Det är jättetrist. Om vi röjer bort träd längs alla stränder får vi en väldigt tråkig natur som ser likadan ut överallt, säger Sara Svensson. Hon berättar att många är ledsna över att träden är borta. Sara Svensson tror att den som sågat ned träden vill ha bättre utsikt över vattnet. 6 Hon har polisanmält det som hänt. Polisen säger att dom inte tänker göra något. Men om polisen får ett tips om vem som sågat ned träden kanske dom ändrar sig. Nu måste kommunen ta bort allt skräp efter dom nedsågade buskarna och träden. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Brand i Älvsby-kyrka Korskyrkan i Älvsbyn brann i fredags. Två ungdomar som sov i kyrkans lokaler hann rädda sig ut men fick inte med sig sina saker. -Jag slet åt mig mina mjukisbyxor och sprang ut barfota, säger

Emelie Öberg till NSD. En dag i veckan jobbar hon och Emanuel Linder i kyrkan i Älvsbyn och då sover dom över. Emanuel Linder som sov på övervåningen hoppade ut genom ett fönster. När ungdomarna räddat sig ut ringde dom larmnumret 112. Räddningstjänsten lyckades släcka elden. Kyrkans källare är förstörd och golvet i kyrksalen har sågats upp. Hela huset är skadat av rök och vatten. Polisen ska nu försöka ta reda på hur branden började. SPORT Sofia vann silver i VM Sofia Mattsson från 7 Gällivare vann silver i brottnings-vm i Istanbul i Turkiet. Sofia förlorade finalen mot Ganna Vasylenko från Ukraina. -Jag är jättenöjd, säger Sofia Mattsson. Sofias tränare Fariborz Besarati tycker att Sofia skulle ha fått guldet. Han säger att domarna gjorde fel. Men Sofia Mattsson är glad för silver-medaljen: - Det här var oväntat. Jag blev överraskad över att jag lyckades ta mig till final, säger Sofia Mattsson. Ida-Theres Nerell från Boden vann brons i sin viktklass. Ida-Theres tävlar i viktklass 55 kilo och Sofia Mattsson i viktklass 59 kilo. Det skriver NSD.

Posttidning B Kungen på älgjakt i Tornedalen Kung Carl Gustaf och prins Carl Philip var på älgjakt i helgen. Dom jagade i Kukkola. -Vi hade placerat dom vid dom bästa ställena. Men det hjälpte inte. Älgarna sköts av andra i sällskapet, säger Gunnar Björk. Det var Gunnar Björk från Risudden som bjudit in kungen och prinsen. -Dom hade många frågor om den drevjakt som vi har här, säger Gunnar Björk. Dom kungliga gästerna bjöds på musik och mat från Tornedalen. Dom fick halstrad sik, löjrom och annat gott. Raj-raj band och Övertorneå dragspelsklubb spelade. -Kungen höll ett fint tacktal under middagen och alla verkade mycket nöjda med besöket, säger Gunnar Björk. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8