LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

Informatör åt polisen lämnades utan skydd

Kronobergsdistriktets specimencup Slutrapport 2003

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Världskrigen. Talmanus

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

Blandade resultat ÄLVNÄS TVÄTT

dom hem och hämtade en stor badbalja och stoppade mig i den. - vad ska vi kalla den? undrade ett barn. - Då sa ett anat barn kanske Padis. - Ja!

Verksamhetsberättelse Smarta Bodens Schackskola året 2014.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Projekt samhällsomvandling - Gällivare

Lära och utvecklas tillsammans!

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Lyssna, stötta och slå larm!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Jag gör saker som jag är rädd för, saker jag inte kan. TEXT: Marko Gyllenland FOTO: Raimo Gedda. Farmen-Amanda: Jag har gått Igenom så mycket!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Förlossningsberättelse

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna har bearbetats till lättläst svenska av Lena Falk, Centrum för lättläst. Stockholm 2002.

Ut med domarn! Kenta. Ut med domarn! ur Två par mockasiner av Lars Collmar (Argument Förlag) 33

1. Att lyssna 1. Titta på den som talar. 2. Tänk på vad som sagts. 3. Vänta på min tur att prata. 4. Säg det jag vill säga. 1.

40-årskris helt klart!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

Nummer 1-13,15 Lördag 14 maj

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Luk.19:31-43 Fastlagssönd. 1:a årg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

ungdomsjobb hotas i Västra Götaland. - Så slår förslaget om höjda arbetsgivaravgifter mot unga i Västra Götaland och Göteborg

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

VAD TYCKER DE ÄLDRE OM ÄLDREOMSORGEN? - SÄRSKILT BOENDE I HÖGANÄS KOMMUN 2013

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Välfärd på 1990-talet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Föräldramöte i Kramfors skolor. Material med frågor och svar att användas på föräldramöten från förskola till åk 9 ÅK7-ÅK9

Kapitel 1 - Hej Hej jag heter Lisa och går på Hästskolan. Min bästa vän heter Wilma. Jag tycker att vår rektor är lite läskig. Hon heter Svea och hon

Shakedown inför rallycross EM och SM.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

Politikers syn på säkerhetskameror

Innehållsförteckning. Kapitel 1

starkare tillsammans tio röster om varför SEKO behövs

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

Antal svarande i kommunen 32 Andel svarande i kommunen, procent 43 Kategorier ångest? Mycket dåligt Totalt Nej. Någorlunda. Mycket gott.

Nio man drunknade när Barbara sjönk

Föräldrajuryn om Halloween

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

Minnesanteckningar från tandvårdsnätverks träff den 3-4 december

Julia Nilsson Talmanus Demonstration Avgå FINAL Version

Titta! säger Maja. Nu har det hänt

Frågor om förtätning och äldreboenden i Mölnlycke

Lättläst sammanfattning Åtgärder mot fusk och fel med assistansersättning

Min försvunna lillebror

Min dagbok. Av: Iris Frick

Du är kär! Du är kär! Du är kär! (i nån som går i din skola)

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

Stor, stark och omtyckt

Bele Barkarby DJ Utvecklingssamtal 2015

Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag

Tidningen NSD och papperstidningens framtid

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

Skywalk liknande den vi hade tänkt ha mellan byggnaderna. Tommy Lindborg & Daniel. Nordqvist. sida 1

meddelad i Borås

MEDLEMSINFO INFO FRÅN VERKSAMHETSLEDAREN

Diskrimineringsombudsmannen Box Stockholm. Jur. kand. Marie Nordström Adress som ovan

Polisen i Örebro län ska öka synligheten och kontakten med allmänheten

Betyg E (med tvekan) : (= Eleven beskriver mest med egna ord hur man upplevt träningen)

Barns brukarmedverkan i den sociala barnavården - de professionellas roll för barns delaktighet

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 32 Fredag 29 oktober 2010 NORRBOTTEN Poliser grep utpressare Många maskerade poliser stoppade en bil i centrala Piteå i lördags. Poliserna hade vapen i händerna när dom drog ut två män från bilen. Senare greps fler personer i en villa i Piteå. Det var poliser från Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som hjälptes åt vid gripandet. Ibland vill polisen inte visa 1 sina ansikten när dom griper misstänkta brottslingar. Flera av dom som greps i Piteå är med i Hells Angels eller liknande kriminella motorcykelgäng. Därför var poliserna maskerade så att man inte kunde se deras ansikten. Av dom nio personer som greps av polisen är nu fyra män anhållna och sitter häktade. Männen är misstänkta för

utpressning och övergrepp i rättsak. Utpressning är när man försöker tvinga pengar av någon. Om den som pressas på pengar vägrar betala hotas han eller hon med våld eller att något hemskt ska hända. Övergrepp i rättsak betyder att hota någon så att den personen tvingas säga något som inte är sant vid en rättegång. Det kan också betyda att den som vill anmäla ett brott inte vågar göra det. Nu ska polis och åklagare undersöka vad som hänt. Tre partier ska styra Kiruna Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Samelistan ska tillsammans bestämma i Kiruna. Det blev partierna eniga om i torsdags. Socialdemokraten Kristina Zakrisson blir nytt kommunalråd. - Vi satsar på dom gamla, barnen, skolan och på att behålla servicen i byarna, säger Kristina Zakrisson till NSD. Dom tre partierna lovar att inte lägga ned några skolor på landsbygden. Partierna lovar också att bygga fler lägenheter. Nytt kommunalråd i Boden Efter åtta år som kommunalråd måste moderaten Olle Lindström lämna jobbet. Nytt kommunalråd i Boden blir socialdemokraten Torbjörn Lidberg. -Det känns roligt, säger Torbjörn Lidberg. 2

Men Olle Lindström tycker inte att det är lika roligt. Han är orolig över att Torbjörn Lidberg inte ska klara av jobbet som kommunalråd. -Jag tycker inte han är tillräckligt duktig för att leda kommunen som använder två miljarder kronor om året, säger Olle Lindström. Men Torbjörn Lidberg säger att han inte vill bråka med Olle Lindström. -Jag tänker inte börja mitt nya jobb med att sätta betyg på mig själv. Nu har vi rödgröna blivit valda att leda kommunen. Dom andra partierna har inte haft väljarnas förtroende, säger Torbjörn Lidberg till NSD. Nu ska Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet bestämma tillsammans i Boden. 3 Norwegian slutar flyga till Kiruna Flygbolaget Norwegian slutar att flyga till och från Kiruna. - Vi är rädda att det här kommer slå hårt mot turismen, säger Terje Pedersen som jobbar på Björkliden fjällby. I januari nästa år slutar Norwegian flyga på Kiruna. Redan dagen efter beskedet tappade Björkliden fjällby en stor kund. En grupp på 110 personer bokade av sitt besök i Björkliden. Gruppen skulle ha rest med Norwegian till Kiruna och sedan vidare till Björkliden. Björkliden fjällby tappar 700 000 kronor bara på den avbokningen. Ishotellet i Jukkasjärvi har

många gäster som kommer med flyg. Marknadschef Roland Sand är orolig: - Hälften av alla flygstolar försvinner. Det är klart man blir orolig när vi inte vet om något annat flygbolag börjar flyga till Kiruna. Peter Salomonsson är chef för flygplatsen i Kiruna. Han tror att andra flygbolag kommer att ta över efter Norwegian. - Vi kommer att hitta lösningar. Höga Kustenflyg är redo att öka sin flygtrafik, säger Peter Salomonsson till NSD. Arbetare och bostäder saknas i Kiruna Många företag i Kiruna behöver anställa fler arbetare. Men det är svårt att hitta 4 folk med rätt erfarenhet och utbildning. Och den som får jobb har ingenstans att bo. -Gruvan i Kiruna behöver folk. Men även andra företag i Norrbotten behöver anställa folk med samma kunskaper. Dom behövs på vindkraftbyggen i Piteå och vägbyggen i Pajala, säger Kristina Palo, chef för arbetsförmedlingen i Kiruna. SPI Kiruna är ett företag som arbetar med järnvägar. Företaget har annonserat efter arbetare. Men dom som svarade på annonsen har fel utbildning eller har arbetat med andra saker tidigare. -Visst är man orolig hur det ska gå, säger Daniel Eriksson, chef på SPI Kiruna. Den som får ett jobb och vill flytta till Kiruna har

svårt att hitta någonstans att bo. På företaget NCC är många av dom anställda från andra orter än Kiruna. Peter Johansson, chef för NCC i Norrland säger att dom kanske måste ordna med husvagnar så folk har någonstans att bo. -Vi måste ta folk från andra platser och sen när vi väl ska börja bygga finns det inga bostäder för dom som bygger, säger Peter Johansson. Det lovar cheferna på SSAB. - Det finns delar av koksverket som varit med sedan 1975 och som därför inte uppfyller dagens miljökrav. Därför har vi gett klartecken till att satsa på att bygga nytt, säger Stefan Enbom, chef vid SSAB i Luleå. SSAB ska bygga ett nytt släcktorn och en ny spaltugn i Luleå. Det kommer att ta några år innan allt är färdigt. Det skriver NSD. Det skriver NSD. Bättre miljö på SSAB SSAB i Luleå ska minska utsläppen av farliga ämnen i luften. Företaget ska satsa mer än 100 miljoner kronor på att förbättra miljön. 5 Gammalt skeppsvrak intresserar Ett gammalt skepp ligger på botten i Norra Hamn i Luleå. -Det vore jättespännande att få veta om skeppet kommer från 1500-talet, säger dykaren Erik Karlsson.

Han har försökt ta reda vad som hände skeppet för länge sedan. Skeppet har legat på botten i Norra Hamn länge. Nu är det bara rester av skeppet kvar. Då kallas det skepps-vrak. I måndags kom experter från Sjöhistoriska museet till Luleå. Dom ska undersöka vraket tillsammans med dykarklubben Polar. -Det ska bli kul att titta på vraket. Vi ska ta fem prover som kan bestämma när träden växte som skeppet är byggt av, säger Jens Lindström, Sjöhistoriska museet. Det kallas dendokronologi när forskare undersöker hur gammalt trä är. Årsringarna i trä ser olika ut varje år. Experter räknar och mäter årsringarna. Då kan dom räkna ut 6 nästan exakt hur gammalt trät är. Experterna kan räkna fel på ett halvår. Erik Karlsson tror att skeppet gick på grund på den lilla ön Räfsskatan för 500 år sedan. Räfsskatan heter Gültzaudden idag och har byggts ihop med Luleå. -Jag är beredd att satsa en slant på att skepparen hette Henrik Joensson och att skeppet gick på grund 1586 på dåvarande Räfsgrundet, säger Erik Johansson till NSD. SVERIGE Många i Malmö är rädda Dom senaste månaderna har flera personer i Malmö blivit skjutna. En ung kvinna har dött,

och flera andra personer har blivit skadade. Nu är många människor i Malmö rädda för att gå ut. Polisen vet inte vem som skjuter. Polisen tror att det är en man mellan 20 och 40 år, men ingen kan säga hur han ser ut. Många av dom som blivit skjutna har skjutits bakifrån. Dom har inte sett vem som skjutit på dom. Nu är många i Malmö rädda. - Jag älskar den här staden, men nu är jag rädd. På väg hem i dag ska jag köpa en rullgardin till köket så att ingen kan se mig, säger Janina Albin till Dagens Nyheter. Polisen tror att det är samma person som skjutit flera av offren. - Dom är skjutna på samma sätt och med samma 7 vapen, säger Lars-Håkan Lindholm vid polisen. Många av offren är invandrare. SPORT Äntligen seger Luleå hockey har svårt att vinna i Skellefteå. Dom elva senaste bortamatcherna mot Skellefteå har slutat med förlust för Luleå. Men i lördags var det äntligen dags för seger. Luleå vann med 3-2. - Vi vinner rättvist. Det är en bra hockeymatch och jag tror att publiken tyckte det var roligt att titta på, säger Luleås tränare Jonas Rönnqvist. Luleå hockey leder nu elitserien. Linköping är tvåa. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Klart för skidåkning Skidbackarna på Dundret och i Kåbdalis öppnar i helgen. -Vi satsar först på Beccabacken och stolliften som går ända upp på toppen, säger Johan Gunnarstedt, Kåbdalis. Johan Gunnarstedt berättar att dom arbetar med snökanonen för att sprida snö över backarna. Även på Dundret jobbar personalen hårt för att Fjällbacken ska vara färdig till helgen när höstlovet börjar vid flera skolor. Dom andra backarna på Dundret öppnas senare. Men i Storklinten utanför Boden finns ingen snö. -Vi har mest haft plusgrader. Vi öppnar i slutet av november eller början av december, säger Tore Boström vid Storklinten till NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8