LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari 2012. Problem när det är kallt



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

Informatör åt polisen lämnades utan skydd

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

Välfärd på 1990-talet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

Ali & Eva KAPITEL 7 LÄSFÖRSTÅELSE KORTA SVAR

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Dagverksamhet för äldre

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

Recept för rörelse. TEXT Johan Pihlblad. Lena Kallings är medicine doktor och landets främsta expert på fysisk aktivitet på recept.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

VAD TYCKER DE ÄLDRE OM ÄLDREOMSORGEN? - SÄRSKILT BOENDE I HÖGANÄS KOMMUN 2013

Julia Nilsson Talmanus Demonstration Avgå FINAL Version

Projekt samhällsomvandling - Gällivare

10 PAPPAFRÅGOR inför valet Fråga nr. 1 Pappans frånvaro ger samhällskonsekvenser

Västerortspolisen informerar:

Min försvunna lillebror

Antal svarande i kommunen 32 Andel svarande i kommunen, procent 43 Kategorier ångest? Mycket dåligt Totalt Nej. Någorlunda. Mycket gott.

40-årskris helt klart!

Barns och ungdomars informationskanaler kring hälsofrågor

Klass 6B Guldhedsskolan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Malin Sandstedt. Smuts

Svenska från början 2

Skriv ut korten. Laminera dem gärna. Då håller de längre och kan användas om igen. Klipp ut dem och lägg de röda respektive de gröna i var sin ask.

Sveriges villaägare om höststormar och strömavbrott. Rapport november 2009

Barns brukarmedverkan i den sociala barnavården - de professionellas roll för barns delaktighet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE B2. Lycka till!!!

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Luk.19:31-43 Fastlagssönd. 1:a årg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Välkommen till ditt nya liv. vecka 13-16

Skapandet är det största i livet

Int. Italienska Mästerskapen i Alassio - rapport 3 rev. Onsdag

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

Verksamhetsplan för Psoriasisförbundet i Norrbottens län 2011 Länsavdelningen

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Barnets rättigheter. Barnkonventionen

Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

Leda förändring stavas psykologi

När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 4 Fredag 10 februari 2012 NORRBOTTEN Problem när det är kallt Det kyliga vädret har orsakat många problem. Bussar och tåg har inte kunnat köra, bilar har inte startat och Gällivareborna har varit utan elvärme. Det har varit ovanligt kallt i Norrbotten. Det var nästan 40 grader kallt i Jokkmokk och Piteå och 45 grader i Arvidsjaur. -Det var länge sedan det var så här kallt, säger Barbro Stenman som arbetar på turistbyrån i Jokkmokk. Hon berättar att det varit färre besökare på Jokkmokks marknad i år än tidigare år. Flera inhyrda bussar som skulle ha kört till Jokkmokk kom aldrig för att det var så kallt. 1

Och folk som skulle hem från marknaden hade problem att starta sina bilar. -Många har försökt få tag i bärgningsbilar för att få igång bilarna. Dom har frågat efter garage för att tina upp bilarna, säger Barbro Stenman. Tågen till och från Norrbotten har också stått stilla på grund av kylan. Tågresenärerna har fått bo på hotell eller köpt flygbiljetter istället. I Gällivares byar var det stora problem i helgen då elen försvann för 1 300 personer under ett par timmar. Det har också brunnit i flera hus i Norrbotten. En del använder kaminer och gamla element som kanske är trasiga och så börjar det brinna. Det är kallt i hela Europa. Mer än 200 personer har 2 frusit ihjäl, dom flesta var hemlösa. Italiens huvudstad Rom har fått snö för första gången på 26 år. Militären måste rädda folk i små italienska byar. I Bosnien är skolorna stängda därför att det är så mycket snö. Helikoptrar kör ut mat till landsbygden eftersom det inte går att köra på vägarna. Friskt bröst opererade bort En kvinna fick i höstas ett bröst bortopererat trots att bröstet var friskt. Kvinnan opererades på Sunderby sjukhus. Nu ska landstinget undersöka varför det blev fel. Landstinget har upptäckt att fyra kvinnor har

fått fel behandling i Sunderbyn. Dom fyra kvinnorna har behandlats för bröstcancer. - Något har gått fel, men vi ska se till att det inte ska hända igen, säger Mats Brännström som är en av dom högsta cheferna i landstinget. Lurade gamla på pengar En man som har lurat gamla människor på pengar och värdesaker greps av polisen förra tisdagen. Mannen har lurat pengar av flera personer över 90 år. Dom senaste veckorna har den 44-årige mannen rest runt i norra Sverige. Han har tagit reda på adresserna till gamla 3 människor som bor ensamma. Mannen har ringt på hos dom gamla och sagt att han är polis. Förra måndagen ringde han på hos en 95-årig kvinna i Övertorneå. Mannen tog smycken och ett bankkort. Han tvingade också kvinnan att berätta koden till kortet. - Det var en förskräcklig upplevelse. Mamma har alltid dörren låst, men hon litar ju på polisen, säger kvinnans son. Mannen försökte också ta sig in till en annan 95-årig kvinna i Övertorneå, men hon blev misstänksam och släppte inte in mannen. Denny Långström har varit polis i 40 år. Han är nöjd nu när mannen har gripits. - Att ge sig på så gamla

människor är hänsynslöst, säger Denny Långström till Sveriges radio. Vill inte ha gruva 200 personer demonstrerade i Jokkmokk i helgen. Dom protesterade mot planerna på att öppna en gruva i Kallak i Jokkmokks kommun. Demonstranterna ropade att dom inte vill ha någon gruva när dom gick genom Jokkmokk. -En gruva skulle ställa till med problem för vår sameby. En järnväg skulle störa renarna väldigt mycket, säger Gustav Pirak. En massa svartvita fotografier på människor som bor i det planerade gruvområdet, var också 4 uppsatta i centrala Jokkmokk. Fotografierna var en protest mot att gruvbolaget Beowulf minings sagt att det nästan inte bor någon där gruvan ska ligga. Men alla i Jokkmokk är inte emot en gruva: -Vi vill ha gruvan, men alla har rätt att säga vad dom tycker, säger Stefan Andersson, socialdemokratiskt kommunalråd i Jokkmokk. Det skriver NSD. Pengar till små företag Länsstyrelsen har delat ut stödpengar till företag i Norrbotten. 90 företag i länet får dela på 50 miljoner kronor. Dom flesta av företagen

är små företag som har färre än tio anställda. Det är framförallt företag i inlandet och i Kalix och Haparanda som har fått stöd. Många av företagen jobbar med turism eller med biltestare. Populärt med gratis buss Sedan i höstas kan Kirunaborna åka buss gratis. Nu är det dubbelt så många som åker buss än vad det var tidigare. - Jag tycker vi har lyckats bra. Kirunaborna är ju inte vana att åka buss, men nu är det många fler resenärer. Vi tycker det är värt pengarna, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson i Kiruna. 5 Det koster cirka tre miljoner kronor för kommunen att låta Kirunaborna åka gratis med bussen. Hans Swedell från Moderaterna tycker att pengarna ska användas till andra saker. - Vi vill att pengarna ska användas till barnomsorg och äldreomsorg istället, säger Hans Swedell. Det skriver NSD. Dyr idrottshall Pontushallen i Luleå ska byggas om och repareras. Men det kommer att bli dyrare än vad politikerna trodde från början. Bygget kommer att kosta cirka 180 miljoner kronor. Det är 47 miljoner kronor

dyrare än dom första planerna. Politikerna har nu bestämt att Pontushallen ska få en starkare och stabilare stomme. Stommen är det som bär upp väggar och tak. Pontushallen ska också få ett nytt tak med ordentlig isolering. - Det kommer att kosta mer, men det kan vara lönsamt på sikt, säger Lenitha Ericsson som är ordförande i tekniska nämnden i Luleå. Reparationerna ska börja i mars och hålla på i ett år. SVERIGE Oro i Malmö Åtta personer har skjutits till döds i Malmö det senaste året. 6 Nu jobbar 200 poliser med att försöka hitta dom som skjutit. Många Malmöbor är oroliga och känner sig otrygga. - Det som hänt är fruktansvärt. Jag känner mig otrygg även mitt på dagen, säger Wafa Fadhil. Polisen vet ännu inte vilka som skjutit dom åtta personerna. Men dom tror att det finns flera olika gärningsmän. I Malmö finns det olika kriminella gäng och polisen är säker på att gängen är inblandade i morden. - Det finns kriminella gäng som arbetar i Malmö, och vi måste slå sönder dessa brottsgäng, säger rikspolischefen Bengt Svenson till Dagens Nyheter.

UTLAND Niinistö ny president i Finland Sauli Niinistö valdes i söndags till ny president i Finland. Niinistö kommer att börja som president den första mars. Då tar han över efter Tarja Halonen. Sauli Niinistö är medlem i Samlingspartiet. Partiet liknar Moderaterna i Sverige. Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt gratulerade Niinistö till segern i söndags kväll. -Jag känner Sauli Niinistö och vet att han vill fortsätta att samarbeta med Sverige på många områden, säger Fredrik Reinfeldt till Dagens Nyheter. 7 SPORT Luleå hockey i topp I lördags vann Luleå hockey mot Linköping med 3-2 hemma i Coop arena. Nu leder Luleå hockey elitserien. Simon Hjalmarsson blev hjälte i hemmalaget när han gjorde det tredje och avgörande målet. - Vi har inte varit riktigt nöjda med spelet, men ändå leder vi serien, säger Simon Hjalmarsson. Hjalmarsson ska nu spela med landslaget. - Det ska bli skönt att få åka iväg till landslaget som serieledare. Dessutom fick jag göra mål och det stärker självförtroendet, säger Simon Hjalmarsson till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Talgoxen är den vanligaste fågeln Ett fågelbord vid fönstret kan vara trevligt. Många småfåglar har svårt att hitta mat i vinterkylan. Då kan talg och frön som människor har lagt ut rädda livet på många fåglar. Varje år brukar fågelvänner undersöka vilka fåglar som är vanligast i Sverige. Talgoxen är den vanligaste gästen vid fågelborden. Pilfink och blåmes är också vanliga vinterfåglar. Det skriver NSD. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8