LÄTTLÄST om utställningen Insidan ut och konstverken i utställningen.



Relevanta dokument
Insidan ut 3 maj 14 september 2008

Barnvälsignelse Anvisningar Ordning

Vision. Pingstkyrkan Alingsås Landskyrkoallén 4

Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN

Kristendomen. Mikael C. Svensson

Välkomnande av nya medlemmar

SOTERIOLOGI Frälsning & Dop

EFS FALKÖPING, WARENBERGSKYRKAN

Bikt och bot Anvisningar

Behandla andra som du själv vill bli behandlad Hjälp människor som är i nöd Treenigheten är viktig = Gud är tre gestalter: Gud är Fadern, Sonen och

DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag

Därför vill jag som inledning läsa en text från Hebréerbrevet (12:2):

Gud rör vid oss. Dop och nattvard. Nr 8 i serien Kristusvägen

Enkel dramatisering Den helige Augustinus Festdag 28 augusti

Ett smakprov ur Näsdukar Argument Förlag och Catharina Segerbank. Du hittar fl er smakprov på

Religion VT 2015: Judendom, kristendom och islam Historia VT 2015: Medeltiden KORT SAMMANFATTNING

Predika Heliga Trefaldighets dag 2010, årg 2 Texter: 2 Mos 3:1-15, Rom 11:33-36, Matt 28:16-20 Pär-Magnus Möller

Avskiljning av missionär

PREDIKAN 14 sö e Tref - 6 september 2015, S:ta Clara kyrka, Petter Sundelius

Om livet, Jesus och gemenskap

Elfte söndagen efter trefaldighet, Luk 18:9-14, Tro och liv

Jesus: förödmjukad och upphöjd

Mässa i påsknatten (B)

välkommen till dop var du än står i livet

Den kristna kyrkans inriktningar

FÖR DEN HÄR VÄRLDENS SKULL. Om vår kallelse att förmedla evangelium till världen

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus

1 Syfte 3 2 Vision 3 3 Vår historia 3. 4 Vår gemensamma tro Bibeln Undervisning Bönen Gudtjänst 5 4.

Församlingens källor (Apg 2:41-47) Predikan av Jan-Gunnar Wahlén sö 14 feb 2016

E. Dop i församlingens gudstjänst

PULSGRUPPER HUR GÖR MAN OCH VARFÖR?

Religion = Organiserad tro på Gud med gemensamma traditioner och högtider.

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!

Tillsammans. Studiehäfte av Henrik Steen

Kristendomen. Kristendomens tidiga historia

Hur blir man kristen? Christian Mölk

Kristendomen...2 Kristendomen ut i världen...2. Kristendomen kommer till Sverige...5. Proteströrelser i kyrkan...7

En kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar - mig, dig och världen.

Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång

Tunadalskyrkan Friheten i Kristus Luk

KRISTENDOM. Introducera ämnet - 6 lektioner

Hoppet. Nr 9 i serien Kristusvägen

GUD ÄLSKAR DIG! Gud älskar Dig och har skapat Dig till att känna Honom personligen.

Kristendomen kyrka och kristen tro. Ht 2010 Jonas

Ordning för dopgudstjänst

Den äldsta riktningen är den Romersk- katolska kyrkan som började ta form redan några sekel efter Jesu verksamhet. Kyrkans högste ledare kallas PÅVE.

Leif Boström

Bön för vår kyrka och vår värld

Friheten i Kristus 12 e trefaldighet Värnamo

Första söndagen efter Trefaldighet Lars B Stenström

DEL AV GEMENSKAPEN. Kyrkan är Guds famn och familj

Predikan. 5 i påsktiden 2010, årg. 2.

Ett brev till en vän som tror att bara vuxna kan döpas

MIDDAGSBÖN GAMLA HJELMSERYDS KYRKA

Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen

De abrahamitiska religionerna. Kristendom, Judendom, Islam.

Predikan av: Johannes Magnusson Smyrnakyrkan, 7 oktober 2012

Tro och liv. Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska. EVANGELISK-LUTHERSKA KYRKAN I FINLANDπ

M E D I A I N M O T I O N

Grunden till kristendomen. Kristendomen. Vad Jesus ville förmedla. Vad Jesus ville förmedla

Eva Andreas Tunadalskyrkan Fil 2:12-30 Gud är den som verkar i er

Dina första steg på trons väg

Församlingsordning för Abrahamsbergskyrkans församling (förslag 3 okt)

Välkommen till 100% konfirmand

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Byt ord för att bevara budskapet!

Gud blev människa. Nr 3 i serien Kristusvägen

Lärjungaskap / Följ mig

Tunadalskyrkan, Köping Lärjungskap del 7, Alla har något att bidra med 1 Kor 14:26

Ordning för begravningsgudstjänst

Logmöten augusti. Stommen Ornunga. Tomas Sjödin Leif Nordlander Emil Jonzon Britta Hermansson med flera...

JUDAS BREV. INNEHÅLL Bakgrundsstudium 2 Löpande kommentar 4

4 texter om Dopet. Gudstjänster 27 maj-17 juni. Equmeniakyrkan Fiskebäck

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem!

Dopgudstjänst SAMLING

Vi är mitt inne i en serie Livsviktigt en upptäcksfärd i Efesierbrevet.

- fristående kristen skola i centrala Göteborg. Gäller fr o m höstterminen 2013

Tunadalskyrkan Tema: Att vara lärjunge del 3 1 Petr 2:4-10 Vår andliga identitet

Utrustande ledarskap. Gåvobaserad verksamhet. Hängiven andlighet. Funktionella strukturer. Inspirerande gudstjänster. Livsnära smågrupper

Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN. 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn.

Vad Gud säger om Sig Själv

Kan man veta om Bibeln är sann? Eller HUR kan man veta om Bibeln är sann?

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång

2013/

Om att bli mer lik Gud och sig själv.

Guds mål är att RÄDDA MÄNNISKORNA

På upptäcktsfärd i kyrkan

Fakta om kristendomen

Sjöviks folkhögskola aug

Jag satt i ett rum i församlingens källare, och bad. Det här var dagen jag sett fram emot, fasat för, och försökt komma undan.

Född är Frälsaren och Förlossaren, Kristus, Herren, i Davids stad. Kommen är friden, himmelska tiden nu är fullbordad. Min själ, var glad.

Tänket bakom filmen. Lärarhandledning: Kristendom, Heliga rum

B. På årsdagen av dopet

i Centrumkyrkan Tumba händer nr , 2 september 14 oktober

RÄTTFÄRDIGGÖRELSE GENOM TRO

Kors och kärlek. Nr 4 i serien Kristusvägen

FÖRSAMLINGS- BLADET. Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet.

Eller när man har besiktigat bilen. Vad skönt när man kan åka därifrån och dom hittade ingenting.

Transkript:

LÄTTLÄST om utställningen Insidan ut och konstverken i utställningen.

Insidan ut Insidan ut är en konstutställning som handlar om frikyrkor. Tio konstnärer har skapat olika konstverk utifrån sina från personliga minnen. I utställningen vill flera av konstnärerna visa hur viktig gemenskapen i kyrkan är. Och hur instängd man kan känna sig i samma gemenskap. Vad varje konstverk berättar om finns beskrivet i den här foldern. Tidigare tillhörde alla svenskar Svenska kyrkans gemenskap. Frikyrkornas historia börjar på 1700-talet. Då träffades grupper som kallade sig för läsare på möten utan präst. Det nya och speciella var att tro på Gud därför att man själv valt det. I mitten på 1800-talet ökade antalet frikyrkoförsamlingar. De blev vår första stora folkrörelse. I dag är Svenska kyrkan skild från staten. Därför är även Svenska kyrkan en frikyrka idag.

I en frikyrka bestämmer församlingen själv när det gäller tro, gudstjänster och ekonomi. Några exempel på frikyrkor är: Svenska Missionsförbundet och Metodistkyrkan, Baptistsamfundet, Pingströrelsen och Frälsningsarmén. I utställningen visas också ett bildspel med bilder från frikyrkor i Västernorrland. Dessutom hittar du citat ur böcker där författare skrivit om ämnet.

Martin Gustavsson Martin Gustavsson har gjort stora oljemålningar som handlar om Guds vrede. Han har blivit inspirerad av Gustave Dorés bilder som han såg i sin mormors bibel från 1866. Alla målningarna hör ihop med berättelser ur bibelns gamla testamente. Två målningar föreställer hur människorna flyr från städerna Sodom och Gomorra när Guds vrede drabbar dem. En målning handlar om hur Gud straffar Egyptens folk och en svart dödsängel dödar alla först födda pojkar i varje egyptiskt hem. Martin Gustavsson målar både i svart och med lysande färger och glitter. Hans bilder kan få oss att tänka på glittrande bokmärken och färgsprakande diskotek. Målningarna har också något gemensamt med äldre målningar av kända konstnärer som Michelangelo.

Oskar Mörnerud Oskar Mörnerud funderar på hur olika ord används i kyrkan. Det kan vara kropp och ande, rent och orent, heligt och världsligt. Han minns orgeln i sin barndoms kyrksal. En trappa ner i samma hus fanns toaletten med en handtork. För honom var det spännande att gå från det ena rummet till det andra och känna hur det kändes att byta rum. I utställningen har Oskar Mörnerud satt ihop orgelpipor med en handtork. Om du trycker på knappen på handtorken spelar ena pipan. Då hörs en kraftfull ton. Konstverket heter Basuner.

Samuel Ottosson Samuel Ottosson gick i söndagsskolan när han var barn. Där fanns en flanellograf, en tygklädd tavla. På den satte söndagsskolefröken upp lösa figurer som föreställde människor ur bibelns berättelser. Samuel Ottosson har byggt en egen flanellograf. I hans flanellograf blandas de gamla figurerna med nya figurer och platser. En del figurer liknar sådana som finns i dataspel. Den gamla berättelsen om himmel och helvete är fortfarande lika viktig. Men den kan berättas på olika sätt. Du kan själv påverka berättelsen genom att flytta och placera figurerna på olika sätt. I dag är kyrkan inte bara bön, samtal med Gud och samtal om livet efter döden. Nu ska många andra samtalsämnen och verksamheter finnas med. Samuel Ottosson undrar om den gamla trygga gemenskapen håller på att försvinna.

Carl Johan Erikson Carl Johan Erikson har fotograferat dopgravar i olika pingstkyrkor. En dopgrav är en bassäng där vuxna döps. I vanliga fall är dopgravar dolda under golvet. Dopet är en symbol för att lämna ett gammalt liv och börja ett nytt. Genom dopet blir man medlem i församlingen. Han har också gjort en film där han dyker med snorkel och undervattenskamera i dopgravar. Filmen påminner om när en arkeolog undersöker ett skepp under vatten. Sommaren 1987 vikarierade Carl Johan Eriksson som fotograf på tidningen Dagen. Han fotograferade pastorer på två stora konferenser. Pastorerna utstrålar makt och engagemang. De skulle lika gärna kunna föreställa politiker. På den tiden var de alla hans egna ledare och förebilder. Nu ingår bilderna i ett konstverk som han kallar Jack-Tommy, Owe, Bo-Anders, Karl-Erik, Ulrik, Veikko, Allan, Sverre och Johan. Det är namnen på pastorerna.

Frida Tebus och Martin Karlsson Frida Tebus och Martin Karlssons konstverk heter Kristi kropp. Konstverket består av flera olika delar som tillsammans bildar en typ av konstverk som kallas installation. Uttrycket Kristi kropp är hämtat från bibeln. Där beskriver aposteln Paulus den kristna församlingen som en enda kropp men med många delar. På liknande sätt tänker konstnärerna på olika kristna grupper som delar av Kristi kropp. Konstnärerna visar på olika sätt att utöva kristen tro. I en film gör stå up-komikern Guds Clown en predikan. Du kan också se en kycklingdräkt och en kodräkt i konstverket. Dräkterna hör ihop med berättelsen om en kristen grupp som arbetar för djurens rätt. De använder djurdräkter när de framför sitt budskap. I en spis och en ramp som man åker skateboard på visas fler filmer och exempel på hur kristen tro utövas. Det finns mängder av andra exempel på nya sätt att utöva tro. En del vill göra motstånd mot kyrkan. Andra vill lägga till något som de saknar inom kyrkan.

Ellen S. Holtskog Ellen S. Holtskog är uppvuxen i en frikyrklig miljö. Hon fick lära sig att det fanns två sorters människor, de som var troende och de som inte var troende. Ellen S. Holtskog kallar sitt konstverk för Frälsta och förtappade. Frälsning innebär att man tror på Jesus och därför får ett evigt liv tillsammans med Gud. De som är frälsta hör till en gemenskap. De förtappade är de som är utanför gemenskapen. Ellen S. Holtskog stirrade folk i ögonen för att se om de var frälsta. Kan du se vem som är frälst eller inte av personerna hon fotograferat? Bilderna finns i det lilla rummet med 8 kanter. På glaset ovanför ingången till utställningen finns bilder av en kvinna, som ber ärligt och hängivet till Gud på ett bönemöte. Konstverket heter Come with me!

Nina Svensson och Bernd Krauss Nina Svensson och Bernd Krauss har undersökt hur många bönhus som har funnits i Timrå kommun. Nina Svenssons har sin hemtrakt i Timrå och Bernd Krauss kommer från Tyskland. Därför var varje plats ny för honom. Det var ett detektivarbete att hitta gamla kapell. På spelbutiken Pelles hörna, fanns personer som kom ihåg hur byggnaderna förändrats. I utställningen blandar Nina Svensson och Bernd Krauss bilder från kapell med stolar, blommor, andra saker och inspelningar av personer som berättar sina minnen. Konstverket heter Kapell Kapell vid vägen är. Erik Jeor Erik Jeors konstverk heter Levande vatten. Han vill inte ha en lättläst text om sitt konstverk.

Röster från författare Det finns mängder av böcker som handlar om frikyrkor. Vissa beskriver vad en frikyrka är andra berättar om livet i en församling. Några tar avstånd ifrån hela idén med frikyrkor. Vi har valt ut ett antal citat som visar på mångfalden av berättelser. Bildspel I Murbergets arkiv finns flera tusen bilder från frikyrkor. På bilderna saknas för det mesta människor. De föreställer hus och byggnadsdetaljer eller inredningar. Många bilder hör ihop med en undersökning, som gjordes på 1970-talet. Röster från gemenskapen Att tillhöra en frikyrka handlar om att vara i en gemenskap. I utställningen låter vi några personer berätta om gemenskapen, musiken, dopet och andedopet, hoppet och miraklet och den demokratiska idén i frikyrkorna.

Murberget, Länsmuseet Västernorrland, Box 34, 871 21 Härnösand. tel 0611-886 00, fax 0611-187 30, www.murberget.se