Tro och liv. Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska. EVANGELISK-LUTHERSKA KYRKAN I FINLANDπ
|
|
- Linnéa Pålsson
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Tro och liv Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska EVANGELISK-LUTHERSKA KYRKAN I FINLANDπ
2 Tro och liv Det viktigaste i den kristna tron på lättläst svenska Publikationer från Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland 2012:6 Arbetsgrupp omsorgsprästerna Pertti Arola, Maarit Nuopponen och Tiina Peippo samt sakkunnig inom diakoni Irene Nummela Översättning och svensk bearbetning sakkunnig inom vuxenarbete och kultur Maria Sten Fotograf Aarne Ormio Illustrationer Antti Huovinen ISSN ISBN (inb.) ISBN (PDF) Diarienr
3 Innehåll Förord... 5 De tio buden... 6 Vad buden betyder...17 Trosbekännelsen Bönen Fader vår Sakramenten är heliga handlingar Dopet Nattvarden Bibeln, bikten, bönen och välsignelsen Bibeln Bikten Bönen Herrens välsignelse... 66
4 4 Tro och liv
5 Till läsaren Man kan sammanfatta det viktigaste i den kristna tron i trosbekännelsen, de tio buden och Bönen Fader vår. Martin Luther skrev den första katekesen. En katekes är ett slags förklaring av den kristna tron. Luther säger i katekesen att dopet och nattvarden är viktiga. Boken Tro och liv det viktigaste i den kristna tron påminner om en katekes. Boken berättar om vad kristen tro är. Vi hoppas att boken hjälper dig att fundera vidare på frågor om kristen tro. I boken finns både sådana texter som finns i en vanlig katekes och lättlästa förklaringar. De som skrivit boken är omsorgsprästerna Pertti Arola, Maarit Nuopponen och Tiina Peippo samt sakkunnig inom diakoni Irene Nummela. De har tänkt på olika slags läsare då de skrivit boken. Vi hoppas att boken skall hjälpa läsaren att förstå vad tro och liv är. Boken är översatt till svenska och bearbetad av branschsekreteraren Maria Sten. Pekka Huokuna och Sixten Ekstrand Tro och liv 5
6 De tio buden 6 Tro och liv
7 De tio buden Första budet: Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar. Andra budet: Du skall inte inte använda Herrens din Guds namn fel. Tredje budet: Tänk på att hålla vilodagen helig. Fjärde budet: Visa aktning för din pappa och din mamma Femte budet: Du skall inte döda Sjätte budet: Du skall inte bryta ett äktenskap Sjunde budet: Du skall inte stjäla Åttonde budet: Du skall inte vittna falskt mot dina medmänniskor. Nionde budet: Du skall inte begära det som tillhör dina medmänniskor. Tionde budet: Du skall inte begära en annan människas man eller fru, anställda, boskap eller något annat som tillhör en annan människa. Tro och liv 7
8 8 Tro och liv
9 De tio buden De bud, ett slags regler, som Gud gett oss är riktlinjer för livet. Med hjälp av buden vill Gud skydda oss och hjälpa oss att leva ett bra liv. De riktlinjer för livet som Jesus ger lyder: Älska Gud mest av allt och din medmänniska som dig själv. Lukas 10:27 Första budet: Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar. Det betyder: Gud finns. Han har skapat dig. Gud ger dig allt det goda. Du kan alltid lita på Gud. Han vill vara det viktigaste i ditt liv. Andra budet: Du skall inte inte använda Herrens din Guds namn fel. Det betyder: Förakta inte Gud och håna honom inte. Du kan alltid be Gud hjälpa dig. Be till honom och tacka honom. Tro och liv 9
10 10 Tro och liv
11 Tredje budet: Tänk på att hålla vilodagen helig. Det betyder: Gud ger både arbete och vila. Kom ihåg att vila. Gud vill möta dig. Därför är det viktigt att be och läsa Bibeln. Det gör vi också i församlingen när vi firar gudstjänst tillsammans. Fjärde budet: Visa aktning för din pappa och din mamma Det betyder: Enligt Guds vilja är det pappas och mammas uppgift att bry sig om sina barn. Föräldrarna lär barnen och berättar för dem om Gud. De som är föräldrar har gett sina barn livet som en gåva. Vi får alltid visa dem tacksamhet för livet. Barnen skall visa respekt för sina föräldrar. En del människor har till uppgift att besluta om och sköta gemensamma frågor i samhället. De kallas myndigheter. Gud vill att vi respekterar dem. Tro och liv 11
12 Femte budet: Du skall inte döda Det betyder: Varje människas liv är värdefullt. Vi får inte skada en annan människa genom det vi gör eller säger. Gör inte så att en annan människa blir lidande. I stället skall vi hjälpa människor. De som har makt skall försvara dem som är svagare. Sjätte budet: Du skall inte bryta ett äktenskap Det betyder: Gud skapade människan till man och kvinna. Gud har gett äktenskapet som skydd för familjen. Makarna skall älska och respektera varandra. Vi skall skydda både vårt eget äktenskap och andras. Vi har alla ansvar för vad vi säger och gör. 12 Tro och liv
13 Tro och liv 13
14 14 Tro och liv
15 Sjunde budet: Du skall inte stjäla Det betyder: Pengar och egendom är goda gåvor från Gud. Det är fel att stjäla något som hör till en annan. Den som med flit skadar det som en annan människa äger stjäl också. Vi har ansvar för varandra. Vi har också ansvar för naturen och miljön. Åttonde budet: Du skall inte vittna falskt mot dina medmänniskor. Det betyder: Vi skall inte ljuga. I stället skall vi alltid tala sanning. Vi skall inte tala illa om andra människor. Vi skall tala gott om varandra. Tro och liv 15
16 Nionde budet: Du skall inte begära det som tillhör dina medmänniskor. Det betyder: Gud vet om dina tankar. Därför skall du inte vara avundsjuk på det som andra äger. Försök inte heller lura till dig andras egendom. Försök inte få egna fördelar om andra får lida för det. Tionde budet: Du skall inte begära en annan människas man eller fru, anställda, boskap eller något annat som tillhör en annan människa. Det betyder: De människor som står oss nära är en gåva från Gud. Därför skall vi inte skada någon annan människa. Försök inte att lura till dig människor eller egendom som hör till en annan människa. Gör gott mot andra människor. Skydda andra och stöd andra i allt. 16 Tro och liv
17 Vad buden betyder Om vi håller buden, kan alla leva ett gott liv. Det får stora följder om vi bryter buden. Då vi bryter buden får det följder för familjen och för samhället. Ingen av oss kan helt hålla Guds bud. Buden visar också var vi gör fel och visar att vi är själviska. Buden leder oss att söka hjälp hos Gud. Därför är tron på Gud det viktigaste i vårt liv. Tro och liv 17
18 Trosbekännelsen 18 Tro och liv
19 Vår trosbekännelse Jag tror på Gud, Fadern, den allsmäktige, himlens och jordens skapare, och på Jesus Kristus, Guds ende Son, vår Herre, som blev avlad av den heliga Anden, föddes av jungfrun Maria, led under Pontius Pilatus, korsfästes, dog och begravdes, steg ner till dödsriket, uppstod på tredje dagen från de döda, steg upp till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns, högra sida och skall komma därifrån för att döma levande och döda, och på den heliga Anden, en helig, allmännelig kyrka, de heligas gemenskap, syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet. Tro och liv 19
20 20 Tro och liv
21 Trosbekännelsen Det betyder: Vi har en enda Gud. Gud är samtidigt Far, Son och Helig Ande. Därför kallas han en treenig Gud. Trosbekännelsen berättar om allt det goda som Gud gjort och gör: Gud har skapat världen. Jesus har räddat oss från den makt som det onda har. Den heliga Anden ger oss tro. Att tro betyder att vi tar emot det goda som Gud gjort för oss. Att tro betyder att vi litar på Gud och på att han har hand om oss. Tro och liv 21
22 22 Tro och liv
23 Jag tror på Gud Det betyder: Man kan inte förstå Gud med sitt förnuft. Gud är en stor hemlighet. I Bibeln har han berättat det viktigaste om sig så att vi skall kunna tro på honom. Gud är på samma gång Fadern, alltså Skaparen, Sonen, alltså Befriaren Jesus och den heliga Anden, alltså den som gör oss heliga. Tro och liv 23
24 Fadern, den allsmäktige, himlens och jordens skapare Det betyder: Gud är varje människas himmelske Far. Gud har skapat allt. Han har gett oss livet. Hem och familj, mat och dryck, hälsa och vila. Allt är gåvor från Gud. För Gud är ingenting omöjligt. Han tar hand om allt. Ändå kan vi möta svårigheter och lidande. Mitt i det svåra kan vi ändå lita på Gud. 24 Tro och liv
25 Tro och liv 25
26 26 Tro och liv
27 och på Jesus Kristus, Guds ende Son Det betyder: Då Gud sände sin ende Son till oss, visade Gud att han vill leva på samma villkor som vi. Jesus är på samma gång både Gud och människa. Jesus är Guds Son. Han föddes som människa, levde som människa och dog, men stod upp från döden. Vår Herre Det betyder: Jesus kom till världen för vår skull. Han är vår Herre och Frälsare. Synden skiljer oss från Gud. Synd kallas det att vi inte tror och litar på Gud. Tankar, ord och saker vi gör som är onda och själviska är också synd. Ingen kan göra sig själv fri från synden. Därför hjälper Jesus Kristus oss. Han är den räddare som befriar oss från den makt som synden har över oss. Jesus vann över döden och djävulen. Därför är Jesus vår Herre. Tro och liv 27
28 28 Tro och liv
29 Som blev avlad av den heliga Anden, föddes av jungfrun Maria Det betyder: Maria födde Jesus. Då blev Maria mamma till Gud. Det går inte att förstå med sitt förnuft hur Gud blev människa. Det är ett under. Det är något som Guds heliga Ande gjorde. led under Pontius Pilatus, korsfästes, dog och begravdes, steg ner till dödsriket Det betyder: Pontius Pilatus var landshövding i Judéen. Han dömde Jesus till döden. Jesus blev slagen och hånad. Alla övergav honom. Jesus spikades fast på ett träkors och han dog. Jesus dog på korset för våra onda handlingars skull. Han befriade oss från syndens makt. Då Jesus hade dött begravde hans vänner honom. Då Jesus dog steg han ner i det som kallas dödsriket. Tro och liv 29
30 Uppstod på tredje dagen från de döda, steg upp till himlarna, sitter på Guds, den allsmäktige Faderns högra sida och skall komma därifrån för att döma levande och döda, Det betyder: Jesus uppstod från de döda. Där visade han att hans makt var större än allt ont. Det hände på påsken. Han lever! Jesus finns nu i himlen, därför kan vi inte se honom. Men han har lovat att alltid vara med oss. Jesus ber för oss. En dag kommer Jesus tillbaka hit till jorden. Då skall han rättvist döma alla människor. Den dagen får vi lita på Guds förlåtelse och kärlek. Det kallas nåd. 30 Tro och liv
31 Tro och liv 31
32 och på den heliga Anden Det betyder: På pingsten gav Gud den heliga Anden åt Jesu vänner. Den heliga Anden ger oss tro på Jesus. Anden hjälper oss att älska Gud och varandra. Anden hjälper oss att lita på de löften som Gud gett i bibeln. Den heliga Anden är den som gör oss heliga. Den heliga Anden kallas hjälparen. 32 Tro och liv
33 Tro och liv 33
34 34 Tro och liv
35 en helig, allmännelig kyrka Det betyder: Alla de som tror på Gud kallas den kristna kyrkan. Det är den heliga Anden som kallar oss till församlingen. Vår uppgift är att lita på Gud och älska andra människor och berätta för alla om det som Gud har gjort. Dopet, nattvarden och bibeln är viktiga för kyrkan. Då vi döps blir vi medlemmar i kyrkan. Nattvarden är kyrkans gemensamma måltid. Bibeln är kyrkans heliga bok. de heligas gemenskap Det betyder: De som tror på Jesus kallas kristna. Det finns kristna i olika delar av världen. Vi kan ha olika seder, tänka på olika sätt och tycka olika. Ändå har vi en gemnsam tro, därför att tron är en gåva från den heliga Anden. Tro och liv 35
36 syndernas förlåtelse Det betyder: Gud känner oss. Han vet hurdana vi är. Vi gör fel och vi glömmer lätt bort Gud. Av egen kraft kan vi inte och vill vi inte göra gott mot andra människor. Ändå får vi be Gud om förlåtelse och lita på att han förlåter oss. Han älskar oss mycket och för Jesu skull ger Gud oss förlåtelse. När Gud förlåter oss styrker han vår tro. Han hjälper oss att älska våra medmänniskor. 36 Tro och liv
37 Tro och liv 37
38 38 Tro och liv
39 kroppens uppståndelse Det betyder: När vi dör läggs vår kropp i en grav. Jesus dog och begravdes, men han uppstod från de döda och vann över döden. Därför är döden en port till livet för den som tror på Jesus. Gud ger dem som tror, ett nytt liv i himlen. I himlen får vi en ny kropp som är annorlunda än den vi har nu. och det eviga livet. Det betyder: Som kristna får vi redan nu leva tillsammans med Gud. I himlen får vi se Gud. Livet i himlen tar aldrig slut. Där finns ingen som gråter, ingen som är sjuk och ingen som lider. Alla har det bra. Vi får glädjas över Guds kärlek. Tro och liv 39
40 Bönen Fader vår 40 Tro och liv
41 Bönen Fader vår Fader vår som är i himmelen. Helgat varde ditt namn. Tillkomme ditt rike. Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden. Vårt dagliga bröd giv oss i dag. Och förlåt oss våra skulder såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån ondo Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen (Matteus 6:9 13, Lukas 11:2 4) Tro och liv 41
42 42 Tro och liv
43 Fader vår som är i himmelen Det betyder: Gud är vår himmelske Far. Han vet vad vi behöver och han vill oss gott. Vi kan frimodigt tala med Gud. Vi kan lita på att han hör oss då vi ber. Helgat varde ditt namn Det betyder: Gud är stor och helig. Han har skapat allt och han har makt över allt. Trots att Gud är helig får vi närma oss honom. Gud vill att vi ger honom äran och att vi tackar honom för allt det goda som vi fått av honom. När vi tackar Gud, håller vi hans namn heligt. Tro och liv 43
44 Tillkomme ditt rike. Det betyder: När vi talar om Guds rike, menar vi att Gud finns överallt och att vi får leva tillsammans med Gud. När vi tror på Jesus är vi med i Guds rike. Det finns mycket som är ont i världen. Men Gud är ändå kärleken. Därför ber vi att Guds rike skulle synas i vårt liv. Då litar vi på Gud. Vi berättar också om Gud för andra människor. I himlen ser vi hela Guds rike. 44 Tro och liv
45 Tro och liv 45
46 Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden. Det betyder: Gud vill att vi tror på Jesus och att vi älskar våra medmänniskor. Vi ber Gud om kraft att kunna göra det. Vi ber att Guds vilja skall hända i vårt liv. Vi förstår inte alltid det som sker och varför det sker. Vi får ändå lita på att Gud älskar oss och vill oss gott. Vårt dagliga bröd giv oss i dag. Det betyder: Allt det goda i livet kommer från Gud. Han bryr sig om alla. Dagligt bröd betyder allt som vi behöver som mat, kläder, ett hem, att vi är friska och har vänner. Vi får tacka Gud för allt vi har. Vi skall också komma ihåg att hjälpa dem som inte har bröd för dagen. 46 Tro och liv
47 Tro och liv 47
48 48 Tro och liv
49 Och förlåt oss våra skulder såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro. Det betyder: Gud förlåter oss allt det onda vi gjort därför att Jesus dog på korset. Vi får tacka Gud för förlåtelsen. Gud vill att vi också förlåter dem som gjort oss illa. och inled oss icke i frestelse Det betyder: Vi glömmer så lätt bort Gud. Ofta tänker vi bara på oss själva och vi gör andra illa. Frestelse är att vilja göra det som Gud inte vill att vi skall göra. Gud tar inte alltid bort frestelserna, men han ger oss kraft att stå emot dem. Därför ber vi att Gud skall ge oss tro och kärlek. Tro och liv 49
50 utan fräls oss ifrån ondo Det betyder: Vi vill gärna slippa det som är ont. Vi kan inte förklara varför Gud låter det hända. Vi får be Gud om hjälp när det onda sker. Vi får också lita på att Gud är starkare än det onda. I himlen är allt ont borta. Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen Det betyder: Gud har gjort hela världen. Han är den starkaste och väldigaste. Därför får vi lita på att han hör då vi ber. Vi får också lita på Gud när vi inte kan eller orkar be. Vi tror att Guds goda vilja för hela världen skall ske. Gud vet vad vi behöver. Amen betyder: Ja så ska det ske. 50 Tro och liv
51 Tro och liv 51
52 Heliga handlingar eller sakrament 52 Tro och liv
53 Tro och liv 53
54 Heliga handlingar eller sakrament Det finns två sakrament i den lutherska kyrkan. De är dopet och nattvarden. De bygger på det Jesus sagt i Bibeln. Dopbefallningen är en uppmaning från Jesus att döpa människor till hans lärjungar, alltså efterföljare. I de ord som inleder nattvarden talar Jesus om vad nattvarden betyder. I sakramenten förenas Jesu ord och det vi kan se, vatten, bröd och vin. 54 Tro och liv
55 Tro och liv 55
56 Dopet När en präst döper säger han eller hon: Jag döper dig i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. Samtidigt sätter prästen vatten tre gånger på huvudet på den som döps. Dopet är en gåva från Gud. Gåvan är tänkt för alla. Därför döps många redan när de är mycket små. I dopet kallar Gud oss alla vid namn. Vi blir Jesu vänner och medlemmar i den kristna kyrkan. I dopet ger den heliga Anden tron på Gud. I dopet lovar Gud att han skall vara med oss alla dagar. Vi får alltid lita på att Gud älskar oss och förlåter oss. Dopet ger oss också löfte om det eviga livet. 56 Tro och liv
57 Tro och liv 57
58 Nattvarden Vid nattvarden får vi bröd och vin. Jesus säger att brödet är hans kropp och att vinet är hans blod. Jesus är nära oss på ett speciellt sätt i nattvarden. Det är svårt att förstå men vi får lita på Jesus när han säger att han är med oss. Alla som behöver Guds hjälp, kärlek och förlåtelse kan komma till nattvarden. Nattvarden är tänkt för alla kristna. Vi får gå till nattvarden ofta. 58 Tro och liv
59 Tro och liv 59
60 Bibeln, bikten, bönen och välsignelsen 60 Tro och liv
61 Bibeln Bibeln är de kristnas heliga bok. Där talar Gud själv till oss på ett språk som vi förstår. Bibeln har två delar: Gamla testamentet och Nya testamentet. Där talas om det Gud har gjort och om hans kärlek till alla. Bibeln berättar att vi behöver Gud och hans nåd. Jesus kom hit för att ge oss Guds nåd och förlåtelse. Det är det viktigaste i bibeln. När vi läser eller hör någon läsa bibeln hjälper den heliga Anden oss att tro på det vi läser eller hör. Vi kan alltid lita på de löften som finns i bibeln. Tro och liv 61
62 Bikten I bikten bekänner vi vår synd för Gud. Vi kan göra det då vi ber för oss själva eller i gudstjänsten tillsammans med andra. Vi kan också träffa en präst eller annan kristen människa och bekänna för honom eller henne. Den som hört bikten säger att Gud förlåter synden. När vi fått förlåtelse för synden behöver vi inte längre fundera på den eller komma ihåg den. 62 Tro och liv
63 Tro och liv 63
64 Bönen Att be är att tala med Gud och vara tillsammans med honom. Vi kan be när vi själva vill. Vi kan be tysta för oss själva eller tillsammans med församlingen. Vi kan också be genom att prata eller sjunga. Vi får tacka Gud och be honom om hjälp. Vi kan be för andra människor. Det kallas förbön. I bibeln lovar Gud att han hör vår bön. Vi får lita på att han hjälper oss. 64 Tro och liv
65 Tro och liv 65
66 Herrens välsignelse Välsignelse betyder allt det goda som Gud ger oss. Vi ber om Guds välsignelse när vi ber bönen Herrens välsignelse. Vi behöver alltid Guds hjälp, beskydd och omsorg. Vi får lita på Gud och hans välsignelse när vi har det svårt. Guds välsignelse skyddar oss också när vi skall dö. 66 Tro och liv
67 Herrens välsignelse Herren välsigne er och bevare er. Herren låte sitt ansikte lysa över er och vare er nådig. Herren vände sitt ansikte till er och give er frid. I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. Amen. Tro och liv 67
68
Ordning för dopgudstjänst
Ordning för dopgudstjänst Inledningsord och tackbön P I Faderns och sonens och den helige Andes namn. Gud vill att vi ska leva i gemenskap med honom. Därför har han sänt sin son, Jesus Kristus, för att
B. På årsdagen av dopet
B. På årsdagen av dopet På årsdagen av dopet kan man hålla andakt. Detta formulär kan i tillämpad form användas också i sådana situationer, där dopets betydelse betonas, t.ex. på läger vid andra församlingstillställningar.
Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN
Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN JESUS Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängel sa att Maria skulle föda Guds son. Jesus föddes i ett stall i staden Betlehem. 3 vise män kom med gåvor
Kvällsgudstjänst på alla helgons dag
Kvällsgudstjänst på alla helgons dag Vid kvällsgudstjänsten på alla helgons dag minns man under förbönen dem som dött i tron på Kristus och särskilt de församlingsmedlemmar som har avlidit under året.
Dopgudstjänst I GRYTNÄS FÖRSAMLING
Dopgudstjänst I GRYTNÄS FÖRSAMLING Psalm Inledningsord Gud vill att vi skall leva i gemenskap med honom. Därför har han sänt sin Son, Jesus Kristus, för att rädda oss från det onda. Genom dopet föder han
DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag 2015-11-11
DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag 2015-11-11 P. I Faderns och (+) Sonens och den heliga Andens namn. Amen. F. Välsignad vare den heliga Treenigheten, kärlekens
Dopgudstjänst så här går det till
Dopgudstjänst så här går det till Ni har bokat tid för dop i vår kyrka. Här kan ni inför dopsamtalet gå igenom hur en dopgudstjänst brukar gå till. Psalmer samtalar vi om på dopsamtalet, där vi kommer
Vilket namn har ni gett ert barn? Förälder svarar. Någon av följande böner leds av förälder eller annan anhörig:
Dopgudstjänst KLOCKRINGNING MUSIK SAMLINGSORD PSALM INLEDNINGSORD I dopet för Gud oss samman med Jesus Kristus och ett liv tillsammans med honom. Det gör Gud med detta/dessa barn/dig/er som idag ska döpas.
Ordning för dopgudstjänst
Ordning för dopgudstjänst 2 Dopfamiljen, eventuella faddrar och prästen går in i kyrkan Psalm Inledningsord och tackbön Prästen läser inledningsorden och efter dessa ber någon av föräldrarna följande bön
Dopgudstjänst SAMLING
Dopgudstjänst Psalm SAMLING Inledningsord och tackbön I Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Gud vill att vi skall leva i gemenskap med honom. Därför har han sänt sin Son, Jesus Kristus, för att
Tecknet i gudstjänstordningen utmärker de moment under vilka församlingen står. L = liturg, F = församling, S = försångare, förebedjare, textläsare
Högmässa i fastan Tecknet i gudstjänstordningen utmärker de moment under vilka församlingen står. = liturg, F = församling, S = försångare, förebedjare, textläsare I Inledning Inledande musik (preludium
Gudstjänst GUDSTJÄNST
Gudstjänst Detta är formuläret för predikogudstjänst (fi. sanajumalanpalvelus). Det kan användas vid huvudgudstjänst på sön- och helgdagar, vid veckogudstjänst och vid särskilda tillfällen (t.ex. vid ungdomsgudstjänster,
Gudstjänst på julaftonen
Gudstjänst på julaftonen Julaftonens gudstjänst firas på eftermiddagen. Om julaftonen är en söndag kan gudstjänsten firas som församlingens huvudgudstjänst. I Inledning 1. Ingångspsalm Psalmen kan ersättas
Ordning för begravningsgudstjänst
Ordning för begravningsgudstjänst Klockringning Musik Gudstjänsten inleds med orgelmusik, där så kan ske. Annan instrumental- och/ eller vokalmusik kan utföras. Därefter kan prästen säga följande eller
Avskiljning av missionär
Avskiljning av missionär Anvisningar I Kyrkokonferensens samlade gemenskap av församlingar avskiljs kvinnor och män till särskilda tjänster. Det kan gälla redan ordinerade medarbetare som diakoner och
EFS FALKÖPING, WARENBERGSKYRKAN
EFS FALKÖPING, WARENBERGSKYRKAN Vi i Warenbergskyrkan tillhör EFS som är en missionsrörelse i Svenska kyrkan. EFS är en del av den världsvida Kyrkan och en del av Kristi kropp på jorden, vi bekänner därför
Bilaga 2. Vigselordning
. Vigselordning I denna bilaga visas hur vigselordningen i praktiken utformas i enlighet med de föreslagna anvisningarna enligt bilaga 1. Inledningsmusik Gudstjänsten inleds med orgelmusik, där så kan
Har en drygt 2000 år gammal historia på nacken Jesus är i fokus i denna historia De kristnas gud har tre delar; Faderns, Sonen och den Helige Anden
Har en drygt 2000 år gammal historia på nacken Jesus är i fokus i denna historia De kristnas gud har tre delar; Faderns, Sonen och den Helige Anden Jesus föddes i Nasaret i Palestina omkring år 1. De fyra
E. Dop i församlingens gudstjänst
E. Dop i församlingens gudstjänst Om dop och förberedelse av dop, se formuläret Barndop (1 A). När dopet förrättas i församlingens gudstjänst (högmässa, gudstjänst, veckomässa, familjemässa) fogas nedanstående
välkommen till ORDETS OCH BORDETS GUDSTJÄNST
välkommen till ORDETS OCH BORDETS GUDSTJÄNST VÄLKOMSTHÄLSNING SAMLINGEN KLOCKRINGNING * INGÅNGSPSALM INLEDNINGSORD BÖN OM FÖRLÅTELSE En: Livets Gud, genom din Son, öppnar du din famn för oss. Alla: Du
Vem är Gud? Nr 2 i serien Kristusvägen
Vem är Gud? Nr 2 i serien Kristusvägen 1 Det kristna livet TRO OCH TVIVEL "Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se." (Hebreerbrevet 11:1). Tron på Gud innebär inte
Kristendomen kyrka och kristen tro. Ht 2010 Jonas
Kristendomen kyrka och kristen tro Ht 2010 Jonas Idestrom@teol.uu.se Några utgångspunkter Kristendom/kristen tro är inte en ideologi. Tron formas och tar sig uttryck både i handlingar och idéer. En stor
Grunderna i KRISTNA TRON. Bjørg Farstad
Grunderna i KRISTNA TRON Bjørg Farstad 2 Grunderna i KRISTNA TRON Av Bjørg Farstad Utgiven av: Kids With Integrity Sweden ISBN-978-91-975871-1-2 Copyright Kids With Integrity Sweden www.kidswithintegrity.cc
3 Upptagande i kyrkans gemenskap
3 Upptagande i kyrkans gemenskap 93 En person som har uppnått föreskriven ålder, är rätt döpt och inte tillhör någon evangelisk-luthersk kyrka upptas som medlem i kyrkan sålunda att han eller hon efter
Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång
Ordning vid dop på egen bekännelse Denna ordning kan infogas som en del i en större gudstjänst eller vara fristående. Anvisningar, bibeltexter och böner är förslag som kan väljas och formuleras efter situationens
Samling - Musikstycke/solosång/gemensam sång till inledning/övergång
Ordning vid dop av barn Denna ordning kan infogas som en del i en större gudstjänst eller vara fristående. Anvisningar, bibeltexter och böner är förslag som kan väljas och formuleras efter situationens
Kyrkogångsbok för konfirmander
Kyrkogångsbok för konfirmander 2008-2009 Datum: Det är vi kyrkobesökare som är kyrkan, byggnaden. Det är vi som är Guds familj. Hälsa på någon kyrkobesökare som du inte känner! Låt gudstjänstens präst
Begravnings- gudstjänst
Begravnings- gudstjänst P=präst L=annan gudstjänstledare än präst F=alla läser eller sjunger Klockringning Musik Samlingsord P: I Guds, den treeniges, namn.vi är samlade för att ta avsked av NN och för
I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
VIGSELGUDSTJÄNST KLOCKRINGNING MUSIK SAMLINGSORD I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Inför Guds ansikte har vi samlats till vigsel mellan er, NN och NN. Vi är här för att be om Guds
BIBELNS BUDSKAP. - en enkel katekes. Av Sandra Greenfield och Ardis Koeller
BIBELNS BUDSKAP - en enkel katekes Av Sandra Greenfield och Ardis Koeller Multi-Language Publications Bringing the Word to the World Utarbetad av the Special Education Committee of the WELS Committee on
Vigselgudstjänst KLOCKRINGNING
Vigselgudstjänst KLOCKRINGNING MUSIK SAMLINGSORD Procession med vigselparet kan förekomma under klockringning inledande musik. Gudstjänsten kan inledas med orgelmusik annan instrumental- vokalmusik. Fast
Ordning för vigselgudstjänst mellan två kvinnor eller två män
Ordning för vigselgudstjänst mellan två kvinnor eller två män Inledningsmusik Gudstjänsten inleds med orgelmusik och vigselparet börjar sitt intåg. Annan instrumental- och/eller vokalmusik kan utföras.
7 Sjukkommunion SJUKKOMMUINION
7 Sjukkommunion SJUKKOMMUINION 199 Detta formulär följs helt eller till centrala delar beroende på den sjukas tillstånd. Vid sjukkommunionen kan också övriga närvarande ta emot nattvarden. Nattvardselementen
Julnattsmässa Sankt Pauli kyrka 24 dec 2013
julnatten Julnattsmässa Sankt Pauli kyrka 24 dec 2013 Psalmer: 114, 115, 113, 122:4-5 Dagens bibeltexter finns i psalmboken på sidan 1281 Kollekt: Göteborgs kyrkliga stadsmission INLEDNING Ingångspsalm
Vigselgudstjänst. eller. P: Äktenskapet välsignas av Gud, himmelens och jordens skapare. Kärleken är Guds gåva att ta emot och ge vidare.
Vigselgudstjänst MUSIK SAMLINGSORD Gudstjänsten kan inledas med Orgelmusik annan instrumental vokalmusik Fast moment (obligatoriskt) i Guds, den treeniges namn. Samlingsord med föreslagna liknande ord.
P=präst L=annan gudstjänstledare än präst F=alla läser eller sjunger
Vigselgudstjänst P=präst L=annan gudstjänstledare än präst F=alla läser eller sjunger Musik Under musiken går brudparet in i kyrkan. Samlingsord P: I Guds, den treeniges, namn. P: Vi har samlats till vigsel
Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnet/namnen.
Dop av barn Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnet/namnen. Präst medhjälpare kan framföra en hälsning med egna ord. Psalm Inledningsord och tackbön P I Faderns och Sonens och
Hoppet. Nr 9 i serien Kristusvägen
Hoppet Nr 9 i serien Kristusvägen 1 KÄRLEKEN ÄR STARKARE ÄN DÖDEN Kärleken övervinner allt! Det är påskens budskap om Jesu död och uppståndelse. Eftersom döden inte är det sista i Jesu historia, är inte
Välkomnande av nya medlemmar
Välkomnande av nya medlemmar Anvisningar Församlingen välkomnar som medlem var och en som bekänner Jesus Kristus som Frälsare och Herre samt är döpt. Församlingen kan ge möjlighet till medlemskap i väntan
Ordning för Vigselgudstjänst i Skanör-Falsterbo församling
Ordning för Vigselgudstjänst i Skanör-Falsterbo församling Vid P: läser präst. Vid F: läser alla tillsammans. NN: står för respektive namn. Inledningsmusik Gudstjänsten inleds med orgelmusik. Annan instrumental-
Dopbekräftelse Anvisningar Ordning
Dopbekräftelse Anvisningar När vi döps till Kristus blir vi en del av Kristi kyrka, i gemenskap och i ömsesidig omsorg med hans folk. I dopet tar vi emot den heliga Anden och det nya livet. Även om vi
A. När någon har avlidit
A. När någon har avlidit När någon har avlidit kan andakt hållas på begäran av de anhöriga. Den kan hållas vid den avlidnes bädd, i sjukhusets kapell, i hemmet vid kyrkan. På ett bord som är täckt med
2 november - Alla Själars Dag år B. Ingångsantifon (1 Thess 4:14; 1 Kor 15:22)
1559 2 november - Alla Själars Dag år B Ingångsantifon (1 Thess 4:14; 1 Kor 15:22) Liksom Jesus har dött och uppstått, så skall också Gud genom Jesus föra till sig de avlidna tillsammans med honom. Och
Gud rör vid oss. Dop och nattvard. Nr 8 i serien Kristusvägen
Gud rör vid oss Dop och nattvard Nr 8 i serien Kristusvägen 1 Det kristna livet Dop och nattvard är heliga handlingar och synliga tecken på att Gud kommer oss till mötes och rör vid oss. DOPET Både barn
Man kan sjunga t.ex. en av följande psalmer: 240, 242, 244, 521 eller 522. Inledande välsignelse och växelhälsning
C. Gravläggning Detta formulär kan användas när gravläggningen inte sker på samma ort som jordfästningen. ormuläret kan användas också vid nedläggning av urna och i tillämpliga delar då man har en välsignelse
Vigselgudstjänst. Vigselordning. Vid P läser präst. Vid F läser alla tillsammans. NN står för namnen/namnet. Inledningsmusik
Vigselgudstjänst Ordningen för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan är den som finns i 1986 års kyrkohandbok. Denna ordning gäller från och med 1 nov 2009 även vid vigsel för par av samma kön, dock med några
Församlingsordning. * 2 Tim 3:16 17, Apg 15
Församlingsordning Version 2013-11-24 Identitet Vi är en kristen kyrka som bekänner sig till Jesus Kristus och den världsvida allmänna kyrkan, som växte fram under det första århundradet efter Jesus födelse.
KATEKES FÖR DEN KRISTNA LÄRAN
Korstecknet. KATEKES FÖR DEN KRISTNA LÄRAN DEN KRISTNES BÖNER Korstecknet görs med högra handen från pannan till bröstet och från vänstra axeln till den högra. Det är en påminnelse om dopet i den Treenige
Nattvardsfirande utanför kyrkorummet
Nattvardsfirande utanför kyrkorummet Anvisningar Delandet av brödet och vinet har sin grund i passionsberättelsen. I sin sista måltid visade Jesus hur han genom att ge sitt liv räcker liv till människorna.
påskkalender Text: Henny Johansson Illustrationer: Hanna Gustavsson
drsppens påskkalender Text: Henny Johansson Illustrationer: Hanna Gustavsson Skärtorsdagen Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. Joh.6:56 Ta emot syndernas förlåtelse!
Gudstjänst på långfredagen
Gudstjänst på långfredagen På långfredagen sörjer församlingen sin Herres död, men redan under andakten vid Jesu dödsstund kan man ana något av glädjen över försoningen. Redan vid korset präglas församlingen
Därför vill jag som inledning läsa en text från Hebréerbrevet (12:2):
TAL vid sommarfest i Pörtom kyrka 9.8.2008 Bön Om sakramenten och vi kristna Käre himmelske Fader. Vi tackar dig för att du har sänt oss Jesus Kristus. Vi tackar dig för frälsningen genom hans blod. Öppna
KRISTENDOM. Introducera ämnet - 6 lektioner
KRISTENDOM KRISTENDOM Introducera ämnet - 6 lektioner 1: Jesus kristendomens centralperson 2:Treenigheten 3: Påsken 4: Uppståndelsen, nattvarden, dopet 5: Kristendomens historia, de olika kyrkorna 6: Reformationen
A. När en närstående har dött
A. När en närstående har dött Andakt när en närstående har dött hålls på begäran av den avlidnas anhöriga. Den kan hållas i sjukhusets kapell, i patientrummet i hemmet. På ett bord, som täckts av en vit
Om livet, Jesus och gemenskap
#Lärjunge Om livet, Jesus och gemenskap Barnhäfte Frälsningsarméns Programkontor 2018 #Lärjunge En lärjunge är en person som tror på Jesus och vill ha honom som sin förebild. Du kan vara en lärjunge till
Kristendomen. Mikael C. Svensson
Kristendomen Mikael C. Svensson Jesus Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Maria och Josef kan inte få barn. Ängeln Gabriel visar sig för Maria och säger att hon ska föda guds son. Jesus
Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN
Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN JESUS Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängel sa att Maria skulle föda Guds son. Jesus föddes i ett stall i staden Betlehem. 3 vise män kom med gåvor
Sjunde Påsksöndagen - år A
685 Sjunde Påsksöndagen - år A Ingångsantifon (jfr Ps 27:7-9) Herre, hör min röst, när jag ropar till dig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt ansikte". Ja, ditt ansikte, Herre, söker jag. Dölj inte
Sjunde Påsksöndagen - år C Ingångsantifon (jfr Ps 27:7-9) Herre, hör min röst, när jag ropar till dig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt
697 Sjunde Påsksöndagen - år C Ingångsantifon (jfr Ps 27:7-9) Herre, hör min röst, när jag ropar till dig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt ansikte". Ja, ditt ansikte, Herre, söker jag. Dölj inte
2. Inledande välsignelse och växelhälsning
Mässa på askonsdagen Man kan också fira gudstjänst utan nattvard. I detta fall kan moment 5 (Kyrie) i askonsdagens mässa utelämnas. Askkorset tecknas med fin aska som blandats i vatten. I Inledning 1.
C. När någon har avlidit
C. När någon har avlidit Andakt enligt detta formulär hålls på begäran av de anhöriga. Den kan hållas vid den avlidnes bädd, i sjukhusets kapell, i hemmet vid kyrkan. På ett bord som är täckt med en vit
B. Förbön för döende
B. örbön för döende Andakten leds av en präst, en församlingsanställd en församlingsmedlem. ormuläret kan användas i tillämpliga delar i enlighet med situationens krav. På ett bord som är täckt med en
Bana väg för Herren Sankt Pauli kyrka 15 dec 2013
Tredje söndagen i advent Bana väg för Herren Sankt Pauli kyrka 15 dec 2013 Psalmer: 107:1-2, 423:-, 426:b, 104:4-7, 107:4-5 Dagens bibeltexter finns i psalmboken på sidan 1274 Söndagsskola för de yngre
S:ta Clara kapellförsamling Lindesnäsvägen 2b ; Karlskrona Tel: hemsida:
S:ta Clara kapellförsamling Lindesnäsvägen 2b ; 371 45 Karlskrona Tel: 0455-228 51 hemsida: http://karlskrona.rkkweb.nu Korstecknet. DEN KRISTNES BÖNER Korstecknet görs med högra handen från pannan till
Leif Boström
Predikan Grindtorpskyrkan 206-06-26 Att hålla Jesu bud Joh :5-2:0 Joh :5-7 5 Detta är det budskap som vi [apostlarna] har hört från honom [Jesus] och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker
Den kristna kyrkans inriktningar
Den kristna kyrkans inriktningar Läran växte fram Budskapet att alla människor var lika mycket värda tilltalade många människor, fattiga och rika, kvinnor och män. De första gudstjänsterna innehöll sång,
KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus
KRISTENDOMEN Grundare: Jesus Världens största religion med minst 2 miljarder troende. Utvecklades som en egen religion ur judendomen ungefär mellan åren 40-100 e Kr. I länderna som lyser lila är mer än
Välsignelsen av församlingshem och andra församlingslokaliteter leds av kyrkoherden.
Välsignelsen av församlingshem och andra församlingslokaliteter leds av kyrkoherden. 1. Ingångspsalm Psalmen kan ersättas av psaltarpsalm, körsång eller instrumentalmusik. 2. Inledning Inledande välsignelse
Veckomässa VECKOMÄSSA
Veckomässa Veckomässan innehåller högmässans centrala delar. Den har en flexibel struktur som ger utrymme för stillhet, meditation fri bön. örsamlingsmedlemmarna ges möjlighet till enskild själavård och
1. Psalm. T.ex. psalm 131, 180, 243, 244, 360 eller 399. Inledande välsignelse och växelhälsning
D. I sorgehuset Andakten leds av en präst, en församlingsanställd eller en församlingsmedlem. På ett bord som är täckt med en vit duk kan man placera en bibel, ett kors eller ett krucifix och ett tänt
KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus
KRISTENDOMEN Grundare: Jesus Världens största religion med minst 2 miljarder troende. Utvecklades som en egen religion ur judendomen ungefär mellan åren 40-100 e Kr. I länderna som lyser lila är mer än
HERRE. Eva Andreas. Bön Sorbykyrkan Det här får symbolisera Jesus,
1 Eva Andreas Bön Sorbykyrkan 181020 Förklaring: Det här är mer ett bibelstudium än en predikan. Första avsnittet handlar om Jesus som bedjare och det andra om vad Jesus sade om bön. Till första avsnittet
ETT FOLK PÅ VÄG FÖRSAMLINGSORDNING
ETT FOLK PÅ VÄG FÖRSAMLINGSORDNING INNEHÅLL UPPDRAG, VÄRDERINGAR & STRATEGI Identitet Bibeln Teologi Gudstjänst Organisation 3 4 4 7 14 17 ETT FOLK PÅ VÄG FÖRSAMLINGSORDNING INLEDNING Syftet med vår församlingsordning
5 i påsktiden. Psalmer: 470, 707 (Ps 67), 715, 94, 72, 200:7-8 Texter: Hos 14:5-9, 1 Joh 3:18-24, Joh 15:9-17
1/5 5 i påsktiden Dagens bön: Kärlekens Gud, du som formar dina troende så att de blir ens till sinnes. Lär oss att älska din vilja och längta efter det du lovar oss så att vi i denna föränderliga värld
Texter till predikan långfredagen
Texter till predikan långfredagen 2016 03 25 1Pe 2:21 Kristus led för er och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni ska följa i hans fotspår. 1Pe 2:22 Han hade inte begått någon synd, och inget svek
Mottagande av diakoner och pastorer från annat kyrkosamfund
Mottagande av diakoner och pastorer från annat kyrkosamfund Anvisningar Diakoner och pastorer som ordinerats eller vigts i annat kyrkosamfund, och som nu önskar inträda i Equmeniakyrkans medarbetarkår,
1. Psalm 2. Inledande välsignelse
6 Bikt 191 I den enskilda bikten kan man bekänna sin skuld eller någon särskild synd och få avlösning. Bikten kan tas emot av en präst, en församlingsanställd eller en församlingsmedlem. Om bikt och själavård
Sjätte Påsksöndagen - år B
651 Sjätte Påsksöndagen - år B Ingångsantifon (jfr Jes 48:20) Förkunna det med jubelrop, låt det bli känt till jordens yttersta gräns: Herren har befriat sitt folk. Halleluja. Inledning Vi är omslutna
Pilgrimsmässa A. Inledningsord. Pax et bonum/frid och allt gott! Psalm. Psaltarläsning
ilgrimsmässa Inledningsord ax et bonum/rid och allt gott! ax et bonum/frid och allt gott! saltarläsning åt oss be i aderns och Sonens och den heliga ndens namn. men. Herren är min herde, ingenting skall
Kors och kärlek. Nr 4 i serien Kristusvägen
Kors och kärlek Nr 4 i serien Kristusvägen 1 Det kristna livet KORSET När man går in i en kyrka ser man ofta ett kors över altaret eller på något annat ställe i kyrkorummet. Korset är en symbol för Jesu
Bikt och bot Anvisningar
Bikt och bot Anvisningar Som kyrka, församling och kristna har vi fått Guds uppdrag att leva i, och leva ut Guds vilja till frälsning för hela världen. Vår Skapare, Befriare och Livgivare återupprättar.
Sjätte Påsksöndagen - år A
645 Sjätte Påsksöndagen - år A Ingångsantifon (jfr Jes 48:20) Förkunna det med jubelrop, låt det bli känt till jordens yttersta gräns: Herren har befriat sitt folk. Halleluja. Inledning 'Jag skall inte
1. Ingångspsalm. 2. Inledning. Inledande välsignelse. Inledningsord. 3. Psaltarpsalm. Antifon
En präst kan på begäran förrätta välsignelse av en industrianläggning. 2. Inledning 1. Ingångspsalm T.ex. 466, 467, 470 eller 485. Psalmen kan ersättas av annan musik. Inledande välsignelse Den inledande
Kristendom EN BROSCHYR AV DANIELLA MARAUI
Kristendom EN BROSCHYR AV DANIELLA MARAUI Vår tro Vår tro går ut på att tro på vår Gud och Jesus. Genom Jesus Kristus visar Gud sin kärlek och genom sin Ande ger han kraft och hopp. Vi tror på att Gud
Jesu dop Sankt Pauli kyrka 12 januari 2014
1:a sön ef Trettondedagen Jesu dop Sankt Pauli kyrka 12 januari 2014 Psalmer: 350:1-2, 608 ur Cecilia, 348:1-3, 119:2-3, 641:7 Dagens bibeltexter finns i psalmboken på sidan 1312 Söndagsskola för de yngre
E. Vid en grav. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3.
E. Vid en grav När man t.ex. vid ett släktmöte samlas vid en grav kan man hålla en fri andakt använda detta material i tillämpliga delar. Andakten leds av en präst, en församlingsanställd en församlingsmedlem.
Jesu Hjärtas Dag - år A Ingångsantifon (jfr Ps 33:11, 19)
785 Jesu Hjärtas Dag - år A Ingångsantifon (jfr Ps 33:11, 19) Hans hjärtas tankar består från släkte till släkte, han vill rädda vår själ från döden och behålla oss vid liv i hungerns tid. Inledning Dagens
PilgrimsBarn. en manual för mässa
PilgrimsBarn en manual för mässa 2 Inledning Mässan är inspirerad av en berättarmetod som heter Godly play. Manualen är till för ledaren och delas inte ut till deltagarna. Det är viktigt att öva ordentligt
13 söndagen 'under året' - år A Ingångsantifon (Ps 47:2) Klappa i händerna, alla folk, höj jubel till Gud med fröjderop!
1033 13 söndagen 'under året' - år A Ingångsantifon (Ps 47:2) Klappa i händerna, alla folk, höj jubel till Gud med fröjderop! Inledning Idag skall vi få höra Jesu varning till oss, en varning som kräver
Barnvälsignelse Anvisningar Ordning
Barnvälsignelse Anvisningar Den teologiska grunden för barnvälsignelsen grundar sig i att Jesus tog barnen i famnen och välsignade dem. Jesus visade att Guds rike hör barnen till. Det är en del av Guds
Behandla andra som du själv vill bli behandlad Hjälp människor som är i nöd Treenigheten är viktig = Gud är tre gestalter: Gud är Fadern, Sonen och
Kristendomen Grundtankar Alla troende kristna tror på EN gud Kristna kallas de människor som följer Jesus Kristus lära Jesus är Messias Bibeln är den viktigaste och heligaste boken för kristna Bibeln är
Kristi återkomst Sankt Pauli kyrka
Domsöndagen Kristi återkomst Sankt Pauli kyrka 2013-11-24 Psalmer: 314, 317, 315, 76, 490 Dagens bibeltexter finns i psalmboken på sidan1569 Det är Söndagsskola för de yngre under predikan i rummen under
Gud blev människa. Nr 3 i serien Kristusvägen
Gud blev människa Nr 3 i serien Kristusvägen 1 Det kristna livet GUD UPPENBARAR SIG FÖR OSS Kristna tror att Gud söker oss människor i alla tider och överallt på jorden. Gud har visat oss vem han är genom
Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängeln Gabriel visar sig och säger att Maria ska föda guds son. Jesus föddes i ett stall i
Mikael C. Svensson Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängeln Gabriel visar sig och säger att Maria ska föda guds son. Jesus föddes i ett stall i staden Betlehem. 3 vise män kom med gåvor
Kristi Kropps och Blods högtid - år A Ingångsantifon Inledning Kollektbön
765 Kristi Kropps och Blods högtid - år A Ingångsantifon (jfr Ps 81:17) Herren bespisar sitt folk med bästa vete, ja, med honung ur klippan mättar han dem. Inledning I dag är det Eukaristins dag. Kyrkan,
2. Inledande välsignelse och växelhälsning. Se Gudstjänstboken s. 17, 51, 81 eller 101 enligt den serie som används.
B. Brudmässa Om vigsel och förberedelse för vigsel, se formuläret för vigsel (4 A). De som skall vigas kommer under inledningsmusiken fram till altaret, knäböjer och intar därefter de platser som reserverats
Sjunde Påsksöndagen - år B Ingångsantifon Inledning Kollektbön
691 Sjunde Påsksöndagen - år B Ingångsantifon (jfr Ps 27:7-9) Herre, hör min röst, när jag ropar till dig. Mitt hjärta tänker på ditt ord: "Sök mitt ansikte". Ja, ditt ansikte, Herre, söker jag. Dölj inte
Fjärde Påsksöndagen - år B
615 Fjärde Påsksöndagen - år B Ingångsantifon (jfr Ps 33:5-6) Jorden är full av Herrens nåd, himmelen är skapad genom hans ord, halleluja. Inledning Vi är kyrkan, Kristi fårahus. Jesus, den gode Herden,
21 söndagen under året år A Ingångsantifon Inledning Kollektbön
1195 21 söndagen under året år A Ingångsantifon (jfr Ps 86:1-3) Herre, böj ditt öra till mig och svara mig, ty jag är betryckt och fattig. Du min Gud, fräls din tjänare, som förtröstar på dig. Var mig
Konfirmationsgudstjänst
Konfirmationsgudstjänst Anvisningar I Equmeniakyrkan innehåller konfirmationstiden både en process och en särskild gudstjänst. Konfirmationstiden är en inbjudan till konfirmanderna där de får dela kristen