LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti 2010. miljö-beslut.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

ABC klubben. Historiestund med mormor Asta. Av Edvin Bucht. Djuptjärnsskolan Kalix

judendomen Judendomen är en religion. Judendomen är en av

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Den Magiska dörren av Tilde och Saga Illustrationer av Tilde

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Jojo 5B Ht-15. Draken

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

Tabellbilaga Hälsa på lika villkor 2018

Linnéa M 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

MANUS: HUSAN ANNAS HISTORIA

Den försvunna diamanten

Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar

Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

Ett odjur i Jämtland. Adams pappa satt framför datorn. Vad gjorde pappa på morgonen när Adam vaknade? Vilka ord på dialekt känner du till?

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar

tacksamma för att det finns någon som bryr sig om dem för att deras liv är lika mycket värda som andras. Hjälp

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Insekternas värld Jorden i fara, del 1. KG Johansson

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 23 Fredag 27 augusti 2010 NORRBOTTEN Gruva i Pajala Nu är pajalaborna glada. I fredags kom beslutet att miljön inte skadas om en ny gruva startas i Tapulivuoma utanför Pajala. -Mycket bra, säger Bengt Niska, kommunalråd i Pajala. Många i Pajala har väntat på Gränsälvs-kommissionens 1 miljö-beslut. -Vi har funnit att gruvan inte påverkar miljön. Det är en ren järnklump i gråberget som ligger där. Det påverkar inte vattnet i närheten. Det känns roligt att kunna ge det här beskedet som är så bra för en hel bygd, säger Rolf Lundmark vid Gränsälvs-kommissionen.

Nu kan gruvföretaget Northland resources börja bygga den nya gruvan. Det måste också byggas vägar, bostäder och dras nya vattenledningar och avloppsledningar. Men först måste företaget bestämma om malmen från gruvan ska skickas med tåg eller lastbil. Och om malmen ska skickas till Kemi i Finland eller Narvik i Norge. Företaget måste också skaffa mycket pengar för att kunna öppna gruvan. -Det här är räddningen för Pajala. Det blir arbeten i gruvan och vi butiksägare får kanske sälja mer och anställa fler människor, säger Patrik Keisu som har en Ica-affär. länstidningarna. Fiskodlingar förstörda Mikael Granström äger tre fiskodlingar. Förra helgen förstördes två av fiskodlingarna. Mikael Granström förlorar flera miljoner kronor. -Det handlar om mycket pengar för ett litet företag, säger Mikael Granström. Mikael Granström arbetar med att odla fisk. Han köper små fiskyngel som han sedan matar. Fiskarna lever i stora nät-kassar i vattnet. Efter tre år är fiskarna stora. Då tar han upp fisken ur kassarna och säljer den. Mikael Granström har fiskodlingar utanför Överkalix, i Gallejaur och i Piteå. Den här veckan var fisken klar att tas ur kassarna. Men nu är 200 000 fiskar borta i Överkalix och Gallejaur. 2

Någon har skurit sönder kassarna och släppt ut fiskarna. -Om dom ville att fisken skulle bli fri så är det här helt fel. Fisken klarar sig inte i vilt tillstånd, dom kan inte skaffa mat. Istället blir fisken uppäten av andra fiskar, säger Mikael Granström. Mikael Granström säger att han ger 50 000 kronor till den som kan hjälpa till och hitta den som förstört hans fiskodlingar. Älvarna firades Eldar och ljus lyste upp stränderna längs Kalixälven och Torneälven i lördags kväll. Många människor hade samlats vid älvarna för att fira Nationalälv-dagen. Kalix älv, Torne älv, Pite älv och Vindelälven räknas som Sveriges nationalälvar. Älvarna är skyddade. Man får inte bygga kraftverk i älvarna för att göra elektricitet. Dom senaste 15 åren har människorna som bor längs älvarna firat Nationalälv-dagen. - Det är en väldigt fin tradition, speciellt när dom åker med facklor längs älven, säger Anna-Lisa Nyberg i Svanstein. I Svanstein hade cirka 70 personer kommit till älven för att fira. Det var en man från Övertorneå som startade firandet. Han hade varit i Zimbabwe i Afrika och sett hur människor där firade sin älv. Han tyckte att det var en 3

fin tradition och föreslog att man skulle göra samma sak i Sverige. Björnjakten har startat I lördags startade björnjakten i Norrbotten. Den första björnen sköts redan kvart i sex på morgonen. Då sköt Mikael Lind en björnhanne i Smedsbyn utanför Luleå. Det är många björnar i skogarna i Norrbotten. Därför får jägarna skjuta 72 björnar i år. Det är fler än tidigare år. Under helgen sköts fyra björnar. Två i Piteå, en i Jokkmokk och så björnhannen i Smedsbyn. Mikael Lind har varit på björnjakt tidigare, men har aldrig tidigare skjutit en björn. - Det var riktigt spännande. Björnen dök upp längs en skogsväg. Jag hann skjuta tre skott innan den dog, säger Mikael Lind. Björn i villaområde En kvinna i Sunderbyn mötte en björn förra veckan. -Jag såg inte björnen men däremot såg jag något brunsvart försvinna in mot en skogsdunge. Hundarna reagerade skarpt, säger kvinnan. Kvinnan var ute och rastade sina hundar sent på kvällen när hon hörde ett brak från skogen nära vägen. Hon trodde det var en älg 4

som rörde sig. Men då hon hörde ett kraftigt vrål blev hon säker på att det var en björn. Kvinnan blev rädd, samlade ihop sina hundar och sprang hem. Innan hon var hemma hörde hon björnen vråla en gång till. Kvinnan ringde till polisen. Hon vill varna folk för björnen. Men länsstyrelsens naturbevakare Lars Olsson tycker inte att man behöver vara rädd för björn. -Egentligen är det björnarna som ska vara rädda för oss. Det ska skjutas 72 björnar i Norrbotten i år. Han tror inte riktigt på att det finns björn i Sunderbyn. -Att den dessutom skulle vråla åt henne låter konstigt, säger Lars Olsson. 5 Men kvinnan är säker på att det var en björn hon mötte. länstidningarna. Sjukskriven måste betala tillbaka pengar En man i Luleå har varit sjukskriven sedan 1998. Mannen säger att han har så ont i ryggen att han inte kan jobba. Nyligen dömdes mannen till fängelse för att han har fört in alkohol i Sverige. Det han har gjort är olagligt. Nu vill Försäkringskassan ha tillbaka pengarna mannen har fått i sjukpenning. Försäkringskassan tycker att mannen visat att han inte längre är sjuk. Han kunde ju jobba

även om det var ett olagligt arbete. Mannen är med i motorcykelklubben Hells Angels. Många av klubbens medlemmar har gjort olika brott. Många av medlemmarna är också sjukskrivna. Försäkringskassan vill ha tillbaka mer än en miljon kronor av mannen. Han ska betala pengarna senast den 28 augusti. NSD och Dom var nyfikna på alla nya möbler som kommer i höst. Ikeakatalogen är tjock som en bok. I katalogen finns det bilder på alla möbler och saker som Ikea säljer. Nytt i höst är möbler som har en gammal stil. Till exempel speciella skåp för glas och för sängkläder. Katalogen finns över hela världen. Den finns på alla platser där Ikea har butiker. I år kommer det att tryckas 198 miljoner kataloger. Ikeas nya katalog har kommit I torsdags kom Ikeas nya katalog. Många människor hade kommit till Ikeabutiken i Haparanda för att få den nya katalogen. 6 Ny chef i gruvan Åsa Sundqvist blir ny chef vid gruvföretaget LKAB. Hon blir chef för 400 anställda vid gruvorna i Malmberget. Åsa Sundqvist tycker att det nya jobbet ska bli

spännande. -Det här innebär att jag kommer tillbaka till Gällivare och Malmberget, säger hon till Åsa Sundqvist har tidigare jobbat i Gällivare. Senast arbetade hon vid LKAB i Kiruna. UTLAND Översvämmning i Pakistan Pakistan har drabbats av stora översvämmningar. Det har regnat i tre veckor och vattnet har svämmat över hus, broar, vägar och åkrar. Fyra miljoner människor har förlorat sina hem och 1 600 personer har dött. Det har aldrig tidigare varit så stora 7 översvämmningar i Pakistan. Folk har ingenstans att bo och dom har inte mat eller rent vatten att dricka. -Miljoner barn riskerar att få olika dödliga smittsamma sjukdomar av det smutsiga vattnet, säger Maurizo Giuliano som arbetar för FN. Sverige har flugit tre reningsverk till Pakistan. Reningsverken ska göra det smutsiga vattnet rent. Varje reningsverk kan rena 75 000 liter vatten varje dygn. Många organisationer och länder försöker hjälpa Pakistan. Landet behöver mycket pengar för att hjälpa människor och för att bygga upp allt som spolats bort i översvämmningen.

Posttidning B Man hade bråttom En svensk man körde allt för fort på en stor väg i Schweiz. Mannen körde 290 kilometer i timmen när polisen stoppade honom. Det är mer än dubbelt så fort som man får köra i Schweiz. Den 37-årige svenske mannen kanske ångrar den snabba bilresan. Den kommer nämligen att bli väldigt dyr för mannen. Han måste betala 7, 7 miljoner kronor i böter. Böter är pengar man måste betala om man har gjort något som inte är lagligt. Ingen har tidigare fått betala så mycket som den svenske mannen nu måste göra. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8