SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

Relevanta dokument
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Så påverkas vi av alkohol

Så påverkas vi av alkohol

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Så påverkas vi av alkohol

Systembolaget extra övningar kurs B och C

Så påverkas vi av alkohol

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Systembolaget extra övningar kurs C och D

Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion, (modifierad IDS-100).

TRÄFF 1 VISA KÄRLEK. I ABC träffas föräldrar fyra gånger och pratar om fyra olika teman.

Om mig Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön

Drogvaneundersökning för högstadiet, jämförelse

Om mig Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Kupolstudien.se + + Alkohol, narkotika och tobak. 1. Vem bor du med? Kryssa för alla personer du bor med, även om det är på deltid. Mamma.

Om mig Snabbrapport år 8

Om mig 2015 Snabbrapport år 8 Ektorpsskolan

Utvärdering: Barn, Ungdom & Föräldrar

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.

Övning: Föräldrapanelen

Om mig Snabbrapport år 8. Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Kultur och alkohol. Så startade Systembolaget. Systembolaget startade 1955 men historien börjar flera århundranden tidigare. ORDLISTA DISKUTERA

Om mig Snabbrapport gymnasieskolan åk 2

LÄSGUIDE till Boken Liten

LÄSGUIDE till Boken om Liten

Övning i självvalidering

Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2. Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Frågeformulär till vårdnadshavare

Kartläggning av psykisk hälsa hos elever i åk 6 & åk 9

Idrott och alkohol? Ett diskussionsmaterial för dig som är aktiv

Om Mig 2017 Grund Norrköping

HÄLSOFRÅGOR TILL DIG SOM GÅR I ÅRSKURS 7

Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén

Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Textstöd till oh-bild 1 Myter

ALEXANDRA BIZI. Flabelino. och flickan som inte ville sova. Illustrationer av Katalin Szegedi. Översatt av Carolin Nilsson

Till dig som har ett syskon med adhd eller add

Inled övningen med att berätta att ni ska prata om alkohol, lagar och hur dessa på olika sätt påverkar oss.

Sammanställning Drogvaneundersökning Åre kommun, Åk 2 Åre Gymnasieskola

Om mig Snabbrapport gymnasieskolan åk 2 per kön

Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion eller narkotikamissbruk

Om mig Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

Om Mig 2017 Gymn Norrköping

AN ALKOHOL OCH NARKOTIKA

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs

Drogvaneundersökning vt 2012

Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion eller narkotikamissbruk

Liv och hälsa ung Särskolan 2017

Redovisning av ANT-undersökningen vt 2013

Det sista slaget. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt

1 Går du i årskurs 6 eller årskurs 9? Årskurs 6. 2 Är du flicka eller pojke? Flicka. 3 Vilket år är du född? 4 I vilken månad är du född?

Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

AN ALKOHOL OCH NARKOTIKA

Innehållsförteckning. Kapitel 1

På får du fakta och tips om tonåringar och alkohol!

Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 59

Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 102

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg.

Formulär för BARN år. Det är så klart helt frivilligt att vara med. Om du inte vill svara på frågorna så kan du lämna tillbaka enkäten.

Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 97

Sune slutar första klass

Har du känt dig mobbad under högstadietiden? Nej 81,6 70,6 73,9 Ja någon gång 15,4 26,9 20 Ja ofta 2,4 1,5 2,1 Blank 0,6 0,9 4

Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Drogvaneundersökning vt 2012

Grundskolan Norsjöskolan år 9 Kille Tjej Totalt Andel procent

Ali vill inte gå till skolan

BUP PTSD-mottagning. Södra Älvsborgs Sjukhus. Barn- och ungdomspsykiatrisk klinik

Trasiga Tanden, Ledsna Hjärtat, Brutna Benet och Arga Armen behöver hjälp

För alla En undersökning om barns och ungas hälsa av Landstinget Sörmland. För alla.indd :01:53

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Sida 1 Presentation Sida 2-8 Förstå andras känslor Sida 9-17 Redo att lära Sida Leka med andra

med symboler Framtagen av Lena Mangelus, Skolhälsan, Center för Skolutveckling, Göteborg 2012 Elevens namn: Klass: Datum:

Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?

Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 50

NÅGON ATT VÄNDA SIG TILL.

Du är klok som en bok, Lina!

Studentundersökningen 2017

Innehll. 1. Ett missförstånd Moa En arg tjej Har du något emot mig? En hemlighet är som ditt blod...

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Kultur och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

Tema: Tonåren gränslandet mellan barn och vuxen

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

BARNS OCH UNGDOMARS HÄLSA OCH LEVNADSVANOR

Trasiga Tanden, Ledsna Hjärtat, Brutna Benet och Arga Armen behöver hjälp

Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 54

Rymdresan. Äventyret börjar.

Du är klok som en bok, Lina!

Ungdomsenkät Om mig-kort 2017

Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011

ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv.

+ + <Löpnummer> KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa SAMPLE ENKÄT TILL ELEV I ÅRSKURS 7. kupolstudien.

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

ANVÄND DIN STOPP-KRAFT

Transkript:

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

Ung och alkohol Att prata med din tonåring om alkohol Alla tonåringar är olika. Några tonåringar har provat alkohol, några har inte gjort det. Det är bra att prata med din tonåring om alkohol. Det är bra för dig som förälder och det hjälper din tonåring. Fyra råd för att prata om alkohol: 1. PRATA OCH LYSSNA Alla föräldrar vill ha bra kontakt med sina barn. Det får man genom att lyssna på barnen. Fråga vad barnen tänker om alkohol. Lyssna noga vad de svarar. 2. VAR LUGN BRÅKA INTE Var lugn även om de säger att de har provat alkohol. Visa att det var rätt att berätta. Bråka inte. Att bråka och skrika gör det svårare att fortsätta prata. Alkohol Finns i öl, vin och sprit. Regel Säger vad man får göra och inte får göra. Tydlig Lätt att t ex förstå, höra eller läsa. 3. VAR TYDLIG Berätta hur du tänker. Säg att regler finns för att du vill att din tonåring ska må bra. Ungdomar vill att deras föräldrar har regler också om alkohol. 4. VAD GÖR DU OM DIN TONÅRING KOMMER HEM BERUSAD? Var lugn. Lägg ditt barn i sängen. Ge henne eller honom ett glas vatten. Prata när barnet mår bättre. Berätta varför du är orolig. Berätta vad du tänker och vad du känner. Prata om risker som finns med alkohol. 1. Vilka råd är bra? Vilka råd är inte bra? 2. Tänk dig att du har en tonåring. Vad gör du om hen kommer hem berusad? Vad säger du till din tonåring?

Nawres dotter växer upp i två kulturer Nawres kom till Sverige för fyra år sedan. Hon kom med sin dotter Samira. Nawres tyckte om Sverige från första dagen. Men ibland saknar hon Irak. Hon saknar alla vänner och grannar. Ibland saknar hon också att prata arabiska. Hon tycker att hon är en annan Nawres när hon pratar arabiska. Den riktiga Nawres. Nu är Samira tonåring. Hon har ett eget liv och vänner. Samira lärde sig svenska språket och svenska kulturen. Nawres är stolt över sin dotter. Men ibland tänker hon att Samira är två olika personer. En person när hon är hemma och en person när hon är i skolan. Sakna Vara ledsen för att något inte finns. Stolt Glad för att man själv eller någon annan har gjort något bra. Nawres vill att Samira ska träffa kompisar, men hon vill inte att Samira ska prova alkohol. Andra föräldrar har sagt att deras barn har kommit hem berusade. Nawres är orolig och vet inte hur hon ska prata med Samira. Nawres har aldrig provat att dricka alkohol. SKRIV 1. Vad ska Nawres göra? 2. Tycker du att hon ska säga något till Samira? I så fall vad ska hon säga? Foto: Istockphoto. Personerna på bilden är inte de som nämns i texten.

John köpte ut till sin lillebror John är 20 år och hans lillebror Samuel är 16 år. Familjen bor i en ny stad. Det var svårt för Samuel att komma till en ny klass och få nya kompisar. Men nu ska han gå på fest och Carolina ska komma. Det är en tjej som han tycker om. Samuel är nervös för festen och för att träffa Carolina. Han vet att andra kommer att dricka alkohol. Han frågar John om han kan köpa ut öl till honom. John vet att det är olagligt att köpa ut. Men Samuel tjatar och John säger ja. John vinkar hej då när Samuel går till festen. Samuel har öl i väskan och John är orolig. De har alltid varit bästa vänner. Nu är han orolig att något ska hända Samuel. Klockan ett på natten har Samuel inte kommit hem. John ringer till Samuel, men får inget svar. Han ringer flera gånger. John går till festen för att se om Samuel är där. Det är han inte. Köpa ut Köpa alkohol till någon som inte får köpa alkohol själv. Olagligt Förbjudet. Mot lagen. Tjata Säga samma sak många gånger. Orolig Rädd för vad som ska hända. Andas Dra in luft med näsan eller munnen. Sedan blåsa ut luften. Kräkas Få upp mat eller dryck från magen genom munnen. Spy. Johns hjärta slår snabbare. Han ropar Samuels namn och letar överallt. Då ser han någon ligga på gatan. Personen ligger stilla. Det är Samuel. Han andas och John ser att Samuel har kräkts. John hjälper Samuel att komma hem. Han lägger Samuel i sängen och ger honom ett glas vatten. John tänker att han ska säga nej om Samuel frågar om han kan köpa ut igen. 1. Var det rätt av John att köpa öl till sin lillebror? Varför? Varför inte? 2. Vad tror du att John kände när han inte hittade sin lillebror? 3. Vad tror du att John tänkte när han inte hittade sin lillebror?

Två tonåringar berättar om alkohol SARA VÄLJER FOTBOLL Sara älskar fotboll. Hon har spelat fotboll i många år. Nu är hon 16 år. Förut spelade Sara fotboll med sina bästa kompisar. Men två av kompisarna har slutat att komma på matcherna. De går på fest på helgerna och blir fulla. Sedan är de trötta och bakfulla och kan inte spela fotboll nästa dag. Sara blir arg för att de väljer att dricka öl. Sara har aldrig provat alkohol. Hon vill träffa kompisar utan att bli full. Sara tycker att det är roligare utan alkohol. KRISTOFFER GÖR SOM SINA KOMPISAR Kristoffer dricker sprit eller cider när han är på fest. Han får alkohol av en äldre kompis som langar. Han tycker inte att det är roligt att dricka alkohol. Han har blivit full och gjort fel saker. En gång kysste Kristoffer en tjej som han inte ville kyssa. Dagen efter mådde han dåligt. Kristoffer vill göra som sina kompisar. Därför dricker han sprit när han går på fest. Om alla drack läsk skulle han också dricka läsk. Kristoffer vågar inte säga nej till alkohol. Han är rädd att han inte får vara med sina kompisar. Bakfull Ha ont i huvudet eller må dåligt dagen efter att ha druckit alkohol. Alkohol Finns i öl, vin och sprit. Langa Sälja eller ge alkohol till någon under 20 år. Det är olagligt. 1. Varför är Sara arg på sina kompisar? 2. Vilket råd vill du ge Sara? 3. Varför mår Kristoffer dåligt ibland när han varit full? 4. Vilket råd vill du ge Kristoffer? EXTRA ÖVNINGAR Fler övningar finns på www.systembolaget.se/sfi Foto: Istockphoto. Personerna på bilden är inte de som nämns i texten.