National Taiwan University VT17 Reseberättelse Julia Pettersson Först vill jag börja med att säga att mitt utbyte i Taipei har varit helt fantastiskt, och jag ångrar inte en sekund att jag åkte dit! Jag valde just Taiwan för att det var annorlunda och kändes nytt - det ligger i hjärtat av Asien men är ändå så långt ifrån ett fullmoon party på Koh Phangan man kan komma. Om du funderar på att välja NTU så säger jag bara ÅK! Kurser Kursvalsprocessen var otroligt krånglig till en början, och mitt bästa tips där är att hur frustrerande systemet än verkar vara så kommer det att lösa sig när man väl är på plats. De har en bra add-and-drop period under de första veckorna, så även om man inte kommer in på de kurser man sökte från Sverige så har man chansen att gå på de första föreläsningarna på de kurser man är intresserad av och be om kurskoder för registrering där. Min termin sträckte sig från mitten av februari till 23 juni och det räckte att komma dit ett par dagar innan för att installera sig. Jag läste totalt 18credits (vilket motsvarar 36HP) och läste därför totalt sju kurser parallellt, vilket är väldigt annorlunda mot Uppsala. Även om nivån på vissa kurser känns lägre än UU, krävs det att man hänger med kontinuerligt på ett helt annat sätt då vi hade läxor i form av läsning eller inlämningar i stort sett varje vecka. Jag valde kurser så att jag fick fredag måndag ledigt, så jag kunde vara ledig mycket och resa en hel del ändå! Jag läste både kurser på kandidatnivå och masternivå, de kurser jag läste gick bra ändå men hörde om vissa kurser som var väldigt tunga pga att de låg som GMBA så det kan vara värt att tänka på beroende på nivån man vill lägga på sitt utbyte. GMBA7061 (fek C). Strategic Management of technological innovation: Den här kursen var intressant och motiverande, vi hade mycket caselösning och fick starta ett fiktivt företag som vi utvecklade under terminen. Flera inlämningar med grupp och avslutades med en tenta.
ECON5003 (Biämne). Market and Economic Development of Taiwan: Personligen är jag inte så intresserad av historia, men är man det så är den här kursen intressant. Går igenom olika industrier och man får en grundlig genomgång av Taiwans utveckling genom historien. Examination består av ett flertal gruppinlämningar varannan vecka samt en mid-term och en final exam, mycket att komma ihåg men relativt öppna frågor som gav chans att plocka poäng man inte förtjänade... IB5063 (fek C).. Managing Global Acquisitions and Restructuring: Innehållet skulle kunna vara intressant, men tyvärr hade vi en lärare som var väldigt speciell. Han tappade humöret och surade en hel del, hade ett belöningssystem som innefattade klistermärken på Disneyprinsessor till de som svarade rätt, men straffade även ut de som svarade fel genom att förlöjliga dem. Jag skulle dock rekommendera kursen om man vill ha lättförtjänta credits, jag satt och gjorde annat under lektionerna, såg till att göra gruppinlämningarna och klarade mig utan större effort! Han tog inte närvaro, så kunde vara borta ett par gånger i samband med resor. MBA5074 (fek C). Leading Teams and Organisations: Den här kursen var den bästa jag läste, läraren var engagerad och fick hela klassen (150 pers) att komma förberedda och vara aktiva nästan varje föreläsning. Innehållet var intressant och hon var noga med att ta in feedback och ändra kursen efter vad studenterna efterfrågade just denna termin. Artiklar och kort inlämning varje vecka, som klarades utan större problem. Dessa och grupparbeten utgjorde större delen av betyget. GMBA7063 (fek C). Social Entrepreneurship and Social Business: Den här kursen bestod mestadels av att läraren höll en två timmars monolog till ganska ostrukturerade powerpoints. Vi gjorde dock ett studiebesök på Grace Home för hemlösa, där vi fick hjälpa till att servera mat, vilket var mer intressant än föreläsningarna! Grupparbeten och individuella inlämningar kan man göra intressanta, men motivationen kom inte från läraren. Relativt lätt att sampla poäng, även om vissa av uppgifterna var ganska tidskrävande. Phys1038 (eventuellt tillgodoräkningsbar). ICL (Service Learning-
International Companions for Learning): Den här kursen kan jag rekommendera starkt även om det för mig var den mest tidskrävande kursen förutom kinesiskan. Den går ut på att man skypar med barn på en utvald skola någonstans i Taiwan, för att lära dem engelska och för att ge dem en inblick i kulturen i ens hemland. Det som tog tid var att förbereda powerpoints och samtalsämnen och försöka hitta en taktik som fick barnen engagerade, men vissa la nog ner mindre tid än mig på det här. I slutet av terminen fick man möjlighet att registrera sig på studiebesök till skolorna, vilket gjorde att jag upplevde många platser i landet jag aldrig hittat till annars. Bland annat åkte vi till en aboriginsk by där vi fick lära oss om stammens historia och traditioner följt av BBQ och övernattning uppe i bergen! SÖK! PTCSL7909 (ej tillgodoräknad). General Chinese Language course (II) : Jag läste kinesiska utöver de 15credits jag behövde (pga att den eventuellt inte tillgodoräknas), vilket gjorde att jag hade 6h extra undervisning per vecka. Jag kan ändå varmt rekommendera kursen, det var otroligt kreativt att (försöka) lära sig tecken och gå från att stirra sig blind på dem till att kunna läsa flera kapitel högt! Det tillförde även en hel del till upplevelsen av kulturen, och gav en chans att komma närmre the locals. Mottagande Vi hade några event för utbytesstudenter i början som var värda att gå på, även om det inte kan jämföras med uppsalas recceveckor! Eventen kom på facebook eller på NTUmailen man fick. Jag hade en buddy som var väldigt hjälpsam med allt från frågor innan terminen till att hjälpa mig att hitta kopieringsrummet på campus. Välkomstaktiviteterna var främst för oss som läste på Collage of Management. Studenter anordnade underthe-bridge-party flera gånger under terminen, där man fick chansen att träffa fler utbytesstudenter som läste andra kurser eller inriktningar. Eventen dök upp på facebook. Boende Jag bodde i Chang Hsing Dorm som jag blev tilldelad av NTU, det var
enkelt men tillräckligt och kostade runt 7000NTD per månad. Byggnaderna var uppdelade i kvinnor och män med strikta regler för besök av motsatt kön. Inga besökare tillåtna på nätterna mellan 00:00-07:00, detta gällde även vänner och familj. Köket var i princip obefintligt och hade endast en mikro för matlagning, så det blev att man åt ute varje dag. Man har en liten kyl på rummet så det går att ha alla fall frukost eller drycker hemma. Tvättstugan funderade bra, 10NTD per maskin med endast kallvatten. Rummen var väldigt fuktiga, det var flera som fick problem med mögel på kläder, skor och väskor. Jag lämnade garderoben öppen när jag gick hemifrån och hade de flesta kläder ute i bokhyllan vilket fungerade bättre. Vissa bodde i egna lägenheter vilket de sa var härligt eftersom de var friare, men de sa att de inte träffat så många andra studenter under terminen. Ekonomi Jag tog fullt lån och bidrag från CSN + merkostnadslån och lån för flygbiljett och försäkring, skulle rekommendera att maxa CSN även om landet är relativt billigt. Jag älskar att resa och försökte göra det så ofta jag kunde, gillar man det så går det mycket pengar på flygbiljetter och nöjen. Jag reste till Hong Kong, Vietnam, Sydkorea, Filippinerna två gånger och till Japan, och finansierade ungefär hälften av kostnaderna med studiemedel. Reser man inte räcker det definitivt med CSN. Att resa inom landet var väldigt enkelt och relativt billigt. Vi åt ute i regel varje dag, varje mål. Man kan få en enkel middag för 30-60kr, dumplings (<3) i skolan kostar ca 15-20 kr till lunch! Öl och vin är ganska dyrt att köpa på barer och restauranger, ungefär som hemma, men det kan man köpa väldigt billigt på 7/11. Trots att taiwaneserna för det mesta inte själva dricker så finns det såklart en massa klubbar och uteliv i Taipei och andra städer.
Övrigt Ta med router om du har, kostar samma som hemma där och sladdarna man kan köpa på dormet passar inte till nyare mac. Vi fick tag i gratis madrasser/täcken/kuddar/saker i nästan nyskick, fråga runt i facebookgrupper! Glöm inte att bestiga elephant Mountain, jag missade det trots att det låg 20 minuter från vårt dorm. Gör hälsoundersökningen hemma! Att göra den på plats var inte att rekommendera, ingen pratade engelska och det var väldigt oklart vad som skulle göras. Fick åka flera gånger och betalade nästan samma pris som hemma i slutändan. Kolla upp om du verkligen behöver visum, jag betalade en massa pengar för ett multi entry visa som det visade sig att jag inte behövde. Svenskar har 90 dagar gratis, så vet man att man ska resa så kan man lika gärna strunta i det. Tänk på att det kan vara kallt, för mig var det ca 11-15 grader de första månaderna och jag fick köpa en massa kläder och extra täcken eftersom jag packat för sommar ;) I juni blev det däremot upp mot 40 grader så håll ut! Testa dumplings på Din Tai Fung (Michelin-restaurang), ca 100-150 svenska kronor för en middag. Om du läser kinesiskan kan jag rekommendera att göra ett language-exchange med en taiwanes, där du lär dem engelska eller svenska mot att få hjälp med kinesiskan. Ett väldigt vanligt koncept vid NTU som var otroligt givande både skolmässigt och privat. Kontakta mig gärna via mail om ni har några frågor: juliapettersson_@hotmail.com