BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT13 VT14

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT13 VT14"

Transkript

1 BLI LÄRARE Påverka framtiden! HT13 VT14 1

2 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle du vilja vara utan? Som lärare har du en viktig uppgift att utveckla, stimulera och forma morgondagens vardagshjältar och nyckelpersoner. De barn som börjar förskolan eller skolan när du inleder din yrkeskarriär kommer att vara yrkesverksamma ända fram till år Det är en ganska häftig tanke! Vi vet inte så mycket om hur samhället ser ut då. Förändringstakten i dagens samhälle är hög. Vi behöver lärare som kan lotsa barn och ungdomar in i en osäker framtid. Att du som lärare behövs det kan vi lova! Antar du utmaningen? Vi har lärarutbildningar som gör dig behörig att arbeta från förskolenivå ända upp till gymnasiet och vuxenutbildningen. Om du vill bli behörig att arbeta med barn i behov av särskilt stöd kan du läsa till speciallärare eller specialpedagog. Vi har också masterprogram och forskarskolor för dig som vill läsa mer för att utvecklas i yrket. Kanske blir du på sikt någon av de lärare/forskare som utbildar nästa generation lärare? Text: Cecilia Ihse, Kerstin Eiman och Maria Löfstedt, Lärarutbildningsnämnden Layout: Kerstin Eiman Bilder: Anna-Lena Lundqvist, Annett Vauteck, Getty Images, istockphoto, J ohan Wingborg, Kerstin Eiman, Malin Arnesson, Ruurd Dankloff Tryckt på Ale Tryckeri, januari Utgiven av Göteborgs universitet, Lärarutbildningsnämnden

3 INNEHÅLL Jobb och karriär s. 6 Studentlivet s. 5 Plugga till förskollärare s. 8 Plugga till ämneslärare s. 9 Jobba på fritidshem s. 24 Innehåll Jobba med skolans yngsta barn s. 25 GÖTEBORGS UNIVERSITET... 4 STUDENTLIVET... 5 JOBB OCH KARRIÄR... 6 BEHÖRIGHET... 7 PLUGGA TILL FÖRSKOLLÄRARE... 8 PLUGGA TILL ÄMNESLÄRARE... 9 FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET GRUNDLÄRARPROGRAMMET ÄMNESLÄRARPROGRAMMET KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING YRKESLÄRARPROGRAMMET PÅBYGGNADSUTBILDNING - SPECIALLÄRARPROGRAMMET, SPECIALPEDAGOGISKA PROGRAMMET KORTARE VÄGAR TILL EXAMEN JOBBA PÅ FRITIDSHEM JOBBA MED SKOLANS YNGSTA BARN ANSÖKAN STUDIEVÄGLEDNING

4 GÖTEBORGS UNIVERSITET Ett av Europas största I Göteborg finns universitetet mitt i stan där allt händer. Här finns stora evenemang som Göteborg International Film festival och Bok- och biblioteksmässan. Göteborg bjuder också på allt ifrån konserter, museer, sportaktiviteter och en mängd uteställen till vacker natur. Ta spårvagnen och du kommer till härliga badplatser på bara några minuter. Eller ta med dig böckerna och slå dig ner på något av alla mysiga caféer. I Göteborg finns en stor vänlighet och vi hoppas att du ska känna dig varmt välkommen! Satsningar inom lärarutbildningen Göteborgs universitet arbetar med att utveckla områden som är särskilt viktiga för blivande lärare och förskollärare. Informations- och kommunikationsteknologi är ett område i snabb förändring och det är ett allt viktigare inslag i barns och elevers liv innanför och utanför förskolans/skolans väggar. Det är viktigt att du som förskollärare/lärare kan arbeta på ett medvetet sätt i en digitaliserad värld. Göteborgs universitet är ett av Europas största och mest populära lärosäten. Här bedrivs forskning i världsklass. Som student får du ta del av den kunskapen då all utbildning bygger på vetenskaplig forskning. Ett av många profilområden är kunskapsbildning och lärande där lärarutbildningen är en viktig del. Universitetet har Sveriges bredaste lärarutbildning. Vi erbjuder samtliga lärarprogram och vi har flest ämnen inom Ämneslärarprogrammet. Lärarutbildningen sker ute på många olika delar av universitetet där spetskompetensen inom ämnena finns. På så sätt får du olika infallsvinklar på lärande. Det är Lärarutbildningsnämnden som ansvarar för all lärarutbildning vid Göteborgs universitet. Här finns ett regionalt utvecklingscentrum (RUC) som samverkar med skolverksamheten och har ansvar för olika fortbildningsinsatser som till exempel Lärarlyftet, forskningscirklar och nätverk. För lärare blir RUC den naturliga ingången till hela universitetet. Här finns också en forskarskola inriktad mot utbildningsvetenskap: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL), där man kan fortsätta sina studier till licentiateller doktorsexamen. 4 Internationalisering inom lärarutbildningen betyder att du lär dig mer om människors villkor i en globaliserad värld. Detta är viktigt för att du som lärare ska kunna möta människor med olika utbildning och livserfarenhet. Lärande för hållbar utveckling handlar om hur människor kan utveckla initiativ- och samarbetsförmåga inom ett område där sanningar snabbt blir föråldrade och där ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter ofta står i konflikt med varandra. Estetiska lärprocesser handlar om att förstå hur barn och elever utvecklar kreativitet och problemlösningsförmåga genom konstnärliga uttrycksmedel som t.ex. musik, bild, slöjd och teater och hur du som lärare kan stärka och utveckla dessa förmågor.

5 STUDENTLIVET Studievägledning Studievägledarna hjälper dig som funderar på att söka till lärarutbildningen eller redan är student. Med dem kan du diskutera allt som har med dina studier att göra som till exempel studiegångar, behörigheter, inriktningar, ämneskombinationer, studieuppehåll, studieavbrott, tillgodo räkningar, arbetsmarknad, stöd till studenter med funktionsnedsättning och inte minst lärarlegitimation. Kontaktuppgifter finns på sidan 27. Studentapp Med hjälp av en applikation i mobilen kan du hitta rätt person eller lokal, läsa nyheter och få reda på vilka evenemang som är på gång. Sök på Göteborgs universitet. Bra studentlänkar Göteborgs stad Göteborgs turistsida Kollektivtrafik Lediga bostäder Studentbostäder Bostadsbidrag CSN Stipendier Göta studentkår Fysiken - idrottscenter Kurslitteratur Jämförelsesite böcker 5 Studier utomlands Att möta andra kulturer, samhällen och språk är ett sätt för dig som student att få ett jämförande perspektiv och ökad kunskap om internationella förhållanden under din utbildning. Inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet finns en lång tradition av internationellt samarbete. Som student på Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet har du möjlighet att söka stipendium för att kunna genomföra fältstudier, delar av din verksamhetsförlagda utbildning eller ditt examensarbete utomlands. Inom vissa ämneskurser finns det möjlighet att söka utbytesstudier på något av Göteborgs universitets partneruniversitet runt om i världen. Språkhandledning Trögt att komma in i det akademiska språket? Språkhandledningen är öppen för alla studenter som vill utveckla sina skriftliga och muntliga färdigheter i svenska eller engelska. Du kan få handledning individuellt eller i en mindre grupp. Studentkår Studentkåren är till för att påverka och förbättra utbildningen. Kåren har också många sociala aktiviteter och ser till att du som student har det bra på alla sätt. Varje termin välkomnas alla nya studenter med en kick-off med mingel, musik och mat. Det blir avstampet för ett stort antal aktiviteter där du som ny student kan lära känna staden och andra studenter. Hoppas du kommer!

6 JOBB OCH KARRIÄR Stor efterfrågan på lärare Karriären Det finns ett förslag från regeringen om att införa nya statligt finansierade karriärtjänster: förstelärare och lektor. Detta öppnar nya möjligheter för dig att utvecklas och växa i din roll som lärare. En förstelärare är tänkt att, förutom att undervisa, på olika sätt coacha kollegor, arbeta med att förbättra undervisningen, vara huvudlärare i ett ämne eller ansvara för lärarstudenter. En lektor arbetar med att koppla ihop skolverksamheten med aktuell forskning. Lektorn blir därmed en extra viktig resurs, då skollagen säger att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund. För att bli lektor i skolan måste du licentiera eller doktorera, en utbildning som tar två till fyra år. På Göteborgs universitet finns Sveriges enda ämnesöverskridande forskarskola för lärare, CUL. En lektor ska kunna få upp till kronor per månad i lönepåslag. En annan karriärväg är att undervisa utomlands. Du kan söka en tjänst som lärare på någon av de svenska skolor som finns i ett flertal länder, som till exempel Kenya, Kina, Frankrike och Spanien. På drygt 220 universitet i världen pågår undervisning i svenska. Att gå en rektorsutbildning och sedan arbeta som rektor eller förskolechef är en annan karriärmöjlighet. Det finns också möjlighet att arbeta med lärarutbildning i och utanför universitetet. Många lärare blir handledare på sin skola för lärarstudenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning. Du kan också bli mentor för nyutexaminerade lärare och på så sätt stödja nya lärares väg in i yrket. En del kommer tillbaka till universitetet för att undervisa lärarstudenter. Lärarutbildningen ger dig också behörighet att läsa vidare på Speciallärarprogrammet och Specialpedagogiska programmet. Du kan läsa mer om dessa på sidan 22. Du kan även läsa vidare på något av de masterprogram som är riktade till lärare: Masterprogram i didaktik, Utbildningsledarskap, Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning, Barn- och ungdomsvetenskap samt International Master Programme in Educational research. Utbildning behövs överallt på arbetsmarknaden och därför är också lärare attraktiva inom den privata sektorn där de kan jobba som till exempel coacher, utbildare eller konsulter. En del lärare arbetar på Folkuniversitet och andra studieförbund. Andra som pedagoger på museum och science center. Till exempel tjänstgör ett antal lärare varje år på Universeum för att sedan gå tillbaka till sin skola. Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en bra arbetsmarknad för utbildade lärare med stora möjligheter att utvecklas hela yrkeslivet. Däremot kan inte vem som helst arbeta som lärare i skolan i och med kravet på lärarlegitimation. Läs mer om detta på nästa sida. 87 % av eleverna i klass 4-6 tycker att deras lärare undervisar bra 75 % av gymnasie eleverna tycker att deras lärare ger dem utmaningar i skolarbetet 6 Nio av tio lärare trivs bra i den skola de arbetar i Källa: Skolverket

7 BEHÖRIGHET Vad får du arbeta med? Förskollärarexamen X X Grundlärarexamen F 3 Grundlärarexamen 4 6 Grundlärarexamen fritidshem Ämneslärarexamen 7 9 Ämneslärarexamen Gymnasieskolan Yrkeslärarexamen Förskola Förskoleklass Fritidshem Årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Årskurs 7-9 Gymnasiet Vuxenutbildning X X Eng, Ma, NO, SO, Sv. I åk 3 i ämnena Eng, Ma, Sv + valt ämne (i åk 3 i NO eller SO alt. i åk 1-3 i Bd, Id eller Mu). Ett av ämnena Bd, Hk, Id, Mu. I åk 1-3 i ämnena Bd, Hk, Id, Mod. språk, Mu, Sl. I ämnena Eng, Ma, Sv + ett av ämnena Bd, Id, Mu, NO, SO. Ett av ämnena Bd, Hk, Id, Mu. I åk 4 6 i samtliga ämnen i examen. Samtliga ämnen i examen. Samtliga ämnen i examen som finns i årskurs 7-9. Ämnen där du har 90 hp. Undantag: Mu, Sh, Sv där 120 hp krävs. Hk, Sl finns ej i gymnasieskolan. Samtliga ämnen i examen. Samtliga ämnen i examen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Motsvarande nivå och i motsvarande ämnen. Behörighet och legitimation För att du ska kunna få jobb som lärare behöver du en lärarlegitimation. Detta gäller förskollärare, lärare i grundskolan och de flesta lärare i gymnasieskolan. För närvarande är yrkeslärare undantagna från kravet på legitimation. Den som har en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem kommer att få legitimation för arbete i grundskolan i det ämne man läst (bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa eller musik). När du tagit ut din lärarexamen och fått en lärartjänst gör du ett introduktionsår. Du får en mentor som stöd. Du har återkommande kontakter med förskolechef/rektor som bedömer dina lärarprestationer. Vid introduktionsårets slut skriver chefen på ett lämplighetsintyg som skickas in tillsammans med lärarexamensbeviset. Ansökan om lärarlegitimation skickas till Skolverket som utfärdar legitimation. Den som läser andra relevanta kurser utöver de som ingår i lärarexamen kan efter examen komplettera sin behörighet och få utökad legitimation. Ämnesförkortningar Bd Eng Hk Id Ma Mod. språk Mu NO Sl SO Övriga förkortningar hp HT VFU VT åk Bild Engelska Hem- och konsumentkunskap Idrott och hälsa Matematik Moderna språk: franska, spanska, tyska Musik Naturorienterade ämnen och teknik Slöjd Samhällsorienterade ämnen högskolepoäng hösttermin verksamhetsförlagd utbildning vårterminen årskurs Utbildning ger lärarexamen Universitet Introduktionsår ger lämplighetsintyg Skola/förskola 7 Ansökan ger legitimation Skolverket

8 PLUGGA TILL FÖRSKOLLÄRARE Varför-perspektivet finns alltid där Andreas Canevarolo studerar på Förskollärarprogrammet och visste vad han ville när han sökte utbildningen. Han hade vikarierat på förskola i två år innan han började studera och var en mycket motiverad student redan från början. Han tycker att samvaron med barnen är roligast. Det händer ju saker på en förskola hela tiden! Han är som kille i minoritet på utbildningen, men tycker inte att det är så viktigt. Det finns många äldre kvinnor i förskolan idag. Han märker på barnen att de tycker att det är roligt med en ung kille. - I början var jag ensam kille i min seminariegrupp. Men totalt är vi några stycken, även om jag inte tycker att det spelar så stor roll. Jag trivs bra ändå och umgås gärna med tjejer. Jämfört med gymnasiestudierna är universitetet en helt annan sak. - Man måste vara mer aktiv nu och ta eget ansvar. I början sköt jag allt framför mig och tog tag i läsningen lite för sent. Men som tur var hade jag väldigt långa bussresor då, eftersom jag bodde med min flickvän i Malmö. Så det blev mycket pluggtid på bussen och det räddade situationen. arbetsgivarna kommer att stå med öppen famn - Man märker att det blir högre kvalitet då. Varför-perspektivet finns alltid där och man kan reflektera kring saker. Didaktik och lärande och en kurs med olika lärandeteorier är kurser som varit lite besvärligare att ta sig igenom. Andreas fick hjälp av sina vänner och har idag en bättre studieteknik. Han lånar sin kurslitteraturen på biblioteket där han också sitter och pluggar. - Det handlar mest om ensamplugg, men det beror på vilken kurs det är. Vi har en del grupparbeten också. De roligaste kurserna har hittills varit mattekursen och konflikthantering. Kopplingen till hur man kan arbeta med till exempel konflikthantering i förskolan har varit stark. Det blir ju konflikter jämt och då är det bra att ha verktyg för att kunna lösa dem på bästa sätt, säger han. Två gånger har Andreas varit ute i verkligheten hittills. Den verksamhetsförlagda utbildningen har han gjort på en förskola i Mölnlycke. Estetisk verksamhet är ett exempel han nämner som har varit extra intressant. - Det är så kul att få testa det teoretiska i den praktiska verksamheten. Man blir också bra på att observera. Att många idag i förskolan är universitetsutbildade tycker han är bra. - Men när man läst ett litet tag och kommit in i ämnet så känns det roligare. Av totalt tre och ett halvt års studier har Andreas nu bara två år kvar. Han har redan börjat fundera på hur och var han vill jobba när han blir klar. Arbetsmarknaden för förskollärare är mycket ljus och arbetsgivarna kommer att stå med öppen famn när han är färdigutbildad. - Jag vill väldigt gärna jobba på en småbarnsavdelning. Det är roligt att försöka förstå dem som inte ännu har ett så utvecklat språk. Där ser man också så tydligt hur de suger in kunskap som små svampar. Att så få killar söker utbildningen tror Andreas beror på att de är rädda för att bli ensamma. - Killar söker sig till killar, det är därför. I Norge har de många killar och män i förskolan. De som inte vill göra lumpen kan välja att vara på en förskola istället. Det ger en inblick och förståelse för vad det innebär, precis som jag hade när jag sökte in, säger Andreas Canevarolo. 8

9 PLUGGA TILL ÄMNESLÄRARE Det är i skolan det händer Jenny Lind är en av de över 500 nya lärarstudenterna som började sina studier på Göteborgs universitet hösten Hon är antagen till Ämneslärarprogrammet inriktning årskurs 7 9, i ämnena hemkunskap, engelska och svenska som andraspråk. Jenny sökte utbildningen för att hon vill påverka och inspirera unga människor. Tiden går snabbt, och jag kan knappt tro att den första terminen snart är över - Den förmedlar en hel del av vad det innebär att vara lärare, liksom det faktum att fler lärare verkligen behövs just nu. Jag kände att detta verkligen kan passa mig perfekt. Hon ska visserligen läsa till ämneslärare för årskurs 7 9 men vet vilken bredd utbildningen ger. - Som en inledning på ämneslärarstudierna kastas man rakt in i vad som kallas utbildningsvetenskaplig kärna. Det är i princip allting som har med att vara lärare att göra, utom själva ämnet du undervisar i. Pedagogik, didaktik, styrdokument, bedömning, organisation vi har hunnit med massor på bara en termin! Vi har till och med redan haft vår första VFU, verksamhetsförlagda utbildning. Tiden går snabbt, och jag kan knappt tro att den första terminen snart är över - bara åtta kvar nu! Varför just lärare, Jenny? - Jag har alltid fått höra av min omgivning att jag skulle bli lärare, och så vill jag ju göra skillnad. Jag vet att ensam åstadkommer man inte lika mycket som tillsammans tänk då att ha en hel klass att kunna inspirera, säger hon. Kampanjen För det vidare har också varit betydelsefull för Jenny när hon skulle välja utbildning. 9 - Det är viktigt för mig att jag även blir behörig att undervisa på mellanstadiet, säger Jenny som har koll på behörighetsreglerna. Men hon ser även andra möjligheter med sin utbildning. - Jag kan absolut tänka mig att jobba på en folkhögskola i framtiden, säger hon. Hemkunskap, som är hennes huvudämne, är något hon brinner extra för och gärna vill jobba med när hon blir färdig lärare. - Jag har en kompis som läst hemkunskap här i Göteborg och som säger att det var bland det roligaste hon läst. Bakom kampanjen För det vidare står Skolverket och informationsinsatsen har kommit till efter ett regeringsuppdrag. Under kampanjens första år har söktrycket till l ärarutbildningen ökat med 20%.

10 FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET 3,5 år, 210 hp Det finns ett stort behov av utbildade förskollärare i samhället. Förskollärarprogrammet är en av Göteborgs universitets mest sökta utbildningar. Utbildningen fokuserar på barns lek och lärande, utveckling och behov av omsorg. Du lär dig bland annat om barns språk och kommunikation, om matematik och digitala medier. En del av utbildningen äger rum i en förskola eller en förskoleklass, där du får testa dina kunskaper i praktiken. Som student på Förskollärarprogrammet befinner du dig i en miljö där det bedrivs omfattande forskning inom området utbildning för små barn, med såväl nationella som internationella nätverk. Programmet ingår i ett socialt och kulturellt sammanhang, där flera av universitetets institutioner medverkar. Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan behandlar kunskaper som är centrala för alla lärare, men innehåller också sådana kunskaper som är specifika för dig som vill arbeta som förskollärare. Denna löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp olika aspekter av ditt blivande yrke, som exempelvis styrdokument, specialpedagogik, konflikthantering, systematiskt kvalitetsarbete, förskolans och skolans historia och organisation samt forsknings metodik. Studier inom det förskolepedagogiska området Detta område är specifikt för Förskollärarprogrammet. Studierna lägger grunden för att utveckla den kunskap som krävs för att leda det pedagogiska arbetet i förskolan och förskoleklassen. Du får också kunskap i att arbeta med barns lärande, utveckling och deras behov av omsorg. Du läser kurser inom följande områden: Barns lek, kommunikation, språk och literacitet* Barns matematiska lärande Lek, lärande, utveckling och omsorg Samverkan med vårdnadshavare, förskoleklass, f ritids hem och skola Estetiska lärprocesser Natur, miljö och teknik Verksamhetsförlagd utbildning Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en väsentlig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning görs på en förskola och/eller i en förskoleklass. Under handledning av en erfaren förskollärare får du pröva på och reflektera över förskolläraryrkets olika sidor och gradvis utveckla din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra den dagliga verksamheten i en barngrupp och därmed få viktiga erfarenheter av en förskollärares arbete. *Läs- och skrivförmåga Har du arbetslivserfarenhet? I skrivande stund finns planer på att starta ett förskollärarprogram anpassat för de med arbetslivserfarenhet. Läs mer på 10

11 Läs mer om Linda, som jobbar på förskola, på Studievägledning Besöksadress: Pedagogen Hus A, Västra Hamngatan 25 Att plugga I Förskollärarprogrammet möter du många olika former av undervisning. Föreläsningar och seminarier varvas med workshoppar och arbete enskilt och i grupp. VFU i en förskola eller förskoleklass, på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning där du förväntas delta i en förskollärares arbete. Under VFU är du aktiv under din handledares hela arbetsvecka medan du i övriga kurser har ett stort eget ansvar för dina studier. Om yrket En förskollärare arbetar med att utmana de yngre barnens lärande och utveckling från deras första ord fram till dess att de börjar första klass. Det kan göras genom bland annat lek, samtal, sång, drama och bild. I arbetet ingår även föräldrakontakter och pedagogisk dokumentation. Den pedagogiska verksamheten styrs av läroplanen för förskolan. I den kan man läsa bland annat att förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande 11 bildar en helhet. Det blir din uppgift som förskollärare att uppmuntra barnens nyfikenhet och vilja att lära och utforska. Engagemang, inlevelseförmåga och tålamod är viktiga egenskaper för en förskollärare. Att tänka på Du måste vara intresserad av att arbeta både med barn och vuxna (kollegor och föräldrar). Samarbetsförmåga är viktigt. Du bör ha intresse av att analysera och reflektera. Om du arbetar med små barn kan det innebära en del lyft och obekväma arbetsställningar. Arbetsmarknad och lön Arbetsmarknaden för förskollärare är mycket ljus. I dagsläget är det brist på utbildade förskollärare och man bedömer att det kommer vara så åtminstone fram till år Rekommenderad ingångslön är kr enligt Lärarförbundet. Förkunskapskrav: grundläggande behörighet samt En B, Nk A och Sh A Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Start: HT13, 100 %, dag Anmälningskod: GU Start: VT14, 100 %, dag Anmälningskod: GU-29800

12 GRUNDLÄRARPROGRAMMET Fritidshem (3 år, 180 hp) Förskoleklass och årskurs 1 3 (4 år, 240 hp) Årskurs 4 6 (4 år, 240 hp) Genom att fånga barns nyfikenhet och lust att lära är du med och utvecklar deras kunskaper och förmågor. På så sätt lägger du en trygg grund och är med och formar framtidens hjärnforskare, ekonomer, sjuksköterskor... Denna utbildning leder till en grundlärarexamen. Du kan välja mellan tre inriktningar och beroende på vilken inriktning du väljer kommer du att arbeta inom olika delar av grundskolan. Dessutom blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i de skolämnen som ingår i utbildningen. Se tabell på sidan 7. Du som vill arbeta i fritidshem och skola med barn och ungdomar från 6 till 13 år och tillsammans med dem skapa en lärorik och meningsfull fritid kan välja inriktning mot arbete i fritidshem. Du blir en viktig inspiratör för barnens egna projekt i fritidshem och skola. Huvudansvaret för fritidshemmets verksamhet kombinerar du med undervisning i ett estetiskt eller praktisk ämne: bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa eller musik. Utbildningen ger behörighet att undervisa i årskurs 1 6 i något av dessa ämnen. Du som vill arbeta med barn i förskoleklass och grund skolans tidiga år, och som vill vara med och utveckla barns lust och glädje att lära, kan välja antingen inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1 3 eller inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 6. Läser du inriktningen för årskurs 4 6 blir du även behörig att undervisa i årskurs 1 3 i ett valbart estetiskt eller praktiskt ämne samt i årskurs 3 i övriga skolämnen som ingår i utbildningen. Se tabell på sidan 7. Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp centrala aspekter som är viktiga för alla lärare, men också kunskaper som är viktiga specifikt för dig som vill arbeta i fritidshem, förskoleklass eller grundskolans årskurser 1 6. Dessa kunskaper handlar bland annat om skolans styrdokument och organisation, specialpedagogik, konflikthantering, utvärdering, bedömning och betygsättning samt forskningsmetodik. Ämnesstudier Inriktning fritidshem Här läser du kurser som särskilt behandlar det fritidspedagogiska området som t.ex. fritidshem som social praktik för barns fritid och lärande, kultur och kreativitet, barns digitala medieanvändande och utomhuspedagogik. Du väljer i samband med ansökan ett ämne inom det estetiska eller praktiska området (bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa eller musik.) Du blir behörig att undervisa i detta ämne i årskurs 1 6. Inriktning förskoleklass och årskurs 1 3 I denna inriktning läser du de ämnen som du kommer att undervisa i: svenska, matematik, engelska, samhälls orienterande och naturorienterande ämnen och teknik. Inriktning årskurs 4 6 I inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 6 läser du framförallt kurser i skolämnena svenska, matematik och engelska. I samband med ansökan väljer du ytterligare ett ämne. Du kan välja mellan samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik, bild, idrott och hälsa samt musik. 12 Slöjd För att bli slöjdlärare i årskurs 1 6 kan du gå Ämneslärarprogrammet 7 9

13 Verksamhetsförlagd utbildning Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är en viktig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning görs på en skola eller ett fritidshem. Under handledning av en lärare får du pröva och att reflektera över läraryrkets olika sidor. Gradvis utvecklas din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra egen undervisning eller aktivitet och därmed få viktiga erfarenheter av skolans och/ eller fritidshemmets arbete. Att plugga Under studietiden möter du många olika former av undervisning. Föreläsningar och seminarier varvas med workshop och arbete enskilt och i grupp. VFU i skola eller fritidshem, på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning. Under VFU:n har du samma arbetsschema som din handledare. I övriga kurser har du en större frihet där du måste ta eget ansvar för planeringen av dina studier när det gäller inläsning och andra förberedelser. Sökalternativ fritidshem Ämne HT13 VT14 Bild GU GU Hem- och konsumentkunskap Ingen antagning GU Idrott och hälsa GU GU Musik GU GU Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt E n B, Nk A och Sh A Om yrket Grundlärare är ett omväxlande och självständigt yrke som passar bra för dig som är intresserad av både barn och lärande. Uppdraget handlar om att främja barns utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande medborgare i vårt komplexa samhälle. Som lärare på fritidshem ligger fokus på att ge barnen förutsättningar för en meningsfull fritidssysselsättning. I skolan är lärandet i fokus. Undervisningen ska utgå från varje elevs förutsättningar. Enligt läroplanen ska skolan stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Det gäller både att låta dem göra detta självständigt och i grupp. Att tänka på Du måste tycka om barns goda och dåliga sidor. Du bör ha tålamod och vara stresstålig. Du måste kunna lyssna och vara flexibel. Arbetsmarknad och lön Det råder idag en enorm brist på lärare i fritidshem. Efterfrågan på dessa lärare kommer att vara fortsatt hög, åtminstone fram till år För övriga grundlärare är arbetsmarknaden god och det kommer att vara en balans mellan utbud och efterfrågan på fem till tio års sikt. Rekommenderad ingångslön för fritidspedagoger är och för grundlärare kr enligt Lärarförbundet. Sökalternativ förskoleklass och årskurs 1 3 HT13 GU VT14 GU Sökalternativ årskurs 4 6 Ämne HT13 VT14 Bild GU GU Idrott och hälsa GU GU Musik GU GU Naturorienterande GU GU ämnen och teknik Samhällsorienterande ämnen GU GU Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt En B, Ma B, Nk A och Sh A Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt En B, Ma B, N k A och Sh A Läs mer om Magdalena, som pluggar till grundlärare, på Studievägledning Inriktning fritidshem stvl.ipkl@ped.gu.se Inriktning förskoleklass och årskurs 1 3 samt årskurs stvl.idpp@ped.gu.se 13 Förkunskapskrav: varierar beroende på inriktning. Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Studietakt: 100 %, dag

14 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Årskurs 7 9 (4,5 år, 270 hp) Ger behörighet i årskurs gymnasieskolan beroende på ämnesval Gymnasieskolan (5-5,5 år, hp) Ger behörighet i årskurs 7 9 och gymnasieskolan Att vara ämneslärare handlar om att arbeta med lärande i de ämnen du undervisar i och att entusiasmera eleverna. Du kommer att betyda mycket för unga människor. Oavsett deras kommande vägval i livet har du som lärare en viktig roll att stödja och uppmuntra dem. Denna utbildning leder till en ämneslärarexamen. Du kan välja mellan två inriktningar: grundskolans årskurs 7 9 där du läser tre skolämnen och mot gymnasie skolan där du kan läsa ett eller två skolämnen. Du väljer dina ämnen när du söker till utbildningen. Vilka ämneskombinationer som du kan söka hittar du på sidan Dessa varierar från år till år. Båda dessa inriktningar ger möjlighet att undervisa lägre åldrar än dem som inriktningen i huvudsak avser. Dessutom ger utbildningen behörighet att undervisa inom vuxen utbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämne (se tabell på sidan 7). Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan löper som en röd tråd genom hela utbildningen och tar upp centrala kunskaper som är viktiga för alla lärare, men också kunskaper som är särskilt viktiga för dig som vill arbeta i grundskolans årskurs 7 9 eller i gymnasieskolan. Dessa kurser handlar bland annat om skolans styrdokument och organisation, specialpedagogik, utvärdering, bedömning och betygsättning och forskningsmetodik och är framtagna för att du som blivande lärare ska få den kunskap och de verktyg som behövs för ditt kommande yrkesliv. Ämnesstudier Rollen som ämneslärare förutsätter ett intresse för de ämnen man undervisar i. Under utbildningen får du fördjupade kunskaper med vetenskaplig/konstnärlig förankring och tydlig forskningsanknytning inom de ämnen du väljer. I ett av dessa ämnen fördjupar du dig ytterligare. Detta blir ditt huvudämne som du även kommer att skriva dina examensarbeten i. Läs mer om ämnena på I ämnesstudierna ingår ämnesdidaktik som bland annat handlar om förutsättningarna för elevers lärande och hur du kan undervisa i dina ämnen. Därigenom får du de pedagogiska verktyg som du behöver för att bli en kompetent lärare. Dessa kunskaper får du pröva när du är ute på verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Verksamhetsförlagd utbildning VFU är en viktig del i utbildningen. Du gör din VFU på en grundskola eller gymnasieskola i ditt huvudämne. Under en lärares handledning får du pröva och reflektera över läraryrkets olika sidor och gradvis utveckla din förmåga att självständigt agera och ta ansvar. Du kommer under utbildningens gång att få möjlighet att planera och genomföra egen undervisning och därmed få viktiga erfarenheter av skolans arbete och olika verksamheter. Att plugga I Ämneslärarprogrammet möter du olika undervisningsformer såsom föreläsningar, seminarier och workshoppar där studierna genomförs både i grupp och enskilt. VFU i skolan, på totalt 20 veckor, utgör en viktig del av din utbildning och 14 Studievägledning Vägledningscentrum för lärarutbildning studievagledning@lun.gu.se

15 Göteborgs universitet kan som ett av få universitet i Sverige erbjuda Ämneslärarprogrammet med ämnen som hem- och konsumentkunskap och slöjd och är ensamt om att erbjuda latin och teater. bildar en helhet tillsammans med den högskoleförlagda delen. Under VFU:n har du samma arbetsschema som din handledare. Under andra delar har du ett friare schema. Att studera på universitetet innebär alltid att du själv måste ta ansvar för dina studier. Studerar du på heltid betyder det en arbetsinsats på 40 timmar per vecka oavsett hur många timmar som är schemalagda. Under utbildningen kommer du att möta många delar av Göteborgs universitet. Dina ämnesstudier läser du på de delar inom universitetet där expertisen inom ämnet finns. Om yrket Yrket som ämneslärare kräver både ett intresse för ett visst ämne och även en vilja att jobba med ungdomar. Det är ett omväxlande och självständigt yrke. Ämneslärare kan undervisa i språk, samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga, estetiska eller praktiska ämnen. Förutom den självklara uppgiften att undervisa i sitt ämne har ämneslärare många andra krav på sig som står angivna i läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan. Bland annat ska det finnas ett etiskt, historiskt, internationellt och miljömedvetet perspektiv i undervisningen. Det är också lärarens uppgift att se till att eleverna får ta ansvar och att de kritiskt granskar fakta samt att de utvecklas till ansvarsfulla samhällsmedborgare. Skolan ska också främja entreprenörskap och utveckla elevernas kommunikativa och sociala kompetens. Förkunskapskrav: olika beroende på inriktning och ämnesval, se Urval: betyg (66 %) och högskoleprov (34 %) Start: HT13, 100 %, dag Anmälningskod: se lun.gu.se Ansökan: genom antagning.se samt färdighetsprov för ämnena bild, musik och teater. 15 Arbetsmarknad och lön Arbetsmarknaden för ämneslärare varierar både på kort och lång sikt beroende på vilka ämnen man undervisar i. Det finns ett stort behov av ämneslärare i biologi, fysik, kemi, teknik och naturkunskap samt tyska, franska och spanska. Det finns risk för överskott av ämneslärare i historia, religionskunskap, samhällskunskap, svenska, engelska, idrott och hälsa. Generellt kan man säga att det finns ett stort behov av ämneslärare. Man räknar med ett underskott på 20 procent år Behovet av 7 9-lärare är större jämfört med behovet av gymnasielärare. Arbetsmarknaden för gymnasielärare bedöms vara i balans under det närmaste året. Konkurrensen om jobben blir något hårdare på fem års sikt. På tio års sikt ökar elevantalet vilket förbättrar arbetsmarknaden. Rekommenderad ingångslön är för årskurs kr och för gymnasieskolan enligt Lärarförbundet. Att tänka på Intresse för ungdomar är lika viktigt som ämnesintresset. Det kan vara högt tempo och ibland är arbetet stressigt. Lyhördhet och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper. Läs mer om Fredrik, som jobbar som högstadielärare, på

16 Ämneskombinationer HT 2013 inriktning årskurs 7-9 Följande ämneskombinationer går att söka till HT13. Observera att för alla ämnen krävs En B och Sh A. Därutöver gäller särskild behörighet. För särskild behörighet och anmälningskoder se Huvudämnet Bild, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena* Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi, Matematik eller Teknik i valfri kombination Huvudämnet Engelska, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Matematik och Svenska som andraspråk Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi eller Teknik i valfri kombination Svenska som andraspråk och Tyska, Franska eller Spanska Huvudämnet Franska, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska, Matematik eller Svenska som andraspråk i valfri kombination Huvudämnet Hem- och konsumentkunskap, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi, Matematik eller Teknik i valfri kombination Huvudämnet Idrott och hälsa, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi, Matematik eller Teknik i valfri kombination Huvudämnet Matematik, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Biologi, Fysik, Kemi eller Teknik i valfri kombination Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Huvudämnet Musik, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena* Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi, Matematik eller Teknik i valfri kombination Huvudämnet Slöjd, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska och Franska, Spanska, Svenska som andraspråk eller Tyska Svenska som andraspråk och Franska, Spanska eller Tyska Geografi, Historia eller Religionskunskap i valfri kombination Biologi, Fysik, Kemi, Matematik eller Teknik i valfri kombination Huvudämnet Spanska, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska, Matematik eller Svenska som andraspråk i valfri kombination Huvudämnet Tyska, 90 hp, i kombination med 45 hp i två av ämnena Engelska, Matematik eller Svenska som andraspråk i valfri kombination *Särskild behörighet för ämnena bild, musik och teater innebär ett färdighetsprov. Läs mer på Utan färdighetsprovet kan du inte antas. 16

17 Ämneskombinationer HT 2013 inriktning gymnasieskolan Följande ämneskombinationer går att söka till HT13. Observera att för alla ämnen krävs En B och Sh A. Därutöver gäller särskild behörighet. För särskild behörighet och anmälningskoder se Huvudämnet Bild, 210 hp* Huvudämnet Bild, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena* Biologi, Engelska, Filosofi, Franska, Geografi, Historia, Kemi, Latin, Matematik, Naturkunskap, Religion, Svenska som andraspråk, Spanska, Tyska eller Teknik Huvudämnet Biologi, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa, Kemi, Matematik, Naturkunskap, Teater* eller Teknik Huvudämnet Engelska, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Filosofi, Franska, Geografi, Historia, Idrott och hälsa, Kemi, Latin, Naturkunskap, Religionskunskap, Svenska som andraspråk, Spanska, Teater*, Teknik eller Tyska Huvudämnet Filosofi, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa eller Matematik Huvudämnet Franska, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa, Latin, Matematik, Svenska som andraspråk eller Teater* Huvudämnet Fysik, 120 hp, i kombination med ämnet Matematik, 90 hp Huvudämnet Geografi, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa eller Matematik Huvudämnet Idrott och hälsa, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Biologi, Engelska, Filosofi, Franska, Geografi, Historia, Kemi, Latin, Matematik, Naturkunskap, Religionskunskap, Svenska som andraspråk, Spanska, Teknik eller Tyska Huvudämnet Kemi, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Engelska, Idrott och hälsa, Matematik, Naturkunskap, Teater* eller Teknik Huvudämnet Latin, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Franska, Idrott och hälsa, Matematik, Svenska som andraspråk, Spanska, Teater* eller Tyska Huvudämnet Matematik, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Engelska, Filosofi, Franska, Fysik, Geografi, Historia, Idrott och hälsa, Kemi, Latin, Naturkunskap, Religionskunskap, Svenska som andraspråk, Spanska, Teater*, Teknik eller Tyska Huvudämnet Musik, 210 hp* Huvudämnet Musik, 120 hp, i kombination med ämnet Svenska, 120 hp* Huvudämnet Musik, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Biologi, Engelska, Filosofi, Franska, Geografi, Historia, Kemi, Latin, Matematik, Naturkunskap, Religionskunskap, Svenska som andraspråk, Spanska, Teknik eller Tyska Huvudämnet Naturkunskap, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Engelska, Idrott och hälsa, Kemi, Matematik, Teater* eller Teknik Huvudämnet Samhällskunskap, 120 hp, i kombination med 120 hp i ett av ämnena Musik eller Svenska Huvudämnet Samhällskunskap, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Filosofi, Geografi, Historia, Idrott och hälsa, Matematik, Religionskunskap eller Teater* Huvudämnet Spanska, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa, Latin, Matematik, Svenska som andraspråk eller Teater* Huvudämnet Svenska, 120 hp, i kombination med ämnet Musik*, 120 hp Huvudämnet Svenska, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Engelska, Filosofi, Franska, Geografi, Historia, Idrott och hälsa, Kemi, Latin, Naturkunskap, Religionskunskap, Svenska som andraspråk, Spanska, Teater*, Teknik eller Tyska Huvudämnet Svenska som andraspråk, 120 hp, i kombination med ett av ämnena Bild*, Engelska, Franska, Idrott och hälsa, Latin, Matematik, Spanska, Teater* eller Tyska Huvudämnet Teater, 210 hp* Huvudämnet Teknik, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Biologi, Engelska, Idrott och hälsa, Kemi, Matematik, Naturkunskap eller Teater* Huvudämnet Tyska, 120 hp, i kombination med 90 hp i ett av ämnena Bild*, Engelska, Idrott och hälsa, Latin, Matematik, Svenska som andraspråk eller Teater* 17

18 KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING 90 hp, 1,5 år på helfart eller 3 år på halvfart Ger behörighet i årskurs gymnasie skolan beroende på inriktning och ämne Funderar du på att bli lärare och har redan högskolepoäng i ett eller flera ämnen som finns som skolämnen i grundskolan eller i gymnasieskolan? Då kan du läsa Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Programmet kompletterar dina redan slutförda ämnesstudier med utbildningsvetenskap och leder till en ämneslärarexamen. Delar av din utbildning sker på en grundskola i årskurs 7 9 eller i en gymnasieskola. Beroende på vilka ämnen du har sedan tidigare och vilken inriktning du väljer, blir du behörig att undervisa någonstans i årskurs 1 9 och gymnasiet. Genom att läsa KPU lägger du grunden till en yrkesidentitet som lärare knuten till det eller de ämnen som du kommer att undervisa i. Utbildningen syftar till att förbereda dig för ett yrkesliv som ställer ständiga krav på fortgående professionell utveckling av din egen kompetens och krav på att utveckla den pedagogiska verksamhet som du kommer att arbeta i. Under din utbildning kommer du därför att få kunskaper om hur skolan styrs och organiseras, vilka mål som finns uppsatta och vilka verktyg som behövs. En central del i utbildningen är att ge dig möjlighet att utveckla din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Utbildningsvetenskaplig kärna Den utbildningsvetenskapliga kärnan tar upp olika delar av ditt blivande yrke som exempelvis styrdokument, forskningsmetodik, specialpedagogik, konflikthantering, utvärdering, bedömning och betygsättning samt skolans historia och organisation. Ett viktigt inslag är de didaktiska momenten där du lär dig hur du kan undervisa i dina ämnen. Du får pedagogiska redskap som du behöver för att bli en kompetent lärare. Genom hela utbildningen löper didaktiken som en röd tråd och varvas med studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och den verksamhetsförlagda utbildningen. Du avslutar din utbildning genom att skriva ett självständigt arbete, där du ska utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till och i ditt kommande läraryrke. Detta är viktigt då skolan, enligt Skollagen, ska vila på vetenskaplig grund som det står i skollagen. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) genomförs i grundskolans årskurs 7 9 eller i gymnasieskolan. Under handledning av en lärare får du pröva, reflektera över och utveckla läraryrkets olika sidor, vilka tar form i samspelet mellan lärare, elever och vårdnadshavare, och som utgår från de kunskaper som du tillägnar dig under utbildningen. Gradvis kommer du att utveckla din förmåga att självständigt undervisa och ta ansvar. VFU ger dig kompetens att planera och genomföra leda undervisning och annan pedagogisk verksamhet. Inriktning KPU har fem inriktningar. Den lärarexamen som utbildningen leder till ger olika behörigheter beroende på vilken inriktning du väljer och vilka ämnen du har läst. Inriktningen årskurs 7 9 finns med ett, två eller tre ämnen. Detta är den bredaste inriktningen vad gäller undervisningsbehörighet. I estetiska och praktiska ämnen samt moderna språk blir du behörig att undervisa från årskurs 1 och till och med årkurs 9 och i vissa fall upp till gymnasienivå. I andra ämnen blir du behörig att undervisa från årskurs 4 till och med årkurs 9 samt i vissa fall upp till gymnasieskolan. Inriktningen gymnasieskolan finns med ett eller två ämnen. Du blir behörig att undervisa från årkurs 7 till och med gymnasieskolan. Se tabell över behörighet på sidan 7. Har du fler ämnen kan du efter examen ansöka om utökad behörighet. Grundskolans årskurs 7 9 Ett ämne (90 hp) Två ämnen ( hp) Två/tre ämnen ( hp alternativt hp) (För svenska, samhällskunskap och musik krävs alltid 90 hp för grundskolans årskurs 7 9.) Gymnasieskolan Ett ämne (120 hp) Två ämnen ( hp alternativt hp) (För svenska, samhällskunskap och musik krävs alltid 120 hp för gymnasieskolan.) 18

19 Studievägledning Vägledningscentrum för lärarutbildning Nedanstående ämnen är sökbara till KPU. Det finns inga begränsningar för hur ämnena kan kombineras. Bild, biologi, engelska, filosofi, franska, fysik, geografi, hemoch konsumentkunskap, historia, idrott och hälsa, italienska, kemi, latin, matematik, musik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap, slöjd, spanska, svenska, svenska som andraspråk, teater, teknik och tyska. Eventuellt kan det tillkomma fler ämnen. Aktuell information finns på Läs om yrket och arbetsmarknaden under Ämneslärar programmet. Att plugga I KPU för ämneslärare möter du flera olika former av undervisning, som till exempel föreläsningar, diskussions- och litteraturseminarier. Du arbetar både enskilt och i grupp. Du har VFU under 20 veckor då du deltar i en lärares arbete och dessutom själv undervisar under handledning. Du examineras bland annat genom sals tenta och redovisningar både enskilt och i grupp. Programmet avslutas med ett examensarbete inom utbildningsvetenskap, där du skriver en vetenskapligt baserad text. Att studera på universitetet innebär alltid att du själv måste ta ansvar för dina studier. Studerar du på heltid betyder det en arbetsinsats på 40 timmar per vecka oavsett hur många timmar som är schemalagda. Förkunskapskrav: Urval: antal högskolepoäng samt utifrån prioritetsordning av ämnen. Start: HT13, halvfart, dagtid 50 %. Anmälningskod: ämnes GU ämnes GU /3-ämnes GU GY 1-ämnes GU GY 2-ämnes GU Start: VT14, helfart, dagtid 100 % Anmälningskod: ämnes GU ämnes GU /3-ämnes GU GY 1-ämnes GU GY 2-ämnes GU Ansökan: genom antagning.se samt obligatorisk bilaga, se 19 Läs mer om Stig, som jobbar på högstadiet, på

20 YRKESLÄRARPROGRAMMET 3 år på halvfart, 90 hp Det finns ett stort behov av behöriga yrkeslärare som kan arbeta i gymnasieskolans yrkesprogram och i vuxenutbildningen. Yrkeslärarprogrammet vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet och vill arbeta som lärare. Utbildningen ges huvudsakligen på distans med en del träffar på universitetet. En stor del av utbildningen sker på en skola. Under utbildningen får du både generella lärarkunskaper och specifika yrkeslärarkunskaper. Som färdig lärare blir du den som lär ut yrkeskunskapen och ger eleverna en grund för deras arbetsliv. Utbildningen leder till en yrkes lärarexamen och ges på halvfart. Du blir också behörig att undervisa inom vuxenutbildningen. Utbildningsvetenskaplig kärna och y rkesdidaktik Den utbildningsvetenskapliga kärnan utgör den största delen av utbildningen och tar upp centrala kunskaper som är viktiga för dig som vill arbeta som yrkeslärare i gymnasieskolan. I början av utbildningen knyts ditt yrkes kunnande ihop med din nya roll som yrkeslärare och du får under utbildningens gång en tydlig yrkes didaktisk grund. Du får också kunskaper om skolans styrdokument och organisation, konflikthantering, specialpedagogik, utvärdering, bedömning och betygsättning av elever i yrkesutbildningen. Du får även planera och genomföra ett utvecklingsarbete i anslutning till din avslutande verksamhetsförlagda utbildning. Studievägledning Antagningsfrågor Frågor om studierna marianne.fridlund@ped.gu.se yrkstudievagledning@lun.gu.se 20 Verksamhetsförlagd utbildning Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en viktig del i utbildningen. Det innebär att delar av din utbildning genomförs på en gymnasieskola eller inom vuxenutbildningen. Om du redan arbetar som obehörig yrkeslärare kan du göra VFU i din tjänst. Övriga får en VFU-placering genom universitetet. Under handledning av en yrkeslärare får du pröva och utveckla din yrkeslärarroll, utifrån din yrkeserfarenhet och tillsammans med de nyförvärvade kunskaper som din utbildning ger dig. Under utbildningens gång får du alltså möjlighet att planera, genomföra, reflektera över och diskutera egen undervisning, vilket ger viktiga erfarenheter. Ämnen Det finns cirka 190 yrkesämnen inom gymnasieskolans yrkes program. De flesta ämnena finns inom de nationella gymnasieprogrammen. En del ämnen förekommer inom flera program. De ämnen som är aktuella inför antagning till Yrkeslärar programmet finns inom följande tolv gymnasieprogram: Barn- och fritidsprogrammet Bygg- och anläggningsprogrammet El- och energiprogrammet Fordon- och transportprogrammet Handels- och administrationsprogrammet Hantverksprogrammet Hotell- och turismprogrammet Industritekniska programmet Naturbruksprogrammet

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ingångsämnen hösten 2019

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ingångsämnen hösten 2019 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ingångsämnen hösten 2019 INRIKTNING ÅRSKURS 7-9 (4 ÅR, 240 HP) HUVUDÄMNE OCH KOMBINATIONER 2 BILD 90 HP I KOMBINATION MED ANNAT ÄMNE 60 HP Observera att godkänt färdighetsprov i krävs.

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2017 Inriktning årskurs 7-9 (4,5 år, 270 hp) Huvudämne och kombinationer 2 Bild 90 hp i kombination med Observera att godkänt färdighetsprov i Bild krävs.

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2018 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET 2 OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt och självständigt

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Hösten 2019 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET OM YRKET Som ämneslärare får du kombinera ditt ämnesintresse med att jobba med barn och ungdomar. Det är ett omväxlande, kreativt och självständigt

Läs mer

Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM. Tillägg: antagning HT13-VT14

Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM. Tillägg: antagning HT13-VT14 Foto: Johan Wingborg LÄRARPROGRAM Tillägg: antagning HT13-VT14 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle

Läs mer

Ämneslärarprogrammet

Ämneslärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Ämneslärare undervisar i två eller tre ämnen i grundskolans årskurs 7 9 alternativt i ett eller två ämnen i gymnasieskolan. Med ditt engagemang som lärare kommer du att vara med och

Läs mer

VILL DU BLI LÄRARE? 90-330. Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning

VILL DU BLI LÄRARE? 90-330. Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning VILL DU BLI LÄRARE? 90-330 Förskollärare Grundlärare Ämneslärare Yrkeslärare Kompletterande pedagogisk utbildning MAH_Bli_lärare_2012_v2.indd 1 2012-11-22 10:05 MAH_Bli_lärare_2012_v2.indd 2 2012-11-22

Läs mer

Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet

Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet Studera till lärare! Umeå School of Education Umeå universitet www.use.umu.se 1 Grundlärarprogrammet fritidshem, 180 hp...6 Grundlärarprogrammet förskoleklass och åk 1-3, 240 hp... 8 Grundlärarprogrammet

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2017/2018 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2015/2016 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet i Uppsala ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad lärare i framtidens

Läs mer

Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet. Version 2, 2012. Lärarhögskolan www.use.umu.se

Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet. Version 2, 2012. Lärarhögskolan www.use.umu.se Studera till lärare! Lärarprogram vid Umeå universitet Version 2, 2012 Lärarhögskolan www.use.umu.se 1 Grundlärarprogrammet fritidshem, 180 hp...6 Grundlärarprogrammet förskoleklass och åk 1-3, 240 hp...

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 2016/2017 330 HP UPPSALA CAMPUS 100% Ämneslärarprogrammet vid Uppsala universitet ger dig förutsättningar att verka som kunnig och engagerad

Läs mer

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16

ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16 ÄMNESLÄRAR- PROGRAMMET Ämneskombinationer HT16 Inriktning årskurs 7-9 (4,5 år, 270 hp) Huvudämne och kombinationer Bild 90 hp i kombination med Observera att godkänt färdighetsprov i Bild krävs. Historia

Läs mer

Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986

Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986 Examensbeskrivning 2014-12-12 Diarienummer MIUN 2011/986 ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION DEGREE OF MASTER OF SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE

Läs mer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer Hösten 2019

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer Hösten 2019 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ämneskombinationer Hösten 2019 INRIKTNING ÅRSKURS 7-9 (4,5 ÅR, 270 HP) HUVUDÄMNE OCH KOMBINATIONER 2 BILD 90 HP I KOMBINATION MED Observera att godkänt färdighetsprov i krävs. BIOLOGI

Läs mer

BLI LÄRARE! Påverka framtiden!

BLI LÄRARE! Påverka framtiden! BLI LÄRARE! Påverka framtiden! UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2100! Cancerforskare, bilmekaniker, barnmorskor, musiker eller brandmän vilka skulle du vilja vara utan? Som lärare

Läs mer

Kompletterande lärarutbildning 2017/2018

Kompletterande lärarutbildning 2017/2018 Kompletterande lärarutbildning 2017/2018 90 HP UPPSALA DISTANS 100%, CAMPUS 100% Bli lärare på tre terminer! Kompletterande lärarutbildning vid Uppsala universitet är en påbyggnadsutbildning för dig med

Läs mer

Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle

Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle Högskolan i Gävle Akademin för utbildning och ekonomi Lärarprogrammen vid Högskolan i Gävle Programstrukturer och kurser Innehåll FÖRSKOLLÄRARPROGRAMMET (campus och distans)... 1 GRUNDLÄRARPROGRAMMET F-3,

Läs mer

BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT14 VT15

BLI LÄRARE. Påverka framtiden! HT14 VT15 BLI LÄRARE Påverka framtiden! HT14 VT15 1 UTAN LÄRARE - INGEN FRAMTID Var med och påverka Sverige år 2080! Arkitekter, barnmorskor, webbutvecklare, bilmekaniker vilka skulle du vilja vara utan? Som lärare

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-11-20 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2

Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2 Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2 Lärarexamen Omfattning Lärarexamen avläggs på grundnivå eller avancerad nivå beroende på poängomfattning, krav på fördjupning i ett ämne eller inom ett ämnesområde

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Tryck: US-AB 2012 Grafisk form: Cecilia Österholm, Stockholms universitet Producerat av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Lärare är ett

Läs mer

KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK VT 2013

KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK VT 2013 Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden 1 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskole

Läs mer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer

ÄMNESLÄRARPROGRAMMET. Ämneskombinationer ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Ämneskombinationer Ämneslärarprogrammet HT 2018 2 ÄMNESLÄRARPROGRAMMET Innehållsförteckning Inriktningar och innehåll... 3 Programansvariga institutioner... 4 Antagning och behörighet...

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT GRUNDLäRARPROGRAmmET 2012 180 240 HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT GRUNDLäRARPROGRAmmET 2012 180 240 HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för GRUNDLärarprogrammet 180 240 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning Allmänt... 2 1. Huvudområde för utbildningen... 2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-06-15 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

Förskollärarexamen. Förskola 210 hp Veckor vfu. Termin H H H U. H Ex. 1 Vft

Förskollärarexamen. Förskola 210 hp Veckor vfu. Termin H H H U. H Ex. 1 Vft örskollärarexamen 1 2 3 5 6 7 8 9 10 örskola 210 hp Veckor vfu H H H H H H H H Est Sv Ma NO Ex 1 Vft ördjupningsämne, Barndom och lärande tbildningsvetenskaplig kärna I förskollärarutbildningen studerar

Läs mer

Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet

Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Preliminär utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Denna preliminära utbildningsplann för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet är fastställd av Lärarutbildningsnämnden därstädess 2011-02-22.

Läs mer

FÖRSKOLLÄRAR- OCH GRUNDLÄRARUTBILDNING fr.o.m Förskola 210hp Veckor vfu. Fritidshem 180hp Veckor vfu. F hp Veckor vfu H H H F U F

FÖRSKOLLÄRAR- OCH GRUNDLÄRARUTBILDNING fr.o.m Förskola 210hp Veckor vfu. Fritidshem 180hp Veckor vfu. F hp Veckor vfu H H H F U F ÖRSKOLLÄRR- OCH GRNDLÄRRTBILDNING fr.o.m. 20 örskola 20hp H H H Vft fördjupningsämne ritidshem 0hp Vft Ö Ö H Ö H utbildningsvetenskaplig kärna Ö övriga ämnen -3-6 20hp Ö Ö H H Ö Ö Ö Ö Ö ÄMNESLÄRRTBILDNING

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT förskollärarprogrammet HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT förskollärarprogrammet HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT YRKESLäRARPROGRAmmET HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT YRKESLäRARPROGRAmmET HP LäRARUTBILDNINGSNämNDEN Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp HT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet

Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet Utbildningsplan för ämneslärarutbildningen vid Lunds universitet 1. Identifikation och grundläggande uppgifter Antal högskolepoäng: 270/300/330 Nivå: Avancerad Programkoder: LAÄ7N, LAÄGN, LAMGY, LAM79

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna

Välkommen. till lärarutbildningarna Välkommen till lärarutbildningarna Till dig som börjar studera höstterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Svensk författningssamling

Svensk författningssamling Svensk författningssamling Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100); utfärdad den 21 november 2013. SFS 2013:924 Utkom från trycket den 29 november 2013 Regeringen föreskriver att bilaga

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Studiegångar 2011 års lärarutbildning

Studiegångar 2011 års lärarutbildning Studiegångar 2011 års lärarutbildning 150907 2 Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp Teknik, naturvetenskap, utomhuspedagogik Matematiklärande

Läs mer

Svensk författningssamling

Svensk författningssamling Svensk författningssamling Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100); utfärdad den 12 december 2013. SFS 2013:1118 Utkom från trycket den 20 december 2013 Regeringen föreskriver att bilaga

Läs mer

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE

VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU) I LÄRARUTBILDNING OCH FORTBILDNING FÖR VERKSAMMA LÄRARE 2018-09-17 FYRA LÄRAREXAMINA FEM PROGRAM Grundlärarprogrammet Ämneslärarprogrammet Kompletterande pedagogisk

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN för HT ÄMNESLÄRARPROGRAMMET HP LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN

UTBILDNINGSPLAN för HT ÄMNESLÄRARPROGRAMMET HP LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN Utningsplan för ÄMNESLärarprogrammet 270 330 hp HT 2012 Lärarutningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för utningen...2 2. Allmänna mål för högskole utning enligt högskolelagen...

Läs mer

Utbildningsplan för Högskolepoäng ECTS credits

Utbildningsplan för Högskolepoäng ECTS credits Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Gäller från och med

Utbildningsplan för. 90 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med HT 13 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål

Läs mer

Magister- och masterutbildningar. Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik

Magister- och masterutbildningar. Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Magister- och masterutbildningar Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Magister- och masterutbildningar i pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik Malmö högskola erbjuder vidareutbildningar

Läs mer

Gäller från: HT 2018 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Gäller från: HT 2018 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet.

För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet. Bilaga 1 Nationella krav Allmänt krav För att bli behörig i ett ämne krävs att sökanden har utbildning i ämnet. Förskollärare Sökandes utbildning ska vara en utbildning med förskollärarinriktning i utbildningslandet.

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2015

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna vårterminen 2015 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2013

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2013 Välkommen till lärarutbildningarna höstterminen 2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du blir nöjd med din studietid. Som lärarstudent

Läs mer

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden. Gäller från och med

Utbildningsplan för. 90 hp. Lärarutbildningsnämnden. Gäller från och med Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp Gäller från och med HT 13 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1. Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskole

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2014

Välkommen. till lärarutbildningarna höstterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna höstterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

90 hp. Gäller från och med

90 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för YRKESLärarprogrammet 90 hp Gäller från och med HT14 Lärarutbildningsnämnden 3 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde...2 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Tryck: US-AB 2012 Grafisk form: Cecilia Österholm, Stockholms universitet Producerat av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Lärare är ett

Läs mer

Kompletterande lärarutbildning 2016/2017

Kompletterande lärarutbildning 2016/2017 Kompletterande lärarutbildning 2016/2017 90 HP UPPSALA DISTANS 100%, CAMPUS 100% Komplettera och byt jobb! Funderar du på att bli lärare? Om du redan har kunskaper i ämnen som skolan undervisar i kan du

Läs mer

Syftet med programmet är att utbilda ämneslärare med inriktning mot grund- och

Syftet med programmet är att utbilda ämneslärare med inriktning mot grund- och Syftet med programmet är att utbilda ämneslärare med inriktning mot grund- och gymnasieskolan. För att antas till Ämneslärarprogrammet krävs grundläggande behörighet. Därutöver finns särskilda som framgår

Läs mer

Förskollärare Antagna Höst 2011

Förskollärare Antagna Höst 2011 UTBILDNINGSPLAN LÄSÅRET 2014/2015 Förskollärare Antagna Höst 2011 BESLUTSDATUM 2012-11-22 BESLUTSFATTARE Chef för Utbildnings- och forskningsenheten Luleå tekniska universitet, 971 87 Luleå Telefon 0920-49

Läs mer

Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL

Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL Speciallärare INFORMATIONSMATERIAL Beställningsuppgifter: Fritzes kundservice 106 47 Stockholm Telefon: 08-690 95 76 Telefax: 08-690 95 50 E-postadress: skolverket@fritzes.se ISBN: 978-91-7559-141-4 Grafisk

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna 2013

Välkommen. till lärarutbildningarna 2013 Välkommen till lärarutbildningarna 2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid vid Stockholms

Läs mer

ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER

ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER ÄMNESGUIDE FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET MED INRIKTNING MOT ARBETE I GRUNDSKOLANS ÅRSKURS 7-9 INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER 2 ÄMNESLÄRARUTBILDNING INNEHÅLL Språklärarutbildning vid Göteborgs universitet

Läs mer

Utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet hp. Gäller från och med

Utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet hp. Gäller från och med Utbildningsplan för ÄMNESLärarprogrammet 270 330 hp Gäller från och med HT 13 Lärarutbildningsnämnden 1 Utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för

Läs mer

Gäller från: HT 2014 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Gäller från: HT 2014 Fastställd: Ändrad: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik Utbildningsplan för Ämneslärarprogram med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och med inriktning mot arbete i gymnasieskolan Teacher Education Programme for Secondary School and Upper Secondary

Läs mer

UtBiLDninGSPLan för Gäller från och med KOMPLEttERanDE Vt15 PEDaGOGiSK UtBiLDninG 90 hp LäRaRUtBiLDninGSnäMnDEn ORD ina R ie StUD ieg ån G

UtBiLDninGSPLan för Gäller från och med KOMPLEttERanDE Vt15 PEDaGOGiSK UtBiLDninG 90 hp LäRaRUtBiLDninGSnäMnDEn ORD ina R ie StUD ieg ån G Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med VT15 Lärarutbildningsnämnden ordinarie studiegång Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 2. Allmänna mål för högskole utbildning

Läs mer

Förskollärarprogrammet LGFOD

Förskollärarprogrammet LGFOD Förskollärarprogrammet LGFOD Lärarutbildningen Förskollärare Grundlärare Fritidshem Förskoleklass och årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Ämneslärare Årskurs 7-9 (startade ej 2013) Gymnasieskola Yrkeslärare Kompletterande

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna VT2013

Välkommen. till lärarutbildningarna VT2013 Välkommen till lärarutbildningarna VT2013 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid här. Den

Läs mer

Utbildningsplan för. 210 hp. Lärarutbildningsnämnden

Utbildningsplan för. 210 hp. Lärarutbildningsnämnden Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp VT 2013 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1 Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

hp LUN DNR G 2011/40

hp LUN DNR G 2011/40 Utbildningsplan för ÄMNESLärarprogrammet 270 330 hp Lärarutbildningsnämnden LUN 2011-08-24 DNR G 2011/40 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudsakligt område för utbildningen (huvudområde)...

Läs mer

Innehållsförteckning

Innehållsförteckning Utbildningsplan för KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK utbildning 90 hp Gäller från och med VT15 Lärarutbildningsnämnden alternativ studiegång för matematik och naturvetenskapliga ämnen Innehållsförteckning 1.

Läs mer

VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV

VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV VFU Verksamhets Förlagd Utbildning en del av utbildningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga Institutionen, BUV Studierektor VFU-frågor, BUV Ulrika Munck Sundman Studierektor VFU ulrika.munck.sundman@buv.su.se

Läs mer

Välkommen till lärarutbildningarna

Välkommen till lärarutbildningarna Välkommen till lärarutbildningarna 2 Välkommen till lärarutbildningarna! Clas Hätterstrand, prorektor med med övergripande ansvar för lärarutbildningarna Vi är glada att du har valt Stockholms universitet

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET HP

UTBILDNINGSPLAN FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET HP UTBILDNINGSPLAN FÖR ÄMNESLÄRARPROGRAMMET 270 330 HP Gäller från och med HT16 LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN 3 Utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet Innehållsförteckning 1. Programmets benämning och omfattning...

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp Primary School teacher education programme 4-6 Allmänna data om programmet Programkod

Läs mer

Studentavdelningen, Sektionen för studieadministration, Ann Broberg

Studentavdelningen, Sektionen för studieadministration, Ann Broberg Studentavdelningen Lokal examensordning för lärarexamen på Södertörns högskola, för antagna från höstterminen 2011 och senare Södertörns högskolas lokala examensordning för lärarexamen grundar sig på Högskoleförordningen

Läs mer

Efterled som används i examensbevisen

Efterled som används i examensbevisen som används i examensbevisen I tabellerna nedan framgår vilket kompetensområde respektive inriktning inom Lärarprogrammet ger i efterledet på examensbeviset. Om man läser två inriktningar kommer båda kompetensområdena

Läs mer

Studera vid Lärarhögskolan 2015/16

Studera vid Lärarhögskolan 2015/16 Version 5, 2015 Studera vid Lärarhögskolan 2015/16 Bli lärare, studie- och yrkesvägledare, specialpedagog eller speciallärare Lärarhögskolan www.lh.umu.se 1 Innehållet i denna broschyr ger en översiktlig

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: Danagårds LITHO AB, 2016 Foton: Eva Dalin (sid 16, 30 och 36); Matton (sid 26) Producerad av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp Primary School teacher education programme 1-3, preschool Allmänna

Läs mer

Utbildningsplan - Humanistiska fakulteten

Utbildningsplan - Humanistiska fakulteten Utbildningsplan - Humanistiska fakulteten 1. Benämning Kombinationsprogrammet för lärarexamen och masterexamen 2. Benämning, engelska Study Programme for Master of Education and Master of Arts 3. Poäng

Läs mer

grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årskurs 4 6 Huvudområdet är också årskurs 1 3. Grundlärarprogrammet inriktning

grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årskurs 4 6 Huvudområdet är också årskurs 1 3. Grundlärarprogrammet inriktning Utbildningsplan för Grundlärarprogrammet 1. Allmänt Grundlärarprogrammet är en professionsutbildning som ger kunskaper och färdigheter f för yrkesverksamhet som lärare. Programmet ges inom tre inriktningar

Läs mer

Förskollärarprogrammet LGFOR

Förskollärarprogrammet LGFOR Förskollärarprogrammet LGFOR Lärarutbildningen Förskollärare Grundlärare Fritidshem Förskoleklass och årskurs 1-3 Årskurs 4-6 Ämneslärare Årskurs 7-9 (startar ej 2013) Gymnasieskola Yrkeslärare Kompletterande

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna vt 2012

Välkommen. till lärarutbildningarna vt 2012 Välkommen till lärarutbildningarna vt 2012 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid här. Den

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: Danagårds LITHO AB, 2016 Foton: Eva Dalin och Matton på sid 24 Producerad av och för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet HT2016 Lärare

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP

UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP UTBILDNINGSPLAN FÖR YRKESLÄRARPROGRAMMET 90 HP VT 2012 LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1. Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskole utbildning enligt

Läs mer

Programhandbok Kompletterande pedagogisk utbildning KPU 90 högskolepoäng

Programhandbok Kompletterande pedagogisk utbildning KPU 90 högskolepoäng Programhandbok Kompletterande pedagogisk utbildning KPU 90 högskolepoäng Innehåll 1 Målgrupp 2 Styrdokument 3 Utbildningens innehåll 4 Programmets kurser 5 Prioritering av urvalet 6 Examensinriktningar

Läs mer

Bli. skäl att plugga 7 till lärare

Bli. skäl att plugga 7 till lärare Bli Höstterminen 2015 Vårterminen 2016 skäl att plugga 7 till lärare Du gör skillnad Mycket praktik Läs dina favoritämnen Plugga utomlands Jobb finns överallt Karriärmöjligheter Kreativt yrke Sveriges

Läs mer

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2 Lokal examensbeskrivning Dnr: FS 3.1.5-1482-14 Sid 1 (8) ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN SECONDARY EDUCATION 2 INRIKTNING:

Läs mer

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 2

ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 2 Lokal examensbeskrivning Dnr: FS 3.1.5-1483-14 Sid 1 (7) ÄMNESLÄRAREXAMEN DEGREE OF MASTER OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION 1 DEGREE OF BACHELOR OF ARTS/SCIENCE IN UPPER SECONDARY EDUCATION

Läs mer

Personalförsörjning med legitimerad personal i de tidigare årskurserna samt nyttjande av fritidspedagogernas kompetens.

Personalförsörjning med legitimerad personal i de tidigare årskurserna samt nyttjande av fritidspedagogernas kompetens. Personalförsörjning med legitimerad personal i de tidigare årskurserna samt nyttjande av fritidspedagogernas kompetens. Rapport mars 2014 Beslutad av förvaltningschefen 2014-03 - 18 1 Inledning I direktiv

Läs mer

UTBILdNINGSpLAN För VT FörSKOLLärArprOGrAmmET Hp LärArUTBILdNINGSNämNdEN

UTBILdNINGSpLAN För VT FörSKOLLärArprOGrAmmET Hp LärArUTBILdNINGSNämNdEN Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp VT 2012 Lärarutbildningsnämnden Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudområde för utbildningen...2 2. Allmänna mål för högskoleutbildning enligt

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng Utbildningsplan Dnr G 2017/407 SAMORDNINGSNÄMNDEN FÖR LÄRARUTBILDNING Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng The Special Subjects Teacher Programme

Läs mer

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund

GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet. Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund GRY- Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för er med yrkeserfarenhet Lena Wendt - Karin Lager Björn Haglund Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp Ger behörighet att

Läs mer

210 hp. Gäller från och med

210 hp. Gäller från och med Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp Gäller från och med HT14 Lärarutbildningsnämnden 3 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 3 1.1 Huvudområde för utbildningen...3 2. Allmänna mål för högskoleutbildning

Läs mer

EXAMINA PÅ GRUNDNIVÅ ELLER AVANCERAD NIVÅ

EXAMINA PÅ GRUNDNIVÅ ELLER AVANCERAD NIVÅ Promemoria 2010-05-12 Utbildningsdepartementet Universitets- och högskoleenheten Per Klingbjer Telefon 08-405 16 66 Mobil 070-265 50 03 Telefax 08-723 17 52 E-post per.klingbjer@education.ministry.se Examensbeskrivning

Läs mer

Utbildningsplan för. Ämne/huvudområde 2 Biologi Engelska Franska Fysik Data- och systemvetenskap Företagsekonomi Geografi

Utbildningsplan för. Ämne/huvudområde 2 Biologi Engelska Franska Fysik Data- och systemvetenskap Företagsekonomi Geografi Utbildningsplan för Kombinationsprogram för lärarexamen och masterexamen vid Samhällsvetenskaplig fakultet Study Programme for Master of Education and Master of Social Science 300.0 Högskolepoäng 300.0

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2014

Välkommen. till lärarutbildningarna vårterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vårterminen 2014 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet! Vi är glada att du har valt Stockholms universitet och hoppas att du blir nöjd med din

Läs mer

Välkommen. till lärarutbildningarna ht 2012

Välkommen. till lärarutbildningarna ht 2012 Välkommen till lärarutbildningarna ht 2012 Välkommen till lärarutbildningarna vid Stockholms universitet Vi är glada att du har valt oss och hoppas att du kommer att bli nöjd med din studietid här. Den

Läs mer

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet

Lärarutbildningar vid Stockholms universitet Lärarutbildningar vid Stockholms universitet 1 2 Tryck: DanagårdLITHO AB, 2014 Grafisk form: Cecilia Österholm och Nataliya Hulusjö, Stockholms universitet Foton: Eva Dalin (sid. 16, 30 och 36); Matton

Läs mer

210 hp LUN DNR G 2011/38

210 hp LUN DNR G 2011/38 Utbildningsplan för FÖRSKOLLärarprogrammet 210 hp Lärarutbildningsnämnden LUN 2011-08-24 DNR G 2011/38 Innehållsförteckning 1. Allmänt... 2 1.1 Huvudsakligt område för utbildningen (huvudområde)... 2 2.

Läs mer

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp

Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp 1 (7) Utbildningsplan för: Lärarutbildning - Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, 240 hp Primary School teacher education programme 1-3, preschool Allmänna

Läs mer

UTBILDNINGSPLAN. Lärarutbildningsprogrammet, 270-330 högskolepoäng. Teacher Education, 270-330 Higher Educational Credits

UTBILDNINGSPLAN. Lärarutbildningsprogrammet, 270-330 högskolepoäng. Teacher Education, 270-330 Higher Educational Credits Dnr: 346/2008-515 Lärarutbildningsnämnden UTBILDNINGSPLAN Lärarutbildningsprogrammet, 270-330 högskolepoäng Teacher Education, 270-330 Higher Educational Credits 1. Ansvarig för programmet Lärarutbildningsnämnden

Läs mer

Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar. Olof Andersson, Christian Magnusson

Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar. Olof Andersson, Christian Magnusson Nationella it-strategier styrdokumentsförändringar Olof Andersson, Christian Magnusson Gemensamt för alla skolformer: vid behov förändringar i läroplaner, kursplaner eller ämnesplaner för att tydliggöra

Läs mer

Ämneskrav för KPU Kompletterande pedagogisk utbildning ordinarie studiegång

Ämneskrav för KPU Kompletterande pedagogisk utbildning ordinarie studiegång LÄRARUTBILDNINGSNÄMNDEN Ämneskrav för KPU Kompletterande pedagogisk utbildning ordinarie studiegång Göteborgs universitet har tre ingångar till KPU Ett ämne i gymnasieskolan - som ska omfatta, Ett ämne

Läs mer

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, högskolepoäng (hp)

Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, högskolepoäng (hp) UTBILDNINGSPLAN Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 2 7 0 högskolepoäng (hp) Beslut Utbildningsplanen är reviderad och fastställd av Nämnden för utbildning och forskning

Läs mer