Juridiska Nämnden BESLUT



Relevanta dokument
Juridiska Nämnden Dnr 10/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar. Fråga om försök till fusk vid tävlingsspel

Juridiska Nämnden BESLUT

AE spelade tillsammans med FM, StjPGC, och AEl, StenGK. På grund av regnoväder kunde endast en av två planerade 18-hålsronder genomföras.

Juridiska Nämnden BESLUT. Nils H, Tournament Director (TD), medlem i Delsjö GK. Ombud: Jur. kand. Jan O

Juridiska Nämnden BESLUT. meddelat av Juridiska Nämnden den 25 juli 2012 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (2/2012 JurN 2-14)

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

BESLUT Juridiska Nämnden Dnr 13/2009 JurN i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar ANMÄLARE ANMÄLD

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT. Fråga om fusk vid tävlingsspel vid en golftävling på GKS den 26 maj 2013 (Skandia Tour)

Juridiska Nämnd. BESLUT

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Ombud: Advokaten Mats C Ombud: Advokaten Leif S

meddelat av Juridiska Nämnden den 9 mars 2018 i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (dnr )

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om åsidosättande av säkerhet vid golfspel

i överklagat ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar Fråga om fusk i samband med tävling i golf

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Råd och regler för HANDLÄGGNING AV BESTRAFFNINGSÄRENDEN

Juridiska Nämnden BESLUT

i överklagat ärende enligt 15 kap. Riksidrottsförbundets ( RF) stadgar Ombud: Advokaten Peter V

GOLFVETT OCH REGELPROV TILL GOLFÄVENTYRET MIN FÖRSTA GOLF

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga? Vet du...

Disciplinärenden. Hur går föreningen tillväga?

Idrottens reglemente om otillåten vadhållning samt manipulation av idrottslig verksamhet

REGELPROMENAD Röd slinga

Juridiska Nämnden BESLUT

BANGUIDE. Golfklubben med trivsel & gemyt i en unik miljö

Juridiska Nämnden BESLUT

Juridiska Nämnden BESLUT

Utbildning Club Frågor & svar

EN SNABB VÄGLEDNING I GOLFREGLERNA

Svenska Bodybuilding & Fitness Förbundet REGLEMENTE OM BESTRAFFNING

GOLFVETTPROV NR 1 TILL NYA GRÖNT KORT

Utslag- och wedgetest på banan (

Regler. Frågor och svar

1. Spela bollen som den ligger och banan som den är (regel 13 i regelboken) Du får inte förbättra bollens läge, området för svingen eller spellinjen

Frågor och svar F: Hur anmäler jag mig till Telia Tour? F: Måste jag kontrollera att anmälan har registrerats?

LOKALA REGLER OCH TÄVLINGSVILLKOR 2019 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

LINDESBERGS GK 18-HÅLSBANAN Spelare Datum Tid

HUVUDTESTER. Lars Hägglund

Krönika på Torshälla Golfklubb

Långtidsplan för 18- hålsbanan på Ale Golfklubb

SPELSÄTT, SPELTYPER och SPELFORMER

Efter första bollträffen är du såld på golfen

BANGUIDE. Kungälv-Kode GK Hemsida: Telefon: E-post: KIOSK DRIVING RANGE

LEDARHJÄLP. Golf för barn & Golf för ungdom. Övningen kommer från Ingrid Sjöberg, Trollhättans Golfklubb. E-post ingrid.sjoberg@inproject.se.

Utbildning Club Frågor & svar

Spelaren vidrör i baksvingen bunkerväggen som är en torvad sida i bunkern. Svar: 0. Definition Bunker, Dec.13-4/34

i överklagat ärende enligt 15 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar

Nästa tee Vattenhinder 00 = greendjup Skog Slänt Röd platta 100 m till mitten green Slänt Gulsvart pinne 150 m till

Banvärdering enligt slopesystemet.

Regelpromenad på När Golfbana Version juni 2013

Välkommen till golfen. SÅ KOMMER DU IGÅNG. 9bra saker. att veta. om spelet.

Utbildning Club Frågor & svar

DD TEST 2016 Multiple choice regler

SENIORGOLFEN REGELFRÅGA

Nya golfregler Punkt 3 PLIKTOMRÅDEN Ny definition. LÄTTNADSOMRÅDE är också en ny definition.

Veckans regelnöt nr 12:1 2016

SVENSKA RIDSPORTFÖRBUNDET Disciplinnämnden (DIN) Ärende nr 5:2017. Protokoll fört vid disciplinnämndens (DIN) möte per telefon.

Banuppsättning. Foto: Lars Bigge, Bokskogens GK

Checklista för ledare.

Tel Banguide

REGLER OCH FÖRESKRIFTER 2018 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

Möjligheten för styrelseledamöter i SF, SDF och DF att väljas till RIN

Övriga synpunkter på banenkäten

ARBETSDOMSTOLEN Dom nr 5/10 Mål nr Bxxx/08

Tävlingsbestämmelser 2012 HCP-KLASSEN

Upplands Golfförbunds vårårsmöte

Om vi alla hjälps åt att följa de i grunden enkla golfvettreglerna får vi snabbare, gladare och säkrare golf på våra banor.

DIAMANTEN. Simon var i skolan och jobbade med matte, han kom till ett tal som handlade om diamanter.

Avbryta spelet; Återuppta spelet Regel 5.7 Se även Spel- och tävlingshandboken kapitel

Jarlabanke Golfklubb Inbjudan

Nyhetsbrev # Kallelse till årsmöte Ny kanslitjänst utlyses 2 nyanställda tränare mental träning Vi bjuder på hockey! Välkomna till en ny säsong

1. Spela bollen som den ligger. X. Lägga tillbaka bollen på peggen och plikta 1 slag

Jarlabanke Golfklubb Inbjudan

spelas i Mellansvenska Veteranserien

Regel 24. Hindrande föremål.

OBS! Det är slagspelsregler (till skillnad från matchspel) om inget annat nämns.

REGLER OCH FÖRESKRIFTER 2016 FÖR LEKSANDS GOLFKLUBB

DOM Meddelad i Härnösand

Anmälare: Svenska Ridsportförbundet via Andrea Barth, verksamhetschef Sport & Tävling

STEG 1 STEG 2 STEG 3 STEG 4 STEG 5

DOM Göteborg. ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Halmstads tingsrätts dom den 27 maj 2009 i mål nr B , se bilaga A

Veckans regelnöt nr

Till dig som söker asyl i Sverige

BANGUIDE. Välkommen till Skepparslövs Golfklubb

HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT

Tävlingsmanual för Juniorserien J21 inkl Lag-DM och J16 inom Göteborgs Golfförbund.

Anmälan till handicaprunda.

Begångna brott 1. Sexuellt övergrepp mot barn

PROTOKOLL Handläggning i Stockholm

Lokala regler på Österlens GK 2019

Stadgar för serieföreningen i Petanca på Costa Blanca

FASTIGHETSMARKNADENS REKLAMATIONSNÄMND

Transkript:

Juridiska Nämnden BESLUT meddelat av Juridiska Nämnden den 4 november 2015 i ärende enligt 14 kap. Riksidrottsförbundets (RF) stadgar (4/2015 JurN 4-15) ANMÄLARE 1. Niclas N, Tournament Director (TD), medlem i Kungsbacka GK 2. Klas B, Förbundsdomare (FD), medlem i Hills GK ANMÄLD Felix S, medlem i Skellefteå GK Ombud: Advokaten Kenneth F SAKEN Fråga om försök till fusk vid golftävling Bakgrund och yrkanden Den 12 september 2015 spelades en slagspelstävling inom Skandia Tour Riks på Ale GK. I tävlingen deltog Felix S. Tävlingen var en s.k. förbundstävling, vilket innebär att ett bestraffningsärende enligt RF:s stadgar ska handläggas av Svenska Golfförbundets Juridiska Nämnd. Niclas N (TD) och Klas B (FD) har anmält Felix S för försök till fusk bestående i att Felix på det åttonde hålet placerat en boll i ruffen och påstått att det var den första boll han slog ut från tee. 1

Felix S har förnekat att han har gjort sig skyldig till försök till fusk. Grunden för hans inställning är att han inte har placerat någon boll utan att den boll han hittade i ruffen var den som han slog ut från tee. Utredningen Juridiska Nämnden har hållit muntligt förhör med Felix S, David B (per telefon), Oskar T, Christer B, Peter T, Kalle A (per telefon), Jan A (per telefon), Carina S och Hans L samt haft syn på den plats på golfbanan där den anmälda händelsen ägde rum. Av utredningen framgår inledningsvis följande. Felix S (hcp 1,8) spelade den aktuella ronden i en treboll tillsammans med David B (hcp 1,5) och Oskar T (hcp 1,3). Christer B (pappa till David) och Peter T (pappa till Oskar) följde med som åskådare i bollen. På det åttonde hålet var det Felix, som är vänsterspelare, som slog ut först. Bollen fick en draw och gick högerut i riktning över en privat trädgård som utgör out of bounds. Trädgården var omgärdad av höga träd, en gärdsgård och, på den bortre sidan från tee betraktat, av en stenmur. Från utslagsplatsen till stenmuren var det ca 250 meter. När de letade efter Felix boll hittade Christer B i trädgården en använd boll av märket Taylor Made med gröna prickar runt siffran 1. Felix hittade å sin sida, enligt vad han påstår, sin först utslagna boll med samma märke, med samma siffra och med en likadan markering ca 40 meter längre fram i ruffen, förbi trädgården ca 290 meter från tee. Niclas N och Klas B kom till platsen, och efter viss diskussion beslutades att Felix S skulle spela på sin provisoriska boll. Den boll som hittades i trädgården var något sliten, medan den som Felix påstod sig ha hittat i ruffen var i nyskick. 2

De hörda personerna har berättat bl.a. följande. Felix S: Dagen före tävlingsronden hade han spelat ett inspelningsvarv med Kalle A. De var färdiga någon gång efter kl. 18.00. När hans mamma, Carina S, sedan kom för att hämta honom var hon tvungen att ordna ett jobbärende. Han valde då att spela hål 5, 8 och 10 ytterligare en gång. Han spelade med en Taylor Made 1. På det åttonde hålet slog han sitt utslag in i trädgården. Han vågade inte hämta bollen eftersom det fanns skyltar som förklarade att tillträde var förbjudet. På tävlingsronden bytte han boll inför utslaget på det åttonde hålet. Den boll han bytte till var en ny Taylor Made 1 med gröna prickar runt siffran. Han fick en bra träff. Det blev en hög draw som också fick hjälp av en fördelaktig vind. Han slog dock en provisorisk boll eftersom bollen hade gått åt höger där det var tjock ruff och det därför kunde bli svårt att hitta den. När de letade efter bollen såg Peter T en boll som låg inne på tomten. Peter gick och hämtade bollen och frågade vad han hade för nummer på sin första boll. Han svarade att det var en tvåa men ändrade sig snabbt till en etta. Han visste att det inte var hans boll och fortsatte därför att leta. Till slut hittade han sin boll en bit längre fram i ruffen. Han böjde sig ned och såg att det var hans boll med gröna prickar på. Alla i bollen kom efter ett tag till platsen och det uppstod en diskussion om vilken som var den rätta bollen. Även domarna kom dit och det beslutades att han skulle spela på sin provisoriska boll. Han accepterade domarnas beslut, vilket han har lärt sig att man ska göra. Peter T: På det åttonde hålet slog Felix S sitt utslag till höger. Han följde med Felix för att hjälpa till att leta efter bollen. Plötsligt ser han hur Felix går ned samtidigt som han gör en handrörelse mot marken. Felix går sedan tillbaka en bit varpå han åter vänder om och säger att han har hittat bollen. Han Peter T går då fram och ser bollen som ligger upphöjd på det liggande gräset. Bollen rör på sig när de kommer i närheten. David B invände då att det inte kunde vara Felix boll eftersom han sett dennes utslag landa i trädgården. Felix sade att man inte fick gå in och hämta de bollar som låg i trädgården. Christer B hoppade ändå in och kontrollerade bollen. 3

Oskar T: Han såg inte var Felix första utslag tog vägen. Felix sa dock själv att han skulle slå en provisorisk boll och David sa att bollen var out of bounds. När de sedan letade efter Felix boll såg han en boll på tomten samtidigt som Felix sa att han hade hittat sin boll. Den boll som Felix påstod sig ha hittat låg högt upp på gräset. På tee hade Felix inte sagt något om att han bytt boll. Christer B: Han tittade inte efter var Felix första utslag tog vägen men han såg att det var en bra träff. Han kommer ihåg att Felix sade att det första utslaget var bättre än det andra. Efter att de letat efter Felix boll ett tag hittade de en boll som låg inne i trädgården. Han gick dit och frågade samtidigt Felix vilken boll som denne hade spelat på. Felix svarade först att han spelat på en Taylor Made 2 men ändrade sig till att det var en Taylor Made 1. Felix förklarade att bollen i trädgården hade kommit dit under inspelningsvarvet då han slagit in den där. Han har en minnesbild av att någon sa att Felix hade bytt boll på tee. David B: Han tyckte sig se att Felix första utslag, som var en mellanlåg draw, landade i trädgården. Han var i vart fall så pass säker på att bollen gått out of bounds att han inte tyckte det var någon idé att leta efter den. När de hittade bollen i trädgården sade Felix sa att han hade bytt boll på tee och att den boll som hittades i trädgården hade slagits dit under inspelningsvarvet. När de konfronterade Felix med vad Kalle A sagt om hur Felix hade spelat det åttonde hålet under inspelningsvarvet berättade Felix att han hade spelat det åttonde hålet ytterligare en gång, men då ensam. Kalle A: Han spelade ett inspelningsvarv med Felix dagen före tävlingen. På det åttonde hålet slog Felix en bra drive mitt i fairway och han hade ca 190 meter kvar till green. De var klara med varvet vid 18-tiden och han lämnade golfbanan tillsammans sin pappa vid ca kl. 18.45. Jan A har bekräftat att han tillsammans med sin son Kalle A lämnade golfklubben vid ca kl. 18.45. 4

Carina S: Hon skulle hämta Felix efter inspelningsvarvet. På vägen till banan ringde det från hennes arbete. Det var ett viktigt samtal och hon bad att få återkomma. Hon arbetar hos ett företag som ansvarar för ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning och var tvungen att med kort varsel ordna med ersättare för en sjuk kollega. När Felix hade satt sig i bilen sa hon därför till honom att hon måste ringa några viktiga jobbsamtal. Felix svarade att han i sådant fall skulle gå ut och spela några hål till. Felix var borta i ca en halvtimme. När han kom tillbaka var han lite sur och sa att han hade slagit bort en massa bollar. Hans L: Han är Felix tränare på Riksidrottsgymnasiet. Han har mätt Felix slaglängd med radarmätningssystemet Trackman. Mätningarna har visat att Felix kan slå 270 meter carry under neutrala förhållanden och att hans svinghastighet är mycket hög, faktiskt fullt jämförbar med proffsen på PGA-touren. Hans bedömning är att Felix, under rätta förhållanden, definitivt har kapacitet att slå bollen så pass långt som till den plats där denne påstår sig ha hittat sitt utslag på det åttonde hålet. Parterna har skriftligen kommit in med slutliga synpunkter innan ärendet har avgjorts. Rättsliga utgångspunkter Av 14 kap. 2 9 RF:s stadgar framgår att bestraffning kan ådömas den som genom osanna uppgifter eller på annat sätt vilselett eller försökt vilseleda funktionär eller annan t.ex. i samband med en golftävling. Det är en självklar utgångspunkt i bestraffningsärenden att det inte är den som är anmäld som ska bevisa att han eller hon är oskyldig. Beviskravet är detsamma som i brottmål i allmän domstol. Det krävs alltså att det är ställt utom rimligt tvivel att den anmälde har begått den anmälda förseelsen. 5

Skäl för beslutet Av utredningen framgår att en boll med samma märke, nummer och personliga markering som Felix spelat på under den aktuella ronden hittats out of bounds på det åttonde hålet. Det är i det sammanhanget också besvärande för Felix S att den boll han påstår sig ha hittat längre fram i ruffen var i nyskick samtidigt som han inte anmält för sina medspelare att han bytt boll inför det åttonde hålet, något som får anses vara väl etablerad praxis på den spelnivå som är aktuell här. Det framstår också som mindre sannolikt att en boll efter att ha flugit nästan 300 meter lagt sig på sätt som Peter och Oskar T berättat väl spelbar högt upp i gräset i en i övrigt hög och förhållandevis tjock ruff. Det är emellertid så att ingen medspelare eller åskådare David B:s uppgifter på denna punkt är alltför vaga sett var Felix S:s första utslag hamnat. Ingen har heller sett Felix släppa eller placera en boll. Peter T:s uppgifter om att Felix gjorde en handrörelse ned mot marken kan därvid inte tillmätas någon avgörande betydelse. Vidare framgår av vad Hans L har berättat att Felix har kapacitet att slå bollen till den plats där han påstår att den hittades. Det bör i detta sammanhang också framhållas att Felix provisoriskt utslagna boll, som enligt uppgifter i ärendet föregicks av en sämre bollträff än det ursprungliga utslaget på hållet, färdats längre än den boll som hittades i trädgården. När det sedan gäller frågan om Felix S spelat det åttonde hålet ytterligare en gång efter inspelningsvarvet med Kalle A vinner Felix uppgifter om detta stöd av den berättelse som Carina S på ett trovärdigt sätt lämnat. Felix berättelse får därför läggas till grund för bedömningen i den delen och det kan därför inte uteslutas att den boll som hittades i trädgården kommit dit på det sätt som han har påstått. Sammanfattningsvis är det möjligt att Felix S:s boll hamnade där han säger sig ha hittat den efter utslaget på hål nr 8 och att den boll som hittades out of bounds var en boll som han hade slagit dit dagen innan. Vid dessa förhållanden, och då inte någon har sett Felix S släppa en boll på den aktuella platsen, kan det vid en samlad bedömning inte anses vara ställt utom rimligt tvivel att han har gjort sig skyldig till den anmälda förseelsen. Anmälan ska därför lämnas utan bifall. 6

BESLUT Juridiska Nämnden lämnar anmälan utan bifall. Detta beslut får överklagas hos Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 37 Stockholm senast den 25 november 2015. Prövningstillstånd krävs. Svenska Golfförbundet Juridiska Nämnden Thomas Hedstrand I detta beslut har deltagit Thomas Hedstrand, ordförande, Cecilia Landelius samt Martin Rhodin. Enhälligt. 7