LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:

2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

kapitel 1 Publicerat med tillstånd Dilsa och den falska förälskelsen Text Petrus Dahlin Bild Sofia Falkenem Rabén & Sjögren 2013

UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Barns åsikter om sjukhus, vårdcentraler, väntrum och personalens bemötande

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

SVENSKA Inplaceringstest A

Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar

h ä x folk et magisk a kr after Jo Salmson Illustrationer av Natalia Batista

Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd

Spöket i Sala Silvergruva

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

A" göra sin röst hörd

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 4 Fredag 4 februari 2011 NORRBOTTEN Tjuvar klippte av kablar Sent på lördag kväll slutade tv och telefon att fungera hos många i Norrbotten. Någon hade klippt av viktiga kablar nära Sunderby sjukhus. Polisen tror att det var tjuvar som förstörde kablarna. Tjuvarna hade klippt av flera kablar som används för för att skicka signaler till tv, telefoner och internet. Polisen tror att tjuvarna skulle stjäla koppar. Metallen koppar är värdefull och kan säljas för mycket pengar. Minst 30 000 hem i Norrbotten blev utan tv, telefon och internet. Vissa kunde inte ens ringa till larmnumret 112. 1

- Det var otroligt onödigt. För lite koppar blev tusentals personer utan tv och telefon, säger Åke Krutrök som var med och lagade kablarna. Det skriver tidningarna i Norrbotten. Framtidens sjukvård Sjukvården i Norrbotten kostar mycket. Den måste förändras för att landstinget ska ha råd att betala all sjukvård. Nu undersöker landstinget vilken vård vi ska ha i Norrbotten i framtiden. Många som bor i Norrbotten är gamla och har olika sjukdomar. Dom behöver mycket hjälp av sjukvården, men det är dyrt för landstinget. Varje år flyttar cirka tusen personer från länet. 2 Då blir det färre som betalar skatt och mindre pengar till landstinget. Nu undersöker landstinget hur man ska använda pengarna så att alla som behöver får så bra vård som möjligt. Caj Skoglund jobbar med att ta reda på hur sjukvården skulle kunna vara om tio år. Han ska undersöka om mer vård kan ges på vårdcentralerna. Då skulle många gamla slippa åka så långt för att få vård. En annan tanke är att sjukhusen kan förändras. Sjukhusen i Kalix, Kiruna och Piteå skulle kunna jobba på ett annat sätt. Dom skulle vara som stora vårdcentraler med vårdplatser där patienter kan få vård även på natten.

Alla stora och svåra operationer skulle göras på sjukhusen i Gällivare och Sunderbyn. Nu ska landstingets politiker åka runt i Norrbotten och höra vad folk tycker om detta. I höst ska politikerna bestämma hur sjukvården ska vara i framtiden. Många vill jobba i gruvan Minst hundra personer som redan har arbete har anmält sig till arbetsförmedlingen i Pajala. Dom vill arbeta i gruvan som ska starta i Kaunisvaara utanför Pajala. -Än finns inga jobb att söka men dom kommer, säger Terje Raatamaa. Han är chef vid 3 arbetsförmedlingen i Pajala. Det finns nästan 1 000 arbetslösa som är inskrivna vid arbetsförmedlingen i Pajala. Många av dom kommer att få arbete när gruvan öppnar. Men det finns också personer som vill byta arbetsplats. -Så många som 103 personer söker ett annat jobb fast dom redan har ett jobb, säger Terje Raatamaa. Arbetsförmedlingen förbereder sig nu för dom olika arbeten som kommer att behövas när gruvan öppnar. -Vi försöker utbilda människor så att dom kan köra lastbilar och stora maskiner, säger Terje Raatamaa. Det skriver NSD.

Jordskalv i Malmberget På fredagsmorgonen kände många i Malmberget att marken skakade. -Det var en fruktansvärd smäll. Jag trodde taket på huset rasat, säger Sune Falldahl som bor i Malmberget. Rudolf Mikkelson kände också att det var ett mycket kraftigt skalv. Han är pensionerad gruvarbetare och bor på Kilen i Malmberget. -Under mina 20 år i Malmberget har jag inte upplevt något liknande, säger Rudolf Mikkelsson. Gruvföretaget LKAB säger att det var ett ras i Dennewitsgruvan som orsakade skalvet. Det var en vägg 540 meter ned i gruvan som rasade. En mätstation som mätte skalvet säger att det var 3,43 på Richterskalan. Det är det kraftigaste skalv som uppmätts i Malmberget under dom senaste åren. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Hissen var borta Marielle Skoglind i Kiruna skulle åka hiss. Men när hon öppnade hissdörren och skulle kliva in i hissen var det bara ett tomt svart hål. -Jag stod med ett ben inne i hissen och ett ben utanför. Det var fruktansvärt, säger Marielle Skoglind. Marielle Skoglind hade hälsat på sin mamma i hyreshuset Snusdosan i Kiruna. När hon skulle ta hissen 4

ned till entréplanet var hissen borta. Hissen var på någon av våningarna ovanför henne. Det var 20 meter ned till golvet. -Jag klev rätt ut. Sedan stod jag och svajade en stund innan jag kunde hitta balansen, säger Marielle Skoglind. Det är inte första gången det är problem med hissdörrarna i hyreshusen där Marielles mamma bor. Samma sak hände Åke Heikikilä för en månad sedan. Nu ska låsen i hissarna få en extra skruv. -Låskolven sitter fast med två skruvar, men vi ska sätta fast dom med tre skruvar, säger Arild Storeide, ordförande i husens bostadsrättsförening. Det skriver NSD. 5 Slut med älgkött till skollunchen På Ringelskolan i Arvidsjaur har eleverna fått älgkött till lunch då och då. Men nu är det slut med det. - Det är tråkigt. Älg är godare än ko, säger eleverna Oskar Burman och Albin Lundqvist. För tio år sedan bestämde Ringelskolan att barnen skulle få älgkött istället för nötkött. Franz Weidl är chef för skolköket på Ringelskolan. Varje höst har han köpt älgkött från lokala handlare. - Det är det bästa köttet och det är också miljövänligt, säger Franz Weidl. Nu köper Arvidsjaurs kommun allt kött till skolluncherna från ett ställe. Kommunen har inte

köpt in älgkött. Franz Weidl tycker det är tråkigt att han inte längre får vara med och bestämma om skolmaten. - Vi har kunskaper och jobbar med det här varje dag. Vi måste ha något att säga till om, säger Franz Weidl. Det skriver Piteå-Tidningen. UTLAND Uppror i Egypten Det är uppror i Egypten. Tiotusentals människor är ute på gatorna och demonstrerar mot sin president. Människorna vill ha frihet och demokrati. -Vi vill tala fritt, säger Refaat Elzeldin som bor i Luleå men är från Egypten. Refaat Elzeldin är orolig 6 för sin släkt i Egypten. -President Mobarak har spärrat telefonnätet. Jag kan inte prata med någon. Senast jag pratade med familjen var dom ledsna, glada, rädda och arga på samma gång. Polisen är värst, säger Refaat Elzeldin. Regeringen har bestämt att det är förbjudet att vara ute på gatorna men folk demonstrerar ändå. Polisen har gripit hundratals människor och flera har dödats. Upproret började förra veckan då människor i huvudstaden Kairo demonstrerade mot president Mobarak. Dom är less på Mobarak som bestämt allt i landet dom senaste 30 åren. Människor som tyckt annorlunda än presidenten har straffats hårt. En journalist från

Sveriges television greps i helgen. -Vi hann knappt börja filma, då rusade soldater fram mot oss med sina automatvapen. En soldat tryckte sin gevärspipa i bröstet på mig, säger journalisten Samir Abu Eid. Han fördes till ett fängelse men släpptes senare. -Jag var lättad när vi kom därifrån. Flera journalister har fängslats, säger Samir Abu Eid. Många svenskar åker till Egypten på semester för att sola och bada. Men nu varnar Utrikesdepartementet folk att åka dit. Den som betalat en resa till Egypten får tillbaka pengarna. Dom 8 000 svenskar som redan är i Egypten får hjälp att resa tillbaka till Sverige. 7 SPORT Sverige fyra i VM Sverige blev fyra i handbolls-vm. Laget förlorade bronsmatchen mot Spanien med ett mål. - Det känns inte roligt, men Spanien var bättre, säger spelaren Jonas Källman. Det svenska laget har överraskat många. Få trodde att det skulle gå så bra och att laget skulle vinna så många matcher. - I början av det här året lät en VM-semifinal som en dröm, något nästan omöjligt. Nu känns det snopet att Sverige förlorade bronsmatchen, skriver Johan Esk i Dagens Nyheter. Han tror att det svenska laget kan bli ännu bättre när spelarna har blivit lite äldre och mer erfarna.

Posttidning B Ovanliga fiskar i Sverige Många ovanliga fiskar har upptäckts i havet vid Öresund i södra Sverige. Bland annat flera sorters hajar och en bläckfisk. Men ingen av fiskarna är farliga för människan. Det är det ovanligt varma vattnet på botten av havet som gör att exotiska fiskar trivs i svenska hav. Pigghaj, gråhaj, stjärnhaj och glatthaj brukar inte finnas i Sverige. Andra ovanliga fiskar är sanktpersfisken och den åttaarmade eledonebläckfisken. Bläckfisken hittades nyligen utanför Helsingborg. Det skriver TT. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8