LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

A" göra sin röst hörd

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

Den försvunna diamanten

Skolmåltider gymnasiet Standardrapport

BOSTAD Men att bygga själv visade sig lättare sagt än gjort.

SVENSKA Inplaceringstest C

Årsberättelse

Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt

Möjlighet att leva som andra

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Mynta och de mystiska inbrotten

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

10 september. 4 september

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 33 Fredag 21 oktober 2011 NORRBOTTEN Gifter i Bottenviken Det finska stålverket Outokumpu vill släppa ut mer gifter i Bottenviken. Men svenska myndigheter vill minska miljögifterna. - Miljögifterna i Bottenviken är ett väldigt stort problem, säger Peter Wihlborg som jobbar på Havs- och vattenmyndigheten. Outokumpu ligger i Torneå i Finland, nära Haparanda. Stålverket släpper ut tungmetaller och andra gifter i Bottenviken. Nu vill Outokumpu släppa ut ännu mer gifter. Många i Sverige är oroliga över gifterna i Bottenviken. - Vi äter giftig fisk som är förbjuden av EU. Fisken innehåller för mycket dioxiner, säger Roger Malmberg i 1

Naturskyddsföreningen. - Outokumpu släpper ut mycket dioxiner i Bottenviken. Det går att minska utsläppen väldigt mycket. SSAB i Luleå har lyckats med det, säger Roger Malmberg. Det är finska myndigheter som bestämmer hur mycket gifter Outokumpu får släppa ut. Men svenska myndigheter kräver att Outokumpu ska rena sina utsläpp så att det blir mindre gifter i vattnet. Det skriver NSD. Många inbrott i Norrbotten Tjuvar härjar i Norrbotten. Den senaste tiden har tjuvar brutit sig in 2 i flera hus och stulit pengar och smycken. - När jag kom hem låg en stor sten i köket och det var glassplitter överallt, säger Jörgen Svensson i Rutvik. Polisen letar efter en bil, en blå Ford fokus. Människor har sett bilen utanför hus där det har varit inbrott. - Vi måste få stopp på dom här tjuvarna, säger Denny Långström på polisen. Tjuvarna har brutit sig in i hus i Arvidsjaur, Älvsbyn, Jokkmokk, Boden, Råneå och Luleå. Dom tar sig in i husen genom att slå sönder ett fönster eller en altandörr. Ofta stjäl dom små värdefulla saker som pengar, smycken och bärbara datorer. Denny Långström vill att

alla som ser något misstänkt ringer till polisen. - Jag vet att många jägare är ute på helgerna. Dom kanske ser tjuvarna som kanske gömmer sig vid små skogsvägar, säger Denny Långström. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Flyktingar lär sig om Sverige Alla flyktingar som kommer till Sverige ska få gå en utbildning i samhällskunskap. Flyktingarna ska få lära sig om vilka lagar och regler som gäller här. - Tidigare visste jag ingenting om Sverige. Nu har jag lärt mig mycket, säger Ali Ahman Eshaqzai från Afghanistan. 3 Ali Ahman Eshaqzai kom till Sverige för fem månader sedan. Nu bor han i Luleå. Han är en av 17 flyktingar från Afghanistan som har gått utbildningen i samhällskunskap. - Jag är mycket nöjd med kursen. Vi har fått lära oss mycket och vi har fått ställa frågor och diskutera, säger Ali Ahman. Kristina Palo jobbar på Invandrarservice i Luleå kommun. Hon säger att utbildningen ska ge flyktingarna kunskap om hur det är att leva i Sverige. - Vi ska lära dom sådant som gör att dom förstår hur det är att leva i Sverige och vilka regler som finns här, säger Kristina Palo. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Boden förändrar gymnasieskolan Det blir färre ungdomar i Boden, och färre elever i gymnasieskolan. - Vi tappar 300 elever på tre år, säger skolchefen Maria Lundgren. Nu kommer ett förslag om att Boden ska få färre gymnasielinjer. Enligt förslaget ska elprogrammet, handelsprogrammet och naturprogrammet läggas ned. Då får dom elever som vill gå programmen åka till en annan kommun. - Att bestämma vilka program vi ska ha är svårt. Det är svårt att veta vilka program eleverna kommer att välja, och så måste pengarna räcka, säger Maria Lundgren. Fredrik Röding och Johanna Sundbaum 4 bor i Boden. Dom har barn som snart ska börja i gymnasiet. Båda två tycker det är fel att lägga ned naturprogrammet. - Programmet är väldigt bra. Kommunen måste ha bra utbildning för att locka till sig människor, säger Fredrik Röding och Johanna Sundbaum till Norrbottens-Kuriren. Det är politikerna i Boden som ska bestämma om dom tre programmen ska läggas ned. Nytt köpcentrum i Boden En ny butiksgalleria och 72 nya lägenheter ska byggas i Boden. - Vi vill utveckla Bodens centrum, säger Dennis Wikstén som är chef på företaget Wiksténs fastigheter.

Företaget satsar 200 miljoner kronor i det nya huset. Det nya huset ska byggas på Åhlénsparkeringen i Boden. Huset kommer att ha butiker och restaurang på bottenvåningen. I resten av huset blir det lägenheter. - Det finns en kö av butiker som vill in i huset, säger Dennis Wikstén till Norrbottens-Kuriren. Bygget startar i slutet av oktober och ska vara klart år 2013. Många chefsbyten i Övertorneå Övertorneå har bytt kommunchef sex gånger dom senaste fem åren. Ingen annan kommun i landet har bytt högste chef så ofta. 5 - Det blir inget riktigt lugn i kommunen, säger Rolf Kummu som är ny kommunchef i Övertorneå. Det är ganska vanligt att höga chefer byter jobb ofta. Många chefer byter jobb efter två, tre år. Men för dom som jobbar i kommunen blir det oroligt. - Varje chef vill ju bestämma vad som är viktigast att göra och hur saker ska göras, säger Rolf Kummu. Rolf Kummu är ny kommunchef i Övertorneå sedan den 1 oktober. Han har redan jobbat inom Övertorneå kommun i 33 år och tänker stanna på jobbet ett tag. - Jag vill absolut vara kvar ett tag. Övertorneå är en mycket intressant och trevlig kommun att jobba i.

Så länge folk litar på mig kommer jag att stanna kvar, säger Rolf Kummu. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SVERIGE Juholt blir kvar som partiledare Håkan Juholt blir kvar som partiledare för Socialdemokraterna. I fredags bad han alla om ursäkt. - Jag har inte försökt lura någon, säger Håkan Juholt. Håkan Juholt bor i Oskarshamn, men han har också en lägenhet i Stockholm. Riksdagen betalar hyran för lägenheten i Stockholm eftersom Juholt är riksdagsman och bor 6 på två ställen. Även Håkan Juholts sambo bor i lägenheten i Stockholm, men hon har inte betalt någon hyra. Det tycker många är fel. Åklagare Björn Ericsson säger att riksdagens regler är otydliga, att det inte går att säga att Juholt har gjort fel. Håkan Juholt har nu betalat tillbaka dom pengar som är sambons del av hyran. Han säger att det inte har varit meningen att lura till sig pengar. Men många människor är besvikna på Håkan Juholt. Medlemmar har ringt till Socialdemokraterna och sagt att dom inte längre vill vara med i partiet. - Jag vet att många

människor är besvikna och arga, säger Håkan Juholt. Han säger att han nu ska jobba hårt för att människor ska börja lita på honom igen. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. SPORT Sverige till fotbolls-em Det svenska herrlandslaget är klart för fotbolls-em nästa sommar. Sverige vann den avgörande matchen mot Holland med 3-2. - Killarna gör en fantastisk match. Jag är så glad och stolt, säger tränaren Erik Hamrén. Förra tisdagen spelade Sverige sin sista match 7 i kvalet till fotbolls-em 2012. Sverige behövde vinna mot Holland för att vara säker på att ta en plats i EM. Men Holland är ett av världens bästa fotbollslag. När Holland kom till Stockholm i tisdags hade laget vunnit alla sina matcher i kvalet och få trodde att det skulle vara möjligt att slå dom. Men dom svenska spelarna ville vinna. Dom sprang och kämpade hela matchen, och det gav resultat. Efter 53 minuter sköt Ola Toivonen in segermålet. När matchen var slut jublade åskådarna på Råsunda fotbollsstadion. Dom var glada över att Sverige ska vara med i EM som spelas i Polen och Ukraina i juni nästa sommar.

Posttidning B Spöken på museum Tror du på spöken? Då ska du åka till Försvarsmuseum i Boden. Där kan du träffa spöken när museet ordnar spökvandringar i huset. Det är gruppen Trollpack som ordnar spökvandringarna. - Lite skräck som blandas med kunskap är aldrig fel, säger Anneli Bäck från Trollpack. Spökvandringarna berättar om sådant som hände för nästan hundra år sedan. Under vandringarna är det mörkt i rummen och det stiger upp rök mot taket. Besökarna får gå nedför mörka, smala källartrappor och in i små, trånga rum i Försvarmuseets källare. - Vi vill inte berätta för mycket, för då tar vi bort spänningen, säger Anneli Bäck till NSD. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8