Rösta på oss! i valet 2006 De 7 riksdagspartierna berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i år.
Partierna har lämnat sina texter till Lättläst-tjänsten på Centrum för lättläst och vi har skrivit om texterna till lättläst svenska. Vi har också formgivit skriften och tagit fotografi erna. Fotografi erna på partiledarna är partiernas egna. Vill du veta mer om Centrum för lättläst kan du titta på vår hemsida på internet: www.lattlast.se Perssons Offsettryck AB har tryckt skriften. Copyright Lättläst-tjänsten, Centrum för lättläst 2006 2
Rösta på oss! De 7 riksdagspartierna berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem. Här finns inga svåra ord eller långa meningar. I år är det val I år, 2006, är det val den 17 september. Alla svenska medborgare som har fyllt 18 år får rösta. Du får ett röstkort hem i brevlådan. Om du inte har fått det kan du tala med Valmyndigheten. Då får du rösta på vilka som ska styra i din kommun, i ditt landsting och i riksdagen. Vilka är med i skriften? I den här skriften kan du läsa vad de 7 största partierna i Sverige tycker. Partierna är centerpartiet, folkpartiet, kristdemokraterna, miljöpartiet, moderaterna, socialdemokraterna och vänsterpartiet. Idag sitter socialdemokraterna i regeringen och samarbetar med vänsterpartiet och miljöpartiet. Centerpartiet, folkpartiet, kristdemokraterna och moderaterna kallar sig i år för Allians för Sverige. De tänker samarbeta. 3
Andra partier Det finns andra partier som du kan rösta på men de är inte med i den här skriften. Här är bara de största partierna med. Vilka styr i Sverige? Där du bor styr kommunen. Kommunen sköter skolorna och vården till de äldre till exempel. Landstinget styr sjukvården. Riksdagen styr hela Sverige. När alla har röstat till riksdagen räknar man hur många röster som varje parti har fått. I riksdagen får partierna platser efter hur många människor som har röstat på dem. När vi vet vilka som får vara med i riksdagen kan vi också se vilka som kommer att bilda regering. 4
Några svåra ord A-kassa: A-kassa betyder arbetslöshetskassa. Den betalar ut pengar till dem som är arbetslösa. Man betalar in pengar till a-kassan när man arbetar. Bidrag: Staten betalar ut pengar till människor som inte kan betala för allt själva. Det kan vara socialbidrag till exempel. Staten får pengar till det från skatterna. Skatter: Alla människor och företag i Sverige betalar skatt. Man betalar skatt på det man tjänar. Skatten är en del av det man tjänar, som man betalar in till staten. Välfärd: Välfärd är ordet för att staten i Sverige ordnar sjukvård, skolor och vård för de äldre till exempel. Detta är till för alla som lever i Sverige, även de som inte har så mycket pengar. 5
Centerpartiet Centerpartiet Partiledare är Maud Olofsson Box 2200 103 15 Stockholm Telefonnummer 08-617 38 00 Hemsida på internet: www.centerpartiet.se Centerpartiet vill ha ett Sverige där alla har ett arbete att gå till. Så här vill vi skapa fler jobb Både de som tjänar lite och de som tjänar mycket ska betala mindre i skatt. Ju mer pengar människor har kvar efter att skatten är betald desto mer varor och tjänster kan de köpa och det skapar arbeten. Onödiga skatter som företag ska betala vill vi också ta bort. 6
Vi vill ta bort flera regler som gör det svårt för företagen. Ta bort myndigheten Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS. Den skapar inga nya jobb. Vi behöver istället nya och fler arbetsförmedlingar som kan hjälpa människor att få jobb. Människor måste också kunna utbilda sig mer så att de kan få nya jobb. Arbetsgivare ska ge arbeten även till invandrare. Vi vill ha strängare regler för om någon arbetsgivare behandlar invandrare sämre. Vi vill också att man ska få mindre pengar från a-kassan om man är arbetslös. Dessutom ska det bli dyrare att vara med i a-kassan. Då kanske man lättare försöker hitta ett nytt arbete. Sjukvården måste bli bättre Vi vill låta fler få börja ge vård, inte bara landstinget. Du ska slippa vänta på att få vård och behandling. Den sjuka ska få veta vad som händer och få vara med och bestämma över sin vård. 7
Människor ska också få välja vem de ska få vård av. Om naturen och miljön Vi vill samarbeta med andra länder för att rädda naturen. Vi vill också att vi slutar att få vår energi från kol, olja och gas eftersom de kan ta slut. Istället ska vi använda flis, pellets, etanol och vindkraft till exempel. Sådant tar inte slut. Mer makt åt de nya regionerna Vi tycker det är viktigt att makten finns nära människorna. Därför vill vi skapa nya regioner som ska få mer att säga till om. Vi vill ge 600 miljoner kronor till de nya regionerna så att de kan börja att fatta mer egna beslut. Vi vill alltså att det ska finnas kommuner, regioner och stat. Regionerna är inte landsting utan ska vara större nya områden som ska kunna sköta sig själva när det gäller skola, sjukvård, företag och arbeten. 8
Regionerna är bäst på att sköta sitt eget område. De vet vad som behövs för att regionen ska kunna leva och växa. Skola Varje elev ska få det stöd och den hjälp som eleven behöver. Eleverna ska kunna gå från en klass till en högre klass när eleven själv behöver. De elever som lär sig fort kan läsa vidare fortare och de elever som behöver mer tid ska få det. Eleverna ska också få betyg tidigare och oftare än nu. Jämställdhet Vi vill ha ett samhälle som är lika för män och kvinnor. Men det är viktigt att se att alla kvinnor inte är lika. Vi tror på ett samhälle för alla. Ett samhälle där både kvinnor och män har lika stor chans att leva de liv de vill. 9
Folkpartiet Folkpartiet Partiledare är Lars Leijonborg Box 6508 113 83 Stockholm Telefonnummer 08-410 242 00 Hemsida på internet: wwww.folkpartiet.se Folkpartiet vill att du ska få bestämma mer själv över hur du vill leva ditt liv. Vi vill samarbeta med andra länder. Fler länder ska få köpa och sälja varor till varandra utan krångliga regler som hindrar dem. Vi vill också att kvinnor och män ska få samma lön för samma arbete. Människor som flyr från krig och förtryck ska få komma till Sverige. 10
Idag är vi med i riksdagen, men vi vill också vara med i regeringen tillsammans med moderaterna, centerpartiet och kristdemokraterna. Vi vill inte att socialdemokraterna ska fortsätta att vara med i regeringen. Skolan måste bli bättre Alla i Sverige ska få bättre utbildning. Vi vill ha en läsa-skriva-räkna-garanti i lågstadiet. Det betyder att alla barn alltid ska få lära sig läsa, skriva och räkna. Får de inte lära sig det ska de få extra hjälp. Ingen ska få mobba någon och ingen ska få störa i klassrummet. Barnen ska få betyg redan i årskurs 6. Vuxna ska lättare kunna få lära sig mer under hela livet. Fler måste arbeta Den som inte har arbete blir fattig och mår inte bra. Den som har arbete och lön kan bestämma över sitt eget liv. Därför vill vi att alla som nu får socialbidrag ska få arbete. 11
Ju fler människor som arbetar desto mer skatter får staten in, vilket är bra för vårt land. Får de inte arbete ska de få arbeta med enklare saker som kommunen ordnar. Vi vill sänka skatten så att du får behålla mer av din lön när du arbetar. Vi vill också sänka skatterna för företagen. Då vågar de ordna nya och fler arbeten. Det ska också vara lättare att sköta ett företag i Sverige. Vi vill ta bort många och krångliga regler för företagen. Det ska också bli lättare att låna pengar om man vill starta ett företag. Vi vill hjälpa invandrare att få arbete. Därför vill vi ha strängare lagar mot diskriminering, det vill säga att man behandlar människor olika. Du ska slippa tala om vad du heter när du söker arbete i kommunen, landstinget eller staten. 12
Det är för att det kan vara svårt för den som har ett utländskt efternamn att få arbete. Mer trygghet Polisen ska undersöka alla brott. Det ska också finnas fler poliser och du ska kunna se dem på gator och torg. Vi vill också samarbeta med andra EU-länder för att stoppa brott. Om du är sjuk eller arbetslös ska du få pengar av staten. Du ska få 80 procent av din lön när du är sjuk. De som ljuger och säger att de är sjuka fast de inte är det ska inte få några pengar. Vi är emot fusk. Är du sjuk ska du få välja vilken läkare du vill gå till. Du ska aldrig behöva vänta mer än 2 månader för att få vård på sjukhus. Du ska även kunna få vård i ett annat EU-land. Idag får äldre människor inte den hjälp de behöver. Om de inte får rätt hjälp ska de få sina pengar tillbaka. Vi kallar det omsorgsgaranti. 13
Kristdemokraterna Kristdemokraterna Partiledare är Göran Hägglund Box 2373 103 18 Stockholm Telefonnummer 08-723 25 00 Hemsida på internet är: www. kristdemokraterna.se Kristdemokraterna vill ha ett tryggt samhälle där alla kan välja hur de vill leva. Barnen är viktiga för oss Vi tror att trygga barn gör att Sverige blir tryggare. Om barnen lever upp i trygga hem mår de bra och gör inga brott till exempel när de växer upp. Därför vill vi ha ett samhälle där föräldrarna har mer tid för sina barn. 14
Föräldrarna ska kunna välja vem som ska ta hand om deras barn när de arbetar. Skolan är också viktig för barnen. Vi vill att varje skola ska möta varje barn som barnet är. Skolan ska lära ut de viktigaste ämnena och även lära barnen att leva bra liv som vuxna. För att skolan ska kunna det måste det vara lugnt i skolan så att barnen kan lära sig i lugn och ro. Ingen ska bli mobbad. De äldre är viktiga för oss Vi vill ge trygghet för de äldre. Äldre människor ska få en bra vård. Alla kommuner ska ha en värdighetsgaranti. Värdighetsgarantin ska lova alla äldre en bra vård. Äldre människor ska också få respekt och även kunna fortsätta att arbeta om de vill. Arbeten och företag är viktiga för oss Vi vill att alla i Sverige ska få arbete. För att det ska bli så vill vi hjälpa företagen. Företagen ska få sänkta skatter och avgifter och slippa krångliga regler. 15
Ett samhälle utan brott är viktigt för oss Fängelserna fungerar inte bra. Fångarna får ingen vård utan sitter bara inlåsta. Det vill vi ändra på. För att få färre brott måste fängelserna hjälpa brottslingarna att ändra på sina liv. Vi är emot orättvisa skatter Vi vill ta bort fastighetsskatten och förmögenhetsskatten genast. Fastighetsskatten är de extra pengar som de som äger ett hus måste betala till staten. Denna skatt ska man betala även om man inte tjänar pengar. Förmögenhetsskatten är de extra pengar som de som har mycket pengar på banken måste betala till staten. Denna skatt ska man betala även om man inte tjänar pengar. Vi vill också sänka skatten på bensin. 16
17
Miljöpartiet Miljöpartiet Språkrör är Peter Eriksson och Maria Wetterstrand Box 21 36 103 14 Stockholm Telefonnummer 08-545 224 50 Hemsida på internet: www.mp.se Miljöpartiet vill att alla ska få vara med och bestämma. Vi är emot fördomar, rasism och orättvisor. Vi vill flytta makten närmare människor och bort från EU. Allt fler måste få vara med och bestämma. Därför vill vi att den som har bott 3 år i Sverige ska få bli svensk medborgare och få rösta i riksdagsval. Man ska få rösta redan när man har fyllt 16 år. Vi vill också ha fler folkomröstningar. 18
Alla ska vara lika inför lagen Alla människor ska ha samma rätt enligt lagen, kvinnor och män, heterosexuella, homosexuella och bisexuella människor. Vi vill också att vi ska bli bättre på att ta emot flyktingar i Sverige. Alla ska ha rätt att söka asyl i Sverige. Vi vill ha lagar som ser till att samhället är till för alla, även människor med funktionshinder. Tyvärr får människor också funktionshinder av vårt sätt att leva nuförtiden. De som är känsliga för el och ljud måste få hjälp av samhället. Rättvisa över hela världen Vi vill att ingen ska behöva dö av svält i fattiga länder. Därför vill vi att det ska finnas regler för hur vi köper och säljer varor mellan länderna så att inte bara de rika länderna tjänar på det. Vi vill också att Förenta Nationerna, FN, ska få mer att säga till om i världen. Fattiga länder ska få hjälp att bli rikare, och kvinnor ska ha samma rättigheter som män i dessa länder. 19
Hur ska Sverige sköta sina pengar? Miljöpartiet är emot att fler blir fattiga och fler blir rika. Vi vill sänka skatten på arbete men höja skatten för företag som smutsar ner naturen. Om allt fler varor görs där människor bor blir det bättre för miljön. Då slipper lastbilar köra varor lång väg och släppa ut farliga avgaser. Därför vill vi också att man ska använda järnvägen mer. Vi vill att människor ska arbeta kortare dagar. Då slipper många stress och andra får större chans att få ett arbete. Vi ska alltid få veta vad maten innehåller. Då kan vi lättare bestämma vad vi vill köpa. Alla ska ha samma chans i livet För att kunna leva ett bra liv ska man kunna skaffa sig en bra utbildning. Det ska finnas många olika slags utbildningar att välja mellan. Vi vill att man ska kunna vara ledig från sitt arbete i ett år och därför vill vi behålla det så kallade friåret. 20
Då kan man få en chans att fundera över vad man vill göra med sitt liv och någon arbetslös får en chans att arbeta. Barnen ska få gå i mindre grupper i förskolan, och inte börja riktiga skolan förrän de är 7 år. Friskolor och kommunala skolor ska följa samma regler. Folkhälsa och sjukvård Staten ska betala för sjukvården men du ska kunna välja andra vårdformer om du vill. Tandvården ska vara som sjukvården, det vill säga du ska inte behöva betala mer än en viss summa för din tandvård varje år. Djur och natur Vi vill inte att jordbruken ska använda gifter. Därför ska det bli dyrt att använda gifter om man har jordbruk. Det borde bli billigare att köpa mat utan gifter. Ingen ska få föda upp djur som ska bli päls. Vi vill sluta använda kol, olja och naturgas som kan ta slut och istället använda pellets, flis, etanol, metangas, vind, vatten och solkraft som inte kan ta slut. Vi vill inte ha kärnkraft. 21
Moderaterna Partiledare är Fredrik Reinfeldt Box 20 80 103 12 Stockholm Telefonnummer 08-676 80 00 Hemsida på internet: www.moderat.se Moderaterna vill skapa fler arbeten därför att 1,5 miljoner vuxna i Sverige inte har något arbete idag. För att skapa fler arbeten vill vi sänka skatterna för alla, men allra mest för dem som tjänar lite. Ju mer pengar du har kvar när skatten är betald desto mer varor och tjänster kan du köpa, vilket skapar arbeten. 22
Vi vill också att det ska bli lättare att starta företag, sköta företaget och anställa fler. Då kan fler få arbete. Vård i tid för alla Vi har en bra sjukvård men det tar för lång tid att få vård. Vi vill ha en lag som säger att alla ska få vård i tid. Vi vill också att de som arbetar i vården ska få mer att säga till om. De vet bäst hur vården ska skötas. Stoppa brotten Många människor är rädda för brott. Vi vill stoppa brotten. Därför vill vi att alla brott ska undersökas av polisen. Alla har rätt till kunskap Många elever kan inte tillräckligt mycket när de går ut skolan. Svenska elever kan mindre än elever i andra länder. Det är oroligt i skolorna och lärarna får försöka gör det lugnt istället för att lära ut. Därför vill vi ge lärarna en bättre utbildning. 23
Alla elever ska få en utbildning som passar dem. Vi vill stoppa all mobbning och ge stöd till de elever som inte har stöd hemifrån. Vi vill göra Sverige bättre Det går bra för Sverige, men vi är ändå inte nöjda. Tillsammans med folkpartiet, centerpartiet och kristdemokraterna vill vi ge vårt land trygghet och en tro på framtiden. Tillsammans kallar vi oss Allians för Sverige. Tillsammans kan vi göra Sverige mycket bättre, för alla. 24
25
Socialdemokraterna Socialdemokraterna Partiledare är Göran Persson 105 60 Stockholm Telefonnummer 08-700 26 00 Hemsida på internet: www.sap.se Socialdemokraterna vill att alla människor ska ha arbete. Det har alltid varit det viktigaste för oss. Om man har ett arbete får man pengar och känner att någon behöver en. För att skapa fler arbeten ska vi ordna fler och bättre utbildningar, och bättre regler för företagen. På det viset har vi redan ordnat 300 tusen nya arbeten de senaste 10 åren. 26
Bättre välfärd I Sverige är alla med och betalar för välfärden med skatter. Välfärden är till exempel sjukvård, omsorg om äldre människor och skolor. Vi vill ha kvar välfärden och vi vill att den ska bli ännu bättre. Därför vill vi ha bättre sjukvård, bättre vård för de äldre, och även billigare tandvård. Vi vill ha fler förskollärare på förskolorna och mer pengar till skolor som inte har så mycket pengar. Människor ska känna sig trygga Vi vill att människor ska känna sig trygga i Sverige. Du blir trygg om du vet att du kan få hjälp av samhället. Därför får du pengar av staten om du förlorar ditt arbete eller om du blir för sjuk för att arbeta. Om du förlorar ditt arbete ska du också kunna fundera i lugn och ro på om du vill flytta för att få ett nytt arbete, eller om du ska lära dig ett nytt yrke. 27
Under tiden du funderar ska du kunna betala dina räkningar. Du ska känna dig trygg. Det kan du göra om du får hjälp med pengar av staten. Du ska även kunna känna dig trygg när du blir äldre. Du ska inte behöva bli orolig för att pengarna inte ska räcka när du blir pensionär. Men för att alla i Sverige ska kunna få den här tryggheten så måste vi ha en politik som ser till att det blir så. Därför vill vi ha en bra välfärd som alla är med och betalar för genom skatterna. Sverige ska bli mer rättvist Vi tycker det är fel att några människor är väldigt rika samtidigt som många människor är fattiga. I Sverige är det inte så väldigt stor skillnad på hur människor har det om man jämför med andra länder. Där är det ofta mer orättvist. 28
I Sverige lever vi längre än i andra länder på grund av att vi har det så bra. Många kan studera på högskola och färre behöver socialbidrag för att klara sig. Men vi är ändå inte nöjda. Vi tror att fler människor kan få det bättre och att Sverige kan bli mer rättvist om fler människor får arbete. Därför är arbete åt alla det viktigaste för oss. 29
Vänsterpartiet Vänsterpartiet Partiledare är Lars Ohly Box 126 66 112 93 Stockholm Telefonnummer 08-654 08 20 Hemsida på internet: www.vansterpartiet.se Vänsterpartiet vill skapa fler arbeten. Det finns för få förskollärare, det är svårt att få hemtjänst och polisen kommer inte när man ringer. Därför vill vi ha fler förskollärare, hemvårdare, poliser och undersköterskor och tänker ordna 200 tusen nya sådana arbeten. Kvinnor ska bli tryggare Gymnasieskolorna ska lära ut självförsvar till alla flickor. 30
Kvinnojourerna ska få mer pengar så att de kan fortsätta att arbeta. Kommunerna ska även ordna skyddat boende för kvinnor som flyr från män som slår dem. Vi är rädda om miljön Vi vill inte att vår energi ska komma från olja, kol och naturgas. Det är inte bra för naturen och de kan ta slut. Vi vill istället att vår energi ska komma från sådant som inte kan ta slut, som till exempel vindkraft. Det ska bli billigare att åka tåg så att färre kör bil. Tåg är bättre för naturen eftersom bilar släpper ut mycket gifter. Arbetarnas rättigheter ska bli bättre De borgerliga partierna, det vill säga moderaterna, folkpartiet, centerpartiet och kristdemokraterna, vill att man ska få mindre pengar från a-kassan om man förlorar arbetet. Det är vi emot. Vi vill att de som arbetar ska ha samma rätt som de har idag. 31
Vi vill bygga fler hyresrätter Idag är det dyrt och svårt att få en bostad. Därför vill vi bygga fler billiga hyreslägenheter så att alla kan få någonstans att bo, som de också har råd med. Vi vill också göra om fula och slitna hus så att de blir trevligare att bo i. Tandvård åt alla Idag är det alldeles för dyrt att gå till tandläkaren. Vi vill att ingen ska behöva betala mer än en viss summa varje år för att gå till tandläkaren. Det kallas högkostnadsskydd. Staten ska behålla sina företag Förut ägde staten järnvägen, telefonbolagen och elbolagen till exempel. Men staten har sålt dessa företag till privata ägare. Det har blivit sämre och dyrare för kunderna. Vi är emot att staten säljer sina företag. Vi vill också att staten sköter vården, omsorgen och skolorna. 32
Inga vapen till krig Vi är emot att Sverige säljer vapen till länder som krigar, som till exempel USA. Sverige borde istället tydligt säga nej till krig och i stället arbeta för fred och mänskliga rättigheter. Höj kvinnornas löner Vi tycker det är fel att män tjänar mer i lön än kvinnor. Dessutom arbetar många kvinnor deltid, det vill säga inte hela veckan. Det gör också att de tjänar mindre. Vi vill att kvinnor lättare ska kunna få arbeta heltid, det vill säga hela veckan. Då kan de också tjäna mer pengar. Papporna borde också vara hemma när barnen är små. Arbete åt alla Idag saknar många arbete. Det är särskilt svårt att få arbete om man är sjuk eller har funktionshinder. Vi tycker att alla borde få arbeta. Att ha ett arbete är viktigt för att få makt över sitt eget liv. Människor ska också slippa att bli sjuka av sina arbeten. 33
Här kan du läsa vad de 7 största partierna i Sverige tycker. De berättar på lättläst svenska varför du ska rösta på dem i valet i år, 2006. Centrum för lättläst har gjort skriften i samarbete med partierna. Du kan beställa skriften Rösta på oss! från: Centrum för lättläst Box 9145 102 72 Stockholm Telefonnummer 08-640 70 90 Faxnummer 08-642 76 00 order@lattlast.se www.lattlast.se/val Centrum för lättläst Box 9145 102 72 Stockholm Telefonnummer 08-640 70 90 Faxnummer 08-642 76 00 www.lattlast.se 34