Fråga 1 Björn peggar upp bollen och skall slå ut på 1:a tee och gör samtidigt några provsvingar. Han råkar stöta till bollen så den faller av peggen i samband med sin provsving. Vad skall han göra! 1. Spela bollen som den ligger X. Lägga tillbaka bollen på peggen och plikta 1 slag 2. Lägga tillbaka bollen på peggen utan pliktslag Kommentar: Bollen är i spel först när man gjort ett slag på den. Dvs. ramlar den av peggen innan man gjort ett slag på den så kan man lugnt lägga tillbaka den. Se definition slag.
Fråga 2 Innan Björn skall göra sitt inspel, lyfter Björn bollen och kollar så att det är hans boll! Får Björn några pliktslag för att han lyfter bollen utan att ha markerat den eller påtalat för sin markör! 1. 1 slags plikt X. 2 slags plikt 2. 0 slags plikt Kommentar: Boll i vila rubbad 2 pliktslag. För att göra allt i rätt ordning, ska man påtala för sin markör att man ska identifiera sin boll och därefter markera bollens läge.
Fråga 3 Björns boll ligger i bunkern. Han slår upp bollen ur bunkern och upptäcker då att han spelat på fel boll! Vad göra han nu! 1. 0 slags plikt & rättar till sitt misstag genom att spela på rätt boll X. 2 slags plikt & rättar till sitt misstag genom att spela på rätt boll 2. 1 slags plikt & rättar till sitt misstag genom att spela på rätt boll Kommentar: Ny regel sedan 2016. Tidigare fick man inte identifiera sin boll i hinder och det gjorde heller inget om man spelade på fel boll. Från och med 2016 så har man rätt att identifiera bollen i hinder och har därmed en skyldighet att se till att man spelar på rätt boll.
Fråga 4 Björn slår sitt utslag rakt ut i skogen. Björn tar upp en ny boll och slår iväg utan att säga något! Vad händer nu? 1. Björn måste fortsätta att spela med de nya bollen med 1 slags plikt. Då han glömde säga provisorisk boll innan han slog den nya bollen. X. Björn kan välja att spela på vilken boll han vill. Förutsatt att han hittar den 1:a bollen i skogen. 2. Björn får leta i fem minuter efter den 1:a bollen. Hittar han den så måsta han spela på den. Kommentar: Om man glömmer att säga provisorisk boll innan man slår. Så blir det en nyinsatt boll med 1 slagsplikt.
Fråga 5 Det visar sig att ett vildsvin har bökat i ruffen, precis där Björns boll ligger. Vad får Björn göra nu! 1. Dropp bollen så nära som möjligt, dock ej närmare hål utan pliktslag. X. Spela bollen där den ligger och gilla läget. 2. Trampa till runt bollen och försöka jämna till så gott det går och därefter slå. Kommentar: Tyvärr så medger inte reglerna några lättnader för skador förorsakade av djur som inte är bogrävande.
Fråga 6 Björns boll går i vattnet framför green. Vattenhindret är markerat med gula pinnar. Vilka alternativ har Björn att droppa sin boll på! 1. Han kan droppa bollen inom 2 klubblängder där den skar hindret eller dropp bollen på flagglinjen eller spela om bollen från föregående plats. X. Han kan droppa bollen inom 2 klubblängder på vilka sidan han vill om hindret, bara det inte är närmare hål eller spel om bollen från föregående plats. 2. Han kan droppa bollen i flagglinjen, eller spela om bollen från föregående plats. Kommentar: Gula pinnar=vattenhinder. Endast 2 alternativ att droppa på. 1. Skärningspunkt och i flagganslinjen så långt bak man vill, dvs. droppa en boll i flagglinjen. 2. Spela en ny boll från den plats man slog sitt föregående slag.
Fråga 7 Innan Björn slår ut så frågar han sin medspelare hur långt det är till flaggan och vilken klubban han slog med! Får Björn göra så? 1. Ja X. Nej man får inte fråga om råd. Björn får 2 pliktslag. 2. Ja, men bara på sällskapsrundor. Kommentar: Råd får endast ges till sin partner i exempelvis parspel. Man kan fråga om råd hur banan ser ut, ex. om det finns något vattenhinder bakom kullen till höger!
Fråga 8 Björn slår sin boll rakt ned i diket på höger sida. Han hittar sin boll och slår på den. Bollen flyttar sig 2 meter och försvinner ned i vattnet! Vart ska Björn droppa och får han några pliktslag? 1. Han får droppa inom 2 klubblängder utanför hindret med 1 slagsplikt. X. Han får droppa på föregående plats 2. Han får gå tillbaka till tee och spela en ny boll Kommentar:Båda alternativen kan vara rätt. Förklaring: Bollen befinner sig i hindret när han slår på bollen och den försvinner ned i vattnet så är den fortfarande i hindret. X. Han får droppa bollen på föregående plats, dvs. i hindret med 1 pliktslag. För att få droppa utanför hindret så kostar det 2 pliktslag, dvs. först får han droppa på föregående plats med 1 slagsplikt, sedan kan han välja att droppa bollen med 1 slagsplikt vid skärningspunkt där bollen första gången gick i
hindret eller han kan också välja att gå tillbaka till tee och spela boll därifrån med ytterliggare 1 slagsplikt. En ovanligt krånglig situation!