LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Om barns och ungas rättigheter

Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Alla har rätt till arbete

Lärarmaterial NY HÄR. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Reflektion. Grupparbete/Helklass. Författare: Christina Walhdén

Veckobrev v4-6. Konjunktioner och Satsadverbial också

april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada.

Politikerna ska se till att FNs regler för personer med funktionshinder följs. Politiker i Sverige vill arbeta för samma sak som FN.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Från socialbidrag till arbete

TÖI ROLLSPEL F (6) Försäkringstolkning. Ordlista

Möjlighet att leva som andra

Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

Välfärd på 1990-talet

1. TITTAR Jag tittar på personen som talar. 2. TÄNKER Jag tänker på vad som sägs. 3. VÄNTAR Jag väntar på min tur att tala. 4.

Hoppas ni får en underbar sommar!

Kalles mamma får en psykos

Författare: Can. Kapitel1

Vilka tycker du är de bästa valen?

Den kidnappade hunden

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

>>HANDLEDNINGSMATERIAL DET DÄR MAN INTE PRATAR OM HELA HAVET STORMAR

Mynta och de mystiska grannarna

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nummer 34 Fredag 12 november 2010 NORRBOTTEN Kungligt besök i Norrbotten Kronprinsessan Victoria och hennes man prins Daniel var i Norrbotten förra veckan. Victoria och Daniel stannade tre dagar i Norrbotten. Deras första dag var i Kaunisvaara. Där fick dom höra om gruvan som snart ska öppnas i byn. Victoria och Daniel fick lax, potatis, morötter och 1 hjortrontårta till lunch. -Nästan all mat vid lunchen var härifrån, sa Valborg Mella som lagat maten. Tomas Sevä från Muonio sameby berättade om hur man sköter renar. -Dom var väldigt intresserade. Denna dag är ett minne för livet, sa Tomas Sevä. Victoria och Daniel träffade också barn från

Skaparkraft i Boden. Barnen på Skaparkraft är handikappade eller har lämnat sina hemländer därför att det är krig där. Dom hann också med Teknikens Hus i Luleå, Ajtte fjäll- och samemuseum i Jokkmokk och Trädhotellet utanför Harads. - Vi är väldigt glada att resan blivit av. Vi har känt att det finns framtidstro i Norrbotten, sa Victoria innan dom lämnade Norrbotten. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Dyr medicin Medicinen som används på ögonkliniken vid Sunderby sjukhus är dyr. Medicinen kostar så mycket att pengarna inte räcker till läkarnas löner. 2 En enda droppe av ögon-medicinen Lucentis kostar 9 000 kronor. Patienter som har sjukdomen Gula fläcken kanske slipper bli blinda eller få skadad syn om dom får Lucentis. -Synen försämras snabbt. Det är viktigt att spruta in medicin på en gång, säger Inger Westborg, överläkare vid Ögonkliniken i Sunderbyn. I år kostade medicinen Lucentis fem miljoner kronor. Nästa år vill ögonläkarna att även patienter med sjukdomen diabetes ska få medicinen i Sunderbyn. Då kommer medicinen att kosta kliniken 10 miljoner kronor. Ögonklinikens pengar räcker inte. -Min chef har sagt att vi inte får börja ge medicinen förrän vi har pengar. Enda

sättet att få mer pengar är att vi blir färre läkare, säger Greg Olsson-Lalor, länschef för ögonklinikerna i Norrbotten. Det skriver NSD. Ny utbildning till Luleå Gymnasieskolan i Luleå får en ny utbildning i dans, musik och teater. -Jätteroligt. Vi är den enda orten utanför Stockholm som får detta, säger rektorn Vivianne Lindgren. Det är Skolverket som bestämt att Luleå får den nya utbildningen. Det blir en spetsutbildning med riksintag. Riksintag betyder att ungdomar från hela Sverige får söka till utbildningen. Spetsutbildning innebär att 16 av dom 80 eleverna ska få extra bra utbildning. 3 Dom som arbetar vid Danshögskolan i Piteå, Teaterhögskolan i Luleå och Norrbottensmusiken ska också hjälpa eleverna. Eleverna behöver inte ha höga betyg för att komma in på den nya utbildningen. -Eftersom det inte är säkert att den som har MVG i alla ämnen blir den bästa dansaren så kommer det att bli antagningsprov, säger Vivianne Lindgren. När eleverna gör antagingsprov får dom visa hur bra dom är på att sjunga, dansa eller spela teater. Piteå får också en danslinje med riksintag. -Utbildningarna är olika. I Piteå handlar det mer om klassisk balett medan vi i Luleå ska hålla på med showdans, säger Vivianne Lindgren till Norrbottens-Kuriren.

Barnskötare förlorar jobben i Älvsbyn Kommunen vill inte ha kvar barnskötare på förskolorna i Älvsbyn. Barnskötare som arbetat i 20 år måste sluta. Istället ska förskollärare arbeta på förskolorna. Förskollärare har flera års utbildning på universitet. Barnskötare har en kortare utbildning på gymnasiet. Skolverket har bestämt att dom flesta som jobbar på förskolor ska vara utbildade förskollärare. Men många barnskötare har arbetat länge och är över 50 år. Dom har ingen lust att utbilda sig till förskollärare. -Hur kan arbetsgivaren begära att vi ska skaffa oss en högskoleutbildning i den här åldern för att få jobba kvar, säger Lisbeth Högnelid. 4 Två veckor före valet träffade barnskötarna politikerna. -Vi berättade att vi mår dåligt för att flera av våra arbetskamrater blivit uppsagda. Till exempel en 60-årig barnskötare som jobbat 19 år åt kommunen. Vi lever med ständig oro för vad som ska hända, säger Sirpa Lundkvist. Politikerna i Älvsbyn ska nu bestämma om alla barnskötare ska vara borta om tio år. Det skriver Piteå-Tidningen. Björnbajs till forskare Forskare vid Länsstyrelsen i Norrbotten bad om hjälp att få tag i björnbajs. Nu har 1 300 olika prover av björnbajs skickats till Länsstyrelsen. Men det är för lite bajs.

Björnbajset ska användas för att räkna ut hur många björnar det finns i Norrbotten. När forskarna undersöker bajset i laboratorier ser dom från vilken björn det kommer. Kenneth Karlsson vid Länsstyrelsen är chef för insamlingen av björnbajs. Han säger att det blir svårt att räkna ut hur många björnar det finns eftersom det saknas björnbajs från fjällen. -Det var inte oväntat att det skulle bli bekymmer i ett så stort län som Norrbotten, säger Kenneth Karlsson. I Västerbotten och Jämtland har dom tidigare räknat björnar med hjälp av björnbajs. Det är renskötare, jägare och bärplockare som skickar in björnbajset. 5 Det skriver Norrbottens-Kuriren. Valet var rätt Socialdemokraten Bengt Niska fick för få röster för att väljas till landstingets nya styrelse. Då blev han blev arg och sa i media att andra socialdemokrater ändrat valreglerna. Bengt Niska sa att reglerna ändrats bara för att han inte skulle få en plats i landstingets styrelse. Men Bengt Niska har fel när han säger att valreglerna plötsligt ändrats. Reglerna är från 1999 och har använts tre gånger tidigare. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

SVERIGE Många vill köpa bok om kungen Den motvillige monarken. Det är namnet på en ny bok om Sveriges kung Carl Gustaf. Många vill läsa den medan andra tycker att det som står i boken bara är osant skvaller. I boken finns berättelser om vad kungen gjort på fester och med andra kvinnor än drottning Silvia. Kungen brukar alltid träffa journalister när han varit på älgjakt. Det brukar komma cirka 15 journalister. Nu kom det 50 journalister. Det fanns journalister från Sverige, Norge, Danmark och Finland. Ingen journalist ville prata om älgjakten. 6 Alla ville fråga om den nya boken. Men kungen sa att han inte hade läst den. -Jag har hört en del om vad som står i boken och det är inte så trevligt. Jag har pratat med min familj och med drottningen. Det här är saker som hänt långt tillbaka i tiden, sa kungen till journalisterna. En del människor tycker att kungen ska få vara ifred. Dom tycker att media inte ska berätta vad kungen och hans familj gör när dom är lediga. Polisen grep man som skjutit många Polisen har gripit en 38-årig man i Malmö. Han är misstänkt för att ha mördat en kvinna. Polisen tror också att han

försökt döda sju andra. Alla som blivit skjutna har utländsk bakgrund. Många invandrare i Malmö har varit rädda den senaste tiden. Det beror på att någon skjutit mot ungefär 20 personer som ser utländska ut. En 20-årig kvinna mördades för ett år sedan. Hon är den enda som var svensk. Men när hon sköts var hon tillsammans med en man med utländsk bakgrund. Den 38-åriga mannen greps i sin lägenhet sedan någon berättat för polisen om honom. Polisen hittade vapen i lägenheten. Nu undersöks både lägenheten och vapnen av experter. Det skriver TT. SPORT Zlatan i slagsmål Den populäre fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic slogs under en träningsmatch i Milano i fredags. Den amerikanske försvararen Oguchi Onyewu tog strupgrepp på Zlatan efter en hård tackling. Sedan började dom båda fotbollspelarna att slåss. Slagsmålet slutade inte förrän andra spelare lyckades skilja dom åt. Tränaren Adriano Galliani försökte lugna ned känslorna efteråt. Galliani sa att han var glad över att spelarna var tända på träningen. -Hellre en så här träning än en te-drickarträff, sa Galliani till media. 7

Posttidning B Skällande hund störde polisradio Poliser på Gotland skulle åka iväg med polisbilen för att gripa en person. Men polishunden skällde så mycket att poliserna inte hörde vart dom skulle åka eller vem dom skulle gripa. Poliser på polisstationen säger i en polisradio vart olika polisbilar ska åka. Då hör poliserna det i sina bilar. Men poliserna på Gotland hörde inte vart dom skulle åka för polishunden skällde så mycket. -Hundföraren försökte få tyst på hunden men det hjälpte inte, skriver en av poliserna i ett brev till sina chefer. Han föreslår nu att alla hundburar ska ljud-isoleras så inga ljud hörs utanför buren. Det skriver Dagens Nyheter. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8