LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 37 Fredag 10 december 2010 NORRBOTTEN Skadade av strålning Förra veckan fick 17 Aitik-anställda strålning på sig när dom reparerade en röntgen-apparat i gruvan. Dom fick vård vid Gällivare lasarett. -Dom har huvudvärk, problem med synen och mår illa, säger Ola Wulf, överläkare vid medicinkliniken i Gällivare. 1 Röntgenstrålar kan vara farliga. Den som får mycket strålning på sig kan dö eller få cancer. Åtta av dom 17 personerna fick stanna kvar på sjukhuset för undersökning. Men i lördags hade alla fått lämna sjukhuset. Röntgen-apparaten har använts i Aitik sedan 1970-talet.
Det innebär att många kan ha fått strålning på sig. Det är gruvföretaget Boliden som äger gruvan i Aitik. Boliden och Arbetsmiljöverket ska nu undersöka hur olyckan kunde hända. Strålsäkerhetsmyndigheten ska undersöka hur mycket strålning som läckt ut från röntgen-apparaten. Strålsäkerhetsmyndigheten samarbetar också med sjukhuset om hur dom Aitik-anställda ska vårdas. Äldre utan larm Vid Brännagårdens äldreboende i Överkalix har larmet varit trasigt i ett år. -Det här är fruktansvärt. Vår mamma betalar för att få vård och trygghet men 2 vi känner absolut ingen trygghet, säger en kvinna som har sin mamma på äldreboendet. Dom som bor på äldreboende behöver ofta mycket hjälp. Därför ska det finnas larmknappar. Om någon trycker på larmet ser personalen vem som larmat. Då går personalen dit och hjälper den personen. Mamman och dottern tryckte på Brännagårdens larm flera gånger utan att någon kom. -Vi har inte ens fått information om att larmet inte fungerar. Det här är mycket dåligt. I ett år har larmet varit trasigt, säger kvinnan. Larmet vid Brännagården fungerar bara ibland. -Våra tekniker har försökt laga larmet men det är så
gammalt att det inte finns några reservdelar, säger Kenneth Sköld som är teknisk chef. Ett nytt larm kommer först till våren. Socialchef Jan-Erik Nilsson säger att han förstår att gamla och anhöriga är oroliga. -Jag har sagt till personalen att dom måste titta till dom boende oftare och blir det extra oroligt på nätterna får dom ta in mer personal, säger Jan-Erik Nilsson till NSD. Nattfestival i Korpilombolo Nu är Nattfestivalen i Korpilombolo invigd. Det kommer folk från hela Sverige och även från andra länder för att vara med på festivalen som håller på i två veckor. 3 Nattfestivalen i Karesuando har funnits i sex år. Där händer många olika saker samtidigt. Det är konstutställningar, poesi, dans, film och musik. Det är många sorters musik. Till exempel opera, mongolsk strupsång, jojk och visor från Tornedalen och Karelen. Den som vill kan lyssna på föredrag om gruvan i Pajala eller om Hjalmar Lundbom som levde i Kiruna för 100 år sedan. Ann-Mari Mäki är kulturchef i Pajala. När hon invigde festivalen sa hon att det är konstigt att en sådan festival kan finnas. -Det finns många festivaler här i världen men bara en som
Korpilombolos. Som trotsar snö, kyla, mörker, julstress och en massa annat, sa Ann-Mari Mäki. Britt-Inger Johansson från Uppsala berättar om hur viktig kulturen är. Att folk vill bo och vara där det finns kultur. -Genom festivalen blir Korpilombolo känt som ett ställe där folk vågar tro på sig själva. Att man kan göra mycket med ganska lite pengar, säger Britt-Inger Johansson. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Bonden säljer alla djur Nu säljer bonden Roger Larsson i Orrbyn alla sina djur. En granne har klagat på lukten från gården. Miljödomstolen säger 4 att grannen har rätt. En bondgård får inte lukta för mycket. Roger Larssons bondgård i Orrbyn har funnits i släkten i många år. Roger Larsson har tagit över gården efter sina föräldrar. För en tid sedan klagade en av grannarna på att det luktade för mycket från gården. Kommunens miljökontor undersökte saken och krävde att Roger Larsson skulle bygga om gården för att minska lukten. Nu har även Miljööverdomstolen undersökt saken och kräver att lukten ska bort. Men det kostar mycket pengar att bygga om gården så att det inte luktar. - Jag har inte dom pengarna och banken lånar inte ut mer, så jag har inget val.
Jag tömmer ladugården, säljer ut djuren och slutar med det här. Men hur ska man kunna ha jordbruk om en bondgård måste vara luktfri, säger Roger Larsson till NSD. Inspektörer blev inlåsta Nyligen skulle Socialstyrelsen undersöka om gamla blev inlåsta på natten. Då blev inspektörerna från Socialstyrelsen själva inlåsta. Den senaste tiden har det pratats mycket om hur gamla som bor på äldreboenden har det. Ett tv-program visade hur gamla människor blev inlåsta på nätterna. Det är fel att låsa in dom gamla. Därför undersökte Socialstyrelsen nyligen hur det går till på äldreboenden runt om i Sverige. Inspektörer från Socialstyrelsen besökte 94 boenden på 48 orter i Sverige. Några inspektörer kom till Norrgården i Piteå. När dom gick runt på Norrgården blev dom inlåsta av misstag. Dom kunde inte öppna dörren. Som tur var fanns personal från Norrgården i närheten och kunde låsa upp dörren. Nu vet inspektörerna hur det känns att vara inlåsta. Det skriver Piteå-Tidningen. Vill inte ha mast i Övre Soppero Dom som bor i Övre Soppero protesterar 5
mot att en hög mast byggs mitt i byn. -Det finns så många master i närheten, en i mitten av byn och flera utanför. Varför ska alla master resas i samma by? Det undrar Anna Blind, Övre Soppero. Kiruna kommun har sagt ja till att Luftfartsverket får bygga den 15 meter höga masten mitt i byn. Masten ska hjälpa piloter att hitta rätt flygväg. Anna Blind har överklagat bygglovet. Hon och andra bybor har skrivit på listor där dom protesterar mot bygget av masten. - Man kan nästan tro att vi är försökspersoner i ett forskningsprojekt om hur mycket strålning människor klarar av, säger Anna Blind till NSD. Byborna är rädda för strålning från masten. 6 Dom tycker också att det blir fult med en mast på den högsta kullen i byn. Men masten ska byggas fast byborna inte vill ha den. -Masten ska börja fungera i början av december, säger Per Fröberg vid Luftfartsverket. Ingen Lucia i Arjeplogs kyrka Varje år sedan 1947 har dom som bor i Arjeplog firat Lucia i Arjeplogs kyrka. Men i år blir det ingen Lucia i kyrkan. Ingen har tid eller lust. Först var det kyrkans ungdomsgrupp som ordnade firandet. Sedan lussade skolan i kyrkan. Då fanns både kommunal musikskola
och musiklärare på skolan. Men i år blir det annorlunda. -Vi har inte hittat någon som vill ta på sig ansvaret, säger Malin Westling som är rektor på Kyrkholmsskolan i Arjeplog. Det skriver Piteå-Tidningen. SPORT Luleå hockey i topp Luleå hockey är just nu Sveriges bästa hockeylag. Laget har lett elitserien nästan hela hösten. När hockeysäsongen startade i höst trodde alla experter att Luleå hockey skulle vara ett av dom sämsta lagen. 7 Men Luleå hockey har överraskat och spelat mycket bra. När det här skrivs leder laget elitserien. Nu får spelarna en belöning. Snart åker dom i väg på en resa till London tillsammans med sina fruar och flickvänner. Det är Luleå hockey som bjuder på resan. - Dom har ju spelat så otroligt bra. Det här tycker jag att dom har gjort sig förtjänta av. Det blir nog skönt för dom att få tänka på något annat ett par dagar, säger klubbdirektör Thor Stöckel. - Det ska bli jättekul. Londonresan har varit något vi sett fram emot under hösten, säger lagkaptenen Anders Burström. Det skriver NSD.
Posttidning B Vaknade av kor Ulf Sundgren och hans sambo bor i byn Bälinge utanför Luleå. I fredags vaknade dom mitt i natten. -Vi vaknade av att det dundrade på altanen, säger Ulf Sundgren. Först trodde Ulf och hans sambo att det var älgar på altanen men sedan såg dom att det var kor. Korna sparkade och hoppade bland spadar och annat på altanen. Det var grannens kor som rymt. Nu har korna fångats in. -Jag har aldrig sett så lyckliga kor i hela mitt liv. Men senare fick vi reda på att dom skulle iväg på slakt så det var nog deras sista tid i frihet, säger Ulf Sundgren till NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8