LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

På fritiden tycker jag mycket om att åka båt och att fiska. Jag brukar grilla fisken över en eld, det är jätte-mysigt. Hälsningar Antonio Rodríguez

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Definition av svarsalternativ i Barn-ULF

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Barns och ungdomars hälsa i Kronobergs län. Resultat från enkätundersökning 2012

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Nu ska vi åka till Sverige

Valplattform. Vi ser en annan framtid. För oss handlar politik om att längta efter en annan framtid.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

Detta är en lättläst version av Vision Västra Götaland Det goda livet Bearbetningen har gjorts av Centrum för lättläst

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare


Feriepraktik. information till sökande

barnkonventionen. _archive/ som bildades Alla I FN

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Prov svensk grammatik

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Insekternas värld Jorden i fara, del 1. KG Johansson

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Det här gör länsstyrelsen LÄTTLÄST

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 3 Fredag 28 januari 2011 NORRBOTTEN Elever vill ha tillbaka mellanmjölken Sedan nyår får eleverna i Älvsbyn lättmjölk och lättmargarin till lunchen. Nu protesterar många elever. Dom vill ha tillbaka mellanmjölk och Bregott. - Vi tycker inte om det nya margarinet. Det smakar dåligt och lättmjölken smakar bara vatten, säger Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola. Klassen har skrivit ett brev till politikerna i Älvsbyn och protesterat mot förändringen. Klassen har också skickat brevet till Åsa Fahlén som är chef för skolmaten i Älvsbyn. Åsa Fahlén säger att lättmargarin och lättmjölk 1

är nyttigare än Bregott och mellanmjölk. Hon tror att eleverna kommer att vänja sig vid dom nya smakerna. Piteå-Tidningen. Det kan bli brist på läkare Många läkare i Norrbotten kommer att gå i pension dom närmaste åren. Inom tio år blir fyra av tio läkare i Norrbotten pensionärer. - Det är ett stort problem att så många går i pension under så kort tid, säger personalchef Ingrid Stridfeldt på landstinget. Ingrid Stridfeldt hoppas att många av dom som utbildar sig till läkare vid Sunderby sjukhus ska stanna kvar i länet. 2 - Under sin utbildning kommer många läkarstudenter att bilda familj och skaffa sig vänner i länet, säger Ingrid Stridfeldt. Hon säger också att läkare i Norrbotten tjänar mycket jämfört med läkare i andra delar av Sverige. Men Robert Svartholm i läkarnas fackförening tycker att landstinget kunde göra mer. Han tror att ännu bättre lön och större frihet på jobbet skulle få fler läkare att flytta till länet. Norrbottens-Kuriren. Lyckliga i norr I Norrland är tornedalingar, samer och pitebor lyckligast.

Det visar en ny undersökning. -Dom är mer nöjda med livet än dom flesta andra norrlänningar, säger professor Nils-Gustav Lundgren. 4 000 norrlänningar har svarat på frågor om vad som gör dom trygga, glada och lyckliga. Svaren visar att den som tjänar bra, har arbete och är frisk, ofta är nöjd med sitt liv. Det finns en sak som skiljer den här undersökningen från andra undersökningar om lycka. Det är att den som tillhör en nationell minoritet verkar vara lyckligare än andra. En nationell minoritet är en grupp människor som kan ha ett annat språk än dom flesta andra i det området. 3 Samer och tornedalingar är minoriteter i Norrland. En person som är stolt och glad över att tillhöra en minoritet är lyckligast. Men pitebor är också lyckliga och mer nöjda än andra. Dom kanske känner att Piteå är en speciell stad där folk pratar på ett speciellt sätt? Nils-Gustav Lundgren som skrivit rapporten om lycka är professor i ekonomisk historia i Luleå. Han arbetar också vid universitetet i Umeå. Men nu ska Nils-Gustav Lundgren snart flytta. Till Piteå. Nord-Nytt på sin hemsida.

Problem för tågen Det har varit mycket problem med tågtrafiken i vinter. Tågen har kommit för sent eller inte kommit alls. Många som rest med tåg har fått vänta i flera timmar innan dom kommit fram. I måndags i förra veckan körde ett tåg av spåret norr om Bräcke i mellersta delen av Sverige. Cirka 150 meter av spåret blev förstört och måste repareras innan tågen kunde börja köra igen. Tågen från Norrbotten brukar åka förbi olycksplatsen. I förra veckan fick passagerarna i stället åka buss delar av resan. Det blev också problem för godstrafiken. SSAB i Luleå skickar cirka sju tusen ton stål till Oxelösund varje dag. Det är lika mycket stål som i Eiffeltornet i Paris. I förra veckan fick SSAB skicka stålet med båt, men båtarna hinner inte köra lika mycket stål som tågen. Även Ikea i Haparanda brukar få sina varor med tåg. I förra veckan kom varorna med lastbilar i stället. Det är sämre för miljön. I slutet av förra veckan kunde tågen börja köra som vanligt. NSD. Skolkuratorer har mycket att göra Många skolbarn i Luleå mår dåligt. Dom behöver någon att prata med om sina problem. Skolkuratorerna ska hjälpa barnen, men dom hinner 4

inte träffa alla barn som behöver hjälp. Det finns många orsaker till att barn mår dåligt. Några barn är ledsna för att deras föräldrar har skilt sig. Andra barn blir mobbade i skolan. Några tycker inte att dom är tillräckligt snygga eller duktiga. Det finns 7 000 elever på skolorna i Luleå, men bara nio kuratorer. - Vi hinner inte hjälpa alla barn, säger kurator Eva-Lena Johansson Bergman. Nyligen slutade en kurator. Men skolan kommer inte att anställa någon ny därför att det saknas pengar. Det är fel tycker kuratorerna. - Kommunen borde tänka framåt och satsa mer på 5 kuratorer i skolan, inte tvärtom, säger Bertil Lundgren som är chef för skolkuratorerna. Norrbottens-Kuriren. Fler poliser i Älvsbyn I vår ska åtta poliser arbeta i Älvsbyn. Det är dubbelt så många som tidigare. - Nu ska folk förhoppningsvis slippa vänta på polisen, säger Jennifer Olovsson, en av dom nya poliser som börjat jobba i Älvsbyn. Polisen i Älvsbyn kommer nu att få mer tid att vara ute på gatorna. Dom ska också jobba mer med ungdomar. Framförallt vill dom jobba mot narkotika. - Vi har inget jättestort

problem med unga missbrukare, men vi måste hela tiden jobba för att dom inte ska bli fler, säger polisen Anna-Karin Berggren. Piteå-Tidningen. SOS Alarm svarar snabbt Personalen på SOS Alarm i Luleå är snabba på att svara. Den som ringer behöver bara vänta fyra eller fem sekunder på att få svar. - Ju snabbare Räddningstjänsten får larmet, desto snabbare kan dom åka ut och hjälpa, säger Katarina Jonsson, chef på SOS Alarm i Luleå. människor som behöver hjälp. Den som ringer har kanske blivit sjuk eller varit med om en olycka. Det kan också vara någon som upptäckt en brand eller behöver hjälp av polisen. Ofta är det bråttom att få hjälp. - För den som ringer är varje sekund jättelång. En sekund kan kännas som 10-15 sekunder, säger Katarina Jonsson. SOS Alarm i Luleå är snabb på att svara. Larmcentralen är bland dom snabbaste i landet. - Det är tack vare dom som jobbar här. Dom är duktiga och vet vad dom ska göra, säger Katarina Jonsson. Sveriges radio Norrbotten. SOS Alarm i Luleå får många samtal från 6

SPORT Sverige tog sig vidare i VM Det går bra för det svenska herrlandslaget i handboll. På lördag kommer laget att spela semifinal i VM. - Vi kan gå hur långt som helst. När vi är i semifinal finns alla möjligheter i världen, säger tränaren Ola Lindgren. VM spelas i Sverige och hittills har det svenska laget spelat mycket bra. I söndags spelade Sverige mot Kroatien, och Sverige vann med 29-25. Matchen spelades i Malmö och hallen var full. Det fanns inga tomma stolar. Dalibor Doder var Sveriges bästa spelare. Han är född och uppvuxen i Malmö. - Det var otroligt skönt 7 med det här publikstödet. Det är roligt att spela på hemmaplan, säger Dalibor Doder. Aftonbladet. Cam Abbott är frisk igen Luleå hockeys målskytt Cam Abbott har varit skadad sedan i november. Då fick han en allvarlig hjärnskakning under en match mot Färjestad. Det är farligt att börja träna för tidigt om man får en hjärnskakning. Man måste ta det lugnt och känna efter noga så att man inte får ont i huvudet. Nu är Cam Abott frisk igen och fansen hoppas att han ska fortsätta göra mål.

Posttidning B Polis vill ha bättre skor En polisman i Gällivare vill ha bättre skor. Polisens skor är både kalla och halkiga tycker polismannen som nu har skrivit ett brev till polischeferna om skoproblemet. Polismannen skriver att skorna är så hala att det är farligt. Risken är stor att poliserna halkar och slår sig om dom ska jaga en brottsling utomhus. Polisen skriver också att skorna är så kalla att poliserna fryser om fötterna när dom måste vara ute en längre stund. Nu vill polisen ha nya varma vinterskor. NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8