LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Lidköping, Sockerbruket

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Sammanställning av enkätundersökning

Välfärd på 1990-talet

Sveriges riksdag på lättläst svenska

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Projektet Eddies hemliga vän

För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.

Val till Europaparlamentet 2009

Kommunbladet maj 2014

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Idag ska jag till djurparken! Wow vad kul det ska bli. Det var 2 år sedan jag var där sisst? Hur gammal var Rut då?

Möjlighet att leva som andra

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

10 september. 4 september

FRAMSTEGSTEST 2. Kapitel 4 6. Namn: 1 Vad svarar man? 2 Substantiv: singular och plural. Ringa in rätt alternativ.

SVENSKA Inplaceringstest A

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 7 Fredag 5 mars 2010 NORRBOTTEN Nya IT-jobb till Luleå Ungefär 2 000 personer arbetar idag vid olika IT-företag i Luleå. IT-företag arbetar med datorer, internet och mobil-telefoner. Förut var IT-företagen i kris och många förlorade sina jobb. Men nu är det tvärtom. IT-företagen anställer många nya personer. Det senaste året har 150 personer fått jobb vid IT-företag i Luleå. -Framtidstron är tillbaka, säger Johan E Bengtsson, ordförande i IT-bransch-rådet i Luleå. Luleå har Europas lägsta el-priser och därför vill många dataföretag arbeta i Luleå. Luleå tekniska universitet 1

försöker locka ungdomar att utbilda sig till data-ingenjörer. Om tre år har 400 personer fått nya jobb på Luleås dataföretag, tror Johan E Bengtsson. Det skriver NSD. Gunnel Simu jobbar i dag som ledarskaps-konsult. Hon lär chefer hur dom ska bli bättre chefer. Nu är Sven-Erik Bucht kommunalråd i Haparanda. Han slutar till hösten. Sven-Erik Bucht vill jobba i Riksdagen. Gunnel Simu kan bli kommunalråd i Haparanda Socialdemokraterna i Haparanda vill att Gunnel Simu ska bli kommunalråd efter valet i höst. I förra veckan hade Socialdemokraterna i Haparanda ett möte. På mötet bestämde medlemmarna att Gunnel Simu blir kommunalråd om Socialdemokraterna vinner valet. 2 Gratis förskola i Gällivare I höst kan det bli gratis att ha sina barn på förskola i Gällivare. -Vi vill få unga mammor med barn att stanna kvar i Gällivare, säger socialdemokraten Börje Johansson. Börje Johansson är med i Barn och utbildningsnämnden. Det är han och andra socialdemokratiska politiker som vill att

förskolan ska vara gratis för alla barn som är mellan tre och fem år. Förskola är samma sak som daghem. Politikerna har tagit reda på att många barnfamiljer flyttar från Gällivare. Dom hoppas att barnfamiljerna blir kvar i Gällivare om förskolan blir gratis. -Jättebra. Jag tror säkert att det kan få småbarnsfamiljer att stanna kvar i Gällivare eller att flytta hit, säger Jacqueline Manaloto. Hon är mamma till Matilda som är två år. Börje Johansson berättar att förskolan först ska vara gratis i ett halvt år. Om allt går bra under det halvåret ska förskolan fortsätta att vara gratis. Politikerna har också andra idéer om hur barnfamiljerna ska trivas 3 bättre i Gällivare. Dom vill att Folkets Hus ska bli ett hus där det händer många roliga saker för ungdomar. Det finns också planer för att göra skol-matsalarna trevligare. Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Dyr medicin används inte Landstinget i Norrbotten trodde att många norrbottningar skulle bli svårt sjuka och kanske dö i svin-influensa. Därför beställde landstinget mycket medicin mot influensan. Men norrbottningarna blev inte så sjuka. Bara 49 personer blev så sjuka i svin-influensa att dom behövde ligga på sjukhus.

-Det blev betydligt lindrigare än vi planerade för, säger Anders Österlund, som är smittskydds-läkare. Landstinget har 40 000 vaccin-doser kvar. Landstinget har också beställt 200 000 nya vaccin-doser. All den medicinen kostar 17 miljoner kronor. Landstinget hoppas nu slippa betala för dom 200 000 vaccin-doser som är beställda men som inte behövs. Det är inte bestämt ännu om landstinget måste betala. Det skriver NSD. Nytt parti Anders Mansten och Mikael Styrman vill starta ett nytt parti. 4 Partiet ska heta Rädda vården. Det nya partiet ska jobba för bättre sjukvård i Norrbotten. Anders Mansten är läkare och har jobbat på flera sjukhus i Norrbotten. För några år sedan fick han sluta för att han inte kom överens med sina chefer. Anders Mansten har också varit politiker för Folkpartiet. Mikael Styrman äger företaget Ekfors kraft. Det har varit många bråk kring Mikael Styrman och Ekfors kraft. Till exempel var gatlycktorna i Övertorneå släckta under flera vintrar därför att Mikael Styrman och kommunen inte kom överens om hur mycket elen skulle kosta. Dan Ankarholm är politiker för Sjukvårdspartiet.

Han tror inte på det nya partiet. - Jag tror inte att dom kommer att ta några röster från oss, säger Dan Ankarholm till Norrbottens-Kuriren. Dåliga is-vägar i Luleå Varje vinter brukar Luleå kommun ploga is-vägar. Is-vägarna plogas på den frusna havs-isen utanför Luleå. Många åker bil på is-vägarna ut till öarna. Men i år kanske det inte blir några is-vägar. Fast det varit så kallt är isen dålig. - Isen är porös, isen har alltså så många små hål att den lätt går sönder, säger Patrik Ruumensaari vid Luleå kommun. Det går bara att köra 5 den korta is-vägen över till Sandön. Men inte till Junkön, Brändön eller Hindersön. På Hindersön, vid Jopikgården, finns ett vandarhem och en servering. Det brukar alltid vara långa bilköer dit. Lotta Sundling vid Jopikgården säger att dom förlorar mycket pengar när isvägarna är stängda. -Vi brukar normalt ha 100 gäster varje helgdag. Nu har vi bara haft 40 gäster sedan julen, säger Lotta Sundling. -Än är det för tidigt att ge upp, men kommer vi för nära påsk, då vi brukar stänga isvägarna, är det stopp. Det är som att kasta bort pengarna att satsa på is-vägar, säger Patrik Ruumensaari. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Alla vill ha pulkor Företaget Plasten i Forshaga gör pulkor. Plasten är det enda företag i Sverige som gör pulkor. En pulka är en leksak av plast som barn brukar åka i nedför snöiga backar. I år har det snöat så mycket att Plasten inte hinner göra pulkor till alla som vill ha. Det berättar Dick Åslund som är chef vid Plasten. -Det får gärna börja snöa tidigt. Då vill alla ha pulkor, säger Dick Åslund till TT. Fabriken är igång både dag och natt. I år har Plasten gjort 430 000 pulkor. Det är tre gånger fler pulkor än förra året. Plasten gör 75 pulkor i timmen och 1 800 pulkor per dag. Pulkorna finns i många olika färger. 6 UTLAND Jordskalv i Chile Det var jordskalv i Chile i lördags. Hittills har 700 personer hittats döda. -Vi tror att antalet dödsoffer kommer att bli fler, säger landets president. När det är jordskalv, eller jordbävning som det också heter, börjar marken skaka och spricka. Allt som finns på marken rasar ihop, som hus, broar och vägar. Många chilenare som bor i Sverige är oroliga över det som händer i Chile. Fernado Ramirez och Julia Lundqvist i Luleå har släkt i Chile. Dom sitter och tittar på chilensk TV. -Dom sänder hela tiden information om

jordbävningen, säger Fernado Ramirez. Fernado Ramirez har varit med om en jordbäving. Han berättar om hur marken skakar, hundar skäller och dammet yr. -Duvorna flög som galna och krockade med varandra. Det går inte att föreställa sig om man inte varit med, säger Ramirez. Jordskalvet är det kraftigaste på hundra år. Lördagens jordskalv i Chile var mycket kraftigare än SPORT det som nyligen var på Haiti. På Haiti dödades 200 000 personer. Det berodde på att jordskalvet var starkast i ett område där det bor många människor. I Chile var jordskalvet starkast ute i havet. Men många byar och städer i Chile är helt förstörda. 7 Bra OS för Sverige Det gick riktigt bra för dom svenska längdskid-åkarna i OS. Allra bäst gick det för Charlotte Kalla och Marcus Hellner. Charlotte Kalla vann ett guld och ett silver. - Hela OS har varit en fantastisk upplevelse. Vi har varit ett bra lag och det har hänt saker hela tiden, säger Charlotte Kalla till NSD. Marcus Hellner vann två guld. Nu längtar han efter lite lugn och ro. - Det ska bli oerhört skönt att komma hem till Gällivare och få vila upp sig några dagar, säger Marcus Hellner till NSD.

Posttidning B Bokrean har startat I torsdags i förra veckan startade bokrean. Då är böcker extra billiga. Akademi-bokhandeln i Luleå öppnade redan klockan sju på morgonen. Mikael Johansson var en av dom som köpte böcker tidigt på morgonen. - Det är alltid lika kul med bokrea. Jag köper 10-12 böcker varje år. Jag går på rean första dagen annars tar dom mest intressanta böckerna slut, säger Mikael Johansson till NSD. Den första rean var för mer än 80 år sedan. Då kom några bokförlag överens om att sälja böcker billigt en viss tid på året. Bokförlag är företag som trycker böcker och säljer dom till bokhandeln. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8