LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

10 september. 4 september

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Den försvunna diamanten

Det sista slaget. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Utforskarna. ålder 4-5 år

Den stora katastrofen

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

Nästa vecka: Fredag: Gymnastik! Kom ihåg ombyteskläder, skor, handduk, tvål och egen hårborste om man vill ha det.

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

A" göra sin röst hörd

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lgrs 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe.

Inplaceringstest A1/A2

Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett.

Svenska GRAMMATIK ÖVNINGAR OCH SVAR

ABC klubben. Historiestund med mormor Asta. Av Edvin Bucht. Djuptjärnsskolan Kalix

Den fabulösa Kurts dagbok ( _ ) 一 一 一 一 一 O-_- 一 一

POLEN Jesper Hulterström. V10 s

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 33 Fredag 5 november 2010 NORRBOTTEN Bombhot mot tidning Tidningen NSD bombhotades i onsdags. Alla som jobbade på NSD tvingades gå ut medan polis sökte efter bomben. Nu har polisen upptäckt att bombhotet skickats från polishuset i Luleå. Klockan 14.35 kommer en bomb att explodera på NSD. Så stod det i ett e-postmeddelande som skickades till NSD. 1 Polisen bestämde att ingen fick vara kvar inne i Mediehuset där NSD, Norrbottens-Kuriren och annonstidningen Extra har sina arbetsplatser. Klockan 13.00 hade alla lämnat huset. Det finns poliser och polishundar som är särskilt utbildade för att söka efter bomber. Dom poliserna flög från Stockholm till Luleå för att söka efter bomben.

Men poliserna och hundarna hittade ingen bomb. På kvällen fick dom som arbetar i Mediehuset komma tillbaka till sina jobb. I måndags upptäckte polisen att e-posten med hotet skickats från polishuset i Luleå. Nu ska poliser från Stockholm hjälpa polisen i Luleå att ta reda på vad som hänt. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Fängelse för drakflygning Tre män flög med en leksaksdrake för att protestera mot att amerikanska soldater övade krig i Norrbotten. Nu kan dom få fängelse. -Det är chockerande samtidigt som det är en 2 rolig historia, säger Bror Kajsajuntti. I början av augusti övade USA krig i Norrbotten. Många människor blev arga och protesterade på olika sätt. Bror Kajsajuntti, Gunnar Eriksson och Jan Viklund ville också demonstrera mot USA:s övning. Dom valde att göra det genom att flyga med en pappersdrake vid ett gammalt militärflygplan som inte längre används. När dom tre männen stod vid flygplanet kom plötsligt soldater dit. Sedan kom polisen och tog männen till polisstationen. -Det kändes kränkande. Vi var ju inte dömda för något, säger Bror Kajsajuntti. En ny lag började gälla i somras.

Lagen finns för att skydda viktiga saker och hus i samhället. Nu åtalas Bror Kajsajuntti och hans två vänner för att ha brutit mot den lagen. Dom kan få fängelse. -Det är ju nästan roligt att man åtalar oss för det här, men jag tror att det är för att slippa protester i framtiden, säger Bror Kajsajuntti till NSD. Ungdomsgården ska stängas Ungdomsgården i Arjeplog ska stängas. -Vad ska vi göra om Ungdomsgården stänger, ska vi vara ute på samhället och drälla? Det undrar Ola Lidén och Alexander Flinkfeldt som inte vill att Ungdomsgården ska stänga. 3 Arjeplogs kommun ska spara pengar. Kommunen sparar 688 000 kronor om Ungdomsgården stängs. Därför bestämde politikerna förra veckan att Ungdomsgården, eller UG som den kallas, ska stängas. Den här hösten har det varit mellan 20 och 25 ungdomar på UG varje vardag kväll. På helgerna är det nästan dubbelt så många ungdomar som på vardagarna. -Man slipper vara ute i kylan och man träffar många på UG, säger Sara Wernersson. -Föräldrarna tycker också att UG är bra, säger Annica Westerlund. Ibland samlas ungdomarna också på Sporthallen, på Shell eller vid Kalles kiosk. -Men Kalles stänger så

tidigt och på Shell finns inga stolar, säger någon. UG stängs efter jul. Det skriver Nyheter i norr. Orättvist val Bengt Niska vill arbeta för socialdemokraterna i landstingets styrelse. Men andra socialdemokrater vill ha Agneta Lipkin istället. Därför valdes hon till landstinget styrelse. Nu tycker Bengt Niska att valet är orättvist. Bengt Niska ska snart sluta som kommunalråd i Pajala. Istället vill han arbeta i landstingets styrelse. I valet i september satte många väljare ett kryss vid Bengt Niskas namn på valsedeln till landstinget. Dom tyckte att han var den 4 bästa socialdemokratiska kandidaten i landstingsvalet. Därför trodde Bengt Niska att han skulle få en plats i landstingets nya styrelse. I helgen träffades socialdemokraterna för att välja personer till den nya styrelse. Det var 15 personer från landstingets gamla styrelse och 14 personer som kom från olika delar av Norrbotten. Vid valet fick Agneta Lipkin från Kalix en röst mer än Bengt Niska. Bengt Niska blev istället reserv för Kent Ögren, men Kent Ögren är aldrig borta. -Det uppdraget vill jag inte ha, säger Bengt Niska till NSD. Bengt Niska tycker att valet gjordes på fel sätt. Han tycker inte att dom

som redan suttit i landstingets styrelse ska få rösta om den nya styrelsen. Han tror att den gamla styrelsen inte vill ha honom. Nu överklagar Bengt Niska valet till socialdemokraternas partistyrelse. Han vill att partistyrelsen ska undersöka om valet gjordes på rätt sätt. Billigast i Luleå I Luleå kommun är priset för vatten, värme, el och sopor billigast i Sverige. Priserna i Piteå och Boden är också låga. Det visar en undersökning som jämfört priserna i Sveriges alla kommuner. Undersökningen visar att det är stora skillnader i pris mellan olika kommuner. Pajala och Arjeplog har 5 höga priser för sopor medan Jokkmokk har dyrt vatten och dyr fjärrvärme. Värmen är dyrast. Men även andra räkningar kan bli höga. Till exempel räkningar för vatten och sopor och hushållsel. Hushållsel är elektricitet till lampor och till apparater som tv, datorer, spis och tvättmaskiner. Om man bor i ett eget hus kan det bli billigare att bo i en kommun med låga priser på vatten, värme, el och sopor. Men det är inte säkert att den som bor i hyreshus har låg hyra även om vatten och värme är billigt. Det beror på att hyreshusens ägare bestämmer hyrorna. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Hund som klarar allt I helgen ramlade hunden Nova ned i en isvak och höll på att dö. År 2003 var hon försvunnen i ett halvt år innan hon hittades. -Hon har en djäkla överlevnadsvilja, säger ägaren Leif Bergström i Luleå. Jämthunden Nova försvann under älgjakt i Sunderbyn i lördags. Leif Bergström trodde först att Nova fastnat med kopplet eller träffat på en björn. Sedan förstod han att hunden hamnat i en bäck. -Vi tog oss dit och såg att Nova låg mitt i bäcken. Den tunna isen hade brustit runt om henne och hon kunde inte ta sig någonstans, berättar Leif Bergström. hoppade då i det iskalla vattnet. Hunden var stel och nästan medvetslös när den kom upp ur vattnet. På djursjukhuset trodde veterinären att hunden inte skulle överleva. -Hon hade aldrig varit med om att en hund klarat sig med så låg kroppstemperatur, säger Leif Bergström. Men Nova blev långsamt piggare och nu är hon hemma igen. Det är andra gången Nova varit ute på farliga äventyr. För sju år sedan försvann hon i trakten av Kalix. Hon hittades efter ett halvår i byn Selet utanför Luleå. -Vi kände knappt igen henne men hon kände igen oss, berättar Leif Bergström. Jaktkamraten Jens Eriksson 6

UTLAND Stor våg dödade många I tisdags sköljde en jättestor havsvåg över Mentawai-öarna i Indonesien. Flera hundra människor drunknade och många saknas. Det var ett jordskalv som bildade den tre meter höga vågen. Vid vanliga jordskalv skakar marken kraftigt och spricker sönder. Om jordskalven är i havet blir det flera meter höga jättevågor. Jordskalv till havs kallas tsunami. Ungefär 600 människor har dött. 13 000 människor har ingenstans att bo efter jordskalvet. Det skriver Dagens Nyheter. 7 SPORT HT bandy vann första matchen HT bandy från Haparanda har startat bandysäsongen på bästa sätt. I helgen vann laget första matchen mot Vänersborg med 5-4. Jukka Ohtonen är tränare för HT bandy. Han spelar också i laget trots att han är 48 år och helst vill slippa. Några spelare i Haparanda har blivit skadade och därför måste Ohtonen spela. I helgen gjorde Jukka Ohtonen mål. Han är den äldste som gjort mål i bandyns högsta serie. Ohtonen var nöjd med segern. - Men vi kan ännu bättre, säger Jukka Ohtonen till Norrbottens-Kuriren.

Posttidning B Pris för Trädhotellet Trädhotellet i Harads har vunnit ett fint pris på Svenska Turistgalan. -Det känns toppenbra, säger Britta Jonsson Lindvall. Det är Britta Jonsson Lindvall och hennes man Kent som äger Trädhotellet eller The Treehotel som det heter på engelska. Trädhotellet i Harads är fyra olika rum som är byggda i träd. Varje rum är helt olika dom andra rummen. Familjen Lindvall vann pris som Årets uppstickare. Det betyder att ägarna till Trädhotellet hittat på något som är ovanligt, kul, lite galet och spännande. -Nu ska vi fira med dotter och barnbarn med en riktigt fin middag, säger Britta Jonsson Lindvall till NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8