LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

Den framtida konsumentpolitiken

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

Möjlighet att leva som andra

'Waxaanu rabnaa in aan dadka awooda siino. Xisbiga Center Partiet bayaankiisa guud ee siyaasadeed oo Swidhish la fududeeyay ku dhigan'

Nr 22 Fredag 14 september 2007

lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

MILJÖPARTIETS VALMANIFEST 2002

10 september. 4 september

Innehållsförteckning. Kapitel 1 Olle

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

Forntiden. STENÅLDERN år f.kr lärde sig svenskarna att odla. - Människorna kunde tillverka enkla verktyg av trä och flintasten.

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar

BLÅBÄRSPLOCKNING I SVERIGE Frågor och Svar

Barnpolitiken. Regeringen skrev i sin plan att barnkonventionen är viktig.

Ingenstans att ta vägen

Mina kompisar. Bättre vänner igen. Vänskap, är viktigare än pengar. Man ska säga, snälla saker Och fråga, om någon vill va med!

Landstingets arbete med delaktighet för personer med funktionsnedsättning

27/35 Socialberedningen gemensamt

Andreas fick sitt liv tillbaka men svensk lag straffar honom

MINNS DU SOMMAREN 2012?

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 17 Fredag 6 maj 2011 NORRBOTTEN Fel att ta bort vårdplatser Landstingsrådet Kent Ögren säger nu att det var fel att ta bort vårdplatser i Haparanda. -Vi har sett att sjukresorna har ökat och att det blir fler patienter på sjukhusen istället. Jag erkänner också att det gick prestige i frågan, säger Ögren. Kent Ögren menar att han ville bestämma och inte gillade att andra kanske hade rätt. Tidigare fanns det 1 vårdplatser vid Haparanda vårdcentral. Vårdplatserna kallas också OBS-platser. Där fick patienter vård både dag och natt. Men vårdplatserna kostade mycket pengar. Därför ville dom flesta socialdemokrater i landstingets styrelse ta bort vårdplatserna. Men Haparandaborna kämpade för att ha kvar

vårdplatserna. Dom socialdemokrater som ville ha kvar vårdplatserna tvingades lämna landstingets styrelse. Kent Ögren är ordförande i landstingets styrelse och har mycket makt. Han var egentligen den som bestämde att vårdplatserna skulle tas bort. Nu erkänner han att det var ett dåligt beslut. Sven-Erik Bucht som då var kommunalråd i Haparanda, är förvånad över att Ögren berättar att beslutet var fel. -Det är starkt av honom att erkänna det och bäst är att förlåta, säger Sven-Erik Bucht. Marléne Haara är en av dom socialdemokrater som tyckte annorlunda än Ögren och därför inte fick vara kvar i landstingets 2 styrelse. Nu är hon arg: -Det var vuxenmobbing. Jag tycker Kent Ögren ska be om utsäkt, säger Marléne Haara. Vårdplatser togs bort i Haparanda, Arjeplog och Älvsbyn. Nu kanske några av dom vårdplatserna kommer tillbaka. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Fler helikoptrar behövs Det hände flera allvarliga olyckor i Norrbotten under påsken. Men det fanns bara en ambulanshelikopter i länet. En 22-årig man som skadades allvarligt, fick vänta mer än två timmar på helikoptern. -Det är skandal att han fick

vänta så länge, säger Robert Siikavuopio. Han var en av dom första som kom till platsen i byn Kätkijärvi där olyckan hände. 22-åringen hade kört in i en bro med skoter och skadat huvudet. Nu ligger 22-åringen allvarligt skadad på sjukhuset i Umeå. Robert Siikavuopio är orolig över att 22-åringen blivit sämre av att vänta så länge på hjälp. -Varje sekund är viktig en sån här gång, säger Robert Siikavuopio. Ingvar Eliasson som är deltidsbrandman i Karesuando tycker likadant: -Vi som bor i glesbygd känner att vi behöver mer än en ambulanshelikopter. I Karesuando har vi elva mil till närmaste 3 ambulansbil, säger Ingvar Eliasson. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Samer vann viktig dom Samerna vann mot markägarna i Normalings kommun. I 20 år har dom bråkat om vem som har rätt till marken i området. Nu har Högsta domstolen bestämt att samerna har rätt till marken även om renarna förstör skog för markägarna. Samer från tre samebyar och hundra markägare tycker alla att dom har rätt till marken. Samerna har tidigare fått rätt både i tingsrätt och hovrätt. Men markägarna har

överklagat till Högsta Domstolen. Markägarna är arga eftersom renarna trampar ned träd och äter upp nyplanterad skog. -Vi markägare förlorar miljarder kronor varje år, säger markägaren Bert Hägglund. Samerna tycker att dom har rätt att ha sina renar i området eftersom renar har betat där i hundratals år. Dom svenska samerna har också fått flytta när renarnas betesmarker blivit förstörda av det moderna samhället. Nu skriver Högsta Domstolen att samernas sedvane-rätt är starkare än markägarnas ägande-rätt. Det betyder att eftersom samerna varit i området sedan lång tid tillbaka har dom rätt att fortsätta att vara där. 4 Domen är mycket viktig. Det är samma problem mellan samer och markägare på många andra ställen. Men efter den nya domen blir det nog inga fler rättegångar. Det skriver DN. Bensinmackar kan räddas Nu kanske lagen ändras så att bensinmackar i glesbygd inte behöver stänga. -Det ökar chansen att bensinstationer på landet kan bli kvar, säger Anna Tuomas från Pajala. För två år sedan kom en ny lag. Den säger att alla bensinmackar som säljer mer än 1 000 kubikmeter bensin eller diesel om året också måste sälja

miljövänligt bränsle, som etanol och biobränsle. Det kostar mellan en halv miljon och en miljon kronor att ordna så att det går att tanka etanol och biogas på en mack. Det är mycket pengar för en liten bensinmack. Många ägare av små bensinmackar har skrivit till Transportstyrelsen och bett om att få slippa ha miljövänligt bränsle. Dom skriver att macken måste stänga om den måste ha miljövänligt bränsle. Nu föreslår Transportstyrelsen att lagen ändras igen. Om en mack i glesbygd säljer lite bensin måste det inte finnas miljövänligt bränsle där. -Ja, sådana ställen har vi ju många av häruppe, säger Anna Tuomas. 5 Hon är med i en förening som heter Bymacken. Bymacken kämpar för att man ska kunna handla bensin och andra varor på bensinmackar i glesbygd. Om det blir som Transportstyrelsen föreslår kanske servicen i glesbygd blir bättre, precis som Bymacken vill. Det skriver NSD. UTLAND Usama bin Ladin är död Usama bin Ladin har skutits ihjäl av amerikanska soldater. -Rättvisa har skipats, sa den amerikanske presidenten Barack Obama efteråt i tv. Usama bin Ladin hade

gömt sig för amerikanarna i tio år. Han hittades i ett hus i Pakistan. Fyra andra personer dödades vid attacken. En av dom som också dödades var son till Usama bin Ladin. Usama bin Ladin var ledare för terrorist-gruppen al-qaida. Amerikanarna säger att det var Usama bin Ladin som planerade terrorattacken i New York för tio år sedan. Då flög två flygplan in två höga hus och nästan 3 000 människor dog. Många hoppas att terrorismen ska minska nu när Usama bin Ladin är död. Men andra varnar för att medlemmar i al-qaida vill hämnas ledarens död. Att det blir nya 6 terrror-attacker. Usama bin Ladin var muslim. Islam var hans religion. Barack Obama sa i sitt tv-tal att Amerika inte krigar mot islam. -Usama bin Ladin var ingen muslimsk ledare. Han mördade många muslimer. Al-Qaida har dödat muslimer i många länder. Så alla som kämpar för fred borde tycka att hans död är bra, sa Obama. Det skriver DN. Hårdare regler för bärföretag Migrationsverket har bestämt om nya hårdare regler för bärföretag. I år måste bärföretagen

betala lön till bärplockarna även om det inte finns några bär i skogarna. Förra året kom många människor från Thailand för att plocka blåbär och lingon i dom svenska skogarna. Många var fattiga och trodde att dom skulle tjäna mycket pengar på bärplockningen. När dom reste hem till Thailand igen var en del fattigare än tidigare. Dom hade lånat pengar till resan, men lönen var så låg att dom inte kunde betala tillbaka lånet. Men i år är det nya regler. -Vi gör det för att vi inte vill att människor ska åka hit och vara utan lön efter att ha arbetat. Det säger Alejandro Firpo, chef på Migrationsverket. Det skriver NSD. 7 SPORT Barton till LF Basket Charles Barton blir LF Baskets nye tränare. Efter 15 år är Charles Barton tillbaka i den klubb där han slutade som spelare och började som tränare. -Det känns kul att vara tillbaka, säger Charles Barton till media. LF Baskets förre tränare Mattias Kenttä slutade efter förlusten i semifinalen mot Norrköpings Dolphins. -Vi är less på att inte vinna och mannen som ska ta oss tillbaka är Charles Barton, säger LF Baskets klubbdirektör Lars Mosesson. Charles Barton är en mycket duktig baskettränare och har jobbat i flera utländska toppklubbar.

Posttidning B Böter för den som skräpar ned. Den som skräpar ned i naturen kan få böter. Från den första juli i sommar gäller nya regler. -Med dom nya reglerna kan polisen ge böter direkt, säger Mats Hjelmgren vid Rikspolisstyrelsen. Den som får böter måste betala pengar. -Polisen bör först säga till men om det inte hjälper får polisen ge böter. Då förstår människor att det inte är ok att skräpa ned, säger Mats Hjelmgren. Tidigare var det också ett brott att skräpa ned. Men då behövde ingen böta direkt. Då var det en domstol som dömde till böter efter en rättegång. Med dom nya reglerna går det snabbare och blir billigare. Det skriver Piteå-Tidningen. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8