LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

Andel (procent) som för det mesta mår ganska eller mycket bra, elever i Norrbotten, Jämtland och Västernorrland, läsår

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Innehållsförteckning. 1. Inledning och syfte Sid 3 2. Deltagande i Elevhälsosamtal Sid 4 3. Resultat Sid 5

Hälso- och sjukvårdsberedningarna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

1. Anbudsgivarens namn och organisationsnummer:

Cirkulär Expedierad Angående medfinansiering av Swedish Lapland Film Commission, SLFC

PSYKISK HÄLSA I SIFFROR NORRBOTTEN

Företagsamheten 2017 Norrbottens län

Slutrapport - En dikt om dagen att marknadsföra smal litteratur

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

27/35 Socialberedningen gemensamt

Sveriges bästa självskattade hälsa år 2020?

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Kompisböcker 1-2 Facit

Företagsamhetsmätning - Norrbottens län. Johan Kreicbergs

Kampanjplan för Barnboksveckor 2015

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 20 Fredag 11 juni 2010 NORRBOTTEN Kvinnor i Arjeplog protesterar Många kvinnor i Arjeplog är arga. Dom tycker det är fel att mammografi-bussen ska sluta komma till Arjeplog. I söndags protesterade kvinnorna. I Norrbotten kan alla kvinnor som vill få sina bröst undersökta med mammografi. 1 Då fotograferas brösten med en speciell apparat som kallas röntgen. Läkare som tittar på röntgen-bilderna kan se om brösten är friska eller sjuka. Det finns en mammografi-buss i Norrbotten som åker till små orter. Men det blir dyrt att åka till alla små orter. Därför vill landstinget att kvinnorna kommer

dit bussen är. Då måste kvinnorna i Arjeplog åka till Arvidsjaur. - Det här är vansinne. Vi betalar landstingsskatt och borde få den här servicen. Många kan inte åka, säger Marianne Löfmark. I söndags protesterade kvinnorna i Arjeplog. 200 personer gick i ett protesttåg på gatorna i Arjeplog. Många män protesterade också. Det skriver Piteå-Tidningen. Älvsbyhus får ny chef Donald Johansson slutar som chef för Älvsbyhus. Sönerna Kent och Stefan Johansson blir nya chefer. Kent Johansson blir vd och Stefan Johansson blir vice vd. Älvsbyhus bygger färdiga hus i sina fabriker. Många människor i Älvsbyn arbetar på husfabriken. Den är en av Älvsbyns största arbetsplatser. Donald Johanssons far var med och startade företaget 1944. Nu är det dags för Donalds söner att ta över. - Jag är 68 år och tycker att det börjar vara dags att lämna över till sönerna. Dom har haft en lång praktik. Kent har snart jobbat 25 år i företaget, säger Donald Johansson till NSD. Björnbajs ska samlas in I höst ska norrbottningar samla björnbajs i skogarna. 2

Genom att samla in björnbajs hoppas länsstyrelsen få reda på hur många björnar det finns i Norrbotten. Länsstyrelsen vill gärna veta hur många björnar, vargar, lodjur och andra stora vilda djur som finns i Norrbotten. På vintrarna brukar anställda på länsstyrelsen räkna djurspår i snön. Då får dom reda på ungefär hur många djur det finns och var i länet djuren finns. Men det är svårt med björnar. Dom sover på vintern och lämnar inga spår som kan räknas. I höst ska norrbottningarna samla björnbajs eller björnspillning som det också kallas. På bensinmackar och andra ställen kommer det finnas utrustning att hämta för dom som vill samla in spillning. Älgjägare kommer också att få utrustning för att samla in björnbajs. - Vi hoppas få många bajsprover att ta hand om. Ju fler prover desto bättre blir resultatet, säger projektledaren Kenneth Karlsson till Norrbottens-Kuriren. Fin utsikt från nya hus Två nya höghus byggs nu på Lulsundsberget i Luleå. Ett hus ska bli 14 våningar högt. Det andra ska bli 16 våningar högt. Från översta våningen kan man se ända till Piteå. - Utsikten kommer bli fantastisk. Med kikare ser man vindsnurrorna på Fårön i Piteå, säger Ola Uddelind. Han jobbar för Nåiden som bygger husen. 3

Husen ska vara klara om ett år. Då kan hyresgästerna börja flytta in i sina nya lägenheter. Luleåbo som äger husen planerar att bygga sex höghus till på området. Det skriver Norrbottens-Kuriren. - Vi är väldigt glada. När vi gjorde om biblioteket tänkte vi på att göra dom lättlästa böckerna lätta att hitta, säger bibliotekschef Jan-Olof Frank i Boden. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Bibliotek kan få Lättläst-pris Biblioteken i Boden och Piteå har många böcker på lättläst svenska. Det är också enkelt att hitta dom lättlästa böckerna. Därför är nu biblioteken i Boden och Piteå föreslagna till Lättläst-priset. Det är Centrum för lättläst som varje år delar ut pris till ett bibliotek som är bra på att visa sina lättlästa böcker och tidningar. 4 Kritik mot överförmyndare Länsstyrelsen är kritisk mot den tidigare överförmyndaren i Övertorneå. Överförmyndaren har haft dålig ordning på sina papper. Nu har överförmyndaren slutat och en ny har börjat istället. Den som inte kan sköta sina pengar och sin egen ekonomi kan få hjälp av en god man eller en förmyndare. Den gode mannen eller

förmyndaren får betalt för att hjälpa till. Det finns regler för vad dom får göra och inte får göra. I varje kommun ska det finnas en överförmyndare som undersöker att förmyndarna och dom gode männen gör sitt jobb på rätt sätt. Länsstyrelsen i varje län kontrollerar också att allt går rätt till. Länsstyrelsen i Norrbotten har undersökt hur överförmyndaren i Övertorneå har gjort sitt jobb. Länsstyrelsen tycker inte att överförmyndaren har skött sitt jobb på ett bra sätt. Ett exempel är en mamma som är god man till sin pojke. Hon har tagit pengar från sonens bankkonto och satt in dom på sitt eget bankkonto. Hon har också köpt dyra saker för sonens pengar. Den som tidigare var överförmyndare i Övertorneå har slutat. Den nye överförmyndaren försöker ändra det som har blivit fel. Det skriver NSD. Fem vill börja gymnasiet i Överkalix Bara fem elever har sökt till gymnasiet i Överkalix. Men rektor Björn Karlsson är inte orolig. - Vi brukar få det antal elever vi behöver, säger Björn Karlsson. Gymnasieskolan i Överkalix är en liten skola. Det går cirka 15 elever i varje klass. Men bara fem elever har sökt till gymnasiet i höst. - Med så få elever per årskull kan man naturligtvis inte driva ett 5

gymnasium. Men vissa ändrar sig under sommaren och man kan söka hit ända fram till skolstarten, säger rektor Björn Karlsson. Eleverna i Överkalix får mycket hjälp av sina lärare. - Våra elever har bättre betyg än elever i andra skolor, säger Björn Karlsson. Det skriver NSD. Norrporten som äger tomten. Norrporten vill att kommunens parkförvaltning hjälper till så att det blir en vacker park. Norrporten ska bygga butiker och hotell på tomten. SPORT Park vid Storgatan Det blir en park på Fritz Olsson-tomten på Storgatan i Luleå. Men bara tills dom nya husen börjar byggas. Det mesta av tomten ska användas till parkering. Men längs Storgatan blir det en park under sommaren. Det är företaget 6 Plannja byter namn Plannja basket byter namn till LF Basket Norrbotten. Laget byter också sina gröna dräkter mot vita och blå dräkter. - Det kommer att ta ett tag att vänja sig vid det här, säger Plannjas lagkapten Håkan Larsson. Företaget Plannja har varit huvudsponsor för basketlaget Plannja i 33 år. Sponsorer ger pengar till en idrottsklubb för

att få reklam. En huvudsponsor ger mer pengar än andra sponsorer. Men nu har företaget Plannja har fått sämre ekonomi och vill inte betala lika mycket till basketlaget. Länsförsäkringar i Norrbotten blir ny huvudsponsor. Företaget ska vara huvudsponsor i tio år. Därför byter Plannja namn till LF Basket Norrbotten. Håkan Larsson har spelat i Plannja basket i 17 år. Han har vunnit sju SM-guld med Plannja och är lagkapten sedan flera år. - Jag är ju uppvuxen med Plannja. Namnbytet kom som en chock, men det är väl bara att vänja sig. Nu får man äntligen vara med om ett klubbyte, säger Håkan Larsson och skrattar. Det skriver NSD. 7 Nu startar fotbolls-vm I en månad ska det spelas fotboll varje dag. Det är dags för fotbolls-vm i Sydafrika. Fredag den 11 juni spelar Sydafrika och Mexiko den första matchen. Sedan kommer det att spelas två eller tre matcher varje dag på olika platser i Sydafrika. I tidningar, radio och tv har experterna redan börjat gissa vilket lag som kommer vinna fotbolls-vm. Några tror att Spanien kommer vinna. Andra tror att Brasilien eller Argentina kommer att vinna. Det svenska fotbolls-landslaget är inte med i VM. Laget var inte tillräckligt bra för att få vara med i VM.

Posttidning B Tvättbjörnar tog båten Två tvättbjörnar var på besök i Skandiahamnen i Göteborg i lördags. En vakt upptäckte dom två björnarna och lyckades fånga dom. Tvättbjörnarna kan ha kommit med ett skepp som hämtat eller lämnat varor i hamnen. Tvättbjörnar lever i Amerika och på vissa platser i Europa. Men tvättbjörnarna i Göteborg verkar må bra trots den långa resan. Nu ska Jordbruksverket bestämma vad som ska hända med björnarna. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8