LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 24 Fredag 19 augusti 2011 NORRBOTTEN Studenter utan bostad Många studenter har svårt att hitta någonstans att bo i Luleå. Det finns inga lediga lägenheter och vandrarhemmen är fullbokade. -Vi har vänner som hyr ut sina vardagsrum, säger Idan Dekel, som studerar till lärare vid Luleå Tekniska universitet. I förra veckan fanns det 1 fem lediga studentlägenheter i Luleå. Kö-tiden var flera år för att få en av dom. -Jag tror vi hade 68 sökande på en av lägenheterna och nästan lika många på resten av dom, säger Fernanda Nilsson som arbetar vid Lulebo. Idan Dekel hoppas att luleåborna vill hyra ut rum till studenterna.
Flera av hans vänner hyr ut delar av sina hus och lägenheter. -Några tar in flera studenter och hyr till och med ut sitt vardagsrum. För dom flesta studenter brukar det ju ordna sig efter en eller två månader och då funkar det, säger han. Lulebo bygger just nu två nya hyreshus med studentlägenheter. 65 lägenheter blir färdiga i oktober och 65 lägenheter blir färdiga i november. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Succé för norrbottnisk ungdomsfilm Jag saknar dig. Det är namnet på en ny film där flera av dom unga skådespelarna kommer från Norrbotten. 2 Publiken jublade och klappade händer efter att filmen visats i Piteå i fredags. Tvillingarna Hanna och Erica Midfjäll från Kiruna spelar 14-åriga tvillingsystrar där den ena systern dör i en olycka. Filmen handlar om sorgen efter den döda systern. Hanna och Erica Midfjäll var med när filmen visades i Piteå. -Det känns både nervöst och lite utlämnande, säger Erica Midfjäll till NSD. Hanna Midfjäll håller med: -Ja, det är pirrigt. Det känns som starten på något nytt. Många filmexperter tycker att filmen är bra. Även musiken får beröm. Det är rockbandet Ailu Crash från Kiruna som har gjort musiken till filmen.
Lite bär i skogen I år är det svårt att hitta hjortron och blåbär i skogarna i Norrbotten. - Det har aldrig varit så dåligt med hjortron som i år. Det har varit för fint väder, för torrt och för varmt, säger Mikael Karlgren i Gällivare som har köpt bär i 50 år. Det blir också lite blåbär. Dom bärplockare som har kommit från Thailand får jobba hårt för sina pengar. - Jag behöver plocka mer bär, men jag hittar inte, säger Manirat Pluemsul som plockar i skogarna runt Överkalix. Han har betalat 18 000 kronor för att komma till Sverige. Nu måste han hitta så mycket bär att han inte förlorar pengar på resan. Det skriver P4 Norrbotten och NSD. 3 Många kräftor i Råne älv Förra helgen var det dags för kräftfiske i Råne älv. -Det är mycket kräftor i år, säger Gunnar Hägg som är med i Råneås byaförening. Han har jobbat med föreningens kräftfiske i 44 år. Det kom mycket folk till Råneälven för att fiska kräftor. Många tände eldar och grillade korv och hamburgare medan dom väntade på att burarna skulle fyllas med kräftor. Den som fiskar kräftor sätter ned en bur i älven. Inne i buren ligger bete som kräftorna tycker om. Kräftorna går in i buren för att äta betet men kan inte krypa ut. -Vi säljer 400 fiskekort. Bästa fisket är på torsdag. På fredag och lördag är det sämre, men då får man ha
fler burar och det är billigare fiskekort, säger Gunnar Hägg till NSD. Flodkräftan som finns i Råneälven är ovanlig i Sverige. På andra ställen har flodkräftorna dött av kräftpest. Centrumparken rivs I förra veckan började man riva den lilla parken på Fritz Olsson-tomten i Luleå. Parken har fått vara kvar över sommaren, men nu ska marken göras i ordning så att det går att bygga på den. Bredvid parken har dom arbetat hela sommaren med att göra i ordning tomten. Byggjobbarna har grävt en stor grop och slagit ned 4 pålar i marken för att bygget ska stå stadigt och bli säkert. På tomten ska det bli hotell, lägenheter och kontor. Det ska också bli en ny butiksgalleria med många små butiker. Om två år ska bygget vara klart. Det skriver NSD. Centrumtorget i Boden förändras Det ska bli nytt och fint på Centrumtorget i Boden. Gammal asfalt har tagits bort och istället ska det läggas plattor och stenar på torget. - Vi vill ha ett fint och levande centrum, säger Torbjörn Almqvist som är teknisk chef i Bodens kommun.
I oktober ska allt vara klart. Då har Boden fått ett fint torg med bättre plats för uteserveringar och torghandel. Förändringen kommer att kosta cirka åtta miljoner kronor. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SVERIGE Lars Ohly slutar Lars Ohly ska sluta som partiledare för Vänsterpartiet. Det berättade han för journalister i förra veckan. Lars Ohly sa att han slutar för att det gått dåligt för Vänsterpartiet vid dom senaste valen. -Det har inte gått bra. Dessutom finns det flera bra personer som sagt att 5 dom är intresserade av att bli ny partiledare, säger Lars Ohly. Lars Ohly ska fortsätta att vara partiledare tills Vänsterpartiet har sin kongress i januari år 2012. Då kan den nya partiledaren väljas. Lars Ohly har varit partiledare i sju år. Innan Lars Ohly började arbeta med politik jobbade han på SJ som tågmästare. Det skriver Dagens Nyheter. UTLAND Oro för ekonomin Många länder i världen har dålig ekonomi. Pengarna räcker inte till det som måste betalas. Nu är experter oroliga för
att fler länder ska drabbas och att människor ska bli arbetslösa. I USA har politikerna haft svårt att komma överens om hur ekonomin ska skötas. USA har lånat mycket pengar för att klara av att betala alla kostnader som staten har. Det som händer i USA påverkar nästan alla andra länder i världen. Därför är många experter oroliga för att vi kan få en ekonomisk kris som påverkar hela världen. Flera länder inom EU har också dålig ekonomi. Värst är det i Grekland. Dom andra EU-länderna har lovat att Grekland ska få låna pengar, men då måste grekerna spara. Många greker har fått lägre lön och många måste jobba mer. 6 Sörjer dom döda från terrordådet i Norge Frida Heikki från Piteå kände två av ungdomarna som dog i terrordådet i Oslo. - Det som hänt är nog hemskt som det är, men det blir extra hemskt när man känner någon som dött, säger Frida Heikki. Fredagen den 22 juli exploderade en kraftig bomb i den norska huvudstaden Oslo. Flera hus blev förstörda och åtta människor dog. Bomben fanns i en bil som var parkerad på en gata där den norska regeringen har sina kontor. Några timmar senare började en man skjuta mot ungdomar på den lilla ön Utöya i närheten av Oslo. Ungdomarna var på ett sommarläger som AUF, Arbeiderpartiets
ungdomsorganisation ordnade. Mannen sköt och dödade 69 människor på ön. Dom flesta var tonåringar. Norrmannen Anders Behring Breivik erkänner att det var han som både placerade ut bomben och som sköt på Utöya. Han säger att han ogillar Arbeiderpartiets politik och att han ville döda dom som ska bli framtidens ledare i Arbeiderpartiet. Både i Norge och i resten av världen är människor chockade och ledsna över det som har hänt. Norges statsminister Jens Stoltenberg säger att Anders Behring Breivik inte ska få förändra Norge. Norge ska fortsätta att vara ett öppet och demokratiskt samhälle. 7 SPORT Bra start för Luleå Hockey I lördags förlorade Luleå mot det tjeckiska laget Slavia Prag och på söndag vann Luleå mot Sparta Prag, ett annat tjeckiskt lag. Publiken i Coop arena var nöjd med Luleås spel och stod upp och klappade klappade händer. Luleå Hockey har fått många nya spelare den här säsongen. Många var nyfikna på att se det nya laget och över 4 000 personer kom till lördagens match. Dom flesta var nöjda när dom gick därifrån. - Det kommer att gå bra för Luleå i vinter. Luleå har fått många nya bra spelare, säger Alexandra Vallström, till NSD.
Posttidning B Älg är farligare än varg Fler människor attackeras av älg än av varg. Ändå är människor mer rädda för varg än för älg. Forskaren Henriette Sernert säger att rädslan beror på att folk vet för lite om vargar. Henriette Sernert har skrivit om människors rädsla för olika djur. Hon har också tagit reda på hur många människor som verkligen blivit dödade och skadade av djur. Nästan varje år är det någon i Sverige som blir svårt skadad eller dödad av älg. Men det är nästan 200 år sedan en människa dödades av varg i Sverige. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8