För att få ett diplom läs åtminstone en bilderbok, en diktsamling, två lättlästa och två barnböcker. Välj böckerna från denna lista.



Relevanta dokument
BOKLISTA FÖR LÄSEXPRESSENS PASSAGERARE 2013

För att få ett diplom läs åtminstone en bilderbok, en diktsamling, två lättlästa och två barnböcker. Välj böckerna från denna lista.

För att få ett diplom läs åtminstone en bilderbok, en diktsamling, två lättlästa och två barnböcker. Välj böckerna från denna lista.

För att få en diplom läs åtminstone en bilderbok, en diktsamling, två lättlästa och två barnböcker. Välj böckerna från denna lista.

Diplom för grundskolorna i Vanda läsåret Diplom 1 för åk 1-2 sida 1 / 6

Boklista för läsdiplomen

AKTUELLT I GETA KOMMUN

Februari, 2010 Övningarna till lektionen är hämtade från Litteraturspelet. Spelet är utarbetat av Linda Spolén och Bonnier Utbildning.

Diplom för grundskolorna i Vanda. Diplom 1 för åk 1-2. Detta diplom kan erläggas av eleverna i åk 1-2

Namn för gator, parker och torg inom stadsdelen Mariehäll

Bilderböcker i teman Leksands bibliotek

Språklust boklista språkliga kategorier 2016

Ljudböcker på cd för 9-12 år

I livet träffar du många olika sorters människor. Med deras hjälp kan du utvecklas och lära dig mycket om dig själv.

böcker att läsa innan du fyller

Linköpings Resultatbörsen Orienteringsklubb

FACKLITTERATUR / TIETOKIRJALLISUUS

Diplom för grundskolorna i Vanda. Diplom 3 för åk 5-6. Detta diplom kan erläggas av eleverna i åk 5-6

Språklust boklista språkliga kategorier 2016

Månadsbrev från bibliotekens barnavdelningar i november 2013

Kö_Ny_Bryggpla. Båt nr2 erbjuds i mån av plat Ködatum M Nr Medlem Postort TelHem MobilNr Båttyp BåLgd BåBrd Djup Kommentar

Boklista för Bokrecept

Oktober Sumpsk n

Bilderbok Jan Lööfs bilderbok. Fackbok för barn (uvga) Spermie plus ägg är lika med bebis. Barnböcker (Hcf) Den mystiska bulan. Hej på er!

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

>>HANDLEDNINGSMATERIAL >>SYSTRAR FÖR LÄRARE OCH ANDRA VUXNA. Affischbild: Pia Nilsson Grotherus

Svenska från början. 1 Studieförbundet Vuxenskolan

Teater Sythercopies produktioner / aktualiserad

NYA BARNBÖCKER PÅ PATIENTBIBLIOTEKET SOMMAREN 2014

Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN MAMMA OLE DOLE DOFF

1. Maria O 631 p 2. Särla L 616 p 3. Sonny L 613 p 4. Annette B 597 p 5. Berit A 582 p. Piteås bästa damer. Gun-Britt B 644 p, Britta O 614 p,

LEIF KARLSSON MAGNUS ODÉN ÅKE ERIKSSON MATS ÅKERIND ANNIKA BRODIN SÖDERLUND ERIK PROOS GUIDO RIPKE

Program våren Sjöbo bibliotek

Sagodiplom för familjer och grupper

LasseMajas Teater. Tågmysteriet. av Martin Widmark. En pjäs från Valleby i tre akter. text Martin Widmark bild Helena Willis.

INSPIRATIONSMATERIAL

Störst och bäst kan andra vara För Alfons räcker det att klara att få vara Alfons bara.

Ett urval av Martin Widmarks böcker

Debiteringslängd för Södergårds Samfällighetsförening 2015

GLADA DRÖMMAR. Busdrömmar. SALTA DRÖMMAR. Knas drömmar

Äldre damjuniorer: 1. SFK Trekroken 1026 gram 2 tävlande 2 avanmälda

Titta! säger Maja. Nu har det hänt

Likabehandlingsplan Utifrån lagen om diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever

Borgå stadsbiblioteks boktips för Kvaba sommaren 2013

Klubbmästare Herr 1955 Sune Linde 1980 Hans Ivar Hägg 1956 Sune Linde 1981 Lars Seiz 1957 Börje Attoff 1982 Mats Hallberg 1958 Sune Linde 1983 Mats

MÅNADSBLAD. Juni - Juli - Augusti 2015 SOCIALFÖRVALTNINGEN

Startlista Örnsköldsviks PK's Bilfält Patrullvis

Vad är det för konstigt träd som har text på bladen? Bok, förstås! Lasse läslust Ludvig lusläst Namn... Klass...

Det finns ett monster i våran källare han tog fram sina vassa klor och...

Gympalätts egen tidning Hösten 2009

Resultatlista. RådaSiö regattan augusti Rådasjön, Mölndal. Arrangör: Regattaföreningen RådaSiö

Lärarmaterial för inspiration och eftertanke kring föreställningen. Dumstrut

Positiva pedagoger och kreativa arbetslag i förskolan. Susanne Bogren och Nanna Klingen

Diplom för grundskolorna i Vanda. Diplom 2 för åk 3-4. Detta diplom kan erläggas av eleverna i åk 3-4

Hedjakten

I det här brevet lanseras också våra nya skolcirkelpåsar som är fritt fram för skolklasser att låna se mer information nedan.

Bondemilen 2015 Resultat

KURSPLAN Svenska för tidiga skolår, 30 högskolepoäng

stockholm.se/medioteket cirkbloggen.se

ÄLSKA GUD - ÄLSKA MÄNNISKOR

Bernhard o Sol-Britt Gustavssons album. Ingrid o Bernhard Gustavsson Fogeryd Sid 1 av 109

Gubben i stubben (Rim) Batmansången Honkey tonky

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Totalsegrare per Klass - Alliansen 2013

Klubbmästare Klubbmästare Herrar: Stefan Nilsson Damer: Nelly Wiktorsson efter särspel. D21: Nelly Wiktorson 82-77

skyttar från 34 klubbar gjorde 256 individuella starter och 5 lagstarter

Order of Merit, OoM, Ställning efter deltävling 6, Kävlinge 6 juni. A-klass Sida 1

BARNKULTUR vår

Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

PIF:s Vinterfestival Luleå 2015 Skidskytte

Slutlig rösträkning och mandatfördelning

Krämpor och sjukdomar. Sorg

Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan

VÅRGÅRDA BIBLIOTEKS Kulturprogram Våren 2016

Uppdaterad. v 43. v 42. Vill du vara med från starten, rulla då ner till slutet av dokumentet. Nya inlägg alltid först. Böcker, sånger och verser

Textöversikt hösttermin

Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

Sånger för hela kroppen. i urval av Annika Lundeberg och Daniela Villa

Barn på sjukhus. Lästips från sjukhusbiblioteket

Diplom för grundskolorna i Vanda Diplom 2 för åk 3-4

Frågor och svar Läraren

R-Nytt Nr

Hej alla bokläsare! Nu är det åter dags för lite trevliga boktips! Ha en skön läshöst önskar Martina & Petra

BIBLIOTEKEN I LOMMA & BJÄRRED

ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?

Startlista Breddstafetten 2008 Sida

Resultat SommarÖset. K 200m vind K 400m. K 5000m. K 800m. K Spjut. K Längdhopp

Herren behöver dem. Av: Johannes Djerf

Resultat klass 1 Flickor f 00-0,9 km

Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids. Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids

STARTLISTA FÖRMIDDAG den 5 juli 2014 Enköpings GK

Småfolkets Söndag sätter färg på våren!

Böcker för barn 1 år. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker

4-5 år Vt Illustration: Linda Bondestam. Upplevelseförvaltningen presenterar förskolans kulturprogram

Jag är inte rädd när det är mörkt Händer som ögon räcker för mig Är inte rädd när det är mörkt Händer som ögon, nu ser jag dig

STARTLISTA FÖR ROND 1 den 16 augusti 2015 Rya

IS Göta ska vara dominerande i Skåne och tongivande i Sverige inom medel- och långdistanslöpning. När vi går in i 2006 ska vi vara 80 medlemmar!

HOPP FÖR DIG DAGSPROGRAMMET FRÅN TRAMPOLIN

Vi i klassen lektion (75min) LÄRA KÄNNA VARANDRA

Transkript:

BOKLISTA FÖR LÄSEXPRESSENS PASSAGERARE Hej Du tredjeklassist Välkommen med i läskampanjen! Din lärare har säkert redan berättat om den. Varje bok som du läser ökar läsexpressens fart. Läsexpressen får sin energi av böckerna! Tuffar det sakta på, sörjande sin lilla last, eller har tåget supermaxiglad fart med energi som det får av er läsglädje? Du kan påverka läsexpressens fart. För varje bok som du läser får du en egen tågvagn. När du samlat ihop sex tågvagnar (då du läst 6 böcker) får du ett läsdiplom. För att få ett diplom läs åtminstone en bilderbok, en diktsamling, två lättlästa och två barnböcker. Välj böckerna från denna lista. Du får läsa fast hundra böcker, men att få ett läsdiplom måste du läsa minst 6 böcker. Ö: bibliotekets personal BILDERBÖCKER : Kim Fupz Aakeson: Mannen, damen och något i magen Bertil Almqvist: Barna Hedenhös-böckerna Tove Appelgren: Sov nu, Vesta-Linnéa! / Vesta-Linnéa och monster mamman Björn Bergenholtz: Mormors lilla kråka i tvättstugan Barbara Bottner: Lennarts listor Nick Butterworth: Katter ska slåss (med varandra) Stefan Casta: Blåbärspatrullen söker en skatt Petrus Dahlin: Lejontofflorna Margareta Fridén: Linas tokiga dag / Linas månadsbok / Linas klockbok Eva Funck: Hönapöna-böckerna Camilla Gripe: Ludde Lump-böckerna Kalle Güettler: Stora monster gråter inte Anna Gullichsen: Saga Blom Aino Havukainen: Det här är Finland Riitta Jalonen: Flickan och kajorna / Jag och mamma och renens öga

Tove Jansson: Vem ska trösta Knyttet? / Hur gick det sen? / Den farliga resan Daniela Kulot: Krokodilen och Giraffen vilket kärlekspar! Mauri Kunnas: De sju hundbröderna / Hundbackens Marta och Runeberg Pija Lindenbaum: Gittan-böckerna / När Åkes mamma glömde bort / Morbror raring Camilla Mickwitz: Emilia och Jason-böckerna Sven Nordqvist: Pettson och Findus-böckerna Ulf Stark: Kvällen när pappa lekte Birgitta Stenberg: Billy-böckerna Mikaela Sundström: Linnéa och änglarna Theo: Oscar och Hoo Philip Waechter: Rosi i monstertunneln Martin Widmark: Rakel-böckerna Jujja Wieslander: Mamma Mu-böckerna Carin Wolff-Brandt: Allt kan hända hos Johanssons / Johanssons och silverligan DIKTER OCH RIM : Lena Andersson: Lilla kotten sjunger Ingela Davidson: Cycla bak och fram : tokrim och ramsor T.S. Eliot: De knepiga katternas bok Britt G. Hallqvist: Gräset skrattar Lennart Hellsing: Nu är det djur igen! / Här dansar herr Gurka / Den, eller, Dinosaurierna lever! Lena Kallenberg: Skorppoeten Malin Kivelä: Den förträfflige herr Glad Dan Larsson: Härs och tvärs på rim och vers Barbro Lindgren: Sagan om karlknut / Den vilda bebiresan

Marita Lindqvist: Min katt heter Mirre Sundström Eric Magntorn: Pirater i parken: en berättelse Lotta Myrén: Madame Pimpinette Stella Parland: Katastrofer och strofer om slummer och stoj / Dikter om öden och döden Pelle Plutt: ramsor och rim från gator och gårdar Siv Widerberg: Som sagt var LÄSA LÄTT BÖCKER : Lasse Anrell: Spinkis och Costas / Spinkis och Blixten Kirsten Boie: King-Kong-böckerna / Matilda-böckerna / Linnea-böckerna Helena Bross: Midsommargåtan / Spanarna Erhard Dietl: Otto den lille piraten Cornelia Funke: Mick och Mo i rymden / Mick och Mo i vilda västern Lin Hallberg: Alla älskar Sigge Jorn Jensen: Kasper-böckerna / Simon-böckerna / Mia och Mette-böckerna Åsa Karsin: Solveig och tjottablängaren Astrid Lindgren: Assar Bubbla / När Lisabet pillade in en ärta i näsan Inga-Lina Lindqvist: Klark Svensson och kärleken Marita Lindqvist: Spöken-böckerna Magnus Ljunggren: Den hemska draken Alexander McCall Smith: Bubbelgumträdet / Spagettihärvan Christiane Nöstlinger: Frans-böckerna / Mini-böckerna Elsie Petrén: Komissarie Tax och konstkuppen / Komissarie Tax och bokstavsmysteriet Kin Platt: Store Max världens störste detektiv Anne B.Ragde: Jag vill ha en katt! Ursel Scheffler: Paula på ponnygården / Paula gillar fotboll

Ulf Stark: Sixten Hermien Stellmacher: Ett fall för Spårhundarna Lena Stenbrink: Fortfarande bästisar / Legotävlingen Arne Svingen: Hubert och klädtjuvarna / Mustrubbel Martin Widmark: LasseMajas detektivbyrå -böckerna (eller Mysteriet-böckerna) Spökaffären och andra Nelly Rapp-böcker Gull Åkerblom: Humleboet / Mössen / Ormen / Hittekatten BARNBÖCKER : Gabriell Ahlström: Fanny och fallet med fröken som försvann Christin Andersson: Tygtigern Lukas / Jakob Dunderskägg Ingelin Angerborn: Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund / Om jag bara inte råkat säga sanningen / Om jag bara inte råkat klippa taxfrisyr / Pussar och P.S. Lasse Anrell: Ovänner i samma lag Eoin Colfer: Legenden om potatishäxan / Legenden om kapten Kråkas tänder Roald Dahl: Mitt magiska finger / Herr och fru Slusk / Kalle och chokladfabriken / Naddap Dlöks- Sköldpaddan / James och jättepersikan / Svj / Matilda Helena Dahlbäck: Fredda böckerna Thorbjörn Egner: Folk och rövare i Kamomilla stad / Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen Mikael Engström: Atomragnar böckerna Charlotte Hage: Rädda katterna! Lin Hallberg: Cirkus i skolan Thomas Halling: Finnes: Agnes, önskas: bästis / Finnes: Agnes, önskas: hund Bengt Ingelstam: Matte & Myran-böckerna Tove Jansson: Trollkarlens hatt eller någon annan bok om Mumindalen Ole Lund Kirkegaard: Gummi-Tarzan

Gösta Knutsson: Pelle Svanslös-böckerna Rose Lagercrantz: Mysterium för utomjordingar Joakim Langer: Kapten Kalle på de sju haven Petter Lidbeck: Pappa på söndag / Sommaren med Siri / Bäst i laget / Anna Larssons hemliga dagbok Astrid Lindgren: Pippi Långstrump / Ronja rövardotter / Bröderna Lejonhjärta / Karlsson på taket Erlend Loe: Kurt Quo Vadis / Expedition L / Kurt blir elak Carolina Lundgren: Kompisprovet Alexander McCall Smith: Akimbo-böckerna A.A. Milne: Nalle Puh Marit Nicolaysen : Sven och Råttan-böckerna Per Nilsson: Viktiga saker / Se upp för miljonerna Moni Nilsson-Brännström: Tsatsiki-böckerna Sinikka Nopola: Risto Rappare Janne Ollars: En onsdag i Karl Grans liv / Karl Grans tokiga torsdag / Karl Gran Fredagen den trettonde Katarina Ros: Rädda Sefira! / Varning, Blåvargar! / Ett uppdrag från Septuan Angie Sage: Grodnapparen Jo Salmson: Den försvunna staden Mårten Sanden: Petrini deckarna Ulf Stark: Min vän Percys magiska gymnastikskor / Min vän Percy, Buffalo Bill och jag / Märklin och Turbin Johan Unenge: Josefin och Villa-Ulla snällast i världen Eduard Uspenskij: Krokodilen Gena och hans vänner / Fjodor på rymmen Monika Vikström-Jokela: Ellen-böckerna / Morris och Leia Jacqueline Wilson: Historien om Tracy Beaker Carin Wolff-Brandt: Vinden vänder på stormskär / En hunds memoarer

Ian Whybrow: Lilla vargen-böckerna