LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

FEBRUARI JVM-Distans. den 22 februari 2012

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

POLEN Jesper Hulterström. V10 s

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Sveriges bästa självskattade hälsa år 2020?

Vä lfä rdstäppet Norrbottens lä n

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

(8,3 %) Fakta om arbetsmarknadsläget i Norrbottens län i slutet av augusti 2013

Hälsoenkäter bland elever årskurs 7, Norrbotten år 2002

Ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården

Rapport Fritidsvanundersökning i samarbete med Attention

PSYKISK HÄLSA I SIFFROR NORRBOTTEN

Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten

Fakta om arbetsmarknadsläget i Norrbottens län i slutet av april 2012

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven

Specialiserad palliativ vård på hemorten

Bild- och funktionsmedicin

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Kultur och Hälsa i Norrbotten

Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 15 Fredag 7 maj 2010 NORRBOTTEN Fritz Olsson-huset rivs Storgatan i Luleå är sig inte lik. Det står höga staket där Storgatan och Smedjegatan möts. Innanför staketet jobbar gravskopor med att riva dom gamla husen. Fritz Olsson-huset byggdes för 114 år sedan. Nu är huset nästan borta. Det är bara några stenhögar kvar av huset. 1 Fritz Olsson-butiken har flyttat till Ebeneser. Det ska byggas nya hus på tomten. Det ska bli butiker, kontor och hotell, men ingen vet när dom nya husen ska börja byggas. Det kan dröja ett tag. Under tiden ska det vara parkeringsplats på tomten. Det skriver Norrbottens-Kuriren.

Haparanda vill bygga ny gymnasieskola Många ungdomar från Haparanda flyttar till andra kommuner för att gå gymnasiet. Nu vill kommunalrådet Sven-Erik Bucht bygga en ny gymnasieskola i Haparanda. Sven-Erik Bucht hoppas att en ny skola ska få fler ungdomar att stanna i Haparanda. Varje år betalar Haparanda sju miljoner kronor till andra kommuner. Så mycket kostar det att ungdomar från Haparanda går gymnasiet i andra kommuner. - Jag tror att en ny attraktiv skola kommer att vända den trenden, säger kommunalrådet Sven-Erik Bucht. Sven-Erik Bucht vill att skolan ska byggas nära den finska gränsen. Då kanske elever från Finland vill gå i skolan i Haparanda. Sven-Erik Bucht hoppas att den nya skolan ska börja byggas 2012. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Nya tåg i norra Sverige Nästa höst blir det nya tåg i norra Sverige. Då ska företaget Botniatåg köra tågen i norr. Företaget ska köpa helt nya snabbare tåg. Botniatåg tar över tågtrafiken i augusti 2011. Då kommer det gå fortare att åka tåg mellan platser i norra Sverige. Dom nya blåmålade tågen ska kunna köra 180 kilometer i timmen. 2

Med dom nya tågen ska det ta 3 timmar och 14 minuter att resa mellan Luleå och Kiruna. Många ville bli idoler 700 ungdomar kom till Coop arena i Luleå i söndags. Dom kom från hela Norrbotten. Ungdomarna hoppades få vara med i tv-programmet Idol. I tv-programmet Idol sjunger och spelar ungdomar inför en jury. Tre personer som själva är duktiga musiker är med i juryn. Juryn väljer vilka ungdomar som ska få vara med och tävla om att vinna årets Idol. I söndags var tv-bolaget 3 i Luleå för att hitta ungdomar som ska vara med i programmet. Anna Risberg från Svensbyn var en av ungdomarna som kom till Coop arena. - Jag vågade och dom tyckte att jag sjöng jättebra, men att jag skulle komma tillbaka nästa år, säger Anna Risberg till NSD. Elever ska bli bättre i matte Nu ska elever i Norrbotten bli bättre i matematik. Skolor i Boden, Kalix, Luleå och Överkalix får extra pengar för att lära ut matte. Undersökningar har visat att svenska elever har blivit sämre i matte dom senaste åren. Därför vill Skolverket

satsa extra pengar på matte-undervisning. Många skolor i Norrbotten får extra pengar till matte-undervisning. Korpenskolan i Boden får nästan en miljon kronor från Skolverket. Strandskolan i Överkalix får 219 000 kronor. Särskolan i Kalix får 51 000 kronor. Flera skolor i Luleå får också pengar. Tillsammans får skolorna mer än tre miljoner kronor. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Nu har dom flesta fått jobbet tillbaka, och nya har fått jobb. - 25 av 35 anställda varslades om uppsägning i november. Men i dag är vi 40 anställda, säger chefen Christer Thornberg. SLP bygger släp och annat till lastbilar. Företaget bygger och säljer också saker till gruvföretagen i Kiruna och Gällivare. Det skriver Haparandabladet. Nya jobb i Övertorneå Nu går det bra för företaget SLP i Övertorneå, men förra hösten var det kris för företaget. I november varslade SLP 25 personer om uppsägning. 4 Firade med tårta Dom som jobbar på Flygfisken i Luleå är duktiga. Nyligen fick dom anställda på Flygfisken pris för att dom gör ett bra jobb. - Här arbetar personer med funktions-nedsättning

men vi gör ett toppjobb som vilken annan arbetsplats som helst, säger Mats Kula som är en av cheferna på Flygfisken. 44 personer jobbar på Flygfisken. Några städar och putsar bilar. Andra jobbar med att packa påsar med skruvar, muttrar och andra saker som behövs för att montera patientlyftar. En patientlyft är en maskin som sjukvården behöver när patienter ska lyftas ur en säng. Det är företaget Liko i Alvik som gör patientlyftar och som köper påsarna med skruvar och muttrar. Liko är mycket nöjd med Flygfiskens jobb. Därför har Liko gett Flygfisken pris för deras jobb. Josefin Wäppling har jobbat på Flygfisken i ett år. - Jag jobbar mellan klockan åtta och klockan tre. Det är kul med allt vi gör och att få träffa andra, säger Josefin Wäppling. Krav på hjälm Det kan vara farligt att köra snöskoter. Varje år dör eller skadar sig människor när dom kör snöskoter. Nu vill experter att alla som kör skoter måste ha hjälm. Även många som kör fyrhjulingar skadar sig. En fyrhjuling är som en motorcykel men med fyra hjul. Många kör fyrhjulingar i skogen och på andra platser där det inte finns vägar. 5

Förra året dog fem personer i snöskoter-olyckor. Fem personer dog i olyckor med fyrhjulingar. Dom hade kanske levt i dag om dom hade haft hjälm. Nu undersöker Transportstyrelsen om lagen ska ändras. Transportstyrelsen kommer att föreslå att dom som åker skoter och fyrhjuling måste ha hjälm. -Jag tror nog att vi kommer med ett förslag under hösten, säger Jenny Rosén som jobbar på Transportstyrelsen. UTLAND Stor olje olycka Företaget BP borrar efter olja i Mexikanska golfen. 6 Mexikanska golfen är en del av Atlanten och ligger söder om USA. I förra veckan exploderade en av BP:s olje-plattformar. En olje-plattform är ett torn som används när man borrar efter olja på havets botten. Stora mängder olja läcker ut i havet från den förstörda olje-plattformen. Det blir svårt att få stopp på oljan som läcker ut. Borrhålet är på mycket djupt vatten. Experter tror att det kan fortsätta läcka olja i två månader. Nu ligger det jättemycket olja på vattnet i Mexikanska golfen. Oljan har flutit in till den amerikanska kusten. Amerikanarna är rädda för att oljan ska döda fiskar och fåglar längs kusten. Den amerikanske

presidenten Barack Obama säger att BP måste betala för olyckan. - BP bär ansvaret och får bära kostnaderna för skadorna, säger Barack Obama till amerikanska tidningar. SPORT Silver till Plannja Plannja basket förlorade SM-finalen i basket. Norrköping vann lördagens match med 97-83. Plannjas spelare var mycket ledsna. - Det här är det värsta jag har upplevt, sa Christoffer Ryan efter matchen. - Nu är det bara helt tomt, sa Brandon McKnight. Men några spelare började direkt tänka på nästa säsong. 7 - Jag har inga planer på att sluta. Jag tycker fortfarande att vi har ett bättre lag än Norrköping, men dom har spelat bättre än oss i finalen, sa John Rosendahl. Plannjas tränare Mattias Kenttä tänkte också på nästa säsong. - Vi vill ha kvar dom flesta spelarna, men det kommer nog några nya spelare också. Piteå vinner Piteås damlag i fotboll har börjat säsongen bra. Laget har vunnit dom tre första matcherna. I helgen vann Piteå mot Östersund med 2-1. Piteå spelar i division 1. Men vill vill ta sig upp till Damallsvenskan som är den högsta ligan.

Posttidning B Man i rullstol rymde I tisdags i förra veckan fick polisen i Luleå ett ovanligt larm. En man i rullstol åkte på väg 97 som går mellan Luleå och Boden. Mannen var inlagd på Sunderby sjukhus, men var missnöjd med servicen på sjukhuset. Då bestämde han sig att åka hem till Boden i rullstol. Polisen hann i kapp mannen innan det hände en olycka. Mannen gick med på att åka med polisbilen tillbaka till sjukhuset. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8