Lättläst svenska. Trumma! Livets rytm

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Lättläst svenska. Trumma! Livets rytm"

Transkript

1 Lättläst svenska Trumma! Livets rytm

2 Magiska trummor Magiska trummor hjälper människan att komma nära gudar och andar. Trummorna kan ta oss med till andra världar. Trummorna är heliga. När du spelar på en magisk trumma vill du dansa och sjunga. Då är gudarna nära. Magiska trummor finns på många ställen i världen. Shamaner En shaman är en person som kan hjälpa människor. Shamanen har magiska krafter. Shamaner finns i hela världen. Han eller hon kan se in i framtiden. Shamanen är läkare, psykolog och präst på samma gång. Förr i tiden kallades shamaner i Sverige för kloka gummor eller kloka gubbar. Nu finns nästan inga shamaner kvar. Shamanen använder sin magiska trumma för att fråga gudarna om råd. Trummans ljud hjälper shamanen att komma till en annan värld. När shamanen reser mellan olika världar säger man att han faller i trans. Då kan han tala med gudarna och med de döda. Nåjden Samernas shaman kallas nåjd. Nåjdens trumma är full av bilder. Bilderna visar vad som är viktigt i livet. Trumman hjälper nåjden att få svar på viktiga frågor. Samerna levde nära naturen och hade sina egna gudar. Det tyckte inte den svenska staten och kyrkan om. I Sverige var det förbjudet att tro på andra gudar än den kristna guden. På 1600-talet brände man ibland både nåjden och hans trumma på bål. 2

3 Idag finns bara ungefär 70 nåjd-trummor kvar. De flesta nåjd-trummorna finns på museum. Magiska trummor Bilder på nåjdens trumma Bilderna på trumskinnet visar hur man trodde att världen såg ut. På en syd-samisk trumma målade man solen i mitten. På en nord-samisk trumma målade man världen i tre våningar. Våningarna föreställer den undre världen, människornas värld och gudarnas värld. På trumskinnen kan du också se gudar, djur, boplatser och andra viktiga saker. Bilder på kyrkor och hästar finns på en del nyare trummor. 3

4 Magiska trummor Chöd I Tibet finns också magiska trummor. När du spelar på trumman känner du dig lycklig och fri. Både män och kvinnor kan använda den. En del buddhist-munkar använder sådana trummor för att hjälpa andra människor. Munkarna i Tibet har en trumma, en klocka och en bentrumpet. De sjunger och spelar på den magiska trumman. När munkarna sjunger och spelar på trumman kan sjuka människor bli friska igen. En sådan ceremoni kallas chöd. Många magiska trummor kommer från Västafrika. 4

5 Magiska trummor Med afrikanska rötter Där bor flera olika folk. Ett folk kallas yoruba-folket. Yoruba-folket tror på flera gudar. Yoruba-folket talar med gudarna med sina magiska trummor. På 1500-talet blev många afrikaner sålda som slavar. De åkte med båt till Amerika, till Kuba, till Trinidad och till Haiti. Där fick de arbeta hårt utan lön. Många av slavarna kom från yoruba-folket. De ville fortsätta tro på sina egna gudar. Men i de nya länderna var alla afrikanska gudar förbjudna. Slavarna hade kvar sina egna gudar i hemlighet. Ibland fick en afrikansk gud ett nytt namn från ett katolskt helgon. Slavarna blandade sin gamla religion med den nya kristendomen. Blandningen blev nya religioner: Santeria på Kuba, Shango på Trinidad och Voudou i Haiti. Santeria på Kuba Shango på Trinidad Santeria är en vanlig religion på Kuba. Santeria betyder helgonens väg. Prästerna kallas santeros. De spelar på magiska trummor för att ropa på andar. Andarna heter orishas. Det är viktigt att spela rätt rytm för att tala med orishan. Varje orisha har sin egen rytm. Om santeron spelar fel kommer inte anden ner till människorna. En viktig orisha heter Shango. På Kuba är Shango densamma som det katolska helgonet Santa Barbara. Shango bestämmer över åskan, blixten och elden. Shango äger också de magiska batá-trummorna. Det finns tre storlekar på batá-trummor. Oludomare är den högsta guden. Honom kan ingen människa tala direkt med. Om prästen vill ha hjälp av Oludomare måste han be andarna att tala med honom. Shango på Trinidad liknar Santeria på Kuba. Shango är åskans, blixtens och eldens ande precis som på Kuba. 5

6 Magiska trummor Men på Trinidad har Shango gett sitt namn åt hela religionen. På Trinidad är anden Shango densamma som det katolska helgonet Johannes Döparen. Prästen spelar på de magiska shango-trummorna för att tala med andarna. Det finns tre stycken shango-trummor. Den största shango-trumman heter mama drum. Sen kommer papa drum. Den minsta trumman heter baby drum. Prästen måste spela på rätt sätt för att andarna ska komma ner till människorna. (bild på trummorna) Vodou i Haiti Vodou är en viktig religion i Haiti. Till Haiti kom slavar från många olika afrikanska folk. Ewe, fon, bakongo och yoruba heter några av folken. Folken blandade sina egna religioner med katolsk kristendom. På det sättet blev det en ny religion. Den religionen kallas vodou. Vodou-prästen använder magiska trummor för att ropa på andar. Andarna kan hjälpa människor. Men andarna vill också ha något tillbaka. Vodou-prästen vet vad anden kan ge och vad den vill ha. En ande kan flytta in i en människas kropp och tala genom den människan. Då säger man att människan har blivit intagen av en ande. 6

7 Magiska trummor Brekete-trummans magi Brekete är en gud hos ewe-folket. Ewe-folket bor i länderna Togo och Ghana i Afrika. Ewe-folket dansar, spelar och sjunger när de ber till sina gudar. Prästen måste vara en duktig trumslagare. Han spelar olika rytmer för att kalla på andarna. Varje ande har sin egen rytm. Andarna flyttar in i några människor som de har valt ut. Trummans rytm styr vad som händer. Ibland dansar människorna snabbt och ibland lugnare. Prästen kan fråga andarna om råd. Andarna hjälper prästen att lösa olika problem. Sufismen Sufism är en del av islam. Sufismen har funnits i 1400 år. De som är sufier tycker att kärleken är viktigast av allt. Gud och kärlek är samma sak. Lagar och regler är inte lika viktiga. På det sättet är sufier olika andra muslimer. För andra muslimer är sharia-lagarna mycket viktiga. Sufier kallas också dervischer. De spelar musik och dansar för att komma nära Gud. På bilden ser du dervischer som dansar. Trumman som de spelar på kallas daf. Jalal al-din Rumi är en känd sufisk poet. Han levde för 900 år sedan i Persien. Rumi skrev många dikter. Dikterna handlar om kärlek, längtan och sorg. 7

8 Farväl med trummor Trummor är viktiga när en människa dör. Då känner vi sorg. Vi vill säga farväl till den döda. Trummorna visar vad vi känner. Många människor i världen spelar trummor på begravningar. I Sverige spelar vi trummor när en känd person ska begravas. En statsbegravning i Sverige På filmen ser du Olof Palmes begravning den 15 mars Flera tusen människor ville följa med när Olof Palme skulle begravas. De ville visa sin sorg. De ville säga farväl till statsministern. Människorna gick från stadshuset till Adolf Fredriks kyrkogård. Där begravdes Olof Palme. Längst fram gick åtta trumslagare. Trummorna hade ett dovt ljud. Trummorna var täckta med svart tyg. En begravning i Ghana Ashanti-folket i Ghana spelar trummor när en människa dör. Begravningen är som en fest. Människorna spelar och dansar. De firar att den döda kommer till himlen. Trummorna heter kete-trummor. Skogens gud har skapat kete-trummorna för länge sedan. 8

9 Farväl med trummor En begravning i Nepal Gai Jatra När en människa i Nepal dör bränner man kroppen nere vid floden. Sedan kommer den döda människans själ till kung Yamas land. En helig ko hjälper till att öppna porten till kung Yamas land. Människorna bygger en modell av en ko. Kon knuffar till porten med sina horn. Människorna spelar på stora trummor och cymbaler. Trummorna kallas för dhimay-trummor. Festen heter Gai Jatra. Det betyder Kons fest. Man firar Gai Jatra i juli-augusti. Det måste vara fullmåne. Alla som har dött det året kommer in i kung Yamas land då. 9

10 Förbjudna trummor Varför blir en del trummor förbjudna? Ljudet av trummor gör att vi känner starka känslor. Vi kan bli glada eller ledsna. Vi kan bli arga, starka och modiga. Vi kan skicka signaler med trumrytmer. Kanske vi vill göra uppror. Det kan vara farligt för dem som bestämmer. Därför har en del trummor blivit förbjudna. Öppna luckorna och lyssna! För länge sedan ville kyrkan tvinga samerna att bli kristna. Samernas trumma var förbjuden på 1600-talet. Om samerna spelade på sin trumma blev de straffade. Straffet kunde vara böter, fängelse eller dödsstraff. Trummorna brändes. I slutet av 1800-talet var alla samer kristna. Steelpan På 1800-talet var Trinidad en brittisk koloni. Britterna tyckte inte om att folket spelade trummor i karnevalen. De var rädda att folket skulle bli vilda och göra uppror. Därför förbjöd britterna trummor. Folk började spela på andra saker i stället. Det var inte förbjudet att spela på papperskorgar och plåtburkar hittade man olja på Trinidad. Då började folk spela på gamla oljetunnor. Sedan gjorde man bucklor på oljetunnorna. Varje buckla blev en ton. Idag heter instrumentet steelpan. 10

11 Förbjudna trummor I Venezuela fanns det många slavar från Afrika. Trummorna var viktiga för slavarna. De kunde skicka signaler till varandra. På det sättet kunde slavarna planera uppror i hemlighet. Därför ville de som bestämde förbjuda trummorna! Cajon En del trummor var magiska. Slavarna använde magiska trummor för att kalla på sina gudar. Men kyrkan ville tvinga slavarna att bli kristna. Därför förbjöd kyrkan trummorna! När trummor var förbjudna spelade slavarna på lådor i stället. Det instrumentet heter cajon. Cajon är spanska och betyder låda. Trumman i idrotten På en del fotbollsmatcher spelar heja-klacken trummor. Många människor älskar trummorna. Andra människor tycker att trummorna stör. De vill förbjuda trummor på fotbollsmatcher. 11

12 I takt Armén har använt trummor länge. Trumman hjälper soldaterna att marschera i takt. Trumman får oss att tro att vi är starka. Trumman gör så att vi blir modiga. Trumman skrämmer våra fiender. På fotbollsmatcher spelar heja-klacken ibland trummor. Trummorna ska hjälpa fotbolls-laget att vinna matchen. Trumman i strid Förr i tiden var trumman viktig när man krigade. Trumslagaren gick tillsammans med en fan-bärare. En fana är en sorts flagga. Trummans rytm talade om vad soldaterna skulle göra. En trumsignal betydde att soldaterna skulle gå framåt. En annan trumsignal betydde att soldaterna skulle skjuta. En del signaler var hemliga. Fienden skulle inte förstå vilken taktik man hade! Trumslagaren var ofta en fattig pojke. I armén fick han mat och fina kläder. Trumslagaren måste vara mycket modig. Han fick aldrig släppa trumman. Det var dödsstraff på att släppa trumman i strid. Trumman som trofé En trofé är ett krigsbyte. Trummor och fanor var viktiga troféer i kriget. Karl den tolftes soldater tog den här ryska trumman som trofé. Platsen var Saladen, Litauen. Året var

13 I takt Trumman i fredstid På 1600-talet byggde bönder i Närke trummor till armén. Bönderna byggde tusentals trummor av trä. Senare bytte armén ut trummorna mot mässings-trummor. Då blev trä-trummorna kvar i byarna. Varje by hade sin egen by-trumma. Den trummade man på när folket i byn skulle samlas. När byborna skulle slå höet trummade åldermannen redan klockan två på natten. Alla måste vakna och hjälpa till. Åldermannen gick först med by-trumman. Militärmusikens ursprung Instrumenten i den svenska militär-musiken kommer från Turkiet. I Turkiet fanns det en armé som kallades janitsarer. Janitsarerna spelade armémusik redan på 1300-talet. De hade alltid stora orkestrar med sig när de skulle strida. Orkestern spelade på trummor, cymbaler och blåsinstrument. Då blev janitsarerna starka och modiga. Fienderna blev rädda. Idag finns inte janitsarerna kvar. Men en enda janitsar-orkester har man kvar i den turkiska armén. Den är ett minne från gamla tider. Bajen Trumslag. Dunk. Gåshud. Dunk igen enade röster. Allt i takt. Bajens heja-klack spelar ofta trummor på fotbollsmatcherna. 13

14 Karneval Karnevalen rensar själen. Livet börjar på nytt. Karnevalen är som en fest. I katolska länder är det vanligt att man firar karneval. Man firar att fastan börjar. Sedan får man inte äta kött på 40 dagar. Carne vale betyder Farväl kött på latin. När det är karneval, klär man ut sig. Människorna spelar och dansar. Trummor är viktiga på karnevalen. På karnevalen i Rio de Janeiro spelar man samba. Olika samba-skolor tävlar mot varandra. Vilken skola är bäst, vackrast, svänger mest? Den skola som får flest poäng vinner. Sedan börjar den riktiga karnevalen! Då är det fest! Samba Batucada i Brasilien Candombe i Uruguay Samban är den mest kända musiken från Brasilien. Den första samba-gruppen började spela Idag finns det många olika samba-stilar. Samba Batucada är en stil. Flera hundra människor kan spela tillsammans. Man spelar på trummor och andra slagverks-instrument. På karnevalen i Uruguay är candombe-grupper med. Candombe-grupperna spelar och dansar. De klär ut sig till olika figurer. Musiken dånar på gatorna. Det hörs på musiken att rötterna är från Afrika. 14

15 Karneval Murga i Uruguay Karnevalen i Uruguay varar en hel månad. Man spelar och dansar varje kväll. Det finns många olika stilar. En stil kallas murga. I en murgas-grupp finns många sångare och trumslagare med. De målar sina ansikten och klär ut sig. Musiken låter mer europeisk än afrikansk. Murgas påminner om karnevalen i Venedig. Fasnacht i Schweiz Karnevalen i Basel Karnevalen i Basel kallas Fasnacht. Man började fira Fasnacht redan på medeltiden. Karnevalen börjar måndagen efter ask-onsdagen. När kyrkklockorna slår 4 på morgonen slocknar alla ljus i staden. Hundratals lyktor lyser i mörkret. Trummor och flöjter spelar. Karnevalen har börjat! Man spelar och dansar. Alla klär ut sig Karnevalen håller på i tre dagar. Torsdag morgon klockan 4 är karnevalen slut. 15

16 Noterat Noterna är en bild av musiken. Kompositören skriver noterna för att förklara, hur det ska låta. Noterna hjälper den som ska spela att komma ihåg. Trumnoter ser oftast ut som vanliga noter. Men ibland är det lättare att förklara med en bild. Det kallas grafisk notation. Vad hör du för musik när du ser konstverket Plingeling? Plingeling Seriegraf 1949 Olle Bonniér (1925-) Konstverket Plingeling fungerar som grafisk notation. Det är inte exakt bestämt hur musiken ska låta. Den som spelar stycket kan själv bestämma. Här kan du höra Kroumata spela Plingeling. Zyklus Karlheinz Stockhausen ( ) Zyklus är det första skrivna soloverket för slagverk. Att spela solo betyder att bara en person spelar. Stockhausen skrev musiken med grafisk notation. Den som spelar kan läsa noterna uppifrån eller nerifrån, Från höger eller från vänster. Den som spelar får själv bestämma. Här hör du Johnny Axelsson när han spelar Zyklus. Han står i mitten och har alla slagverk omkring sig. Pröva att läsa noterna när du lyssnar! Pukslagssymfonin Joseph Haydn ( ) Joseph Haydn skrev musiken när han bodde i London. Han var missnöjd med publiken. De småpratade under konserterna. Ibland somnade någon. Då skrev Haydn Pukslagssymfonin. Plötsligt spelar hela orkestern mycket starkt. Då vaknar publiken tvärt. 16

17 Noterat Kroumata Kroumata är en svensk orkester, där alla spelar slagverk. Orkestern har funnits sedan Orkestern har åkt på turné i hela världen. De spelar musik från både Sverige och andra länder. Iannis Xenakis ( ) Xenakis skrev musiken Musiken har fyra delar. Här hör vi en del som heter Peaux. Xenakis var den första som skrev musik för just de här trummorna. Trummorna är: ett par bongos, en tumba, tre tom-tom och en orkester-puka. Senare har många andra skrivit musik för samma slags trummor. Pleïades Pleïades är namnet på en stjärnbild. På svenska kallar vi stjärnbilden Sju-stjärnorna. De sju stjärnorna är döttrar till Atlas och Pleïone. I en grekisk saga kan du läsa om hur döttrarna blev till stjärnor på himlen. 17

18 ... med pedal och cymbal Om du sätter ihop flera trummor och cymbaler får du ett trumset. För att kunna spela på alla trummorna, behöver du pedaler. Trumseten kan se väldigt olika ut. Ett vanligt trumset kan ha: - en bastrumma med pedal - en virveltrumma - två hängpukor och en golvpuka - två cymbaler - en hi-hat med pedal Trummisen kan själv bestämma hur trumsetet ska se ut: En jazz-trummis har ofta ett litet trumset. En hårdrocks-trummis vill ofta ha två bastrummor, och fler pukor och cymbaler. Roger Palms Sonor set Roger Palm var länge ABBA s trummis. Han spelar trummor på många kända ABBA-låtar, som Dancing Queen och Mamma Mia. Det här trumsetet köpte han Roger Palm har tejpat trumskinnen. Då blir ljudet kortare. Ekot försvinner. På så sätt blir trummornas ljud tydligare. Trumbord från 1920-talet På trumbordet kunde trummisen ha cymbaler och andra slagverk. Under trumbordet hade trummisen en bastrumma. Virvel-trumman stod vid sidan om. Hi-hat fanns inte Den första hi-haten kom på 1930-talet. Det här trumbordet fanns i en gammal musikaffär. Senare köpte Jens Lindgren trumbordet. Jens Lindgren spelar i en jazz-orkester som heter Kustbandet. Kustbandet har använt trumbordet några gånger. 18

19 Talande trummor Med en del trummor kan du skicka signaler. Du hör signalerna på långt håll. Trummorna kallas språktrummor eller talande trummor. Seriefiguren Fantomen och hans vänner spelar på sådana trummor. I Afrika är språktrummor vanliga. Du kan spela ljusa och mörka toner på trumman. Du kan spela olika rytmer på trumman. På det sättet talar trumman. Atumpan Atumpan är en sorts språktrumma. Ashanti-folket i Ghana spelar atumpan. De spelar på två trummor i taget. Den ena trumman har en ljus ton och den andra trumman har en mörk ton. Atumpan-trumman skickar meddelanden. Den kan tala om för barnen i skolan att rasten är slut. Atumpan-trumman spelar också på fest och begravning. Att bygga en atumpan I Västafrika tror människorna att allting har en ande. Allt som lever har en ande. Allt som är dött har också en ande. Därför måste du vara väldigt försiktig när du hugger ner ett träd. Du får inte skada trädets ande. När du bygger en Atumpan-trumma finns trädets ande kvar i trumman. Slits-trumma Slits-trummor finns i Afrika, Amerika, Asien och på många öar i Stilla havet. Du spelar slits-trumma med tjocka klubbor eller med händerna. För länge sedan stampade kanske människorna med fötterna på en ihålig stock. 19

20 Djembe-trumma Djembe-trumman kommer från Västafrika. Där är djembe-trumman vanlig på fester, till dans och när det är begravning. Du bygger en djembe-trumma av trä och getskinn. Du kan spela på olika ställen på trumskinnet. Då hör du flera olika toner. Idag finns det djembe-trummor i hela världen. I Sverige spelar vi djembe-trumma på scen, i skolor, på dagis och på många andra ställen. 20

21 Trumma på allt Du måste inte ha en trumma för att trumma! Du kan trumma på allting. Du kan trumma på kastruller och kakburkar, på golvet och på allt annat som låter. Trumma i köket Här kan du bygga ditt eget trumset. Spela på bunkar och kastruller. Vispar och slevar får vara trumstockar. Prova själv! Golvet som trumma I en del danser hör du fötterna mot golvet. Fötterna stampar och det låter som en trumma. Ljudet som hörs beror på vilka skor dansaren har på sig. Ljudet blir också olika på olika sorters golv. Titta på filmerna! Prova själv att dansa! Stepp Flamenco Kathak I stepp-dansen är ljudet från skorna viktigast. Dansaren gör rytmer med sina fötter. Det dansaren gör med armarna och kroppen är inte lika viktigt. Stepp-skorna har stepp-järn eller stålsulor, som smattrar mot golvet. Golvet är som en trumma. Flamenco är en dans som är vanlig i Spanien. Romerna i Spanien dansar ofta flamenco. De dansar, sjunger och spelar gitarr. Sångerna handlar ofta om starka känslor. Kroppen och dansen visar känslorna. Skorna är som rytm-instrument mot golvet. Det finns många olika sorters flamenco. Alegria, fandango, soleare och zapateado är namnen på några olika sorters flamenco. Kathak är en klassisk dans från norra Indien. Dansen berättar en historia. 21

22 Ibland handlar historien om prinsar och prinsessor. Ibland handlar historien om gudar och gudinnor. Armarnas rörelser, ögonen och fötterna berättar. Dansaren har bjällror runt fotlederna. Då hörs dansstegen mer. Varje danssteg betyder något speciellt. Dansaren spelar rytmerna på golvet med sina fötter. Stöveldans I gruvor i Sydafrika har arbetarna dansat stöveldanser i mer än 100 år. I gruvan var det mörkt. Arbetarna fick inte tala med varandra. Då slog de på sina stövlar. Rytmerna betydde olika saker. Sedan blandades rytmerna med dans. Så föddes stöveldansen i Sydafrika. Ibland tävlade de olika arbetslagen mot varandra om vem som hade den bästa stöveldansen. Dansa på dansgolvet medan du tittar på film! 22

23 23

GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR

GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR LÄRARHANDLEDNING Välkommen till kreativt samspel med Göteborgs Symfoniker och GSOPULS. Detta är en lärarhandledning som är indelad

Läs mer

Lättläst svenska. FOTO: Fanny Oldenburg.

Lättläst svenska. FOTO: Fanny Oldenburg. Lättläst svenska Utställningen handlar om musik-instrument i olika länder. Olika instrument är viktiga i olika länder. De är symboler för sitt land. De är national-symboler. 1 Alla länder har en national-sång.

Läs mer

TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT GOLVPUKA BASKAGGE VIRVEL

TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT GOLVPUKA BASKAGGE VIRVEL TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT VIRVEL BASKAGGE GOLVPUKA Så här ser ett typiskt trumset ut. Som du ser består det egentligen av flera instrument som man satt ihop till ett set, eller på

Läs mer

Livets slut. Begravning

Livets slut. Begravning Livets slut De flesta av oss går inte ständigt omkring och tänker på döden. Vi är fullt upptagna av att leva våra liv. Men ibland händer det något som får oss att börja fundera över att livet ska ta slut

Läs mer

Symfoniorkesterns instrument

Symfoniorkesterns instrument Symfoniorkesterns instrument Stråksektionen: violin (fiol) (First violins, second violins), viola, cello, kontrabas (Double bases). Träblås: Klarinett (Clarinets), flöjt (Flutes), oboe, fagott (bassoons).

Läs mer

Texter om mitt liv 1/8

Texter om mitt liv 1/8 Texter om mitt liv 1/8 Texter om mitt liv 2/8 Innehållsförteckning 1. Mitt namn... 3 2. Det här är jag... 4 3. Jag och min familj... 4 4. Jag som litet barn... 5 5. Den dagen glömmer jag aldrig... 6 6.

Läs mer

Grekiska gudar och myter

Grekiska gudar och myter Under det här arbetsområdet kommer vi att arbeta med Antikens Grekland och Romarriket. Jag kommer att hålla genomgångar, ni kommer att få ta del av den här presentationen så kommer ni själva att få söka

Läs mer

Såhär sätter du upp trumsetet.

Såhär sätter du upp trumsetet. Såhär sätter du upp trumsetet. Se till att ha en oöm och styv matta under trummorna. Den gör att bastrumma och hihat inte glider iväg när man spelar samtidigt som man skyddar golvet. Den dämpar också ljudet

Läs mer

A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631.

A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631. Källor och historisk metod A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631. Den 20 maj ansatte vi Magdeburg på allvar,

Läs mer

November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter November 2005 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets

Läs mer

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar Mötet med det okända I en av de små byarna i Ghazni som ligger i östra Afghanistan bodde det fattiga familjer. Byn kallades för ''Nawdeh''. De flesta män i byn var jordbrukare, affärsmän, bönder och vissa

Läs mer

Januari 2008. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Januari 2008. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Januari 2008 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets

Läs mer

Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN. 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn.

Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN. 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn. Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN GUD ÄR ALLTSÅ TRE PERSONER I EN EN TREEING GUD 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn. 2. Gud visar sig som

Läs mer

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar

Läs mer

Stanna tiden. Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er

Stanna tiden. Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er Stanna tiden Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er Vi tar ingenting för givet Vi är glada att ni kommit hit Vi kommer med musiken, åt er Vi kan inte stanna tiden

Läs mer

Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia

Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia Legenden om Lucia berättar om hur en hedning hade blivit förälskad i henne, men att

Läs mer

Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6

Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6 Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6 Kapitel 1 David Drake är 28 år och bor i Frankrike.Han bor i en liten lägenhet långt bort från solljus.under sommaren

Läs mer

Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en

Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en Den magiska sjön. (Saga från Chile) Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en dag få ärva hela kungariket, men han var så sjuklig och svag att kungen undrade om

Läs mer

Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se

Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se Igår fick jag ett samtal från SVT Debatt för de ska idag ha ett program om Yoga. Skälet är att Östermalmsskolan har

Läs mer

Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb

Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb Buddhismen är den viktigaste religionen i Sydostasien, på Sri Lanka och i Tibet. Det finns också många buddhister i Kina och Japan. Hindusimen och buddhismen har mycket

Läs mer

Kristna försöker leva som Jesus lärde ut genom att bland annat hjälpa människor som har det svårt, samt sprida tron ut i världen.

Kristna försöker leva som Jesus lärde ut genom att bland annat hjälpa människor som har det svårt, samt sprida tron ut i världen. DE FEM VÄRLDSRELIGIONERNA KRISTENDOMEN Kristendomen är en av de stora världsreligionerna. Kristna tror på en Gud. Men de tror också att Gud kan visa sig så som Fadern, Sonen och den heliga Anden. De tror

Läs mer

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst

Läs mer

Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN

Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN Mikael C. Svensson KRISTENDOMEN JESUS Jesus föräldrar är Maria & Josef från staden Nasaret. Ängel sa att Maria skulle föda Guds son. Jesus föddes i ett stall i staden Betlehem. 3 vise män kom med gåvor

Läs mer

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då

Läs mer

Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då

Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då Hon går till sitt jobb Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då mer än att älska henne så, som jag gör Hon går på café och sätter sig ner men ingenting

Läs mer

RÖdens kartongskola hade varit stängd länge. Dels hade hans elever tröttnat på att lära sig hundsaker, dels orkade han inte slicka läroböckerna lika

RÖdens kartongskola hade varit stängd länge. Dels hade hans elever tröttnat på att lära sig hundsaker, dels orkade han inte slicka läroböckerna lika RÖdens kartongskola hade varit stängd länge. Dels hade hans elever tröttnat på att lära sig hundsaker, dels orkade han inte slicka läroböckerna lika noga längre. Och sedan Pricknallen flyttat in fanns

Läs mer

B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is?

B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is? Vilken smäll! SIDAN 1 Kapitel 1 En vild jakt A. Varför tror du att de stjäl sprejflaskorna? B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod:

Läs mer

Sigtuna projektet Ekilaskolan

Sigtuna projektet Ekilaskolan Sigtuna projektet Ekilaskolan Tre stenar och några träd. En kör längst bak i rummet. Några människor söker efter föda. För länge sedan Innan vi hade internet Och människan trodde Att solen var gud. Då

Läs mer

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren. SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.

Läs mer

Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå.

Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå. Solen har gått ner Solen har gått ner, mörkret faller till, inget kan gå fel, men ser vi efter får vi se För det är nu de visar sig fram. Deras sanna jag, som ej får blomma om dan, lyser upp som en brand.

Läs mer

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion

Läs mer

Muslim. Den som tillhör islam kallas för muslim.

Muslim. Den som tillhör islam kallas för muslim. ISLAM Historia Muslim Den som tillhör islam kallas för muslim. Koranen Helig bok inom islam. Ordet Koran kommer från det arabiska ordet al-ouran som betyder läsning. Koranens kapitel kallas suror. Det

Läs mer

Typiskt för Medeltiden

Typiskt för Medeltiden Typiskt för Medeltiden Homofoni en tydlig melodi Bordun en eller ett par toner som ligger still i bakgrunden Rytm på trumma eller entonigt stränginstrument Om musiken låter som om den kunde vara med i

Läs mer

Det finns två typer av stränginstrument: Stråkinstrument och Knäppta Stränginstrument

Det finns två typer av stränginstrument: Stråkinstrument och Knäppta Stränginstrument Instrumentkunskap Inledning - Det finns många olika typer av instrument, och de delas in i grupper utifrån hur man spelar på dem. De olika grupperna kallas för familjer och det är stråkinstrument, knäppta

Läs mer

vad är buddhismen? MEMENTO

vad är buddhismen? MEMENTO Vad är buddhismen? För cirka 2500 år sedan i Indien nådde Siddharta Gautama under djup meditation upplysning och blev en Buddha. Det var grunden för buddhismen. Till skillnad från andra världsreligioner

Läs mer

Om någon förblir i mig bär han rik frukt! Av: Johannes Djerf

Om någon förblir i mig bär han rik frukt! Av: Johannes Djerf Om någon förblir i mig bär han rik frukt! Av: Johannes Djerf Vi har under de senaste två söndagarna talat om längtan efter liv i den kristna tron. Längtan efter Guds Helige Ande och att fortsätta bygga

Läs mer

En resa på livets kanal

En resa på livets kanal En resa på livets kanal (Friluftsgudstjänst i hamnen) Av: Johannes Djerf Det här är ju en dag som för många handlar om vatten och båtar, vilket jag tycker är väldigt härligt. Men jag ska ändå börja med

Läs mer

Rockmusik. Sångsätt: Man sjunger ofta på starka och höga toner.

Rockmusik. Sångsätt: Man sjunger ofta på starka och höga toner. Rockmusik Vanliga instrument: Elgitarr, elbas, trumset, synt. Vanligt i musiken: Musiken har ofta både verser och refränger. Det är vanligt med elgitarrsolon i musiken. Musiken låter: Hård, tuff. Den uttrycker

Läs mer

In under mitt tak (3 e Trett, 1 årg, Högmässa och gtj)

In under mitt tak (3 e Trett, 1 årg, Högmässa och gtj) In under mitt tak (3 e Trett, 1 årg, Högmässa och gtj) 41Även om det är en främling, som inte tillhör ditt folk Israel utan kommer från fjärran land för att han hört om ditt namn 42ja, också där skall

Läs mer

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren qvo vadis? 2007-01-11 Av Ellenor Lindgren SCEN 1 HEMMA Publikinsläpp. tar emot publiken och förklarar att slagit huvudet. har bandage runt huvudet och ligger och ojar sig på scenen. leker och gör skuggspel.

Läs mer

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen

Läs mer

Gå vidare. Elsa Söderberg åk 6 Österbyskolan

Gå vidare. Elsa Söderberg åk 6 Österbyskolan Gå vidare Elsa Söderberg åk 6 Österbyskolan Förutom smärtan och sjukhuset så känns det rätt konstigt. Hela min familj sitter runt mig, tittar på mig och är bara tysta. Mitt namn är Lyra Locker och jag

Läs mer

I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn.

I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn. VIGSELGUDSTJÄNST KLOCKRINGNING MUSIK SAMLINGSORD I (Guds:)Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Inför Guds ansikte har vi samlats till vigsel mellan er, NN och NN. Vi är här för att be om Guds

Läs mer

Selma Lagerlöf. Astrid Lindgren. HC:Andersen

Selma Lagerlöf. Astrid Lindgren. HC:Andersen S A G O Tales for everybody! R K O N S T S A G O R HC:Andersen HC Andersen föddes år 1805,när han var 17 år gick han i en skola för barn,han blev mobbad för att han var så lång och klumpig. Därför skrev

Läs mer

Sånger och ramsor Öppna förskolan Sävsjö

Sånger och ramsor Öppna förskolan Sävsjö Sånger och ramsor Öppna förskolan Sävsjö 1. När man sjunger så blir man så glad När man sjunger så blir man så glad. När man sjunger så blir man så glad. Så det vill man göra varendaste dag, ja, det vill

Läs mer

Sista dagen av ensamhet

Sista dagen av ensamhet Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor

Läs mer

Sagan om Nallen Nelly

Sagan om Nallen Nelly Sagan om Nallen Nelly Titel Författare Det var en gång en flicka som hette Lisa som bodde i Göteborg. Lisa tog med sig skolans nalle Nelly på resan till mormor som bodde i Kiruna. Lisa åkte tåg med Nelly

Läs mer

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem!

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem! barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem! gudstjänst Kyrkklockorna ringer när det är dags för gudstjänst i kyrkan. Här sjunger vi sånger som kallas psalmer och vi ber till Gud, att Gud ska

Läs mer

Religionskunskap. Ämnesprov, läsår 2012/2013. Delprov B. Årskurs. Elevens namn och klass/grupp

Religionskunskap. Ämnesprov, läsår 2012/2013. Delprov B. Årskurs. Elevens namn och klass/grupp Ämnesprov, läsår 2012/2013 Religionskunskap Delprov B Årskurs 6 Elevens namn och klass/grupp Prov som återanvänds omfattas av sekretess enligt 17 kap. 4 offentlighets- och sekretesslagen. Detta prov återanvänds

Läs mer

OM ATT VARA HUND. Jag heter faktiskt Brandy Brandt, är ärlig, snäll och talar sant. Jag är en hund av ädel sort med krullig päls och svansen kort.

OM ATT VARA HUND. Jag heter faktiskt Brandy Brandt, är ärlig, snäll och talar sant. Jag är en hund av ädel sort med krullig päls och svansen kort. 1 OM ATT VARA HUND Jag heter faktiskt Brandy Brandt, är ärlig, snäll och talar sant. Jag är en hund av ädel sort med krullig päls och svansen kort. H ar du någon gång undrat över hur det är att vara en

Läs mer

Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit.

Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit. Här ger vi läsförståelsefrågor och fördjupningsuppgifter till två av avsnitten i Sverige bit för bit. Riksdag och regering Rättsväsendet. 8 SIDORS SVERIGE - BIT FÖR BIT Sverige är ett stort land. Och det

Läs mer

INDISKA BERÄTTELSER DEL 1 GUD I ALLT Av Tove Jonstoij. Uppläsning av Cecilia Frode. Indiska Berättelser del 1

INDISKA BERÄTTELSER DEL 1 GUD I ALLT Av Tove Jonstoij. Uppläsning av Cecilia Frode. Indiska Berättelser del 1 INDISKA BERÄTTELSER DEL 1 GUD I ALLT Av Tove Jonstoij Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 1 (prata) I den här serien ska vi presentera några av hinduismens mest kända berättelser i form

Läs mer

Originalets titel är Kemono no souja I Touda hen

Originalets titel är Kemono no souja I Touda hen Originalets titel är Kemono no souja I Touda hen Till svenska av Kami Anani Korrektur av Irene Elmerot, red.språkkonsult www.red.se Omslagsbild av Takahiro Asano Omslagsformgivning av Triturus HB Satt

Läs mer

NALLEABONNEMANG 2015/2016

NALLEABONNEMANG 2015/2016 NALLEABONNEMANG 2015/2016 NALLEKONSERTER Våra älskade Nallekonserter flyttade givetvis med oss från Konserthuset till Malmö Live. Ett enkelt och trevligt sätt för generationer att umgås och en möjlighet

Läs mer

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Lättläst Om FN och de mänskliga rättigheterna FN betyder Förenta Nationerna. FN är en organisation som bildades efter andra världskriget. Alla länder

Läs mer

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är

Läs mer

Hinduism/Buddism. torsdag 18 april 13

Hinduism/Buddism. torsdag 18 april 13 Hinduism/Buddism Geografiskt läge Hinduism Buddism Här finns det två bilder. De visar i vilka länder flest procent av befolkningen är hinduer, respektive buddhister. På bilderna kan man se bilden så bor

Läs mer

Ställ er i en stor ring och håll varandra i händerna under hela dansleken.

Ställ er i en stor ring och håll varandra i händerna under hela dansleken. Flickorna de små 1. Flickorna de små uti ringen de gå, de tänka just som så, en vän jag kunde få, 2. och om du vill bli allra kärastes min så bjuder jag dig att i dansen 3. träda in. 4. För bomfaderalla,

Läs mer

Ali & Eva KAPITEL 8 LÄSFÖRSTÅELSE

Ali & Eva KAPITEL 8 LÄSFÖRSTÅELSE KAPITEL 8 LÄSFÖRSTÅELSE Rätt eller fel? rätt fel det kan man inte veta 1. har bytt till en annan förskola. 2. Emmas föräldrar tror att har mycket kontakt med Malin. 3. s pappa är ingenjör. 4. trivs bra

Läs mer

Nu bor du på en annan plats.

Nu bor du på en annan plats. 1. Nu bor du på en annan plats. Ibland tycker jag det känns lite svårt borta är det som en gång varit vårt Aldrig mer får jag hålla din hand Mor, döden fört dig till ett annat land refr: Så du tappade

Läs mer

SOL LJUS HEALING. Solar Light Empowernment. Anna-Lena Vikström

SOL LJUS HEALING. Solar Light Empowernment. Anna-Lena Vikström SOL LJUS HEALING Solar Light Empowernment Free manual En komplett distanskurs med övningar varje vecka (Årets sommargåva från Anna-Lena Vikström 2015) En healing som får dig att uppleva solens och naturens

Läs mer

Jag har legat vaken hela natten, sa hon, och bara tänkt på honom. Hon fnissade till. Hon vände sig mot mig och det lyste om henne.

Jag har legat vaken hela natten, sa hon, och bara tänkt på honom. Hon fnissade till. Hon vände sig mot mig och det lyste om henne. Del 1 Det är jag som är kvar. Det är jag som ska berätta. Jag kände dem båda två, kände till hur de levde och hur de dog. Det är inte länge sedan det hände. Jag är ung, som de. Som de? Kan det vara möjligt?

Läs mer

Önskelistan. Namn. Personnummer

Önskelistan. Namn. Personnummer Önskelistan Din guide till sånt som du bör tänka igenom kring din egen begravning. Och dessutom är den ett bra underlag att använda när du pratar med dina nära och kära om vad som är viktigt i livet. Namn

Läs mer

Flykten från Sverige. Avdelningsmöte. Samling -Vem är här och vad ska vi göra idag? Innehåll. Material

Flykten från Sverige. Avdelningsmöte. Samling -Vem är här och vad ska vi göra idag? Innehåll. Material Avdelningsmöte Flykten från Sverige Under detta möte får scouterna fundera på hur det kan kännas att vara på flykt och ha olika förutsättningar i livet. Mötet avslutas med en saga som berättar om ett Sverige

Läs mer

Den kristna kyrkans inriktningar

Den kristna kyrkans inriktningar Den kristna kyrkans inriktningar Läran växte fram Budskapet att alla människor var lika mycket värda tilltalade många människor, fattiga och rika, kvinnor och män. De första gudstjänsterna innehöll sång,

Läs mer

ÄVENTYR I TROLLSKOGEN KONSTVERKET

ÄVENTYR I TROLLSKOGEN KONSTVERKET ÄVENTYR I TROLLSKOGEN KONSTVERKET ÄVENTYR I TROLLSKOGEN 1. Trollen är skickliga på att ta sig över hinder i skogen. Hur kan ni ta er över en sten, en stor gren eller ett omkullfallet träd? 2. Trollen tycker

Läs mer

Elevmaterial Livets steg om riter

Elevmaterial Livets steg om riter Elevmaterial Livets steg om riter Apachernas soluppgångsdans, Arizona, USA Människor har det gemensamt att de vill uttrycka det som är viktigt genom handlingar. När vi utsätts för starka sinnesrörelser

Läs mer

Sätt locket på! Soleyman Ghasemiani

Sätt locket på! Soleyman Ghasemiani Sätt locket på! Soleyman Ghasemiani * Sätt locket på! * Poet: Soleyman Ghasemiani * Första upplagan, Oktober 1997 * ISBN. 91-973239 - 0 - x * Hanaförlaget Box 6040 424 06 Angered * Omslag: Simko Ahmad

Läs mer

NIO FÖRSÖK ATT ÄNDRA PÅ HÄNDELSEFÖRLOPPET. Jesper Norda

NIO FÖRSÖK ATT ÄNDRA PÅ HÄNDELSEFÖRLOPPET. Jesper Norda 2001 NIO FÖRSÖK ATT ÄNDRA PÅ HÄNDELSEFÖRLOPPET Jesper Norda Hyr filmen Breakdown (Kurt Russel, Kathleen Quinlan m fl, regi: Jonathan Mostow, 1997). I det tysta och stilla partiet, när Amy har lämnat Jeff

Läs mer

Trombon. Madenskolan 13-14 Instrumentkunskap åk5. Blockflöjt. Fiol. Kontrabas. Cello. Stämskruvar. Huvud. Band. Hals. Kropp. Panflöjt.

Trombon. Madenskolan 13-14 Instrumentkunskap åk5. Blockflöjt. Fiol. Kontrabas. Cello. Stämskruvar. Huvud. Band. Hals. Kropp. Panflöjt. Madenskolan 13-14 Instrumentkunskap åk5 Trumpet Tvärflöjt Fiol Blockflöjt Kontrabas Trombon Valthorn Cello Huvud Stämskruvar Rörblad Hals Band Oboe Kropp Panflöjt Klarinett Gitarr Bastuba Elgitarr Elbas

Läs mer

Make, far. 050 Det hövs en man att viska ett lugnt farväl åt det som var. Bo Bergman

Make, far. 050 Det hövs en man att viska ett lugnt farväl åt det som var. Bo Bergman 050 Det hövs en man att viska ett lugnt farväl åt det som var. Bo Bergman 051 Arbetsfyllt och strävsamt har Ditt liv varit Lugn och stilla blev Din död. 052 053 Du bäddas i hembygdens Det suckar av vemod

Läs mer

Hej alla Jupiterbarn, här kommer svar på alla era frågor.

Hej alla Jupiterbarn, här kommer svar på alla era frågor. Brev från Sofia (Noaks mamma) Hej alla Jupiterbarn, här kommer svar på alla era frågor. Hur vet man att det funnits någon som heter Estrid och Jarlabanke? Hur vet man att hon var betydelsefull? Det vet

Läs mer

Utforskarna. ålder 4-5 år

Utforskarna. ålder 4-5 år Utforskarna ålder 4-5 år I våra mål satte vi upp att vi ville ha mer drama, konstruktion och berättelse. Detta gjorde att vi delade upp utforskarna i tre grupper med dessa områden som fokus. Barnen fick

Läs mer

Själviskt att dö. Så verkade det slutligen som att han var ett gott skratt kort. och livet tog slut. Ovetandes om hur gammal eller ung, hur

Själviskt att dö. Så verkade det slutligen som att han var ett gott skratt kort. och livet tog slut. Ovetandes om hur gammal eller ung, hur Själviskt att dö Så verkade det slutligen som att han var ett gott skratt kort och livet tog slut. Ovetandes om hur gammal eller ung, hur vedertagen eller skonad från livets smädelser och kärlekar. Men

Läs mer

En körmässa om att hitta hem

En körmässa om att hitta hem En körmässa om att hitta hem Text och musik av Johan & Hanna Sundström Välkommen Klockringning Andas (Introitus) Andas, andas frihet andas nåd. Morgondagen randas. Sjung Guds ära, Han är här. Glädjens

Läs mer

Greverts bästa kompis heter Robert fast han kallas för Kossan för att han är så tjock. Kossan är också åtta år. Nu är Grevert och Kossan i kemisalen.

Greverts bästa kompis heter Robert fast han kallas för Kossan för att han är så tjock. Kossan är också åtta år. Nu är Grevert och Kossan i kemisalen. Kapitel 1 ljuden: -Hörde du ljudet? Det låter som en apa sa Grevert. - Nej vadå? Sa Kossan. -Nej det var inget sa Grevert. Det var under kemitimmen som Grevert hörde konstiga ljud från golvet. Grevert

Läs mer

Antikens Grekland förr och nu

Antikens Grekland förr och nu Antikens Grekland förr och nu Namn: Lisa Söderberg Klass: 9an Innehållsförteckning Antikens Grekland då och nu..1 Innehållsförteckning...2 Sammanfattning..3 Varför har jag valt att skriva om det här.4

Läs mer

Upptäck naturen! 3. Naturens konsert

Upptäck naturen! 3. Naturens konsert 3. Naturens konsert På våren och försommaren sjunger fågelhanarna. De lockar till sig honor och hävdar revir genom att sjunga. Honorna väljer kräset den som sjunger mest och bäst. Senare på sommaren tystnar

Läs mer

ABC klubben. Historiestund med mormor Asta. Av Edvin Bucht. Djuptjärnsskolan Kalix

ABC klubben. Historiestund med mormor Asta. Av Edvin Bucht. Djuptjärnsskolan Kalix ABC klubben Historiestund med mormor Asta Av Edvin Bucht 3a Djuptjärnsskolan Kalix Nu är Lea, Jacob och Dennis på väg till sin mormor, Asta som hon heter. Dom körde från orten Kalix, till deras mormor,

Läs mer

KEA FIRAR LIVET D et var en spänd stämning i skolan den där dagen när resgruppen skulle utses. De hade jobbat så länge med projektet, och nu skulle till slut resan bli av. Fyra elever i fyran och två lärare,

Läs mer

Funkibatorsk ativitetsprogram. Aktivitetsprogram

Funkibatorsk ativitetsprogram. Aktivitetsprogram Aktivitetsprogram Häng med på Funkibators aktivitetsprogram! Det är roligt att röra på sig, kroppen tycker om det och det är kul att lära sig nya saker. Ibland bubblar det i armar och ben när man spelat

Läs mer

hennes kompisar, dom var bakfulla. Det första hon säger när jag kommer hem är: -Vart har du varit? - På sjukhuset Jag blev så ledsen så jag började

hennes kompisar, dom var bakfulla. Det första hon säger när jag kommer hem är: -Vart har du varit? - På sjukhuset Jag blev så ledsen så jag började Blodfrost Värsta samtalet jag någonsin fått. Det hände den 19 december. Jag kunde inte göra någonting, allt stannade, allt hände så snabbt. Dom berättade att han var död, och allt började så här: Det var

Läs mer

Babysång Öppna förskolan Sävsjö

Babysång Öppna förskolan Sävsjö Babysång Öppna förskolan Sävsjö 1. Hej, hej på dej Hej, hej på dej, hej, hej på dej, jag kan klappa händerna hela da n. Hej, hej på dej, hej, hej på dej, jag kan klappa händerna hela da n 2. Jag kan klappa

Läs mer

Se-på-påse: Förskolan kan själv! Ikaros fall

Se-på-påse: Förskolan kan själv! Ikaros fall Se-på-påse: Förskolan kan själv! Ikaros fall Nationalmuseums samlingar kan användas på många olika sätt i undervisningen i bland annat svenska, historia, samhällskunskap och bild. Möt konsten i en visning

Läs mer

Sagan om kungafamiljen Silver

Sagan om kungafamiljen Silver Sagan om kungafamiljen Silver Det var en gång för länge sen en familj som hette kungafamiljen Silver. De bodde i ett stort slott. Runt slottet var det en bred vallgrav. Muren var gjord av silver med guldstjärnor

Läs mer

Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.

Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Extratips Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Boken finns som ljudbok, inläst av Astrid Lindgren. Låt eleverna lyssna på något eller några av kapitlen.

Läs mer

Idag ska jag till djurparken! Wow vad kul det ska bli. Det var 2 år sedan jag var där sisst? Hur gammal var Rut då?

Idag ska jag till djurparken! Wow vad kul det ska bli. Det var 2 år sedan jag var där sisst? Hur gammal var Rut då? MATTE PÅ ZOO HEJSAN! Jag heter Mattias och jag är 8 år. Jag kallas Matte, det har jag gjort sedan jag var väldigt liten. Jag har tre syskon. Elin, Matilda och Rut. Elin är två år mindre än mig. Matilda

Läs mer

Om lilla mig. många säger sig ha sett en ängel, men jag har en i mitt hjärta

Om lilla mig. många säger sig ha sett en ängel, men jag har en i mitt hjärta Om lilla mig många säger sig ha sett en ängel, men jag har en i mitt hjärta "Märkligt att man kan sakna någon så ofantligt mycket. Någon som egentligen aldrig tidigare existerat. En gång var det bara du

Läs mer

Frågor och svar. Satans torn

Frågor och svar. Satans torn och svar Läraren side 1 En mesig person 1. Jon har haft en dålig dag i skolan. Varför? Idag hade Linus fått hela klassen att skratta åt Jon. 2. Vad är en dålig dag i skolan för dig? 3. Varför spelar Jon

Läs mer

lampor Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk.

lampor Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk. Lampa Lampor Det finns fem verb grupper. Grupp ett är en-ord som slutar på -a. Grupp två är Svenska en-ord och grupp tre är en-ord som kommer från andra språk. som inte slutar på vokal. En Grupp 1 En lampa

Läs mer

Vad betyder det att vara Kristen?

Vad betyder det att vara Kristen? Vad betyder det att vara Kristen? Tim Conway illbehonest.com/svenska Bruden och brudgummen har en börda. De har en kärlek till folket som kommer till deras bröllop. Och de vet att många av människorna

Läs mer

Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter

Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter Innehåll Spår på CDn Titel Sidnummer 01 Alla är så ensamma här 2 02 Vi har letat 2 03 Rymdramsa 3 04 Raketbyggarna 4 05 Vi är på väg till rymden 5 06 Rymdvals

Läs mer

Uppfinning av skor. Rabindra Nath Tagore. Svensk bearbetning till pjäs Khaleda Beena Gunnel Björkström S M Babulana

Uppfinning av skor. Rabindra Nath Tagore. Svensk bearbetning till pjäs Khaleda Beena Gunnel Björkström S M Babulana Uppfinning av skor Rabindra Nath Tagore Svensk bearbetning till pjäs Khaleda Beena Gunnel Björkström S M Babulana Utgivare Internationella Kojan, Göteborg i.kojan@hotmail.com Uppfinning av skor ROLLER

Läs mer

Predikan av: Johannes Magnusson Smyrnakyrkan, 7 oktober 2012

Predikan av: Johannes Magnusson Smyrnakyrkan, 7 oktober 2012 BIBELLÄSNING Predikan av: Johannes Magnusson Smyrnakyrkan, 7 oktober 2012 1 Heliga vanor för vanliga människor - Bibelläsning Män blir lättare förkylda än kvinnor Den meningen har åtminstone tre olika

Läs mer

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA Daniel Lehto 2011 daniellehto@yahoo.se Till Julia PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO Pappa jobbar på ett boende för gamla människor. Det är ett roligt

Läs mer

I SKOLAN PÅ EGEN HAND. Skolmaterial från Marinmuseum

I SKOLAN PÅ EGEN HAND. Skolmaterial från Marinmuseum I SKOLAN PÅ EGEN HAND Skolmaterial från Marinmuseum Örlogsstaden Karlskrona och Marinmuseum Karlskrona var i flera hundra år en viktig plats för Sveriges flotta, den del av militären som har ansvar för

Läs mer

BROR HJORTHS HUS på egen hand Torsdagar kl 12-16 ÅR 4-6

BROR HJORTHS HUS på egen hand Torsdagar kl 12-16 ÅR 4-6 Torsdagar kl 12-16 Konst föder samtal. Som lärare kan du förbereda och genomföra ditt och din grupps/klass besök på Bror Hjorths Hus med hjälp av vår handledning Bror Hjorths Hus på egen hand. Bror Hjorths

Läs mer

Sagan om Kalle Kanin en Metafor för entreprenörer

Sagan om Kalle Kanin en Metafor för entreprenörer 2009-04-16 Sid: 1 (7) Sagan om Kalle Kanin en Metafor för entreprenörer Det var en gång en kanin som hette Kalle. Han bodde på en grön äng vid en skog, tillsammans med en massa andra kaniner. Kalle hade

Läs mer

Hej alla elever på K u l t u r s k o l a n!

Hej alla elever på K u l t u r s k o l a n! Hej alla elever på K u l t u r s k o l a n! Som ni vet har musikskolan utvecklats och blivit en kulturskola. För att vi ska få kalla oss kulturskola måsta vi ha minst tre olika konstformer på skolan. Tidigare

Läs mer

POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN.

POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN. POMPERIPOSSAS SÅNGHÄFTE HÄR KOMMER LITE AV VÅRA SÅNGER SOM VI SJUNGER PÅ SAMLINGEN OCH PÅ TEATERVERKSTADEN. Nu spelar vi på trumman. Nu spelar.på trumman Han/hon spelar medan vi sjunger såhär God dag,

Läs mer