Lättläst svenska. Trumma! Livets rytm

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "Lättläst svenska. Trumma! Livets rytm"

Transkript

1 Lättläst svenska Trumma! Livets rytm

2 Magiska trummor Magiska trummor hjälper människan att komma nära gudar och andar. Trummorna kan ta oss med till andra världar. Trummorna är heliga. När du spelar på en magisk trumma vill du dansa och sjunga. Då är gudarna nära. Magiska trummor finns på många ställen i världen. Shamaner En shaman är en person som kan hjälpa människor. Shamanen har magiska krafter. Shamaner finns i hela världen. Han eller hon kan se in i framtiden. Shamanen är läkare, psykolog och präst på samma gång. Förr i tiden kallades shamaner i Sverige för kloka gummor eller kloka gubbar. Nu finns nästan inga shamaner kvar. Shamanen använder sin magiska trumma för att fråga gudarna om råd. Trummans ljud hjälper shamanen att komma till en annan värld. När shamanen reser mellan olika världar säger man att han faller i trans. Då kan han tala med gudarna och med de döda. Nåjden Samernas shaman kallas nåjd. Nåjdens trumma är full av bilder. Bilderna visar vad som är viktigt i livet. Trumman hjälper nåjden att få svar på viktiga frågor. Samerna levde nära naturen och hade sina egna gudar. Det tyckte inte den svenska staten och kyrkan om. I Sverige var det förbjudet att tro på andra gudar än den kristna guden. På 1600-talet brände man ibland både nåjden och hans trumma på bål. 2

3 Idag finns bara ungefär 70 nåjd-trummor kvar. De flesta nåjd-trummorna finns på museum. Magiska trummor Bilder på nåjdens trumma Bilderna på trumskinnet visar hur man trodde att världen såg ut. På en syd-samisk trumma målade man solen i mitten. På en nord-samisk trumma målade man världen i tre våningar. Våningarna föreställer den undre världen, människornas värld och gudarnas värld. På trumskinnen kan du också se gudar, djur, boplatser och andra viktiga saker. Bilder på kyrkor och hästar finns på en del nyare trummor. 3

4 Magiska trummor Chöd I Tibet finns också magiska trummor. När du spelar på trumman känner du dig lycklig och fri. Både män och kvinnor kan använda den. En del buddhist-munkar använder sådana trummor för att hjälpa andra människor. Munkarna i Tibet har en trumma, en klocka och en bentrumpet. De sjunger och spelar på den magiska trumman. När munkarna sjunger och spelar på trumman kan sjuka människor bli friska igen. En sådan ceremoni kallas chöd. Många magiska trummor kommer från Västafrika. 4

5 Magiska trummor Med afrikanska rötter Där bor flera olika folk. Ett folk kallas yoruba-folket. Yoruba-folket tror på flera gudar. Yoruba-folket talar med gudarna med sina magiska trummor. På 1500-talet blev många afrikaner sålda som slavar. De åkte med båt till Amerika, till Kuba, till Trinidad och till Haiti. Där fick de arbeta hårt utan lön. Många av slavarna kom från yoruba-folket. De ville fortsätta tro på sina egna gudar. Men i de nya länderna var alla afrikanska gudar förbjudna. Slavarna hade kvar sina egna gudar i hemlighet. Ibland fick en afrikansk gud ett nytt namn från ett katolskt helgon. Slavarna blandade sin gamla religion med den nya kristendomen. Blandningen blev nya religioner: Santeria på Kuba, Shango på Trinidad och Voudou i Haiti. Santeria på Kuba Shango på Trinidad Santeria är en vanlig religion på Kuba. Santeria betyder helgonens väg. Prästerna kallas santeros. De spelar på magiska trummor för att ropa på andar. Andarna heter orishas. Det är viktigt att spela rätt rytm för att tala med orishan. Varje orisha har sin egen rytm. Om santeron spelar fel kommer inte anden ner till människorna. En viktig orisha heter Shango. På Kuba är Shango densamma som det katolska helgonet Santa Barbara. Shango bestämmer över åskan, blixten och elden. Shango äger också de magiska batá-trummorna. Det finns tre storlekar på batá-trummor. Oludomare är den högsta guden. Honom kan ingen människa tala direkt med. Om prästen vill ha hjälp av Oludomare måste han be andarna att tala med honom. Shango på Trinidad liknar Santeria på Kuba. Shango är åskans, blixtens och eldens ande precis som på Kuba. 5

6 Magiska trummor Men på Trinidad har Shango gett sitt namn åt hela religionen. På Trinidad är anden Shango densamma som det katolska helgonet Johannes Döparen. Prästen spelar på de magiska shango-trummorna för att tala med andarna. Det finns tre stycken shango-trummor. Den största shango-trumman heter mama drum. Sen kommer papa drum. Den minsta trumman heter baby drum. Prästen måste spela på rätt sätt för att andarna ska komma ner till människorna. (bild på trummorna) Vodou i Haiti Vodou är en viktig religion i Haiti. Till Haiti kom slavar från många olika afrikanska folk. Ewe, fon, bakongo och yoruba heter några av folken. Folken blandade sina egna religioner med katolsk kristendom. På det sättet blev det en ny religion. Den religionen kallas vodou. Vodou-prästen använder magiska trummor för att ropa på andar. Andarna kan hjälpa människor. Men andarna vill också ha något tillbaka. Vodou-prästen vet vad anden kan ge och vad den vill ha. En ande kan flytta in i en människas kropp och tala genom den människan. Då säger man att människan har blivit intagen av en ande. 6

7 Magiska trummor Brekete-trummans magi Brekete är en gud hos ewe-folket. Ewe-folket bor i länderna Togo och Ghana i Afrika. Ewe-folket dansar, spelar och sjunger när de ber till sina gudar. Prästen måste vara en duktig trumslagare. Han spelar olika rytmer för att kalla på andarna. Varje ande har sin egen rytm. Andarna flyttar in i några människor som de har valt ut. Trummans rytm styr vad som händer. Ibland dansar människorna snabbt och ibland lugnare. Prästen kan fråga andarna om råd. Andarna hjälper prästen att lösa olika problem. Sufismen Sufism är en del av islam. Sufismen har funnits i 1400 år. De som är sufier tycker att kärleken är viktigast av allt. Gud och kärlek är samma sak. Lagar och regler är inte lika viktiga. På det sättet är sufier olika andra muslimer. För andra muslimer är sharia-lagarna mycket viktiga. Sufier kallas också dervischer. De spelar musik och dansar för att komma nära Gud. På bilden ser du dervischer som dansar. Trumman som de spelar på kallas daf. Jalal al-din Rumi är en känd sufisk poet. Han levde för 900 år sedan i Persien. Rumi skrev många dikter. Dikterna handlar om kärlek, längtan och sorg. 7

8 Farväl med trummor Trummor är viktiga när en människa dör. Då känner vi sorg. Vi vill säga farväl till den döda. Trummorna visar vad vi känner. Många människor i världen spelar trummor på begravningar. I Sverige spelar vi trummor när en känd person ska begravas. En statsbegravning i Sverige På filmen ser du Olof Palmes begravning den 15 mars Flera tusen människor ville följa med när Olof Palme skulle begravas. De ville visa sin sorg. De ville säga farväl till statsministern. Människorna gick från stadshuset till Adolf Fredriks kyrkogård. Där begravdes Olof Palme. Längst fram gick åtta trumslagare. Trummorna hade ett dovt ljud. Trummorna var täckta med svart tyg. En begravning i Ghana Ashanti-folket i Ghana spelar trummor när en människa dör. Begravningen är som en fest. Människorna spelar och dansar. De firar att den döda kommer till himlen. Trummorna heter kete-trummor. Skogens gud har skapat kete-trummorna för länge sedan. 8

9 Farväl med trummor En begravning i Nepal Gai Jatra När en människa i Nepal dör bränner man kroppen nere vid floden. Sedan kommer den döda människans själ till kung Yamas land. En helig ko hjälper till att öppna porten till kung Yamas land. Människorna bygger en modell av en ko. Kon knuffar till porten med sina horn. Människorna spelar på stora trummor och cymbaler. Trummorna kallas för dhimay-trummor. Festen heter Gai Jatra. Det betyder Kons fest. Man firar Gai Jatra i juli-augusti. Det måste vara fullmåne. Alla som har dött det året kommer in i kung Yamas land då. 9

10 Förbjudna trummor Varför blir en del trummor förbjudna? Ljudet av trummor gör att vi känner starka känslor. Vi kan bli glada eller ledsna. Vi kan bli arga, starka och modiga. Vi kan skicka signaler med trumrytmer. Kanske vi vill göra uppror. Det kan vara farligt för dem som bestämmer. Därför har en del trummor blivit förbjudna. Öppna luckorna och lyssna! För länge sedan ville kyrkan tvinga samerna att bli kristna. Samernas trumma var förbjuden på 1600-talet. Om samerna spelade på sin trumma blev de straffade. Straffet kunde vara böter, fängelse eller dödsstraff. Trummorna brändes. I slutet av 1800-talet var alla samer kristna. Steelpan På 1800-talet var Trinidad en brittisk koloni. Britterna tyckte inte om att folket spelade trummor i karnevalen. De var rädda att folket skulle bli vilda och göra uppror. Därför förbjöd britterna trummor. Folk började spela på andra saker i stället. Det var inte förbjudet att spela på papperskorgar och plåtburkar hittade man olja på Trinidad. Då började folk spela på gamla oljetunnor. Sedan gjorde man bucklor på oljetunnorna. Varje buckla blev en ton. Idag heter instrumentet steelpan. 10

11 Förbjudna trummor I Venezuela fanns det många slavar från Afrika. Trummorna var viktiga för slavarna. De kunde skicka signaler till varandra. På det sättet kunde slavarna planera uppror i hemlighet. Därför ville de som bestämde förbjuda trummorna! Cajon En del trummor var magiska. Slavarna använde magiska trummor för att kalla på sina gudar. Men kyrkan ville tvinga slavarna att bli kristna. Därför förbjöd kyrkan trummorna! När trummor var förbjudna spelade slavarna på lådor i stället. Det instrumentet heter cajon. Cajon är spanska och betyder låda. Trumman i idrotten På en del fotbollsmatcher spelar heja-klacken trummor. Många människor älskar trummorna. Andra människor tycker att trummorna stör. De vill förbjuda trummor på fotbollsmatcher. 11

12 I takt Armén har använt trummor länge. Trumman hjälper soldaterna att marschera i takt. Trumman får oss att tro att vi är starka. Trumman gör så att vi blir modiga. Trumman skrämmer våra fiender. På fotbollsmatcher spelar heja-klacken ibland trummor. Trummorna ska hjälpa fotbolls-laget att vinna matchen. Trumman i strid Förr i tiden var trumman viktig när man krigade. Trumslagaren gick tillsammans med en fan-bärare. En fana är en sorts flagga. Trummans rytm talade om vad soldaterna skulle göra. En trumsignal betydde att soldaterna skulle gå framåt. En annan trumsignal betydde att soldaterna skulle skjuta. En del signaler var hemliga. Fienden skulle inte förstå vilken taktik man hade! Trumslagaren var ofta en fattig pojke. I armén fick han mat och fina kläder. Trumslagaren måste vara mycket modig. Han fick aldrig släppa trumman. Det var dödsstraff på att släppa trumman i strid. Trumman som trofé En trofé är ett krigsbyte. Trummor och fanor var viktiga troféer i kriget. Karl den tolftes soldater tog den här ryska trumman som trofé. Platsen var Saladen, Litauen. Året var

13 I takt Trumman i fredstid På 1600-talet byggde bönder i Närke trummor till armén. Bönderna byggde tusentals trummor av trä. Senare bytte armén ut trummorna mot mässings-trummor. Då blev trä-trummorna kvar i byarna. Varje by hade sin egen by-trumma. Den trummade man på när folket i byn skulle samlas. När byborna skulle slå höet trummade åldermannen redan klockan två på natten. Alla måste vakna och hjälpa till. Åldermannen gick först med by-trumman. Militärmusikens ursprung Instrumenten i den svenska militär-musiken kommer från Turkiet. I Turkiet fanns det en armé som kallades janitsarer. Janitsarerna spelade armémusik redan på 1300-talet. De hade alltid stora orkestrar med sig när de skulle strida. Orkestern spelade på trummor, cymbaler och blåsinstrument. Då blev janitsarerna starka och modiga. Fienderna blev rädda. Idag finns inte janitsarerna kvar. Men en enda janitsar-orkester har man kvar i den turkiska armén. Den är ett minne från gamla tider. Bajen Trumslag. Dunk. Gåshud. Dunk igen enade röster. Allt i takt. Bajens heja-klack spelar ofta trummor på fotbollsmatcherna. 13

14 Karneval Karnevalen rensar själen. Livet börjar på nytt. Karnevalen är som en fest. I katolska länder är det vanligt att man firar karneval. Man firar att fastan börjar. Sedan får man inte äta kött på 40 dagar. Carne vale betyder Farväl kött på latin. När det är karneval, klär man ut sig. Människorna spelar och dansar. Trummor är viktiga på karnevalen. På karnevalen i Rio de Janeiro spelar man samba. Olika samba-skolor tävlar mot varandra. Vilken skola är bäst, vackrast, svänger mest? Den skola som får flest poäng vinner. Sedan börjar den riktiga karnevalen! Då är det fest! Samba Batucada i Brasilien Candombe i Uruguay Samban är den mest kända musiken från Brasilien. Den första samba-gruppen började spela Idag finns det många olika samba-stilar. Samba Batucada är en stil. Flera hundra människor kan spela tillsammans. Man spelar på trummor och andra slagverks-instrument. På karnevalen i Uruguay är candombe-grupper med. Candombe-grupperna spelar och dansar. De klär ut sig till olika figurer. Musiken dånar på gatorna. Det hörs på musiken att rötterna är från Afrika. 14

15 Karneval Murga i Uruguay Karnevalen i Uruguay varar en hel månad. Man spelar och dansar varje kväll. Det finns många olika stilar. En stil kallas murga. I en murgas-grupp finns många sångare och trumslagare med. De målar sina ansikten och klär ut sig. Musiken låter mer europeisk än afrikansk. Murgas påminner om karnevalen i Venedig. Fasnacht i Schweiz Karnevalen i Basel Karnevalen i Basel kallas Fasnacht. Man började fira Fasnacht redan på medeltiden. Karnevalen börjar måndagen efter ask-onsdagen. När kyrkklockorna slår 4 på morgonen slocknar alla ljus i staden. Hundratals lyktor lyser i mörkret. Trummor och flöjter spelar. Karnevalen har börjat! Man spelar och dansar. Alla klär ut sig Karnevalen håller på i tre dagar. Torsdag morgon klockan 4 är karnevalen slut. 15

16 Noterat Noterna är en bild av musiken. Kompositören skriver noterna för att förklara, hur det ska låta. Noterna hjälper den som ska spela att komma ihåg. Trumnoter ser oftast ut som vanliga noter. Men ibland är det lättare att förklara med en bild. Det kallas grafisk notation. Vad hör du för musik när du ser konstverket Plingeling? Plingeling Seriegraf 1949 Olle Bonniér (1925-) Konstverket Plingeling fungerar som grafisk notation. Det är inte exakt bestämt hur musiken ska låta. Den som spelar stycket kan själv bestämma. Här kan du höra Kroumata spela Plingeling. Zyklus Karlheinz Stockhausen ( ) Zyklus är det första skrivna soloverket för slagverk. Att spela solo betyder att bara en person spelar. Stockhausen skrev musiken med grafisk notation. Den som spelar kan läsa noterna uppifrån eller nerifrån, Från höger eller från vänster. Den som spelar får själv bestämma. Här hör du Johnny Axelsson när han spelar Zyklus. Han står i mitten och har alla slagverk omkring sig. Pröva att läsa noterna när du lyssnar! Pukslagssymfonin Joseph Haydn ( ) Joseph Haydn skrev musiken när han bodde i London. Han var missnöjd med publiken. De småpratade under konserterna. Ibland somnade någon. Då skrev Haydn Pukslagssymfonin. Plötsligt spelar hela orkestern mycket starkt. Då vaknar publiken tvärt. 16

17 Noterat Kroumata Kroumata är en svensk orkester, där alla spelar slagverk. Orkestern har funnits sedan Orkestern har åkt på turné i hela världen. De spelar musik från både Sverige och andra länder. Iannis Xenakis ( ) Xenakis skrev musiken Musiken har fyra delar. Här hör vi en del som heter Peaux. Xenakis var den första som skrev musik för just de här trummorna. Trummorna är: ett par bongos, en tumba, tre tom-tom och en orkester-puka. Senare har många andra skrivit musik för samma slags trummor. Pleïades Pleïades är namnet på en stjärnbild. På svenska kallar vi stjärnbilden Sju-stjärnorna. De sju stjärnorna är döttrar till Atlas och Pleïone. I en grekisk saga kan du läsa om hur döttrarna blev till stjärnor på himlen. 17

18 ... med pedal och cymbal Om du sätter ihop flera trummor och cymbaler får du ett trumset. För att kunna spela på alla trummorna, behöver du pedaler. Trumseten kan se väldigt olika ut. Ett vanligt trumset kan ha: - en bastrumma med pedal - en virveltrumma - två hängpukor och en golvpuka - två cymbaler - en hi-hat med pedal Trummisen kan själv bestämma hur trumsetet ska se ut: En jazz-trummis har ofta ett litet trumset. En hårdrocks-trummis vill ofta ha två bastrummor, och fler pukor och cymbaler. Roger Palms Sonor set Roger Palm var länge ABBA s trummis. Han spelar trummor på många kända ABBA-låtar, som Dancing Queen och Mamma Mia. Det här trumsetet köpte han Roger Palm har tejpat trumskinnen. Då blir ljudet kortare. Ekot försvinner. På så sätt blir trummornas ljud tydligare. Trumbord från 1920-talet På trumbordet kunde trummisen ha cymbaler och andra slagverk. Under trumbordet hade trummisen en bastrumma. Virvel-trumman stod vid sidan om. Hi-hat fanns inte Den första hi-haten kom på 1930-talet. Det här trumbordet fanns i en gammal musikaffär. Senare köpte Jens Lindgren trumbordet. Jens Lindgren spelar i en jazz-orkester som heter Kustbandet. Kustbandet har använt trumbordet några gånger. 18

19 Talande trummor Med en del trummor kan du skicka signaler. Du hör signalerna på långt håll. Trummorna kallas språktrummor eller talande trummor. Seriefiguren Fantomen och hans vänner spelar på sådana trummor. I Afrika är språktrummor vanliga. Du kan spela ljusa och mörka toner på trumman. Du kan spela olika rytmer på trumman. På det sättet talar trumman. Atumpan Atumpan är en sorts språktrumma. Ashanti-folket i Ghana spelar atumpan. De spelar på två trummor i taget. Den ena trumman har en ljus ton och den andra trumman har en mörk ton. Atumpan-trumman skickar meddelanden. Den kan tala om för barnen i skolan att rasten är slut. Atumpan-trumman spelar också på fest och begravning. Att bygga en atumpan I Västafrika tror människorna att allting har en ande. Allt som lever har en ande. Allt som är dött har också en ande. Därför måste du vara väldigt försiktig när du hugger ner ett träd. Du får inte skada trädets ande. När du bygger en Atumpan-trumma finns trädets ande kvar i trumman. Slits-trumma Slits-trummor finns i Afrika, Amerika, Asien och på många öar i Stilla havet. Du spelar slits-trumma med tjocka klubbor eller med händerna. För länge sedan stampade kanske människorna med fötterna på en ihålig stock. 19

20 Djembe-trumma Djembe-trumman kommer från Västafrika. Där är djembe-trumman vanlig på fester, till dans och när det är begravning. Du bygger en djembe-trumma av trä och getskinn. Du kan spela på olika ställen på trumskinnet. Då hör du flera olika toner. Idag finns det djembe-trummor i hela världen. I Sverige spelar vi djembe-trumma på scen, i skolor, på dagis och på många andra ställen. 20

21 Trumma på allt Du måste inte ha en trumma för att trumma! Du kan trumma på allting. Du kan trumma på kastruller och kakburkar, på golvet och på allt annat som låter. Trumma i köket Här kan du bygga ditt eget trumset. Spela på bunkar och kastruller. Vispar och slevar får vara trumstockar. Prova själv! Golvet som trumma I en del danser hör du fötterna mot golvet. Fötterna stampar och det låter som en trumma. Ljudet som hörs beror på vilka skor dansaren har på sig. Ljudet blir också olika på olika sorters golv. Titta på filmerna! Prova själv att dansa! Stepp Flamenco Kathak I stepp-dansen är ljudet från skorna viktigast. Dansaren gör rytmer med sina fötter. Det dansaren gör med armarna och kroppen är inte lika viktigt. Stepp-skorna har stepp-järn eller stålsulor, som smattrar mot golvet. Golvet är som en trumma. Flamenco är en dans som är vanlig i Spanien. Romerna i Spanien dansar ofta flamenco. De dansar, sjunger och spelar gitarr. Sångerna handlar ofta om starka känslor. Kroppen och dansen visar känslorna. Skorna är som rytm-instrument mot golvet. Det finns många olika sorters flamenco. Alegria, fandango, soleare och zapateado är namnen på några olika sorters flamenco. Kathak är en klassisk dans från norra Indien. Dansen berättar en historia. 21

22 Ibland handlar historien om prinsar och prinsessor. Ibland handlar historien om gudar och gudinnor. Armarnas rörelser, ögonen och fötterna berättar. Dansaren har bjällror runt fotlederna. Då hörs dansstegen mer. Varje danssteg betyder något speciellt. Dansaren spelar rytmerna på golvet med sina fötter. Stöveldans I gruvor i Sydafrika har arbetarna dansat stöveldanser i mer än 100 år. I gruvan var det mörkt. Arbetarna fick inte tala med varandra. Då slog de på sina stövlar. Rytmerna betydde olika saker. Sedan blandades rytmerna med dans. Så föddes stöveldansen i Sydafrika. Ibland tävlade de olika arbetslagen mot varandra om vem som hade den bästa stöveldansen. Dansa på dansgolvet medan du tittar på film! 22

23 23

Utställningstexter. Trumma! Livets rytm

Utställningstexter. Trumma! Livets rytm Utställningstexter Trumma! Livets rytm Magiska trummor Trumman har i alla tider varit ett viktigt medel för att komma i kontakt med andar, gudar eller andra världar. Trummorna är heliga. När trumman talar

Läs mer

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet

Läs mer

Lättläst svenska. FOTO: Fanny Oldenburg.

Lättläst svenska. FOTO: Fanny Oldenburg. Lättläst svenska Utställningen handlar om musik-instrument i olika länder. Olika instrument är viktiga i olika länder. De är symboler för sitt land. De är national-symboler. 1 Alla länder har en national-sång.

Läs mer

GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR

GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR GSOPULS HIMMEL OCH JORD MED FULL ORKESTER RAKT IN I LIVETS STORA FRÅGOR LÄRARHANDLEDNING Välkommen till kreativt samspel med Göteborgs Symfoniker och GSOPULS. Detta är en lärarhandledning som är indelad

Läs mer

Medeltiden Tiden mellan ca år 1000 och år 1500 kallas för medeltiden.

Medeltiden Tiden mellan ca år 1000 och år 1500 kallas för medeltiden. Medeltiden Tiden mellan ca år 1000 och år 1500 kallas för medeltiden. Vad hände under medeltiden? Sverige blev ett rike. Människor blev kristna. Handeln ökade. Städer började byggas. Riddare och borgar.

Läs mer

Veronica s. Dikt bok 2

Veronica s. Dikt bok 2 Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad

Läs mer

De abrahamitiska religionerna. Kristendom, Judendom, Islam.

De abrahamitiska religionerna. Kristendom, Judendom, Islam. De abrahamitiska religionerna Kristendom, Judendom, Islam. Tre religioner som hör ihop Judendom, Kristendom och Islam kallas för de abrahamitiska religioner. Det är för att religionernas grundare (personer

Läs mer

TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT GOLVPUKA BASKAGGE VIRVEL

TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT GOLVPUKA BASKAGGE VIRVEL TRUMMOR CRASHCYMBAL RIDECYMBAL HÄNGPUKOR HI HAT VIRVEL BASKAGGE GOLVPUKA Så här ser ett typiskt trumset ut. Som du ser består det egentligen av flera instrument som man satt ihop till ett set, eller på

Läs mer

Enkel dramatisering Den helige Franciskus Festdag 4 oktober

Enkel dramatisering Den helige Franciskus Festdag 4 oktober 1 Enkel dramatisering Den helige Franciskus Festdag 4 oktober Bakgrund Franciskus hör till ett av våra mest uppskattade helgon. Han föddes 1182 i Umbrien i Italien som son till en rik tyghandlare. Som

Läs mer

Christina Israelsson

Christina Israelsson Christina Israelsson Box 134 330 27 Hestra 0370-33 63 10 Fax 33 63 20 www.isaberg.nu Innehåll Musiken påverkar oss 9 Det finns musik överallt 10 Musik för kropp och själ 11 Att ha musiken som yrke 16 Sångare

Läs mer

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus

KRISTENDOMEN. Grundare: Jesus KRISTENDOMEN Grundare: Jesus Världens största religion med minst 2 miljarder troende. Utvecklades som en egen religion ur judendomen ungefär mellan åren 40-100 e Kr. I länderna som lyser lila är mer än

Läs mer

Symfoniorkesterns instrument

Symfoniorkesterns instrument Symfoniorkesterns instrument Stråksektionen: violin (fiol) (First violins, second violins), viola, cello, kontrabas (Double bases). Träblås: Klarinett (Clarinets), flöjt (Flutes), oboe, fagott (bassoons).

Läs mer

Mitt arbetshäfte om religion.

Mitt arbetshäfte om religion. Mitt arbetshäfte om religion. Centralt innehåll: Några högtider, symboler och berättelser ur kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.

Läs mer

Livets slut. Begravning

Livets slut. Begravning Livets slut De flesta av oss går inte ständigt omkring och tänker på döden. Vi är fullt upptagna av att leva våra liv. Men ibland händer det något som får oss att börja fundera över att livet ska ta slut

Läs mer

Enkel dramatisering Erik den helige Festdag 18 maj

Enkel dramatisering Erik den helige Festdag 18 maj 1 Enkel dramatisering Erik den helige Festdag 18 maj Bakgrund Erik den helige, kung och martyr, är Sveriges nationalhelgon och skyddspatron som också givit namn till vår katolska Domkyrka i Stockholm.

Läs mer

Då märkte prinsen, att han hade blivit lurad än en gång och red tillbaka med den andra systern.

Då märkte prinsen, att han hade blivit lurad än en gång och red tillbaka med den andra systern. ASKUNGEN Det var en gång en rik man, som en lång tid levde nöjd tillsammans med sin hustru, och de hade en enda dotter. Men så blev hustrun sjuk och när hon kände att slutet närmade sig, ropade hon till

Läs mer

Kristendomen. Kristendomens tidiga historia

Kristendomen. Kristendomens tidiga historia Jesus tog på sig alla människors misslyckanden och synder när han dog på korset. På så sätt befriade Jesus människorna till att kunna leva ett liv nära Gud och beroende av Gud. Kristendomen uppstod i det

Läs mer

Fakta om kristendomen

Fakta om kristendomen Kristendomen Jesus Fakta om kristendomen Kristendomen är världens största religion med fler än 2 miljarder anhängare. Kristendomen utgår från Jesus från Nasarets liv och lära som återges i Nya testamentet.

Läs mer

Ett smakprov ur Näsdukar Argument Förlag och Catharina Segerbank. Du hittar fl er smakprov på www.argument.se

Ett smakprov ur Näsdukar Argument Förlag och Catharina Segerbank. Du hittar fl er smakprov på www.argument.se 10 Den första näsduken 11 Det är den 31 oktober 1988. Jag och en väninna sitter i soffan, hemma i mitt vardagsrum. Vi skrattar och har roligt. Plötsligt går vattnet! Jag ska föda mitt första barn. Det

Läs mer

Mamma Mia! Är jag där igen? Nej, nej, kan jag inte vända? Mamma Mia! Du är här igen

Mamma Mia! Är jag där igen? Nej, nej, kan jag inte vända? Mamma Mia! Du är här igen Som du lurade mig och du vet när det var Så jag sa till mig själv; du är inget att ha Lära sig gå Det var svårt för jag snubblade på Alla tankar som nuddar dig Dom som tänder en eld i mig När jag ser dig

Läs mer

Religion VT 2015: Judendom, kristendom och islam Historia VT 2015: Medeltiden KORT SAMMANFATTNING

Religion VT 2015: Judendom, kristendom och islam Historia VT 2015: Medeltiden KORT SAMMANFATTNING Religion VT 2015: Judendom, kristendom och islam Historia VT 2015: Medeltiden KORT SAMMANFATTNING Vad 4b ska kunna i religion och historia torsdagen den 12 mars Kort sammanfattning Det ser nog ändå mycket

Läs mer

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar

Läs mer

Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober

Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober Bakgrund Den 1 oktober firar kyrkan S:ta Teresa av Jesusbarnet, även kallad Thérese av Lisieux, jungfru och kyrkolärare. I dagens samling

Läs mer

Ordning för minnesgudstjänst i samband med olycka eller katastrof

Ordning för minnesgudstjänst i samband med olycka eller katastrof Ordning för minnesgudstjänst i samband med olycka eller katastrof När en minnesgudstjänst ordnas i samband med en olycka eller katastrof, har oftast en viss tid, timmar eller dygn, gått efter händelsen.

Läs mer

Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar:

Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar: Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar: Förklara varför Ge exempel Visa med olika alternativ Generalisera Fördjupa med frågor Använd bindeord för att

Läs mer

Grekiska gudar och myter

Grekiska gudar och myter Under det här arbetsområdet kommer vi att arbeta med Antikens Grekland och Romarriket. Jag kommer att hålla genomgångar, ni kommer att få ta del av den här presentationen så kommer ni själva att få söka

Läs mer

Såhär sätter du upp trumsetet.

Såhär sätter du upp trumsetet. Såhär sätter du upp trumsetet. Se till att ha en oöm och styv matta under trummorna. Den gör att bastrumma och hihat inte glider iväg när man spelar samtidigt som man skyddar golvet. Den dämpar också ljudet

Läs mer

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att gilla skönlitterära böcker från början, jag var inte van

Läs mer

Stormaktstiden Lärarmaterial

Stormaktstiden Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Torsten Bengtsson Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier, samt för att urskilja texters budskap, både de

Läs mer

Enkel dramatisering Den helige Augustinus Festdag 28 augusti

Enkel dramatisering Den helige Augustinus Festdag 28 augusti 1 Enkel dramatisering Den helige Augustinus Festdag 28 augusti Bakgrund Den 28 augusti firar kyrkan den helige Augustinus. Augustinus föddes 354 e.kr i Tagaste i nuvarande Souk Ahras i Algeriet (i dåtidens

Läs mer

Stränginstrument: - Har 6 strängar (Finns även med 12) - Finns två grundtyper, stålsträngad och nylonsträngad

Stränginstrument: - Har 6 strängar (Finns även med 12) - Finns två grundtyper, stålsträngad och nylonsträngad Stränginstrument: Gitarr - Spelas genom att man knäpper eller drar med högerhandens fingrar över strängarna. Tonhöjden förändras genom att vänsterhandens fingrar trycker ner strängarna på olika band. -

Läs mer

! Namn: Det finns ungefär 1,3 miljarder muslimer i världen. I Sverige bor det ungefär

! Namn: Det finns ungefär 1,3 miljarder muslimer i världen. I Sverige bor det ungefär Islam Det finns ungefär 1,3 miljarder muslimer i världen. I Sverige bor det ungefär 350 000 muslimer. Islam betyder att lyda Gud. En person som tror på islam kallas muslim. Tro Gud (Allah) skapade världen.

Läs mer

A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631.

A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631. Källor och historisk metod A. Utdrag ur en dagbok skriven av en tysk legoknekt (yrkessoldat). Här beskrivs slaget vid staden Magdeburg i centrala Tyskland 1631. Den 20 maj ansatte vi Magdeburg på allvar,

Läs mer

Kapitel 11: Kyrkan. fn:s barnkonvention, artikel 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet 11:1

Kapitel 11: Kyrkan. fn:s barnkonvention, artikel 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet 11:1 Kapitel 11: Kyrkan fn:s barnkonvention, artikel 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet 11:1 11: Kyrkan fn:s barnkonvention, artikel 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet bukala, 6 år, berättar: Jag

Läs mer

Rockmusik. Sångsätt: Man sjunger ofta på starka och höga toner.

Rockmusik. Sångsätt: Man sjunger ofta på starka och höga toner. Rockmusik Vanliga instrument: Elgitarr, elbas, trumset, synt. Vanligt i musiken: Musiken har ofta både verser och refränger. Det är vanligt med elgitarrsolon i musiken. Musiken låter: Hård, tuff. Den uttrycker

Läs mer

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren

Kurt qvo vadis? 2007-01-11. Av Ellenor Lindgren qvo vadis? 2007-01-11 Av Ellenor Lindgren SCEN 1 HEMMA Publikinsläpp. tar emot publiken och förklarar att slagit huvudet. har bandage runt huvudet och ligger och ojar sig på scenen. leker och gör skuggspel.

Läs mer

E. Vid en grav. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3.

E. Vid en grav. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3. E. Vid en grav När man t.ex. vid ett släktmöte samlas vid en grav kan man hålla en fri andakt använda detta material i tillämpliga delar. Andakten leds av en präst, en församlingsanställd en församlingsmedlem.

Läs mer

1. Gustav Vasa som barn

1. Gustav Vasa som barn På Gustav Vasas tid Innehåll 1. Gustav Vasa som barn 2. Tiden för Gustav Vasa början av 1500-talet 3. Stockholms blodbad 1520 4. Gustav Vasa blir kung 5. Gustav Vasa som kung 6. Gustav Vasas familj 1.

Läs mer

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar

Göteborg för att hämta sin familj ifrån flygplatsen. Det var så kul att kolla på flygplan från nära håll tyckte Mahdi. Nu var det inte långt kvar Mötet med det okända I en av de små byarna i Ghazni som ligger i östra Afghanistan bodde det fattiga familjer. Byn kallades för ''Nawdeh''. De flesta män i byn var jordbrukare, affärsmän, bönder och vissa

Läs mer

Sagans värld. För vuxna, men även för barn!

Sagans värld. För vuxna, men även för barn! Sagans värld För vuxna, men även för barn! 1 F OLKSAGOR Det finns massor av olika folksagor och många av dom är väldigt gamla så vissa sagor vet man inte när dom kom eller var. I början skrev man inte

Läs mer

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst

Läs mer

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då

Läs mer

Författare: Can. Kapitel1

Författare: Can. Kapitel1 Ön Författare: Can Kapitel1 Jag heter Johnny Depp och är 37 år. Jag. bor i Madagaskar. Min mamma är svårt sjuk och jag måste försöka se min mamma innan hon dör.hon bor i Australien och jag har lånat en

Läs mer

INDISKA BERÄTTELSER DEL 9 RAMA OCH SITA av Tove Jonstoij efter Ramayana berättelse. Berättare: Magnus Krepper. Indiska Berättelser del 9

INDISKA BERÄTTELSER DEL 9 RAMA OCH SITA av Tove Jonstoij efter Ramayana berättelse. Berättare: Magnus Krepper. Indiska Berättelser del 9 INDISKA BERÄTTELSER DEL 9 RAMA OCH SITA av Tove Jonstoij efter Ramayana berättelse Berättare: Magnus Krepper Indiska Berättelser del 9 Har du någon gång tänkt på hur den värsta av alla demoner skulle kunna

Läs mer

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren.

SJÖODJURET. Mamma, vad heter fyren? sa Jack. Jag vet faktiskt inte, Jack, sa Claire, men det bor en i fyren. SJÖODJURET Klockan var 10 på förmiddagen en solig dag. Det var en pojke som letade efter stenar på stranden medan mamma solade. Stranden var tom. Vinden kom mot ansiktet. Det var skönt. Pojken hette Jack.

Läs mer

Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå.

Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå. Solen har gått ner Solen har gått ner, mörkret faller till, inget kan gå fel, men ser vi efter får vi se För det är nu de visar sig fram. Deras sanna jag, som ej får blomma om dan, lyser upp som en brand.

Läs mer

Dramatisering kristendomen

Dramatisering kristendomen Dramatisering kristendomen Ni ska, i indelade grupper, dramatisera olika viktiga händelser under kristendomens utveckling. Er uppgift består av att sätta upp en dramatisering i två till flera akter där

Läs mer

Kristendomen...2 Kristendomen ut i världen...2. Kristendomen kommer till Sverige...5. Proteströrelser i kyrkan...7

Kristendomen...2 Kristendomen ut i världen...2. Kristendomen kommer till Sverige...5. Proteströrelser i kyrkan...7 Kristendomen...2 Kristendomen ut i världen...2 De kristna förföljs...2 Kristendomen blir mäktig...3 Vem ska bestämma?...3 Den apostoliska trosbekännelsen...3 Kristendomen kommer till Sverige...5 Sverige

Läs mer

November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter November 2005 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets

Läs mer

Femtonde efter trefaldighet, endast ett är nödvändigt, Matteus kapitel 11:28-30

Femtonde efter trefaldighet, endast ett är nödvändigt, Matteus kapitel 11:28-30 Femtonde efter trefaldighet, endast ett är nödvändigt, Matteus kapitel 11:28-30 Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt

Läs mer

Vem vävde och sydde vikingarnas kläder? Hur gjorde vikingarna garn? Hur var pojkar och män klädda på vikingatiden? Vad hade männen på

Vem vävde och sydde vikingarnas kläder? Hur gjorde vikingarna garn? Hur var pojkar och män klädda på vikingatiden? Vad hade männen på Vikingarnas kläder Vem vävde och sydde vikingarnas kläder? Hur gjorde vikingarna garn? Hur var pojkar och män klädda på vikingatiden? Vad hade männen på huvudet när de inte krigade? Vad hade männen på

Läs mer

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera) Eva Bernhardtson Louise Tarras Min mening Bildfrågor (diskutera) Folkuniversitetets förlag Box 2116 SE-220 02 Lund tel. 046-14 87 20 www.folkuniversitetetsforlag.se info@folkuniversitetetsforlag.se Information

Läs mer

Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb

Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb Buddhismen, lä xä till fredäg 6 feb Buddhismen är den viktigaste religionen i Sydostasien, på Sri Lanka och i Tibet. Det finns också många buddhister i Kina och Japan. Hindusimen och buddhismen har mycket

Läs mer

Januari 2008. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Januari 2008. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Januari 2008 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets

Läs mer

Kristendomen. Inför provet

Kristendomen. Inför provet Kristendomen Inför provet Kristendomen Allt började med Jesus. Från Jesus första lärjungar spreds läran. Kristna tror på en Gud. Kristna tror att Jesus vad Guds son. Gud kan visa sig på tre olika sätt:

Läs mer

MARTIN LUTHER OCH REFORMATIONEN

MARTIN LUTHER OCH REFORMATIONEN EXPERTKORT VASATIDEN 1. GUSTAV VASA FLYR Koll på vasatiden sid. 10-11 1. Vad är en krönika? 2. Vem bestämde vad som skulle stå i krönikan om hur Gustav Vasa flydde från soldaterna? 3. Vem berättade för

Läs mer

Extramaterial till Boken om SO 1-3

Extramaterial till Boken om SO 1-3 EXTRAMATERIAL Extramaterial till Boken om SO 1-3 Det här extramaterialet innehåller korsord som tränar samhällsvetenskapliga begrepp. Materialet består av korsord med begrepp kopplade till kapitlen i grundboken

Läs mer

MUSIKENS HISTORIA, starten

MUSIKENS HISTORIA, starten MUSIKENS HISTORIA, starten FÖRHISTORISK TID (före 3000-talet f.kr.) Tiden före skrivspråken kallas förhistorisk tid. Det beror på att historiker i allmänhet utgår från skrivna källor. Förhistorisk betyder

Läs mer

Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN. 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn.

Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN. 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn. Enligt kristendomen visar sig Gud på tre sätt: SOM FADERN, SONEN OCH ANDEN GUD ÄR ALLTSÅ TRE PERSONER I EN EN TREEING GUD 1. Gud visar sig som en FADER, som bryr sig om sina barn. 2. Gud visar sig som

Läs mer

1. Öppna häftet och titta på nummer ett. Vilka ljud hörde du? Sätt kryss i de ringarna!

1. Öppna häftet och titta på nummer ett. Vilka ljud hörde du? Sätt kryss i de ringarna! 4. MUSIK ÅK 2 4.1. Elevhäfte "med öppna öron" Hej, jag heter Eva och jag skall ta med er på marknad. Det finns många ljud på marknaden. Försök minnas det du hör. Lyssna noga! (häftet är oöppnat) (Ljud

Läs mer

MIDDAGSBÖN GAMLA HJELMSERYDS KYRKA

MIDDAGSBÖN GAMLA HJELMSERYDS KYRKA MIDDAGSBÖN GAMLA HJELMSERYDS KYRKA Den bön som vi nu ska be har sina rötter flera tusen år tillbaka i tiden. Det finns exempel i bibeln på att Jesus bad sina böner på ett sätt som liknar den ordning som

Läs mer

Julen Vårt julfirande här i Sverige är en blandning av kristen tro (t.ex. Jesus) och ännu äldre traditioner (t.ex. julklappar). Vi har dessutom lånat

Julen Vårt julfirande här i Sverige är en blandning av kristen tro (t.ex. Jesus) och ännu äldre traditioner (t.ex. julklappar). Vi har dessutom lånat Julen Vårt julfirande här i Sverige är en blandning av kristen tro (t.ex. Jesus) och ännu äldre traditioner (t.ex. julklappar). Vi har dessutom lånat traditioner från andra länder, bl a från Tyskland (t.ex.

Läs mer

Muslim. Den som tillhör islam kallas för muslim.

Muslim. Den som tillhör islam kallas för muslim. ISLAM Historia Muslim Den som tillhör islam kallas för muslim. Koranen Helig bok inom islam. Ordet Koran kommer från det arabiska ordet al-ouran som betyder läsning. Koranens kapitel kallas suror. Det

Läs mer

Selma Lagerlöf. Astrid Lindgren. HC:Andersen

Selma Lagerlöf. Astrid Lindgren. HC:Andersen S A G O Tales for everybody! R K O N S T S A G O R HC:Andersen HC Andersen föddes år 1805,när han var 17 år gick han i en skola för barn,han blev mobbad för att han var så lång och klumpig. Därför skrev

Läs mer

Texter om mitt liv 1/8

Texter om mitt liv 1/8 Texter om mitt liv 1/8 Texter om mitt liv 2/8 Innehållsförteckning 1. Mitt namn... 3 2. Det här är jag... 4 3. Jag och min familj... 4 4. Jag som litet barn... 5 5. Den dagen glömmer jag aldrig... 6 6.

Läs mer

Din uppgift: trovärdig verklig inte

Din uppgift: trovärdig verklig inte Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast fredag vecka 43. En kortare redovisning

Läs mer

Av Lukas.Ullström klass 5 svettpärlan.

Av Lukas.Ullström klass 5 svettpärlan. Jorden Bildas Av Lukas.Ullström klass 5 svettpärlan. Det var en gång en måne som kallades gubben i månen för han var typ en levande måne som åkte omkring i rymden och skapade saker. Han var gud över allting

Läs mer

PATRULLTID & PYJAMASBÖN

PATRULLTID & PYJAMASBÖN PATRULLTID & PYJAMASBÖN Till dig ledare Det viktigaste under lägret är kanske samlingen i den lilla gruppen/patrull? Här finns möjligheten att varje morgonen och kväll på ett särskilt sätt se varandra,

Läs mer

A. Förbön för sjuka. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3.

A. Förbön för sjuka. Inledningsord Moment 2. Psaltarpsalm Moment 3. A. Förbön för sjuka Andakten leds av en präst, en församlingsanställd en församlingsmedlem. Materialet kan användas i tillämpliga delar. Det fullständiga formuläret för förbön för sjuka finns i Kyrkliga

Läs mer

Kärlekens törst En kyriemässa om längtan

Kärlekens törst En kyriemässa om längtan Kärlekens törst En kyriemässa om längtan Detta är en kyriemässa med Eldkvarns sånger samt texter från Job och Psaltaren. Det är törsten som driver oss framåt. Törsten efter vatten, efter rättvisa och inte

Läs mer

SAGOTIDNING. Flicka förgiftad på grund av avundsjuka

SAGOTIDNING. Flicka förgiftad på grund av avundsjuka ALLTID GRATIS NR 17 SAGOTIDNING Flicka förgiftad på grund av avundsjuka SKOGEN: En flicka blev förgiftad vid lunch dags för några dagar sen av en häxa. Häxan förgiftade henne för att hon var avundsjuk

Läs mer

Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en

Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en Den magiska sjön. (Saga från Chile) Det var en gång en mycket mäktig kung som bara hade en enda son. Pojken skulle en dag få ärva hela kungariket, men han var så sjuklig och svag att kungen undrade om

Läs mer

Typiskt för Medeltiden

Typiskt för Medeltiden Typiskt för Medeltiden Homofoni en tydlig melodi Bordun en eller ett par toner som ligger still i bakgrunden Rytm på trumma eller entonigt stränginstrument Om musiken låter som om den kunde vara med i

Läs mer

Till religionsprovet fredag vecka 50

Till religionsprovet fredag vecka 50 Till religionsprovet fredag vecka 50 Provet kommer vara precis som vanligt, där det finns fakta, ord och resonemangsdel. Allt detta har vi gått igenom i klassen! Islam betyder att lyda Gud. En person som

Läs mer

DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag 2015-11-11

DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag 2015-11-11 DOPBEKRÄFTELSE Vid Leitourgias årskonferens på Island på Martin Luthers dopdag 2015-11-11 P. I Faderns och (+) Sonens och den heliga Andens namn. Amen. F. Välsignad vare den heliga Treenigheten, kärlekens

Läs mer

Stanna tiden. Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er

Stanna tiden. Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er Stanna tiden Vi kan inte stanna tiden Bara sitta ned och åka med Vi kommer med musiken, åt er Vi tar ingenting för givet Vi är glada att ni kommit hit Vi kommer med musiken, åt er Vi kan inte stanna tiden

Läs mer

Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se

Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se Yoga är för alla. Published on 4 October, 2012, by Malin Berghagen, www.mamitasthlm.se Igår fick jag ett samtal från SVT Debatt för de ska idag ha ett program om Yoga. Skälet är att Östermalmsskolan har

Läs mer

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia Namn: Klass: Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast måndag vecka 45. Då blir

Läs mer

Scary Movie. Den här vilan är ingen vanlig! I 2000år har vilan varit ägd av en person. (För 2000år sedan )

Scary Movie. Den här vilan är ingen vanlig! I 2000år har vilan varit ägd av en person. (För 2000år sedan ) Scary Movie Den här vilan är ingen vanlig! I 2000år har vilan varit ägd av en person. (För 2000år sedan ) Det var en varm morgon då personen byggde denna vila. Hans son fyllde 18år idag. Han skulle få

Läs mer

Dopgudstjänst SAMLING

Dopgudstjänst SAMLING Dopgudstjänst Psalm SAMLING Inledningsord och tackbön I Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Gud vill att vi skall leva i gemenskap med honom. Därför har han sänt sin Son, Jesus Kristus, för att

Läs mer

Forntid. Världens äldsta, nedtecknade, melodi skriven 1400år före Kristi födelse.

Forntid. Världens äldsta, nedtecknade, melodi skriven 1400år före Kristi födelse. Musikhistoria Fort------------------Forntid Anna!--------------- Antiken Meddela------------ Medeltiden Rektorn att--------- Renässansen Barnen i------------- Barocken Klassen har-------- Klassicismen

Läs mer

Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia

Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia Läs och fråga om svåra ord. Jag har markerat de ord jag tror ni tycker är svåra. (fakta hämtad ur Spår av tro ) Lucia Legenden om Lucia berättar om hur en hedning hade blivit förälskad i henne, men att

Läs mer

På västfronten intet nytt

På västfronten intet nytt ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ERICH MARIA REMARQUE LÄSFÖRSTÅELSE KAPITEL 1 smed (sida 8, rad 3), en som jobbar med metall skyttegravar (sida 11, rad 4), diken där soldater kan skjuta på fienden men ändå vara

Läs mer

Skeppet som brann till havs

Skeppet som brann till havs Skeppet som brann till havs Det var en gång jag var ute och gick en helt vanlig dag sen såg jag nåt skumt svepa förbi där borta i gränden. Så jag följde efter det men det var bara en katt. -men är det

Läs mer

16 sönd e Tref 1 årg Sorgens ansikten och Jesus

16 sönd e Tref 1 årg Sorgens ansikten och Jesus 16 sönd e Tref 1 årg Sorgens ansikten och Jesus 19Dina döda skall få liv igen, deras kroppar skall uppstå. Vakna och jubla, ni som vilar i mullen! Ty din dagg är en ljusets dagg, du låter den falla över

Läs mer

Sammanfattning fabler

Sammanfattning fabler SAGOR Sammanfattning fabler Fabler är oftast korta texter som ofta handlar om djur. Djuren blir som människor och dom kan vara t.ex. elaka eller envisa. Det finns fabler där man känner till vilken författare

Läs mer

Om författaren. Om boken

Om författaren. Om boken av Joel Om författaren Namn Joel Ålder 10 år Tidigare utgivna böcker Den magiska dörren Böcker som jag inspireras av Marlons böcker. Intressen Jag gillar att göra sagor, spela datorspel och titta på tv.

Läs mer

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Lättläst Om FN och de mänskliga rättigheterna FN betyder Förenta Nationerna. FN är en organisation som bildades efter andra världskriget. Alla länder

Läs mer

Enkel dramatisering. Den heliga Birgitta. Festdag 7 oktober

Enkel dramatisering. Den heliga Birgitta. Festdag 7 oktober 1 Enkel dramatisering Den heliga Birgitta Festdag 7 oktober Bakgrund Birgitta var en av medeltidens mest kända personligheter. Hon föddes 1303 i Uppland som dotter till en mäktig lagman. Redan som barn

Läs mer

INDISKA BERÄTTELSER DEL 7 DAMAYANTI OCH NALA av Tove Jonstoij

INDISKA BERÄTTELSER DEL 7 DAMAYANTI OCH NALA av Tove Jonstoij INDISKA BERÄTTELSER DEL 7 OCH av Tove Jonstoij Roller: : Kriti Sood : Leonard Thinsz Janson : Frida Röhl : Calle Jacobson ORMEN: Andreas Rothlin-Svensson KUNG RITUPARNA: Johan Holmberg BERÄTTARE: Tove

Läs mer

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem!

barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem! barnens altarskåp vill du veta mer? ta med mig hem! gudstjänst Kyrkklockorna ringer när det är dags för gudstjänst i kyrkan. Här sjunger vi sånger som kallas psalmer och vi ber till Gud, att Gud ska

Läs mer

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen

Läs mer

MUSIKALEN: JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA SKATTEN

MUSIKALEN: JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA SKATTEN MUSIKALEN: JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA SKATTEN Text Karl-Gunnar Svensson, 1992 Musik: Karl-Gunnar Svensson och Diana Stigsson (Kärlek) 1991-1992 Arrangemang: Karl-Gunnar Svensson, 2013 1 En m usikal om att

Läs mer

Lättläst svenska. 1. Bygde-musikanter

Lättläst svenska. 1. Bygde-musikanter Lättläst svenska Utställningen handlar om olika musikgrupper i Sverige. Den börjar på 1600-talet och slutar med ABBA. Ensemble är franska och betyder tillsammans. En musikgrupp är en ensemble. 1. Bygde-musikanter

Läs mer

Nu bor du på en annan plats.

Nu bor du på en annan plats. 1. Nu bor du på en annan plats. Ibland tycker jag det känns lite svårt borta är det som en gång varit vårt Aldrig mer får jag hålla din hand Mor, döden fört dig till ett annat land refr: Så du tappade

Läs mer

Samernas religion. Årskurs 4

Samernas religion. Årskurs 4 Samernas religion Årskurs 4 Sameland Sápmi Sameland heter på samiska Sápmi. Ingen vet exakt när samerna kom till Sápmi, men troligtvis var det mer än 5 000 år sedan. Den 6 februari är det samernas nationaldag!

Läs mer

Ramundeboda Kyrka i Laxå 2 oktober 2009 Rigmor Johansson 15 maj 1945 20 september 2009 2009-09-21 Solen har gått ner Kära R! Idag fick jag samtalet som jag förstått skulle komma. Din livslåga slocknade

Läs mer

B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is?

B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is? Vilken smäll! SIDAN 1 Kapitel 1 En vild jakt A. Varför tror du att de stjäl sprejflaskorna? B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod:

Läs mer

Den fabulösa Kurts dagbok ( _ ) 一 一 一 一 一 O-_- 一 一

Den fabulösa Kurts dagbok ( _ ) 一 一 一 一 一 O-_- 一 一 Den fabulösa Kurts dagbok ( _ ) 金 T O-_- 田 界 Gurgel Y(^_^)Y / Mårten von Torsten och borsten )( UU.. / 山 =( U Kurt ( _ ) Grabbarna grus (ˊ_>ˋ) / Lols återkomst.o :-D O Voldemort ( ) 11 september Hej skit

Läs mer

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion

Läs mer