LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april 2010. Flygstopp



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

Trots att det är farligt bor många människor nära vulkaner. Det beror på att det är bra att odla i askan, det växer bra.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Blixten och hans Vänner kapitel 2

Önskestad Västerås 2010

Amanda och Ronaldo hittar en skatt. En bok av klass 1c Knutbyskolan, Rinkeby

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe.

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Hållbart arbete. Att nå, få och behålla ett jobb

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

ARBETSBLAD LILLA AKTUELLT TECKENSPRÅK DEN 31 MARS 2017

Lidköping, Sockerbruket

Resultat klubbmatcher vår 2015

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Berlinmuren Frågeställning: Vad är Berlinmuren? Orsaker? (Varför byggde man Berlinmuren?) Konsekvenser? Berlinmurens avskaffande.

Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.

Siffran inom parentes förra året placering på listan

LÄSEBOK. Mats Wänblad. Teckningar: Catharina Nygård. Natur & Kultur

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

Fritidsenkät Åk 5 och 8. Standardrapport

POLEN Jesper Hulterström. V10 s

INFORMATIONSBREV VECKA HEJ PÅ ER DÄRHEMMA!

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 13 Fredag 23 april 2010 NORRBOTTEN Flygstopp Vulkanen Eyafjallajökull på Island fick ett utbrott förra veckan. Vulkanen började spruta het lava. Lava är sten som har smält till en glödande massa. Vulkanen Eyafjallajökull är täckt av is. När lavan sprutar upp genom isen blir det ett jättestort moln av aska. Askan från vulkanen är farlig för flygplan. Flygplanets motorer kan skadas om planet flyger genom ett moln av vulkan-aska. I torsdags stoppade Luftfartsverket all flygtrafik i Sverige. Inga plan fick starta eller landa. Många andra länder stoppade också flygtrafiken. 1

Många tusen människor skulle ha flugit med flygplanen som inte fick starta. Dom fick antingen stanna hemma eller åka med tåg, buss eller bil. På måndag kunde några flygplan starta och landa igen i Sverige. Men så länge vulkanen sprutar lava kan det komma nya askmoln. Experter tror att det kan ta flera veckor innan askmolnen försvinner helt. Drömresan ställdes in Klass 3 på medialinjen på Strömbacka-gymnasiet i Piteå skulle åka till London i torsdags. Bara några timmar innan planet skulle lyfta fick eleverna besked om att inga flyg fick starta. 2 Eleverna är mycket besvikna. - Det känns helt overkligt, säger Sabine Rådlund till Piteå-Tidningen. Eleverna från Piteå skulle besöka radio och tv-företaget BBC. Dom skulle också gå på olika utställningar. Nu blir det ingen resa för piteå-eleverna. Eleverna från Kulturskolan i Luleå har ett annat problem. Dom kommer inte hem. Eleverna reste till USA för att spela konserter och träffa amerikanska ungdomar som spelar. Eleverna skulle åka hem från Chicago i fredags, men planet ställdes in. Det kunde inte landa i Sverige. - Först var alla upprörda, men nu försöker vi göra det bästa av situationen, säger Sofia Dannert.

Pensionärer protesterar Cirka tusen pensionärer demonstrerade i Luleå i fredags. Pensionärerna protesterade mot regeringens skatter. Regeringen har infört något som kallas jobb-skatteavdrag. Det ger alla som jobbar lägre skatt. Pensionärerna tycker att det är fel att inte dom också har fått lägre skatt. - Vi kräver rättvisa, det vill säga lika skatt för pensionärer och löntagare, säger Lars Hedberg som är ordförande i Pensionärernas riksförbund i Norrbotten. Nyligen föreslog regeringen att pensionärerna ska få lägre skatt. Men Lars Hedberg tycker skattesänkningen är för låg: 3 - Det innebär cirka 100 kronor lägre skatt per månad. Utgifterna har stigit mycket mer, säger Lars Hedberg. NSD. Inga pengar till nytt fängelse Kriminalvården vill bygga ett nytt fängelse i Haparanda. Kriminalvården har planerat det nya fängelset i fem år. Haparanda kommun har förberett tomten där fängelset ska byggas. Kommunen har dragit ledningar för vatten, avlopp och fjärrvärme till tomten. Nu kanske det inte blir något nytt fängelse. Regeringen vill inte ge Kriminalvården pengar för att bygga fängelset.

Moderaten Krister Hammarberg säger att Kriminalvården måste bli bättre på att planera. Då kanske det inte behövs fler fängelseplatser. Kommunalrådet Sven-Erik Bucht i Haparanda är besviken. - Det är fruktansvärt illa hanterat. Det finns ett behov av fängelseplatser. Idag är det fler fångar på fängelserna än det egentligen finns plats för, säger Sven-Erik Bucht till Haparandabladet. Strejk i Munksund Arbetarna på SCA:s pappersbruk i Munksund i Piteå strejkar. Dom tänker inte jobba förrän dom fått högre lön och tryggare jobb. - Kampviljan är god och vi är beredda på att strejken 4 kan bli långvarig, säger Tore Stenberg på fackförbundet Pappers. Arbetare på sex pappersbruk i Sverige strejkar sedan i fredags. Om inte ägarna till pappersbruken och fackföreningen blir överens kommer ännu fler att börja strejka nästa vecka. Då kommer även pappers-arbetare på Smurfit-Kappa i Piteå att strejka. SCA i Munksund förlorar cirka en miljon kronor om dagen så länge strejken pågår. Piteå-Tidningen. Bråk om ny galleria Thomas Wallsten vill bygga en ny butiksgalleria på Storgatan i Piteå.

En butiksgalleria är ett stort hus där det finns många butiker. I dag står ett gammalt hus där den nya gallerian ska byggas. Huset måste rivas om gallerian byggs. Nu protesterar Norrbottens museum mot planerna på att riva det gamla huset. - Huset har ett stort kulturvärde, skriver tjänstemän på museet i ett brev. Det är kommunen som ska säga ja eller nej till att riva huset. Ritningar på den nya gallerian kommer att finnas på biblioteket och i stadshuset. Alla som bor i Piteå kan gå dit och titta på ritningarna och säga vad dom tycker om dom. Thomas Wallsten hoppas att han får börja 5 bygga en ny galleria. - Jag hoppas börja bygga i september, säger Thomas Wallsten. Piteå-Tidningen. Choklad-fabrik flyttar Göran Esberg äger företaget Fjälldrömmen i Kuttainen. Han och hans familj gör choklad och kokosbollar som dom säljer till butiker i Norrbotten och Västerbotten. Nu ska Göran Esberg flytta sin choklad-fabrik från Kuttainen till Bensbyn utanför Luleå. Han flyttar för att få kortare väg till kunderna. - Jag kan använda mer tid till företaget i stället för att sitta i bil, säger Göran Esberg.

Den nya fabriken i Bensbyn ska vara klar till hösten. NSD. räddningschefen Zou Ming. Dagens Nyheter. UTLAND Jordskalv i Kina Nästan två tusen personer dog i ett jordskalv i Kina i förra veckan. Jordskalvet skedde i området Qinghai som ligger nära Tibet. Många hus rasade och människor blev fast under dom nedrasade husen. Minst tio tusen personer har blivit skadade. Det har varit svårt att hjälpa dom skadade. Det har varit dåligt väder och många vägar och broar i Qinghai-området har blivit förstörda. Men nu har alla fått mat och vatten säger 6 Plannja vann SPORT Plannja basket är i SM- final. I fredags vann Plannja över Uppsala med 81 74. Med bara några sekunder kvar av matchen fick lagkaptenen Håkan Larsson två straffar. Han satte båda straffarna säkert och vinsten var klar för Plannja. Håkan Larsson har haft en bra säsong. 35-åringe Larsson blev vald till årets bäste guard i basketligan. - Det är väl för lång och trogen tjänst, säger Håkan Larsson till

Norrbottens-Kuriren. Håkan Larsson har spelat med Plannja sedan 1993. Han har också spelat basket i Tyskland och Frankrike. Men det finns också unga duktiga basketspelare i Plannja. I helgen blev Plannjas U20 lag svenska mästare. I U20 laget är spelarna under 20 år. Plannjas Christoffer Ryan valdes till mästerskapets bäste spelare. hjälpa honom. Alla tre har tidigare spelat i Luleå Hockey. Jonas Rönnqvist har varit tränare i laget Almtuna från Uppsala dom senaste åren. Karl Fabricius som spelar i Luleå Hockey tror att Jonas Rönnqvist blir en bra tränare: - Han ställer höga krav. Han har verkligen gjort ett jättebra jobb i Almtuna, säger Karl Fabricius. Norrbottens-Kuriren. Rönnqvist ny tränare i Luleå Hockey Nu är det klart vilka som blir nya tränare i Luleå Hockey nästa säsong. Jonas Rönnqvist blir tränare. Thomas Berglund och Roger Åkerström ska 7 Sofia Mattsson vann EM Sofia Mattsson från Gällivare blev Europamästare i brottning. Hon vann finalen mot Estera Dobre från Rumänien. I fjol vann Sofia Mattsson VM.

Posttidning B Antikrundan sänds från Kiruna. TV-programmet Antikrundan ska spelas in i Kiruna. -Det ska bli jättekul, säger programledaren Anne Lundberg. Det är första gången det populära programmet spelas in så långt norrut i Sverige. -Vi är ju 50 personer och flera långtradare och har inte haft råd att åka till Kiruna tidigare, säger Anne Lundberg. I programmet får folk veta hur gamla deras saker är och hur mycket dom är värda. Lördagen den 4 september kan alla som vill komma med sina gamla saker till Stadhuset i Kiruna. Norrbottens-Kuriren. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8