LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april 2010. Flickor skadade av snö och is



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

Nr 22 Fredag 14 september 2007

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning

Ny tidning i Adelöv! Vi kommer att jobba med: 1. Intervjuer. 2. Reportage. 3. Korta notiser om allt. 4. Roliga historier, korsord och sudoku för alla

Den fabulösa Kurts dagbok ( _ ) 一 一 一 一 一 O-_- 一 一

Kapitel 2 Jag vaknar och ser ut som en stor skog fast mycket coolare. Det är mycket träd och lianer överallt sen ser jag apor som klättrar och

Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla

Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Fjällpoesi av de glada eleverna i 6 Gul 2008

Insekternas värld Jorden i fara, del 1. KG Johansson

Rymdresan. Äventyret börjar.

Önskestad Västerås 2010

Helges resa till Holland i mars 2010 Onsdag den 24 mars.

Kapitel 3. Här är en karta över ön

Kapitel 1 Jag sitter på min plats och tänker att nu ska jag åka till Los Angeles, vad spännande. Kvinnan som sitter bredvid mig börja pratar med mig.

Lärarmaterial NY HÄR. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Reflektion. Grupparbete/Helklass. Författare: Christina Walhdén

I do for money sattes upp i regi av Åsa Olsson på Dramalabbet under Teater Scenario 2008.

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lgrs 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Vad svarade eleverna?

CAMILLA CEDER & SANNA MANDER

I dag arbetar hela klassen med skogens djur. Siri ritar en grävling. Lova ritar en räv.

Leo och olyckan Lärarmaterial

Sagan om Nallen Nelly

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 12 Fredag 16 april 2010 NORRBOTTEN Flickor skadade av snö och is Två flickor satt ute på en bänk vid gymnasieskolans vägg i Luleå. Plötsligt rasade snö och is från taket och föll ned på flickorna. En av flickorna blev svårt skadad och vårdas på Sunderby sjukhus. Den andra flickan heter Mia Alatalo. Hon fick en lätt 1 hjärnskakning. -Jag hörde att det började rasa snö från taket. Jag försökte skydda mig med armarna. Ena foten fastnade under bänken, säger Mia Alatalo. Polisen spärrade av området runt skolhuset så inte fler olyckor skulle kunna hända. Skolan ska nu undersöka hur olyckan gick till. -Jag försöker förstå hur det

gick till. Jag har ju själv sett dom skotta snö från taken, säger gymnasiechefen Bengt Augustsson. Bomb hittades i Luleå I fredags hittades något som såg ut som en gammal bomb i Viktoria-hamnen i Luleå. Bomben var lika stor som en människa. Det var en arbetsledare vid skrot-företaget Stena recycling som hittade bomben. Han blev rädd och larmade polis och militär. Polisen spärrade av ett stort område. Ingen fick vara innanför området. Polisen var orolig att bomben kunde explodera. Senare undersökte experter bomben. Bomben var ofarlig. 2 Den liknade bara en bomb. En sådan låtsas-bomb kallas attrapp eller blind ammunition. Militärer använder sådana attrapper när dom tränar sig att kriga. Men den arbetsledare som ringde polis och militär gjorde rätt. -Det var obehagligt. Det spelar ingen roll om vi tror att det är en låtsas-sak eller farlig ammunition. Vi ringer polisen direkt, säger Thomas Rönnlund, chef vid Stena recycling. Det skriver tidningarna i Norrbotten. En kvinna kan bli kommunalråd i Kalix Om Socialdemokraterna vinner valet i Kalix i höst blir Ellinor Söderlund kommunalråd. - Det blir ingen enkel

match, men det ska bli spännande och roligt, säger Ellinor Söderlund. I dag är Robert Forsberg kommunalråd i Kalix, men han får inte fortsätta. Socialdemokraterna vill hellre ha Ellinor Söderlund som kommunalråd. Alla gillar inte valet av Ellinor Söderlund. Fem män vill inte längre jobba för Socialdemokraterna i Kalix. Det är män som varit politiker länge och som har många uppdrag. Ellinor Söderlund är 34 år och jobbar inom äldreomsorgen i Kalix. Robert Forsberg slutar som politiker. Han ska i stället börja jobba som lärare igen. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 3 Glädje i Pajala Gruvbolaget Northland Resources vill starta en gruva i Kaunisvaara i Pajala. Många skulle få jobb om gruvan startar. Men många problem måste lösas innan det kan bli en gruva. Ett problem är hur malmen ska fraktas från Kaunisvaara och ut i världen. Politikerna i Pajala har föreslagit att det ska byggas en järnväg från Kaunisvaara till Finland. Nu säger svenska regeringen att det är en bra idé. - Det här är oerhört glädjande, säger Bengt Niska, kommunalråd i Pajala. Svenska regeringen, finska regeringen och gruvbolaget ska tillsammans betala

järnvägen. Nu ökar chansen att det blir en gruva i Kaunisvaara. Mård-hund i Norrbotten Gösta Bodén hittade en död mård-hund i Porsi i påskas. Det är första gången en mård-hund hittats i Norrbottens inland. -Mård-hundar äter mycket och alla skogsfågel-ägg är i fara. Dessutom sprider mård-hunden farliga sjukdomar, säger Gösta Bodén till NSD. Mård-hundar kan sprida rabies, trikiner och dvärgband-mask. Det är sjukdomar som kan döda både djur och människor. Mård-hunden är 4 egentligen från Australien. Men för ungefär femtio år sedan fördes flera tusen mård-hundar in i Ryssland. Ryssarna jagade mård-hund för att dom ville ha deras fina päls. Sedan har mård-hundarna spridit sig från Ryssland in i Finland och vidare in i Sverige. Eftersom mård-hundarna är från Australien passar dom inte i Finland och Sverige. Dom är farliga för andra djur och för människor. Mård-hunden ser ut som en blandning mellan grävling och räv. Nu ska olika myndigheter arbeta tillsammans med jägare för att döda mård-hundarna i norra Sverige. Det skriver NSD.

Vill bygga linbana i Luleå Bygg en linbana som luleåborna kan åka i. Det föreslår en person som skrivit ett medborgarförslag. Alla som bor i Luleå kan lämna medborgarförslag. Där kan du föreslå hur Luleå kan bli en bättre stad att bo i. Linbanan ska gå från centrum till det nya bostads-området Kronan. En linbana har små vagnar som hänger i luften i en kraftig lina. Linan hänger mellan höga stolpar. - Ett bra förslag. Luleå behöver något som sticker ut, säger Jeanette Näsman, en luleåbo som NSD har pratat med. Kommunalrådet Karl Petersen tror att det kommer ta några år innan 5 linbanan kan byggas. Det kommer att kosta mycket pengar att bygga en linbana. Skola flyttar in i gammalt hus Skolan Nya Läroverket flyttar in i Norrbottens-Kurirens gamla hus mitt i Luleå. 160 elever från sexan till nian ska jobba i huset. - Vi har länge letat efter lokaler och här kan vi inreda lokaler som både är vackra och bra för undervisning, säger skolans ägare Gunvor Selberg till Norrbottens-Kuriren. Nya Läroverket är en friskola. Det är inte kommunen utan ett privat företag som äger skolan.

Svaga isar Många isar i Norrbotten är svaga. Isen kan gå sönder om man kör bil eller skoter på den. Det kan också vara farligt att gå på isen. I Luleå plogar kommunen varje vinter isvägar till några av öarna i skärgården. Många som bor i Luleå tycker om att åka till öarna. Men nu har kommunen stängt alla isvägar. -Under påskhelgen har det tinat så kraftigt att det inte längre är säkert att åka på isvägarna. Vi har inget annat val än att stänga, säger Niklas Öhman som jobbar vid Luleå kommun. Det har snöat mycket i vinter. Därför är inte isarna så starka som dom brukar vara. 6 SVERIGE Hittade baby i skoterspåret Nathalie Kyrk och Christian Karlsson var ute och körde skoter nyligen. Christian och Nathalie såg att det låg något på skoterspåret så dom stannade skotern. Det var en liten baby som låg på skoterspåret. - Först såg vi inte vad det var som låg där. Vi trodde det var en docka, säger Christian Karlsson. Christian och Nathalie tog upp babyn och åkte vidare för att leta efter föräldrarna. Efter en stund såg dom två män som åkte skidor och drog var sin pulka. Den ena pulkan var tom. Den lilla babyn hade ramlat ur pulkan.

- Det var tur vi inte körde så fort. Då hade vi kanske kört på babyn, säger Nathalie Kyrk. Det skriver Tidningarnas Telegrambyrå. UTLAND Många dog i flygolycka 96 människor dog i en flygolycka i Ryssland i lördags. Ett plan från Polen störtade när det skulle landa. Alla ombord på planet dog. Planet var på väg från Warszawa i Polen till Smolensk i Ryssland. Polens president Lech Kaczynski fanns ombord tillsammans med andra polska politiker 7 och militärer. Dom skulle vara med på ett möte för att minnas polacker som dödades under andra världskriget. Det var dimmigt på flygplatsen i Smolensk. Flygledarna i Smolensk ville att piloten skulle flyga till en annan flygplats. Dom tyckte inte det var säkert att landa i Smolensk. Men piloten försökte i alla fall landa på flygplatsen i Smolensk. Planet träffade några träd och störtade i marken. Alla dog. Många tusen personer samlades utanför presidentens palats i Warszawa i söndags. Dom sörjde alla döda. - Det här är en tragedi för Polen, sa Polens statsminister Donald Tusk. Det skriver Dagens Nyheter.

Posttidning B Kaniner blev fler efter takras I vintras var det kanin-utställning i tennishallen i Nyköping. Men det var för mycket snö på tennishallens tak och plötsligt rasade taket. Då rymde många kaniner. Nu har ungefär 70 av dom kaninerna fått ungar. -Dom träffade ju nya kompisar och blev lite upphetsade av tak-raset, så det var full cirkus. Det säger en av kanin-ägarna till SVT i Sörmland. Det var många olika kanin-raser på utställningen. Dom nya kanin-ungarna har alla sorters färger och är en blandning av flera raser. Det skriver Södermanlands Nyheter. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se 8