3/2008 PROTOKOLL från möte med Regelkommittén Tid Fredagen den 14 november 2008 kl. 15.00 19.00 Plats Folkets Hus, Kristinehamn Närvarande Hans Malmström HM ordförande Lars Hörnell LH v. ordförande Marie-Louise Månsson MLM sekreterare Christina Rodman ChR Birgitta Ljung BL Thomas Waldenstedt ThW Anders Jonsson AJ Claes Grönberg CG Förhinder Mikael Eriksson (ME) och Göran Hermes (GH) 14 MÖTETS ÖPPNANDE Ordförande öppnade mötet och hälsade alla välkomna till Kristinehamn. Förslag till dagordning fastställdes med anmälan av övriga frågor. 15 FÖREGÅENDE MÖTES PROTOKOLL Protokollet genomgicks och lades till handlingarna. 16 RAPPORTER OCH INKOMNA FRÅGOR A. Hcp- och Banvärdering 1. BL rapporterade från en workshop kring handicapreglerna som på initiativ av Stockholms RK hölls den 14 oktober där även HM och GH deltog. En viktig uppgift för RK och alla handicapansvariga är att vara tydliga med vilket ansvar som åligger hcp-kommittéerna. 2. En klubb med en bana om 15 hål har begärt att få möjligheten att spela hcp-grundande ronder. Då det idag finns en del banor med 12 hål som fått dispens av SGF får även denna klubb dispens. Den gäller endast för spelare som tillhör grupp 3 5 (hcp 11,5 36,0). (se protokoll 3/2007, 24 b). 3. En nordiskt hcp-konferens har hållits på Arlanda (Sky City) den 5 september. BL, GH och HM representerade RK. EGA:s Handicap & Course Rating Committee s ordförande, Jan Kees van Soest, deltog vid konferensen samt representanter från Norge och Danmark. Det primära syftet var att utbyta erfarenheter från tillämpningen av EGA Handicap System och diskutera framtidsfrågor. Samtliga deltagande länder och EGA:s representant var mkt nöjda med konferensen. 4. Ett nybörjarseminarie i banvärdering kommer att avhållas den 18 april och ett kalibreringsseminarium kommer att avhållas 19 april 2009. Båda på samma plats i Stockholmstrakten. B. Utrustning AJ rapporterade om det senaste beträffande utrustning. RK gav AJ i uppdrag att till nästa möte skriva en informationstext kring de nya reglerna för grooves. C. Utbildning ChR rapporterade att elevmaterialet för steg 1 av Tävlingsledare och Regler (TLR) är klart för tryckning. Materialet är avsett att användas på klubbnivå. Mer information kommer att lämnas under första kvartalet 2009.
2(5) D. Regler 1. Fråga om riktigheten av diskvalifikation enligt Regel 33-7 i enlighet med principerna som fastställs i Dec. 33-7/8 Den bifogade (avidentifierade) domarrapporten redogör för incidenten som föranledde tävlingsledningen att besluta om diskvalifikation för brott mot etiketten i enlighet med Regel 33-7. Frågan gäller om detta beslut var riktigt eller inte. RK: kommentar: Det beskrivna handlandet från spelarens sida är att anse som synnerligen olämpligt och borde rimligtvis föranleda någon form av disciplinär åtgärd. RK menar att spelarens agerande sammantaget (d v s alla incidenterna tillsammans) rimligen borde anses utgöra ett allvarligt brott mot etiketten, men menar att varje enskild incident inte är att anse som allvarlig på så sätt som avses med skrivningen i Regel 33-7. Spelarens upprepade olämpliga handlande är således inte att anse som flera separata allvarliga brott. Av Dec. 33-7/8 följer att diskvalifikation endast får utdömas för den händelse att spelaren gjort sig skyldig till ett allvarligt brott mot etiketten. Till vidare ledning nämns också att det endast undantagsvis bör ske att en tävlingsledning diskvalificerar en spelare för ett enstaka allvarligt brott mot etiketten och att detta istället bör ske i de fall där spelaren vid upprepade tillfällen gör sig skyldig till ett sådant allvarligt brott. Det bör dock noteras att det ankommer på tävlingsledningen att fatta ett beslut i varje enskilt fall. Mot bakgrund av den beskrivna situationen menar RK att tävlingsledningens beslut att utdöma diskvalifikation enligt Regel 33-7 var felaktigt. 2. Status för vintergreen Fråga: Vilken status har en vintergreen i ett läge då dess status inte klargjorts genom en lokal regel? Svar: En vintergreen vilkens status inte klargjorts i de lokala reglerna är att anse som fel green (se definition Fel green). Fel green är varje green utom greenen på det hål som spelas. Om hålet spelas med ordinarie green är den ordinarie greenen greenen på det hål som spelas vilket medför att vintergreenen är fel green. Av detta följer naturligtvis att om den ordinarie greenen inte används är vintergreenen greenen på det hål som spelas (ett område som särskilt iordningställts för puttning). Med tanke på de avgränsningssvårigheter som finns i samband med vintergreen rekommenderas det att en lokal regel används. 3. Krockande bollar i fyrboll Fråga: I fyrboll slagspel puttar A bollen i hål. A låter bollen ligga kvar i hålet samtidigt som hans partner B puttar. Vad gäller i följande två situationer: a) B:s boll studsar på A:s boll och varefter dennes (B:s) boll studsar ur hålet och hamnar utanför hålet. b) B sänker sin putt och bollen kolliderar med A:s boll men därefter ligger båda bollarna kvar i hålet. Svar: RK menar att sidan eller någon av spelarna som tillhör sidan inte i något fall (varken i fallet a) eller b)) ådrar sig någon plikt. B har inte träffat sin partners boll i spel eftersom A:s boll inte längre är i spel den är hålad. B har inte heller träffat utrustning som tillhör A eftersom den boll som ligger i hålet är en boll som spelats (inte av spelaren i fråga men av en medlem av sidan) på hålet som spelas (se definition utrustning).
3(5) 4. Maskhögar Fråga: Enligt definitionen av lösa naturföremål innefattas bl. a högar gjorda av maskar, insekter och liknande. a) Dessa högar består ibland av ganska blöt jord och sitter fast i marken. Anses de vara lösa och kan lyftas bort? b) De kan också bestå av sand eller sandblandad jord. Anses de också som lösa naturföremål och kan lyftas bort? Svar: Ja, i båda fallen då de går att identifiera som högar av dessa djur och inte räknas som lös sand eller jord. 5. Oflyttbart hindrande föremål nära fel green Fråga: En spelares boll har efter ett utslag hamnat på ett sprinklerlock strax intill en green på ett angränsande hål. Spelaren tar lättnad enligt Regel 24-2 och bollen rullar in på fel green och stannar inom två klubblängder från den plats där den tog mark vid droppningen och inte närmare hål. Vad gäller? Svar: Bollen skall droppas om enligt Regel 20-2c (iii). Fel green inkluderas i begreppet putting green i Regel 20-2c (iii) i en situation som denna, trots att både Fel green och Putting green är definierade begrepp och definitionerna kan föranleda att tro att bollen skulle var i spel på fel green och att lättnad sedan skall tas enligt Regel 25-3. 6. Fråga om möjlighet att införa lokal regel som innefattar stansen i störande inverkan av fel green. Fråga: Vissa hål är utlagda på ett sådant sätt att bollar hamnar på eller intill fel green. För att undvika skador på green vid ett slag, får en tävlingsledning skriva en lokal regel som säger att störande inverkan av fel green också föreligger om spelarens stans påverkas av fel green (d v s utsträcka störande inverkan att omfatta inte bara bollens läge utan också spelarens stans)? Svar: Nej, en sådan lokal regel skulle modifiera Regel 25-3 i strid med Regel 33-8b. Däremot finns möjlighet att skriva en lokal regel som inkluderar foregreen i fel green. Se Decision 33-8/33 17 FÖRBUNDSDOMARKONFERENS 2009 FD-konferensen kommer att hållas 28/2 1/3 på Quality Hotel, Arlandastad. RK beslöt att programmet planeras av GH och LH samt att ChR och ThW ansvarar för ett första utkast till FD-provet. 18 SGF REGEL- OCH TÄVLINGSWORKSHOP (SGFRTW) Under 2008 (efter det RK2 2008) har delar av RK besökt distrikten Västergötland, Halland och Gotland i maj. Stockholm i oktober och Värmland i november. Inga besök är ännu planerade under 2009 (förslag mottages gärna). 19 REGEL- OCH TÄVLINGSKONFERENS FÖR NORRA ZONEN En Regel och- Tävlingskonferens för hela den norra zonen inom EGA som var planerad till 2009 kommer av flera skäl att flyttas (förmodligen till 2010). Planeringen sker tillsammans med Norge och Danmark. 20 R&A REFEREES SCHOOL 2009 RK beslutade att utse Lars Gräns och Ola Welander till delegater till R&A Referees School. Martin Dahlström representerar PGA-Sweden.
4(5) 21 HÖGRE REGELUTBILDNING P.g.a. för få deltagare till kursen högre regelutbildning, som skulle ha genomförts i november i år, ställs utbildningen in. Ett nytt försök görs till hösten 2009, då med bättre och tidigare marknadsföring. 22 FÖRBUNDSDOMARENS ROLL RK fastställde det framtagna förslaget till beskrivning av förbundsdomaruppdraget. [I samband med färdigställandet av protokollet har det framkommit uppgifter som rör en möjlig omorganisation av förbundsdomaorganisationen som kommer att påverka tillämpningen av arbetsbeskrivningen varför denna tills vidare dras tillbaka]. 23 TÄVLINGSLEDNINGENS RÄTT ATT ÄNDRA BESLUT Frågan bordlades 24 ÖVRIGA FRÅGOR 1. Sörmlands GDF ansvarar i år för DD-provet vilket kommer att skickas ut innan årets slut (eller allra senast första veckorna i januari) efter granskning av RK. 2. ET-konferensen i Wentworth den 12 15 december. RK representeras av HM och AJ. ME deltar från ET:s sida. 25 TID FÖR NÄSTA MÖTE Nästa möte äger rum i samband med Förbundsdomarkonferensen den 27 februari. Göteborg den 28 december 2008 Vid protokollet: Justeras: Marie-Louise Månsson Hans Malmström
5(5) Bilaga Domarrapport [Datum och tävling borttaget] På hål 26 blev jag vittne till hur en spelare grundade sin klubba i vattenhinder. Hålet är ett par 3, 160 m, greenen är en halvö med kraftig höjdskillnad mot vattnet. Under tiden som jag tar mig fram till hålets green för att underrätta spelaren om hans regelbrott så har spelaren beslutat sig för att inte spela från hindret utan att gå tillbaka (cirka 80 meter) för att spela från skärningspunkten. När spelaren är halvvägs (40 m) bort från green kastar han sin klubba framåt (10-15m). Spelaren droppar en boll vid skärningspunkten (ung 80 m från green), slår ett nytt slag,även detta resulterar i att bollen hamnar i vattnet. Spelaren kastar sin klubba på nytt, cirka 20 m, går fram till klubban och hinner kasta den en gång till innan caddien är framme och ger spelaren en ny boll. Ny dropp från samma plats, bollen hamnar på foregreen men spelaren är inte nöjd med detta. Han kastar klubban på nytt, nu med all kraft han kan uppbringa samtidigt som han skriker ut HELVETE. Spelaren kommer fram till green, där jag och ung. 10 andra står och väntar, spelaren börjar med att vilt svinga klubban vid foregreen så att gräset yr. Efter 3-4 vilda svingar slår han upp en torva och därefter lugnar han ner sig och chippar fram till 2 dm från hålet. Efter att spelaren hålat ut meddelar jag honom att han grundat klubban i vattenhindret och att jag kommer att anmäla hans uppförande till tävlingsledningen och återkomma. Tävlingsledaren beslutar på min berättelse att spelaren gjort sig skyldig till upprepade brott mot golfetiketten och att allt tillsammans var ett grovt etikettsbrott. Beslut diskvalifikation enligt regel 33-7. Tävlingsledaren tog sitt beslut utan att veta vem spelaren var eller vilken klubb han representerade. [Namn och underskrift borttaget]