LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 1 Fredag 14 januari 2011 NORRBOTTEN 21 olika läkare missade hjärntumör En mamma i Luleå är arg på sjukvården. 21 olika läkare missade hennes babys hjärntumör. -Jag märkte ju att något var fel men ingen lyssnade, säger mamman. När dottern var tre månader fick hon svåra kramper. -Hon blev blå och såg död 1 ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman. Läkarna på Sunderby sjukhus sa att kramperna inte var farliga och skulle växa bort. När kramperna kom tillbaka gav läkarna babyn medicin mot sjukdomen epilepsi. En gång slutade dottern att andas. Då gjorde mamman mun mot mun-metoden så att
hon började andas igen. Ett år senare fick dottern komma till sjukhuset i Umeå. Efter två dagar hade läkarna hittat en tumör i hjärnan. När den opererades bort blev flickan frisk. Mamman är arg på läkarna i Sunderbyn som inte lyssnade på henne. Hon har anmält flera läkare för att dom gjort fel. Nu har överläkaren fått en varning av Hälso och sjukvårdens Ansvarsnämnd. Ansvarsnämnden skriver att läkaren borde ha gjort fler undersökningar för att hitta orsaken till flickans kramper. -Jag vill uppmana alla föräldrar med sjuka barn att våga vara jobbiga. Vi har rätt att ställa krav för vi känner våra barn bäst, säger mamman. 2 Hennes dotter är tre år idag och helt frisk. Det skriver Aftonbladet. Elisabeth är Årets Norrbottning Elisabeth Marklund är Årets Norrbottning 2010. Det tycker Norrbottens-Kurirens läsare som varje år röstar fram Årets Norrbottning. Elisabeth Marklund fick nästen hälften av dom sex tusen rösterna. Elisabeth Marklund är undersköterska och jobbar på ett hem för dementa i Piteå. Dom som bor på hemmet är gamla och förvirrade. Elisabeth Marklund har länge kämpat för att äldrevården ska bli bättre. Hon har pratat med chefer
och med politiker och berättat att det behövs mer personal, men inget har hänt. I höst gjorde Sveriges television ett program om äldrevården. I programmet berättade Elisabeth Marklund om hur gamla och förvirrade låstes in i sina rum på natten. Programmet fick stor uppmärksamhet. Många blev arga och ledsna över det som visades i programmet. Många tyckte också att Elisabeth Marklund var modig som berättade. - Vi känner att vi inte längre kan ge en god och säker omvårdnad. Vi är för få, säger Elisabeth Marklund. Det skriver Norrbottens-Kuriren. 3 Drog dödar unga Det här året har nio ungdomar dött efter att ha tagit drogen Krypton. Drogen kan köpas på internet och drickas med te eller choklad. -Det är en livsfarlig drog och om inget händer kommer fler att dö, säger läkaren Björn Bäckström i Umeå. Det är tre läkare i Umeå som upptäckt att Krypton är farligt. När dom undersökte ungdomar som dött upptäckte dom att alla hade dött av Krypton. En av dom döda var från norra Sverige. Krypton är lagligt och säljs på internet. Det finns ungdomar som dricker te och choklad tillsammans med sina föräldrar. Föräldrarna vet inte att ungdomarna har satt
Krypton i sin dryck. Krypton innehåller ett ämne som finns i löven på ett speciellt träd i Asien. I den drog som nu säljs på internet har löven blandats med något som är ännu starkare. -Den som köper drogen har ingen kontroll över hur stark drogen egentligen är. Då är det lätt att ta för mycket, säger Björn Bäckström. Läkarna i Umeå tycker att Krypton måste förbjudas precis som narkotika. Moské i Luleå Det ska byggas en moské i Luleå. -Helst vill vi ha ett islamskt kulturcentrum, med plats för moské, bibliotek och mycket annat, säger Kabir Marefat, ordförande i Islamska 4 föreningen i Luleå. Det bor ungefär 2 000 muslimer i Luleå. Deras religion heter islam. Muslimernas kyrka kallas moské. Muslimerna i Luleå har bara en liten lokal i ett hyreshus på Örnäset i Luleå. Men nu planerar kommunen att bygga en ny moské. Det är inte bestämt var moskén ska ligga men troligen blir det på Hertsön. -Lokalen på Örnäset är mycket liten. Om vi får en större moské så kommer det fler människor, säger Kabir Marefat. Cd-skivor stals från biblioteket 273 cd-skivor har stulits från biblioteket i Kiruna.
Någon har tagit ut skivorna ur omslagen och stulit dom. I hyllorna stod bara tomma skivomslag kvar. Biblioteket har tidigare haft skivorna på säker plats. Bara omslagen har stått i hyllorna. Nyligen började personalen på biblioteket sätta tillbaka skivorna i omslagen och låta dom stå i hyllorna. Personalen trodde inte att någon skulle stjäla skivor nu när det är så enkelt att ladda ned musik från internet. - Vi fick en chock när vi upptäckte att skivorna var borta. Vi trodde inte att någon skulle vilja stjäla skivor längre, säger bibliotekschefen Ing-Marie Engman Suup. Nu ska polisen försöka hitta den som stulit 5 skivorna. Det skriver NSD. Många turister från Ryssland På Arcus camping i Luleå är det många ryska turister just nu. - Det är välkommet. Januari brukar vara en tuff månad för oss, säger Carla Peruzzaro som är chef på campingen. Familjerna Okunev och Zheleznyak från Murmansk i Ryssland är på semester i Luleå. Dom bor i stugor på campingen. - Vi gillar Sverige. Det är fint här, säger Victoria Zheleznyak. Familjerna har åkt skidor och badat. I fredags besökte dom butikerna i Luleå.
- Det är bättre att handla här än i Ryssland, säger Victoria Zheleznyak till NSD. Många stulna snöslungor När Ove Karlsson kom hem till villan på Bergnäset i Luleå upptäckte han att snöslungan var borta. - Inte trodde jag att någon skulle ta en snöslunga. Jag köpte den förra vintern och den kostade nästan 18 000 kronor, säger Ove Nilsson till NSD. Det har varit en kall vinter med mycket snö i hela Sverige. Det kan vara tungt att skotta bort snön och många människor har köpt en snöslunga, en maskin som gör det lättare att skotta. Flera butiker har sålt slut på snöslungor. Då har tjuvar stulit 6 snöslungor. Hittills har mer än tio snöslungor stulits bara i Norrbotten. Polisen i Norrbotten vill att dom som äger en snöslunga ska vakta den bättre. - Det finns all anledning att ha den på ett säkert ställe, säger Roger Jönsson hos polisen. Prästen försov sig Klockan sju på juldagens morgon var Domkyrkan i Luleå fylld av människor. Alla hade gått upp tidigt för att gå på julotta. Men den viktigaste personen försov sig. Prästen. När prästen aldrig kom tyckte folk att det var konstigt. Dom började viska i bänkarna.
Men då räddade kyrkvärdarna julottan. Dom läste julevangeliet ur bibeln och bad en bön. Sedan spelade organisten på orgeln och Eva Plumppu sjöng psalmen Stilla Natt. När julottan var slut och det blev dags att dricka kaffe i Kyrkans hus kom äntligen prästen Stefan Widman. Han var ledsen och skämdes för att han hade försovit sig. -Och jag som verkligen längtat efter julottan. Jag sköter så sällan julottor och hade bett om att få ta hand om den i år, säger Stefan Widman till Norrbottens-Kuriren. SVERIGE Skådespelare dog i brand Skådespelaren Per Oscarsson och hans fru 7 Kia Östling har dött. Dom dog när deras hus brann ner. Branden hände strax före nyår. Många minns hur Per Oscarsson klädde av sig i tv-programmet Hylands Hörna år 1966. Då protesterade tusentals tv-tittare mot att Per Oscarsson tog av sig kläderna. Dom var också arga över att han pratade om hur man gör barn och om invandring. Men Per Oscarsson har också beundrats för många olika roller som han har gjort som skådespelare. Under dom senaste åren var han med i filmen Änglagård och i Millenium-filmerna. Per Oscarsson blev 83 år.
Posttidning B Isen har lagt sig i hela Bottenviken Nu ligger det is över hela Bottenviken. Vattnet mellan Norrbottenskusten och Finland har varit täckt av is sedan jul. Det är ovanligt tidigt. Det brukar dröja till i januari eller februari innan det blir is över Bottenviken. Det var kallt i hela Sverige i december och det är kylan som gör att det redan blivit is. - Vi har nu is längs hela Sveriges kust. Det är väldigt tidigt, säger Lisa Lind som jobbar på SMHI. SMHI undersöker och rapporterar om vädret. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8