LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari 2010. Kall vinter



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

Spelschema för årets fotbollsmästerskap! island tyskland Söndag 14/7 Växjö Arena, Växjö. Söndag 14/7 Kalmar Arena, Kalmar

Sveriges riksdag på lättläst svenska

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

I augusti 2017 demonstrerade många för att gravida kvinnor ska få bättre vård.

PIZZERIA HEMKÖRT

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Sallad. Hemlagade gratinerade pastarätter. Kycklingsallad (salladmix, paprika, gurka, rödlök, cocktailtomater, 69 kr. 69 kr 69 kr

PRISLISTA Norrbotten och Nya Medier

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Pizza & lunch FRÅN OSS HEM TILL DIG! Pizza sallad. & varma middagar

1. Margherita 65 kr Tomatsås, Ost. 2. Capricciosa 70 kr Tomatsås, Ost, Skinka, Champinjoner. 3. Calzone 70 kr Tomatsås, Ost, Skinka (inbakad)

Slutsång. Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag. och ha det så bra!

Lättläst. Så här arbetar regeringen

Möjlighet att leva som andra

Den framtida konsumentpolitiken

Inplaceringstest A1/A2

I augusti 2017 demonstrerade många för

A" göra sin röst hörd

R O S E N L U N D S S K O L A N. På sida 2-3 finns det lite udda fakta om de olika partierna i riksdagen och hur en typisk väljare är.

Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN

Företagsamheten 2017 Norrbottens län

Del 1. Frågor om dig, din familj och ditt boende. 1. Är du. 2. I vilken skola gå du i? 3. Vilken årskurs går du i? 4. Hur bor du?

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 1 Fredag 15 januari 2010 NORRBOTTEN Kall vinter Förra veckan var det riktigt kallt i Norrbotten. Flera affärer i Luleå tvingades stänga för att det var för kallt inne. Det var tomt i skidbackarna för ingen ville vara ute. På is-brytarna fyllde dom på mat-förråden för nu är det dags att börja jobba. Is-brytare är stora båtar som är byggda för att bryta sönder is. Det blir stora rännor av vatten, alltså kanaler i isen, där is-brytarna har kört. Då kan andra båtar köra i is-rännan mellan olika hamnar. Det finns fyra stora is-brytare i Sverige. Dom heter Ymer, Atle, 1

Frej och Oden. Det finns också en liten is-brytare som heter Ale. När det inte finns någon is att bryta sönder ligger is-brytarna i Luleås hamn. -I år är vi igång en månad tidigare än ifjol, säger Kent Björnvik som är chef på Ymer. Om en vecka kommer hela havet efter Norrlands-kusten att ha frusit till is. Då får isbrytarna mycket att göra. Fem miljoner kronor fattas Politikerna i Kalix visste att skolorna måste spara 15 miljoner kronor. Därför bestämde dom att fyra skolor ska läggas ned. Men nu visar det sig att det fattas ännu 2 mer pengar. Nu får skol-politikerna inte längre bestämma om skolans pengar. I en kommun sköter nämnder om olika saker. Varje nämnd får pengar av kommunstyrelsen till sitt arbete. Barn och grundskolenämnden får pengar till skolorna. Dom senaste åren har barn och grundskole-nämnden i Kalix använt mer pengar än dom fått från kommunstyrelsen. Bara en enda gång på 17 år har skol-pengarna räckt. Nu är kommunstyrelsen less på att barn och utbildnings-nämndens pengar inte räcker och att politikerna räknar fel. Att dom till exempel hade glömt att skolans vikarier kostar fem miljoner kronor. Nu vill kommunstyrelsen

bestämma över skolornas pengar istället. -Vi vill hjälpa till att få ordning i nämnden, säger kommunalrådet Robert Forsberg. Robert Forsberg tycker inte att barn och grundskolenämnden får för lite pengar till skolorna. Att det är därför pengarna inte räcker. Nu måste fem miljoner extra sparas. -Vi kan inte spara ytterligare fem miljoner kronor i skolan. Det säger Håkan Nyman som är ordförande i barn och grundskole-nämnden i Kalix. Håkan Nyman vill inte sluta som ordförande. Han tycker att han skött sitt jobb bra fast pengarna aldrig räcker. -Jag tar det inte personligt, säger han. Det skriver NSD. 3 Nej till kvinnlig präst Prästen Arne Hällefors i Övertorneå ska gå i pension. Han och många andra i Övertorneå vill inte att den nya prästen ska vara kvinna. -Det behövs en ärrad galt som präst, säger prästen Arne Hällefors. Ärrad galt betyder gammal han-gris. När Arne Hällefors säger så menar han att det behövs en person som är stark och van att bråka. För det är mycket bråk inom kyrkan i Övertorneå. För mer än 50 år sedan fick kvinnor rätt att arbeta som präster i Sverige. Men många i Övertorneå är fortfarande emot kvinnliga präster. En del av dom som är emot kvinnliga präster är laestadianer.

Dom vill ha det på ett gammeldags sätt i kyrkan. Kyrkorådet i Övertorneå har föreslagit att Birgitta Pirhonen ska få präst-jobbet när Hällefors går i pension. Fyra personer i kyrkorådet tyckte att det var ett dåligt förslag. -Jag och många andra lämnar kyrkan om den nya prästen blir en kvinna, säger Lage Ollinen till NSD. Dyra hus Det dyraste huset i Norrbotten ligger i Luleå. Det kostade fem miljoner kronor förra året. Huset är nästan nytt. Det ligger i Svartöstan i Luleå och från huset ser man ut över vattnet. 4 Husen i Luleå är dyrast i Norrbotten. Det dyraste huset i Piteå kostade två miljoner sju hundra tusen. Det dyraste huset i Kalix kostade två miljoner åtta hundra tusen. Det skriver Norrbottens-Kuriren. Lars Törnman blir socialdemokrat Kommunalrådet Lars Törnman i Kiruna byter parti. Han lämnar Kirunapartiet och går med i Socialdemokraterna. - Nu är jag tillbaka där jag började, som sosse, säger Lars Törnman. 1994 var Lars Törnman med och startade Kirunapartiet. Han var missnöjd med

Socialdemokraterna och ville ha en annan politik. Kirunapartiet fick många röster i valet 1994 och Lars Törnman blev kommunalråd. Dom senaste åren har Socialdemokraterna och Kirunapartiet samarbetat. Ledarna för dom två partierna har varit överens om att Kirunapartiet ska läggas ned. Men många som är medlemmar i Kirunapartiet vill ha kvar partiet. I måndags hade Kirunapartiet medlemsmöte. Dom flesta som kom på mötet ville att partiet ska vara kvar. Lars Törnman och flera andra lämnade Kirunapartiet. Dom kommer att söka medlemskap i Socialdemokraterna. 5 Det skriver NSD och Norrbottens-Kuriren. Problem med vatten i Pajala Flera hundra personer har varit utan vatten i Pajala. Flera vatten-ledningar i centrum av Pajala har varit trasiga. Vatten rann ut och kommunen fick stänga av vattnet. På minst tre ställen i Pajala har det läckt ut vatten ur vatten-ledningarna. I ett hyreshus fylldes källaren med vatten. Även inne på ett dagis läckte det ut vatten. Det har också runnit vatten längs Tingsgatan i Pajala. Det har varit svårt att hitta och laga läckorna på

vatten-ledningarna. Kylan har gjort det svårt att arbeta utomhus. Dessutom har marken varit frusen. - Det tar lång tid att tina upp marken för att kunna börja gräva och kylan tar på både människor och maskiner, säger Roger Tuomas som är teknisk chef i Pajala kommun. Vatten-ledningarna i Pajala är mer än 50 år gamla. Därför blir det läckor då och då säger Roger Tuomas. Men det är dyrt att laga läckorna. Det kommer att kosta minst 300 000 kronor att laga läckorna. Det skriver Norrbottens-Kuriren. SVERIGE Volvo blir kinesiskt Volvo ägs av det amerikanska bilföretaget Ford. Nu vill Ford sälja Volvo till det kinesiska bilföretaget Geely. - Vi anser att Geely är en bra och stark köpare. Vi ser fram emot att skriva ett avtal med bolaget, säger John Gardiner på Ford till Dagens Nyheter. Men alla gillar inte förslaget. Ingenjörernas fackförbund vill veta mer om Geely. - Vi vill veta vem som stöder Geely ekonomiskt, om företaget har tillräckligt med pengar, säger Magnus Sundemo på fack-förbundet Sveriges ingenjörer. 6

Lasse Swärd skriver om bilar i tidningen Dagens Nyheter. Han tycker att det finns både bra och dåliga saker med att Geely vill köpa Volvo. Det dåliga är att Geely är ett litet företag som inte kan så mycket om miljö och säkerhet. Det som är bra är att många kineser kommer känna till Volvo. SPORT Hockeymatch på Torneälven Luleå hockey ska spela en match i Pajala. Matchen ska spelas utomhus på Torneälvens is. - En riktigt cool idé, säger Luleå-spelaren Cam Abbott. Det är Jan-Erik Magnström som kommit med förslaget. - Det finns många spelare som kommer från Tornedalen, säger Jan-Erik Magnström. Nu kommer några av dom att spela i matchen mot Luleå hockey. Luleå ska möta ett lag med duktiga spelare från länet som nu har slutat. Johan Tornberg kommer nästan säkert att spela matchen. Han är född och uppvuxen i Pajala. Is-rinken ska byggas på älven nedanför hans barndomshem. - Där spelade och åkte vi varje höst, säger Johan Tornberg till Aftonbladet. Hockey-matchen ska spelas den 21 februari. Dom som vill titta på matchen får stå på läktare av is och snö. 7

Posttidning B Bästa pizzan Nu vet vi vilken pizza som är populärast i Sverige. Ett företag som säljer pizzor via internet undersökte vilken pizza som var populärast. Dom undersökte 733 000 pizza-beställningar. Undersökningen visade att pizza-ätare i Luleå helst beställde pizza med lök, skinka, tomatsås och ost. Kebab-pizza är också populär och blev tvåa. Sedan valde luleåborna Vesuvio, Hawai och Capriciosa. En del vill ha sås till pizza. Då väljer dom helst kebab-sås, bearnaise-sås och vitlök-sås. Undersökningen visar också att nyårsdagen är den dag på året då flest äter pizza. Många äter också pizza på lördagar och söndagar. Det skriver NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Luleå kommun, 971 79 Luleå Telefon: 0920-45 37 90 eller 0920-45 40 91 E-post: taltidningen@kulturen.lulea.se 8