LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 25 februari 2011. LKAB betalar för Kirunas nya stad. chef vid LKAB.



Relevanta dokument
LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 11 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 15 januari Kall vinter

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 10 februari Problem när det är kallt

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 34 Fredag 28 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 10 september Gruvan i Aitik växer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 12 mars utvecklingschef i Piteå kommun. Vind-snurror ger tusen nya jobb i Piteå

LÄTTLÄSTA NYHETER. Nr 27 Fredag 24 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 24 februari säger sjuksköterskan Kerstin Nordqvist i Kalix. Operationer flyttas från Kalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 3 september 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag 27 augusti miljö-beslut.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 4 februari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 28 Fredag 16 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 21 januari 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 17 februari Isbanan är öppen. En del gick med hunden, andra åkte spark, pulka eller skridskor.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag 20 augusti 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 18 februari Bor i husvagn. För en tid sedan flyttade sonen hem till Mikael Sundkvist.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 15 april Skolor försvinner i Kalix. Om många barn går i samma skola sparar kommunen pengar.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 40 Fredag 16 december Fortsatt tågtrafik

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 36 Fredag 18 november Föräldralösa barn till Italien

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 14 Fredag 30 april Nytt kärnkraftverk nära Haparanda

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 14 oktober Serverhallar till Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 20 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 32 Fredag 29 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 8 april 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 1 april säger polisen Erik Kummu. 25 bilar skadade i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 15 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 11 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Fredag 25 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 23 september Nu kan serverhallarna byggas. -Det känns riktigt bra, säger Karl Petersen.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 27 Fredag 9 september 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag den 22 januari Kvinna blir präst i Övertorneå. Dom tycker inte att kvinnor ska vara präster.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 20 januari Farlig bakterie på Gällivare sjukhus

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 5 Fredag 19 februari Pengar över för kommunerna i Norrbotten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 3 februari Sjuka kan flygas även på natten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 11 Torsdag 1 april Räddade livet på kniv-skuren kvinna

Nr 21 Fredag 7 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 15 Fredag 7 maj 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 35 Fredag 4 november Facebook i Luleå

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 5 mars 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 23 Fredag den 17 juni Nya jobb på Seskarö

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 31 Fredag 7 oktober om kvällarna, bussarna i Luleå har rosa säten och en del parkeringsplatser är rosa.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 1 Fredag 14 januari olika läkare missade hjärntumör. ut. Ansiktet var förvridet, berättar mamman.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag 26 mars nya jobb i Kalix. sälja olika saker.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 8 Fredag 4 mars 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 41 Fredag 23 december Inga pengar till Norrbotniabanan

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag 18 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 4 Fredag 12 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 28 januari Hedda Östlund och Clara Lindström i klass två på Tärnstigens skola.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 5 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Torsdag 23 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 10 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 39 Fredag 9 december Föräldralösa barn får stanna

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nummer 34 Fredag 12 november 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 3 Fredag 5 februari 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 26 Fredag den 17 september Gamla människor blir inlåsta

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 10 Fredag den 18 mars Gruva stängs i Svappavaara. måste stängas. Per-Erik Lindvall är besviken.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 13 maj 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 2 december Inga operationer i Kalix. Norrbottens sjukhus.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 12 Fredag 16 april Flickor skadade av snö och is

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 24 Fredag 19 augusti Studenter utan bostad

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 9 Fredag 19 mars Norrbottningar vill åka tåg

Nr 22 Fredag 14 september 2007

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 16 Fredag 29 april Protester mot förstört fiskevatten

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 37 Fredag 25 november Folkets Hus i Gällivare förstört i brand

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 13 Fredag 23 april Flygstopp

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 6 Fredag 26 februari Fick inte köpa lägenhet

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 22 Fredag den 10 juni Storm i Norrbotten. Zakarias Juto på Trafikverket.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 33 Fredag 21 oktober 2011

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 30 Fredag 30 september mot Älvsbyn. Vägar förstörda av regn

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 21 Fredag den 3 juni Inget beslut om operationer

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 7 Fredag 2 mars Slarviga skoteråkare

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 2 Fredag 27 januari Stopp för gen-förändrad potatis

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 19 Fredag 4 juni 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 17 Fredag 6 maj Fel att ta bort vårdplatser

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 38 Fredag 17 december 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 29 Fredag 8 oktober 2010

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 18 Fredag 28 maj Skadade soldater får inga pengar

Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 25 Fredag 26 augusti Filmpremiär i Överkalix

LÄTTLÄSTA NYHETER NORRBOTTEN. Nr 20 Fredag 27 maj Läkare skrev ut farlig medicin till missbrukare

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

en lektion från Lärarrummet för lättläst - att läsa och skriva artiklar

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Om barns och ungas rättigheter

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

10 september. 4 september

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.

Övning: Föräldrapanelen

Fritidsgårdsenkät Jönköping tonår 2013

Trevlig helg Monika och Helene

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Svenska från början 3

FEBRUARI JVM-Distans. den 22 februari 2012

Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund.

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar

2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Hur ser din nuvarande vardag ut, nu när du lagt ner din crosskarriär?

Transkript:

LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 7 Fredag 25 februari 2011 NORRBOTTEN LKAB betalar för Kirunas nya stad Gruvföretaget LKAB lovar att betala tre miljarder kronor till flyttningen av Kiruna. LKAB ska bland annat betala för ett nytt stadshus och 200 nya lägenheter. -Vi tar ansvar för det vi förstör, säger Lars-Eric Aaro, chef vid LKAB. Det finns mycket järnmalm under husen i Kiruna. LKAB vill bryta malmen och ha en gruva där Kiruna ligger idag. Därför måste husen rivas eller flyttas till en annan plats. Det finns många vackra gamla hus i Kiruna. LKAB betalar för att flytta 1

Hjalmar Lundbohmsgården, Kiruna kyrka, Ingenjörsvillan, tolv stycken Bläckhorns-hus, Länsmansgården, Svedbergskahuset och B5:an, det äldsta bevarade bostadshuset i Kiruna. Men stadshuset i Kiruna ska rivas. Det blir för dyrt att flytta. Många kirunabor tycker det är tråkigt att stadshuset inte ska finnas kvar. LKAB lovar nu att betala tre miljarder kronor till flyttningen av Kiruna. -Vi menar allvar med det här. Nu kan vi säga det till alla som bor i Kiruna och Malmberget, säger Lars-Eric Aaro. Han lovade också att LKAB ska betala 300 till 500 miljoner kronor varje år till Malmfälten, alltså Kiruna, Gällivare och Malmberget. 2 Pengarna ska användas till allt som måste ändras i Malmfälten därför att gruvorna blir fler och större. Det skriver tidningarna i Norrbotten. För kallt att jobba Det kalla vädret gör att många har problem att arbeta utomhus. 200 skogsarbetare vid Sveaskog har inte jobbat på hela veckan. -Vi försöker jobba och såga ned träd på ställen där det är mindre kallt, säger Patrik Bäckström vid Sveaskog. Sveaskog har bestämt att ingen ska jobba om det är 27 grader kallt eller mer. Skogsmaskinerna går sönder om det är för kallt ute.

Brevbärare och byggjobbare har också problem i det kalla vädret. Brevbärarna slipper köra moped om det är kallare än 20 grader. Då får dom köra bil när posten ska delas ut. Brevbärarna vill inte jobba alls när det är kallare än 38 grader. Flera platser i Norrbotten har haft kallare än 38 grader dom senaste dagarna. Men byggnadsarbetare och takskottare har ingen gräns för arbete i kyla. Det är chefen som bestämmer om dom ska jobba eller inte. -Jag blev nyligen uppringd av en takskottare. Företaget han arbetade åt tyckte att snöskottarna var för mycket inomhus och värmde sig. Så visst är det problem. Det berättar Tord Rovio för NSD. Han arbetar på den 3 fackliga organisationen Byggnads. Det kalla vädret har också stoppat några av tågen norrut mot Kiruna. Det skriver TT. Åke bor ensam i Sveriges kallaste by Både i år och förra året var Naimakka den kallaste byn i Sverige. -Jag tror det är lika kallt på andra platser. Men du har älven som kyler och fjällen runt omkring och så ligger byn lågt, säger Åke Siikavuopio i Naimakka. Naimakka ligger längst upp i norra Sverige, nära gränsen mot Finland och Norge. På vintern kan man köra bil till Naimakka på den frusna älven. På sommaren måste man

ta båt över älven till byn. I Naimakka finns ett hus, två lador och SMHI:s väderstadion. Åke Siikavuopio är född i Naimakka. Han är den ende som bor i byn nu. Tidigare skötte hans föräldrar väderstationen. Flera gånger om dagen skrev dom upp vilken temperatur det var ute. Sedan talade dom om det för SMHI som undersöker Sveriges väder. Nu är väderstationen automatisk så Åke Siikavuopio behöver inte skriva upp hur kallt det är. SMHI ser temperaturen i sina datorer. Nyligen var det minus 42,6 grader i Naimakka. Men det har varit ännu kallare. Åke Siikavuopio har förfrusit sina fingrar och 4 öron men aldrig blivit sjuk av kylan. Han säger att han klär på sig mer kläder och att han inte brukar göra så mycket när det är kallt ute. -Folk brukar säga att det är så vackert här. Vad är det som är vackert, säger jag. Jag märker det inte, berättar Åke Siikavuopio för Dagens Nyheter. Kylan är polisens bästa vän Polisen gillar kylan. Bovarna vill inte vara ute när det är riktigt kallt. Polisman Anders Calderäng säger att det är mycket färre stölder när det är kallt. - Det är inte bra för tjuvarna att plumsa omkring i djupsnö när det är minus 30 grader utomhus, säger Anders Calderäng.

Det har också varit färre slagsmål. - Det brukar vara väldigt stökigt utanför krogarna vid stängningsdags. När det är så kallt vill alla hem till värmen så fort som möjligt och då blir det färre slagsmål, säger Anders Calderäng. Det skriver NSD. Utbildning som ger jobb Kristoffer Bjuhr utbildar sig till maskinförare på gymnasiet i Kalix. Han har ett jobb som väntar när han är klar med utbildningen. - Framtiden ser ljus ut, säger Kristoffer Bjuhr till NSD. Eleverna på maskinförarprogrammet får lära sig att köra olika slags maskiner. Dom lär sig köra grävmaskiner, grävlastare 5 och hjullastare. - Det är brist på utbildade maskinförare och det gör detta till ett framtidsyrke, säger läraren Per-Olof Bergström. 16 elever får plats på maskinförarutbildningen i Kalix varje år. Några av eleverna kommer att få jobb när den nya gruvan i Pajala öppnar. Många av maskinförarna som jobbar i dag är gamla och kommer snart att gå i pension. Då blir det ännu fler jobb för dom unga. Dyra glasögon Många barn får inte glasögon fast dom behöver. Deras föräldrar har inte råd att köpa glasögon. Det visar en undersökning som föreningen Majblomman har gjort.

Dom flesta barn ser bra, men några barn behöver glasögon. Utan glasögon blir det svårt att klara av skolan och leka med kompisar. Men det är dyrt med glasögon. Många föräldrar säger att dom inte har råd med glasögon till sina barn. - Barn och skolungdomar bör ha rätt till glasögon precis som dom som hör dåligt har rätt till hjälpmedel, säger Lena Holm i föreningen Majblomman. Majblomman ger varje år pengar till föräldrar så att dom ska kunna köpa glasögon till sina barn. Föreningen tycker att det borde vara likadana regler i hela landet. I dag är det olika regler i olika delar av landet. I Norrbotten får barn bidrag tills dom fyllt åtta år. 6 Dom får gratis glas, men måste betala för glasögonbågarna. Det skriver Piteå-Tidningen. UTLAND Oroligheter i Libyen Nu protesterar människor i Libyen mot landets president Muammar Gaddafi. Minst 300 personer har dödats under helgen. - Dom sköt mot alla dom såg, säger en person som demonstrerade i huvudstaden Tripoli. Många människor som bor i Mellanöstern och Nordafrika gör uppror mot sina ledare. Dom är trötta på fattigdom och på att inte få vara med och bestämma. Oroligheterna började i Tunisien där folket tvingade president

Ben Ali att avgå. Sedan spred sig oroligheterna till Egypten. Där fick president Mubarak avgå efter att folket hade protesterat mot hans sätt att leda landet. Nu har oroligheterna spridit sig till andra länder i området. Det har varit protester i Jemen, men allvarligast är situationen i Libyen. Där har soldater skjutit mot människor som demonstrerat. - Dom sköt mot oss. Det dog två eller tre personer bredvid mig, berättar en av dom som demonstrerade. - Vi är mycket oroade över situationen. I Libyen är det mycket mer besvärligt än i Tunisien och Egypten, säger Sveriges utrikesminister Carl Bildt. Det skriver Aftonbladet och Dagens Nyheter. 7 SPORT Sofia tog tre medaljer Skidåkaren Sofia Henriksson från Piteå tog tre medaljer i ungdoms-os. - Jag har alltid trott på mig själv. Jag vet att jag kan vinna om jag är i bra form, säger Sofia Henriksson till Piteå-Tidningen. Sofia Henriksson vann loppet över 7,5 kilometer. Sedan blev hon tvåa i sprintloppet och trea på fem kilometer. Efter guldloppet fick Sofia ett sms på telefonen. - Grattis till OS-guldet! Tuff träning ger resultat. Avsändare var Charlotte Kalla. - Det var kul att Charlotte grattade, säger Sofia Henriksson som nu är hemma i Piteå igen.

Posttidning B Älgar i stan Två älgar går omkring i Luleå. -Det är samma sak varje år. Vid den här årstiden söker sig älgarna in till stan. Dom är helt orädda, säger polisen Lars Lundman som har ett speciellt ansvar för djur. Älgarna har synts på flera ställen i Luleå. Om det är en älgko med kalv kan det bli problem. -Mamman vill ju försvara sitt barn. Så jag vill be folk låta dom vara ifred, annars kan mamman bli arg och gå till anfall, säger Lars Lundman. -Just nu har vi faktiskt 50 älgar i Norrbotten som är inne byar och städer. Men i slutet av februari sticker dom, säger Lars Lundman, till NSD. Utblick - lättlästa nyheter ges ut av Norrbottens läns landsting Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Lars Tyskling Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post: taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8