LÄTTLÄSTA NYHETER Nr 28 Fredag 16 september 2011 NORRBOTTEN Det finns jobb hos LKAB LKAB behöver anställa nya medarbetare. Dom kommande tre åren behöver gruvföretaget 1200 nya arbetare. - Vi försöker få tillbaka sådana som har varit borta och studerat, säger personalchef Åse Juhlin. Det går bra för gruvindustrin. Det är många som vill köpa malm och det finns 1 mycket malm att bryta i Norrbotten. Men många som idag jobbar i gruvindustrin kommer snart att gå i pension. Därför behöver LKAB anställa nya medarbetare som kan ersätta dom som blir pensionärer. - Det är svårast att hitta ingenjörer och specialister, säger Åse Juhlin och fortsätter: - Vi får locka med den natur vi har, närhet till
skolor och korta avstånd. Vi har ren luft, rent vatten och fantastiska friluftsmöjligheter. Nya lägenheter vid Luossavaara LKAB vill bygga 150 nya lägenheter vid berget Luossavaara i Kiruna. Hyresgästerna ska kunna flytta in om tre år. Lägenheterna behövs när gruvan växer. LKAB ska ersätta dom bostäder som måste rivas eller stängas på grund av gruvbrytningen. Det har LKAB och Kiruna kommun bestämt. Om två år ska bostadsområdet Ullspiran tömmas. 2 Alla som bor där måste flytta. Därför är det bråttom att börja bygga nytt. Nu har LKAB bestämt att det nya bostadsområdet ska byggas längst ner på Luossavaraberget. - Det är ett fint område. Det ligger ingen malm under och vi äger marken, säger Anders Furbeck på LKAB. Äldre misshandlade Gamla människor som bor i Bodens kommuns äldreboenden har blivit dåligt behandlade. Gamla har misshandlats, blivit glömda på toaletten och inte fått sin medicin. Flera anmälningar har gjorts till Socialstyrelsen.
Om en anställd på ett äldreboende ser att någon boende blir behandlad på ett dåligt sätt, kan han eller hon skriva till Socialstyrelsen och berätta om det. Det kallas Lex Sarah-anmälan. Vid en Lex Sarah-anmälan måste chefen ta reda på vad som hänt och se till att det inte kan hända igen. Sedan januari förra året har det skickats elva Lex Sarah-anmälningar om att äldre behandlats dåligt vid äldreboenden i Boden. -Vi är mycket måna om att vår personal ska våga anmäla, säger socialchef Catharina Liljeholm i Boden. Catharina Liljeholm vill inte berätta om någon har tvingats sluta jobba för att dom varit elaka mot dom boende. Hon säger bara 3 att cheferna gjort olika saker för att det inte ska hända igen. Sågen brann ner Sandbergs såg och hyvleri i Svensbyn brann ner i fredags. Brandmännen kunde rädda ett uthus och en sommarstuga som låg i närheten. Ägaren till sågen heter Stefan Sandberg. Han satt och åt lunch när han såg att det kom rök från hyvleriet. -Jag sprang ut och när jag kom in i hyvleriet var det fyllt av rök, det gick inte att vara där. Jag ringde brandkåren direkt, berättar Stefan Sandberg. När brandkåren kom efter tio minuter var det försent.
Nu ska experter försöka ta reda på varför det började brinna. Ingen människa skadades vid branden. Rökare får nej till operation Ann Linderholt i Svensbyn har ont i ett knä. Hon vill operera sitt knä, men sjukhuset i Piteå säger nej. Först måste hon sluta röka. Rökare får oftare problem efter en operation än dom som inte röker. Därför kräver många sjukhus att den som ska opereras måste sluta röka innan operationen. Läkarna i Piteå vill att Ann Linderholt ska sluta 4 röka fyra veckor innan hon opereras. Hon måste vänta minst åtta veckor efter operationen innan hon får börja röka igen. Det tycker Ann Linderholt är fel. - Sjukvården ska inte välja vilka som får vård. Det är många vanor som är hälsofarliga, men det är inte olagligt att röka, dricka alkohol eller äta mycket, säger Ann Linderholt till NSD. Hon har anmält sjukhuset i Piteå till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen ska nu undersöka om sjukhuset har gjort fel. Skrev på Facebook och förlorade jobbet Tre personer på dataföretaget Goexellent i Piteå har förlorat jobbet.
Dom fick sluta efter att dom hade skrivit om företaget på Facebook. Cheferna på Goexellent kände sig hotade av det som skrevs. Dom tre anställda hade klagat på företaget på Facebook. Dom hade bland annat skrivit om vapen och om att skjuta dom som gör fel. Dom tre säger att det dom skrivit inte alls var något hot. Dom säger att det är så man ibland skriver på Facebook, att det egentligen inte betyder något. Många chefer läser vad deras anställda skriver på Facebook. Chefer som ska anställa någon ny person kan också kolla vad den personen har skrivit på Facebook tidigare. - Många som är på 5 Facebook förstår inte att det dom skriver kan läses av många fler än dom tror. Vi kommer att få många liknande fall i framtiden, säger Kurt Junesjö. Han är jurist och har jobbat med frågor om arbete. Kurt Junesjö tycker att vi ska vara försiktiga med vad vi skriver på Facebook. SPORT Ishockeyspelare dog i flygolycka Den svenske ishockeymålvakten Stefan Liv dog i en flygolycka förra onsdagen. Mer än 40 personer dog i flygolyckan. Dom flesta var spelare i det ryska ishockylaget Lokomotiv Jaroslav. Laget var på väg till Minsk
för att spela säsongens första match. Men några minuter efter starten störtade planet och började brinna. 44 personer dog och en är svårt skadad. Den svenske målvakten Stefan Liv skulle spela sin första säsong i Lokomotiv Jaroslav. Han har tidigare spelat i HV71 från Jönköping och han har också spelat många år i det svenska landslaget. Tre gånger vann Stefan Liv SM-guld med HV71. Han vann också OS-guld och VM-guld med det svenska landslaget. Många människor kom till ishallen i Jönköping för att minnas Stefan Liv. Många hade med sig blommor och andra tände ljus. Många var ledsna och grät. - Även om Stefan Liv var 6 en av våra duktigaste målvakter så är det personen Stefan som jag kommer att sakna. Han var en person som många tyckte om, säger Daniel Henriksson. Daniel Henriksson har varit målvakt och är nu tränare för målvakterna i Luleå Hockey. Dåliga flygplan i Ryssland Ryssland är världens farligaste land att flyga i. Flygplanet som hockeylaget flög med och en del andra ryska flygplan har flygförbud i Europa därför att dom är så dåliga. Nu säger den ryske presidenten att ryska piloter måste få bättre utbildning och att landet ska köpa nya flygplan.
UTLAND 11-september attackerna Den 11 september för tio år sedan dog nästan 3 000 människor vid terrorattacker i USA. Dom flesta dog när två flygplan styrdes rakt in i tornen vid World Trade Center i New York. Fyra flygplan kapades. Kaparna hade planerat det i flera år. Några hade utbildat sig till piloter. Kaparna låtsades att dom var vanliga passagerare när dom gick ombord på flygplanen. Sedan tog dom över planen. Två plan styrdes rakt in i dom höga tornen vid World Trade Center. Tornen började brinna och rasade ihop. Ett tredje plan kraschade i 7 det amerikanska försvarets viktigaste hus, Pentagon. I det fjärde planet slog passagerarna ned kaparna så planet störtade i marken. På den plats i New York där tornen rasade finns nu en minnesplats. Där finns två bassänger med vattenfall på sidorna och stora träd runt om. Längs kanten av vattenfallen finns namnen på alla som dog vid attackerna den 11 september. I söndags lästes namnen upp på alla som dog. Anhöriga läste upp namnen ett efter ett och gick sedan fram till namnet. Många grät och la ned minnessaker vid namnet. Många säger att världen förändrades efter den 11 september år 2001.
Posttidning B Varmast i Pajala Pajala har haft det varmaste vädret i Sverige i sommar. Sommarens högsta temperatur, 33,5 grader hade Markusvinsa i Pajala kommun. Det var både varmt och soligt i Norrbotten i sommar. Luleå vann Rapports tävling Solligan om vilken stad som haft flest soltimmar i sommar. Rapport valde ut 13 städer som fick vara med och tävla. Piteå var inte med och tävlade och kan därför ha haft fler soltimmar. Piteå-Tidningen. I södra Sverige var det regnigt på många ställen. I Falsterbo var det den regnigaste sommaren på 130 år. Det är Norrbottens läns landsting som ger ut Utblick - lättlästa nyheter. Redaktörer: Ingrid Haglund och Tove Monsen Ansvarig utgivare: Anna Källström Postadress: Taltidningen, Box 868, 971 26 Luleå Telefon: 0920-28 43 60 eller 0920-28 43 61 E-post:taltidningen@nll.se www.lattlastanyheter.se 8